Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Wat is dat toch met Canyon en hun foute info.

Als ik kijk bij endurace cf7 zie ik dit: "enkel beschikbaar in M" de maat die ik dus nodig heb.Bekijk bijlage 22006

Als ik dan doorklik zie ik dit:

Bekijk bijlage 22007

Maart 24 is voor mij niet binnenkort hoor...
en dat is ook niet de échte nieuwe hé... daarvoor is het nog wachten op de Endurace CF SL

De enige nieuwe die nu al online staat is de CF SLX, deze CF stond er al een paar maanden op

Kheb me er een tijdje terug heel wat over ingelezen, maar zoiets ben ik nog nooit tegengekomen.
Heb je hier ergens een linkje naar?
Was in filmpje voor de tour denk ik, weet niet meer exact
Maar was dus afhankelijk van oa breedte van de velg hoe goed de band er op past kan dus aerodynamischer zijn

Het is niet zozeer de breedte an sich, hoewel dat natuurlijk één van de determinerende factoren is, maar vooral hoe "flush" uw banden staan met uw buitenbreedte van uw velg.

Als je een velg met een interne breedte van 24mm hebt, zal uw buitenmaat al snel richting de 30mm gaan. Als je daar een 25mm op steekt is dat veel te veel getrokken en staan de wangen niet in lijn met je velg. Je hebt dan ook echt een randje waar de lucht tegen botst. Bij een 28mm kan dat in dat geval een pak minder zijn en is de totale velg+band veel gladder

EDIT:

‘From an aero standpoint, the rim-tyre interface is critical, so if you put a 28mm tyre on a 19mm rim you’ll end up with a bulbous tyre shape that just won’t be efficient,’ says Pantone in reference to aerodynamics. However, go the other way and there are problems too.

‘If you have a too narrow tyre on a too wide rim the sidewalls become pretty straight,’ says Kiesel. ‘This leads to a kind of bad behaviour in compression. A little bit of a balloon shape allows the tyre to flex better. So we see from testing, in terms of aerodynamics and rolling resistance, the sweet spot is a 21mm internal rim with 26mm or 28mm tyre. A 25mm internal rim is too much.’
‘If you are using 17-19mm internal width rims, then 25mm is still a really good option for a good tyre shape. For 20mm, there’s a really good benefit with 28mm tyres, and when you get closer to 25mm, then 30mm or 32mm tyres are a good option,’ says Schäfermeier from Schwalbe. But if you really just want one answer to this question, just ask Avery from Vittoria.

‘In real life, from rider feedback, 28mm is the new normal because of the entire package. It’s the size that’s going to reduce the time it takes from point A to point B.’

bron: https://www.cyclist.co.uk/in-depth/are-wider-tyres-faster (artikel met bronnen bij Enve)

Laatst bewerkt:
en dat is ook niet de échte nieuwe hé... daarvoor is het nog wachten op de Endurace CF SL

De enige nieuwe die nu al online staat is de CF SLX, deze CF stond er al een paar maanden op
De CF is ook een nieuw model uiteindeljk.
Die is begin dit jaar uitgekomen.
Iets mindere carbon lay-up en iets budgetvriendelijker.
En ook een andere look.

Het blijft wel een rare keuze dat beide zo anders zijn.
Maar in feite niks mis met de CF. Ik zou zelfs durven zeggen in sommige gevallen misschien een betere keuze.

En ook een andere look.

Maar in feite niks mis met de CF. Ik zou zelfs durven zeggen in sommige gevallen misschien een betere keuze.
True, en aangezien de vorige generatie Ultimate en Endurace zo dicht bij elkaar stonden is een beetje uitwijken in beide richtingen niet verkeerd.

Maar een echte plaatsvervanger is er dus niet meer.

En ook een andere look.

Mocht die cf beschikbaar zijn, ik kocht hem, voor 2000 kan je niet gekloot zijn voor die fiets...

Eergisteren voor de eerste keer lek gereden, binnenband vervangen ging verrassend vlot.
Zat wel een klein scheurtje in buitenband, gelukkig wel thuis geraakt, maar daarnet is die tweede binnenband ook gewoon gesprongen/ontploft door dat scheurtje (gewoon door stil te staan). Vind die precies wel snel kapot na dikke 2k km ofzo.
Dus buitenband ook aan vervanging toe, wat valt er aan te raden?
Tubeless of binnen/buitenband, welke breedte, ... wat is tegenwoordig de way to go?
Nu lag er van bij aankoop nog de Bontrager R1 hard case lite 25mm op. (emonda alr5)
Aanraders van type/merk band?

Eergisteren voor de eerste keer lek gereden, binnenband vervangen ging verrassend vlot.
Zat wel een klein scheurtje in buitenband, gelukkig wel thuis geraakt, maar daarnet is die tweede binnenband ook gewoon gesprongen/ontploft door dat scheurtje (gewoon door stil te staan). Vind die precies wel snel kapot na dikke 2k km ofzo.
Dus buitenband ook aan vervanging toe, wat valt er aan te raden?
Tubeless of binnen/buitenband, welke breedte, ... wat is tegenwoordig de way to go?
Nu lag er van bij aankoop nog de Bontrager R1 hard case lite 25mm op. (emonda alr5)
Aanraders van type/merk band?

Ik zou altijd voor een 28mm variant kiezen, maar dat is persoonlijk. Tubeless of niet, dat hangt ook af van persoon tot persoon, maar voor een wegfiets geen must imo.

Na enkele merken te hebben geprobeerd, meest tevreden van de GP5000 Continental (qua lekbestendigheid).

Ik zou altijd voor een 28mm variant kiezen, maar dat is persoonlijk. Tubeless of niet, dat hangt ook af van persoon tot persoon, maar voor een wegfiets geen must imo.

Na enkele merken te hebben geprobeerd, meest tevreden van de GP5000 Continental (qua lekbestendigheid).
Met de gp5000 in 28mm deed ik niet anders dan lekrijden, terug een 25 gestoken en geen problemen meer

Die 28 lag me ook niet, dat extra comfort waar iedereen over spreekt voelde als een lekke band voor mij ook op de momenten dat hij lucht hield 😅
Je mag die ook oppompen tot meer dan 1,5 bar hé :unsure:

Ook echt bizar dat je zoveel lekreed. Zo een GP5000 is echt waanzinnig lekbestendig in mijn ervaring.
moet echt wel dikke malchance geweest zijn.

Je mag die ook oppompen tot meer dan 1,5 bar hé :unsure:

Ook echt bizar dat je zoveel lekreed. Zo een GP5000 is echt waanzinnig lekbestendig in mijn ervaring.
moet echt wel dikke malchance geweest zijn.
De band ervoor was een gp 5000 str en de band erna ook.
Ik gok op een maandagmodel

Ondertussen hebben ze weer 2 kleuren gezet bij de endurace CF7, weliswaar bestaande kleuren die er enkele maanden terug al stonden. Het is koffiedik kijken wat ze gaan doen en vreemd dat de CF8 volledig verdwenen is.

Of ze komen met een nieuwe CF7/8 of het blijft bij het "oude" model in deze instap-carbon lijn.

Nu zit je met een zeer groot prijsgat tussen 2000 euro voor de cf7 en 3700 voor de cf7slx...

Ondertussen hebben ze weer 2 kleuren gezet bij de endurace CF7, weliswaar bestaande kleuren die er enkele maanden terug al stonden. Het is koffiedik kijken wat ze gaan doen en vreemd dat de CF8 volledig verdwenen is.

Of ze komen met een nieuwe CF7/8 of het blijft bij het "oude" model in deze instap-carbon lijn.

Nu zit je met een zeer groot prijsgat tussen 2000 euro voor de cf7 en 3700 voor de cf7slx...
De kans lijkt mij toch aanzienlijk dat er opnieuw een CF8 beschikbaar komt met een mechanische Ultegra groepset en misschien nog een aantal andere iets betere componenten om dan een 2,6-2,8k fiets in de markt te zetten in die reeks om het gat tussen 2 & 3,7k op te vangen.

Weet iemand trouwens hoe goed die "DT Swiss ERC 1400 Dicut" wielen zijn van de CF SLX 8 Di2 Aero? Het enige verschil tussen de SLX 8 Di2 & SLX 8 Di2 Aero lijken die wielen te zijn... dan is €1000 toch een zeer stevig prijsverschil. Ik zou dan denken dat je misschien beter de SLX 8 kan bestellen, de stock DT Swiss Endurance LN wielen kan verkopen voor... €150-200? Dan heb je toch een serieuze 'overschot' om wielen naar keuze te kopen... :unsure:

De kans lijkt mij toch aanzienlijk dat er opnieuw een CF8 beschikbaar komt met een mechanische Ultegra groepset en misschien nog een aantal andere iets betere componenten om dan een 2,6-2,8k fiets in de markt te zetten in die reeks om het gat tussen 2 & 3,7k op te vangen.

Weet iemand trouwens hoe goed die "DT Swiss ERC 1400 Dicut" wielen zijn van de CF SLX 8 Di2 Aero? Het enige verschil tussen de SLX 8 Di2 & SLX 8 Di2 Aero lijken die wielen te zijn... dan is €1000 toch een zeer stevig prijsverschil. Ik zou dan denken dat je misschien beter de SLX 8 kan bestellen, de stock DT Swiss Endurance LN wielen kan verkopen voor... €150-200? Dan heb je toch een serieuze 'overschot' om wielen naar keuze te kopen... :unsure:

Die wielen zijn wel een pak meer waard dan 1000€. 1000€ is idd veel geld, maar die wielen zijn echt zot goed.

Wat zijn aanraders voor beginnersfietsen? (Koersfiets voor de vriendin)

€1000 euro voor een alu Sora fiets met mechanische schijfremmen is toch pure diefstal. Wat is er gebeurd met goedkope fietsen van degelijke kwaliteit?

Terug
Bovenaan