Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

MTB gekocht in de Decathlon.
Prachtige velo. Alles perfect afgesteld.

Ongeveer beste aankoop ooit. Zeker prijs/kwaliteit.

(Xc120)
Mijn eerste MTB kwam ook van Decathlon. Prijs/kwaliteit top maar je moet geluk hebben met de naservice. Jammer genoeg waren het in mijn vestiging incompetente mechaniekers waardoor ik slechte ervaringen heb gehad. Daardoor koop ik geen fietsen meer daar.

Nog steeds op zoek naar een nieuwe fiets. Prijs/kwaliteit is Merida heel sterk, en ik twijfel tussen de Reacto en de Scultura (aero- en klimmodel).

Ik weet eigenlijk echt niet wat het beste past bij mij. Ik doe wekelijks ritjes van +- 100km en in de week 1 of 2 kortere ritjes, vaak over de glooiende wegen van de Westhoek of de Vlaamse Ardennen. Maar dat lijken mij nu ook niet de hoogtemeters om een klimfiets voor te kopen. Een aero fiets is dan weer zwaarder maar beter op het vlakke. Wat valt aan te raden voor de gemiddelde Vlaamse wegen en mijn profiel? Volgens mijn bikefitter kan ik op beide modellen prima zitten.

Nog steeds op zoek naar een nieuwe fiets. Prijs/kwaliteit is Merida heel sterk, en ik twijfel tussen de Reacto en de Scultura (aero- en klimmodel).

Ik weet eigenlijk echt niet wat het beste past bij mij. Ik doe wekelijks ritjes van +- 100km en in de week 1 of 2 kortere ritjes, vaak over de glooiende wegen van de Westhoek of de Vlaamse Ardennen. Maar dat lijken mij nu ook niet de hoogtemeters om een klimfiets voor te kopen. Een aero fiets is dan weer zwaarder maar beter op het vlakke. Wat valt aan te raden voor de gemiddelde Vlaamse wegen en mijn profiel? Volgens mijn bikefitter kan ik op beide modellen prima zitten.
Welke vind je het mooist?

Ja kwas ook aan het zien, zal niet super veel uitmaken hoor. Bij de reacto zou ik wel direct andere bandjes leggen, komt standaard met 25mm. Vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd.

Ja kwas ook aan het zien, zal niet super veel uitmaken hoor. Bij de reacto zou ik wel direct andere bandjes leggen, komt standaard met 25mm. Vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd.
In feite weinig mis met 25mm banden hoor.
Laat ons eerlijk zijn je gaat daar echt zeer weinig van merken als je aan het rijden bent.
Rij die banden op en leg daarna 28 of 30mm als je dat echt wil.

De Reacto.

Klopt, zou daar meteen een andere wielset in steken.

Ga gewoon voor de reacto. In ons Belgenland heb je meer aan de aero voordelen.
En het is gewoon ook een mooiere fiets. Dat beetje extra gewicht gaat u ook niet tegenhouden om een Alpencol te bedwingen. En in de afdaling ga je dan weer baat hebben bij de betere aero.

En op wat baseer je u dat dit te smal zou zijn?
En als dit echt een struikelblok is, voor 60€ koop je een setje schwalbe one's in 28 of 30mm eh :p
Comfort? De trend om breder te gaan?

Het moet nu lukken ik krijg vandaag een mail over de nieuwe endurace, de AL7 komt met schyven en de 30/32 mm en zou beschikbaar zijn in oktober 23...

Veel succes om die 30mm band onder de velgrem door te krijgen!
Deze man legt u piekfijn uit hoe je dat moet doen!

Comfort? De trend om breder te gaan?

Het moet nu lukken ik krijg vandaag een mail over de nieuwe endurace, de AL7 komt met schyven en de 30/32 mm en zou beschikbaar zijn in oktober 23...
Comfort is relatief als je nog nooit op een racefiets gereden hebt :P
25mm is nog altijd een heel populaire breedte, zo niet de populairste. Dat of 28mm. En veel hangt zoals gezegd nog af van hoe breed uw velg is.
Maar doe mij maar een kwalitatief topband in 25mm dan een mindere in 28mm hoor.

Deze merida's zijn met 19mm interne velg, dus zal wel niet zo breed uitvallen lijkt me.

Volgens hun site kun je tot 30mm kwijt op de reacto.
Ik zou denken hoe smaller de velg hoe breder de band uitvalt. Maar kan verkeerd zijn

Ik weet alvast dat ik eens 28mm had genomen en die bleek 30mm uit te vallen met schade aan frame tot gevolg (had het niet door)

Er zijn nog altijd profteams die 25mm rijden ook he

Ik zou denken hoe smaller de velg hoe breder de band uitvalt. Maar kan verkeerd zijn

Ik weet alvast dat ik eens 28mm had genomen en die bleek 30mm uit te vallen met schade aan frame tot gevolg (had het niet door)

Er zijn nog altijd profteams die 25mm rijden ook he
Smallere velg is smallere band. Ik heb er al veel te veel over gelezen. :unsure:
Maar het is zeker een aandachtspunt en goed dat je het aanhaalt. Opgegeven maximum bandenmaat is bij het ene merk ruimer dan bij het andere merk en je zult zeker altijd een eigen inschatting moeten maken.

Ook tubeless of niet heeft impact (heb ik ervaren) op mijn Orbea orca kan officieel 35mm max. Ik heb banden van mijn broer eens getest om eventueel licht te gravelen. Schwalbe G-one (Ik twijfel nu of het de speed of de all-round was). Deze met binnenband op de stock velg, paste net (maar eigenlijk niet voor te gravelen, te dicht bij de zadelbuis). Tubeless gezet paste deze niet meer. (Band was wel ook een beetje assymetrisch, elipsvormig.) Nu goed, alleszins met een 35mm band (met profiel, zal ook wel verschil maken) ging 35mm duidelijk niet.

Lang verhaal kort : Kijk zeker ook altijd zelf hoeveel speling er nog is.

Dat bepaalde profs nog op 25mm rijden, vind ik niets zeggen. Dat er steeds meer profs het niet doen, maar vooral, dat wij geen profs zijn, vind ik veel meer zeggen. Enige miniscule voordeel van een 25mm band is het miniscule aerodynamische aspect. Wat voor een amateur die per definitie een stuk trager rijdt niet het verschil zal maken. Voor de amateur zal het verschil veel groter zijn in de verliezen qua rolweerstand, vooral bij slechter wegdek, wat we meer dan genoeg hebben in België.

Laatst bewerkt:
Wat is dat toch met Canyon en hun foute info.

Als ik kijk bij endurace cf7 zie ik dit: "enkel beschikbaar in M" de maat die ik dus nodig heb.
Screenshot_2023-08-16-07-07-50-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Als ik dan doorklik zie ik dit:

Screenshot_2023-08-16-07-08-39-50_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Maart 24 is voor mij niet binnenkort hoor...

Smallere velg is smallere band. Ik heb er al veel te veel over gelezen. :unsure:
Maar het is zeker een aandachtspunt en goed dat je het aanhaalt. Opgegeven maximum bandenmaat is bij het ene merk ruimer dan bij het andere merk en je zult zeker altijd een eigen inschatting moeten maken.

Ook tubeless of niet heeft impact (heb ik ervaren) op mijn Orbea orca kan officieel 35mm max. Ik heb banden van mijn broer eens getest om eventueel licht te gravelen. Schwalbe G-one (Ik twijfel nu of het de speed of de all-round was). Deze met binnenband op de stock velg, paste net (maar eigenlijk niet voor te gravelen, te dicht bij de zadelbuis). Tubeless gezet paste deze niet meer. (Band was wel ook een beetje assymetrisch, elipsvormig.) Nu goed, alleszins met een 35mm band (met profiel, zal ook wel verschil maken) ging 35mm duidelijk niet.

Lang verhaal kort : Kijk zeker ook altijd zelf hoeveel speling er nog is.

Dat bepaalde profs nog op 25mm rijden, vind ik niets zeggen. Dat er steeds meer profs het niet doen, maar vooral, dat wij geen profs zijn, vind ik veel meer zeggen. Enige miniscule voordeel van een 25mm band is het miniscule aerodynamische aspect. Wat voor een amateur die per definitie een stuk trager rijdt niet het verschil zal maken. Voor de amateur zal het verschil veel groter zijn in de verliezen qua rolweerstand, vooral bij slechter wegdek, wat we meer dan genoeg hebben in België.
Op de ene velg is 28mm sneller dan 25mm, op andere is het omgekeerd

Terug
Bovenaan