Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Rij momenteel 8 jaar met een specialized tarmac en ben nu wel toe aan iets nieuws. Ben wel gecharmeerd door Scott aangezien ik ook een MTB hier van heb. Ook canyon sta op mijn lijstje zeker nu de aeroad terug in voorraad is. Maar twijfel hier over gewoon om het feit dat deze niet even naar de plaatselijke fietsenmaker kan als er iets mis is. En zelf heb ik te weinig kennis hierover.
Staan op mijn lijstje:
- Scott Foil 10 (voor de ultegra di2)
- Scott Foil 20 ( is zwaarder maar vind de kleur mooi)
- Scott addict RC 15 (Ultegra di2)
- Canyon aeroad cf slx 8

Ivm canyon. 9 van de 10 fietsenmakers werkt er gewoon aan hoor. Die tijden zijn voorbij.

Rij momenteel 8 jaar met een specialized tarmac en ben nu wel toe aan iets nieuws. Ben wel gecharmeerd door Scott aangezien ik ook een MTB hier van heb. Ook canyon sta op mijn lijstje zeker nu de aeroad terug in voorraad is. Maar twijfel hier over gewoon om het feit dat deze niet even naar de plaatselijke fietsenmaker kan als er iets mis is. En zelf heb ik te weinig kennis hierover.
Staan op mijn lijstje:
- Canyon aeroad cf slx 8

Je zal wel een FM vinden die eraan wilt werken hoor. Desnoods rij je naar een canyon service center.
Maar als je een canyon koopt moet je toch zien dat je enkele handelingen en zaken zelf kan. Schrikt dit u af, ook al leer je snel, dan zou ik het niet doen.
Zo een scott is zeker niet minder en zit qua prijs ook zeker goed.

Niet iedereen moet een canyon rijden. Een beetje afwisseling is ook aangenaam :P

Je zal wel een FM vinden die eraan wilt werken hoor. Desnoods rij je naar een canyon service center.
Maar als je een canyon koopt moet je toch zien dat je enkele handelingen en zaken zelf kan. Schrikt dit u af, ook al leer je snel, dan zou ik het niet doen.
Zo een scott is zeker niet minder en zit qua prijs ook zeker goed.

Niet iedereen moet een canyon rijden. Een beetje afwisseling is ook aangenaam :p
Ja het is niet dat ik niets kan. Maar zijn vooral de basiszaken. De interne bekabeling en dergelijke blijf ik liever af :D zie dat er een service center is vlakbij mijn werk dus op dat vlak valt het wel mee. Zal ook veel vanaf hangen hoe de levertijden zijn bij scott. Morgen is horen in de fietsenwinkel.

Staan op mijn lijstje:
- Canyon aeroad cf slx 8
Persoonlijk zou ik voor de Scott foil gaan, is imo mooier en de canyon aeroad is geen probleem rij fiets. Krakende zadelpen en zwakke balhoofd lagers zijn nog steeds een probleem.

Achterlicht die in de zadelpen van de Scott foil zit zou wel maar speelgoed zijn.

Persoonlijk zou ik voor de Scott foil gaan, is imo mooier en de canyon aeroad is geen probleem rij fiets. Krakende zadelpen en zwakke balhoofd lagers zijn nog steeds een probleem.

Achterlicht die in de zadelpen van de Scott foil zit zou wel maar speelgoed zijn.

De aeroads die vorige week weer op stock zijn hebben een nieuwe zadelpen montage, dus dat lijkt me al opgelost.
De mijne heeft de oude maar met de sleeve en na 5k nog geen enkel kraakje gehoord.

Ben zojuist gaan kijken en de scott foil rc 10 word niet meer geleverd omdat hier problemen mee zouden zijn. De foil rc 30 werd mij aangeraden boven de foil rc 20 omdat shimano 105 di2 goeiekoper is in onderhoud en lichter is dan de sram rival. De rc 30 heeft natuurlijk ook nog aluminium velgen dus die moeten nog geupgrade worden. Deze is wel in voorraad in mijn maat. Wat zouden jullie doen?

Ben op zoek naar een tweedehands fiets en zou er liefst niet al té veel aan uitgeven (pakweg een €700)

Is https://www.2dehands.be/v/fietsen-e...sen/m1990961444-cube-attain-race-56-2020-disc dan een goede koop bv of mag/kan ik hoger mikken? Als iemand iets ziet staan in maat 56 mag je het ook laten weten :)

Als door het budget €100 op te trekken de fiets gevoelig beter wordt mag dit ook gezegd worden, maar da's echt wel de limiet dan.

Ben zojuist gaan kijken en de scott foil rc 10 word niet meer geleverd omdat hier problemen mee zouden zijn. De foil rc 30 werd mij aangeraden boven de foil rc 20 omdat shimano 105 di2 goeiekoper is in onderhoud en lichter is dan de sram rival. De rc 30 heeft natuurlijk ook nog aluminium velgen dus die moeten nog geupgrade worden. Deze is wel in voorraad in mijn maat. Wat zouden jullie doen?
Wat zou er mis zijn met de RC 10 misschien?

Keuze tussen rival of 105 is persoonlijk. Beide hebben hun voor en nadelen.
Onderaan de streep gaan beide gelijk op. Zijn beide gewoon goeie groepsets.

Wat zou er mis zijn met de RC 10 misschien?

Keuze tussen rival of 105 is persoonlijk. Beide hebben hun voor en nadelen.
Onderaan de streep gaan beide gelijk op. Zijn beide gewoon goeie groepsets.

Geen idee, denk gewoon uitverkocht. vandaag terug gegaan om eigenlijk te bevestigen voor de addict rc 15 omdat ik de kleur van de foil 30 toch Niet zo mooi vind uiteindelijk. Hier hadden ze nog een small van in voorraad maar na de meting hebben ze toch gezien dat een extra small beter was. En jawel ook in deze maat is hij uitverkocht. Niet meer te bestellen. Is het nu tegenwoordig echt zo moeilijk om nog aan een fiets te geraken die je wilt?

Geen idee, denk gewoon uitverkocht. vandaag terug gegaan om eigenlijk te bevestigen voor de addict rc 15 omdat ik de kleur van de foil 30 toch Niet zo mooi vind uiteindelijk. Hier hadden ze nog een small van in voorraad maar na de meting hebben ze toch gezien dat een extra small beter was. En jawel ook in deze maat is hij uitverkocht. Niet meer te bestellen. Is het nu tegenwoordig echt zo moeilijk om nog aan een fiets te geraken die je wilt?
Wel atypisch (en professioneel!!) dat ze alsnog die S niet hebben verkocht

Ben op zoek naar een tweedehands fiets en zou er liefst niet al té veel aan uitgeven (pakweg een €700)

Is https://www.2dehands.be/v/fietsen-e...sen/m1990961444-cube-attain-race-56-2020-disc dan een goede koop bv of mag/kan ik hoger mikken? Als iemand iets ziet staan in maat 56 mag je het ook laten weten :)

Als door het budget €100 op te trekken de fiets gevoelig beter wordt mag dit ook gezegd worden, maar da's echt wel de limiet dan.

Nadeel aan die fiets zijn mechanische ipv hydraulische schijfremmen. Dan zou ik persoonlijk liever velgremmen kiezen.

Met schijfremmen is dit mogelijk interessant: https://detweederitfietsen.be/koersfietsen/3898-mmr-grip-racefiets-maat-56.html

Nadeel aan die fiets zijn mechanische ipv hydraulische schijfremmen. Dan zou ik persoonlijk liever velgremmen kiezen.
Zijn velgremmen niet min of meer End of Life? Ook op koersfietsen... Ik heb er de afgelopen 2 weekends eens opgelet bij de ritten die ik gereden heb en er rijden nog wel mensen met velgremmen maar de grote meerderheid is toch schijfremmen intussen precies.

Zijn velgremmen niet min of meer End of Life? Ook op koersfietsen... Ik heb er de afgelopen 2 weekends eens opgelet bij de ritten die ik gereden heb en er rijden nog wel mensen met velgremmen maar de grote meerderheid is toch schijfremmen intussen precies.
Een velgrem is eigenlijk ook een schijfrem :oi22:

Wat betreft verkoop van nieuwe fietsen zeker. Als je tweedehands een fiets met (hydraulische) schijfremmen zoekt voor een beperkt budget, dan is er echter weinig aanbod.

Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat een fiets met velgremmen plots onbruikbaar zijn geworden natuurlijk. Integendeel.

Mechanische zijn minder goed dan hydraulische.
Maar zijn toch gewoon nog altijd beter dan velgremmen?
Nee, mechanische schijfremmen zijn altijd een budget keuze waardoor het altijd goedkope prullen zijn die slechter remmen dan een gemiddelde velgrem.

Nee, mechanische schijfremmen zijn altijd een budget keuze waardoor het altijd goedkope prullen zijn die slechter remmen dan een gemiddelde velgrem.
Budget keuze sowieso.
Maar een schijfrem is wel interessanter omdat uw wielen niet gebouwd moeten zijn om de remkrachten en de warmte ontwikkeling te weerstaan. Net zoals uw velg ook geen slijtageonderdeel is.
Ze zijn ook minder gevoelig aan regen en door grotere of kleinere rotoren te plaatsen beïnvloed je de remkracht. Plus dat ze ook beter te moduleren zijn.
Ook allemaal zaken die gewoon opgaan voor de mechanische variant.

De reden om voor velgremmen te gaan is ook vooral voor de rest van de groepset. Een mechanische red met velgremmen zal misschien op rem gebied iets minder zijn, qua schakelen en algemeen lichtheid en gevoel zal het wel pakken beter zijn dan deze tiagra.

Een kennis van mij die fietsenmaker is vertelde me ooit : "Met mechanische schijfremmen combineer je de nadelen van schijfremmen met de nadelen van velgremmen. Niet doen..."

Conceptueel is een schijfrem, of dat nu mechanisch is of hydraulisch toch sowieso veel beter? De peperdure velg wordt opeens te verantwoorden, want ze verslijt niet meer.

Daarenboven heeft een mechanische schijfrem nauwelijks last in de regen. En voor een bikepacker/wereldfietser is een universele remkabel makkelijker mee te nemen of lokaal te sourcen dan een bleedkit en minerale olie.

Wat @R1TM1X zegt klopt echter wel; er zijn quasi geen deftige merken/reeksen die mechanische schijfremmen aanbieden dus zit je meestal met minder kwalitatieve componenten.

@_Pe_ dat geldt in mijn optiek voor hydraulische Magura velgremmen. Wel de nadelen van schijfremmen, niet de voordelen.

Terug
Bovenaan