Aankoopadvies: Laptop: klein budget, grote batterijcapaciteit

RuZ

Member
Kan iemand me adviseren ivm de aankoop van een laptop?
Ikzelf heb zo goed als nooit iets anders dan Apple gekocht en ken niet zoveel van Windows-toestellen...

Maar deze moet dienen om een praktische cursus (dagonderwijs 3 dagen/week) te volgen.
De cursus is niet meer op papier, enkel digitaal. Dat gaat dus gewoon een PDF zijn.
Verder gaat de laptop in een werkplaats gebruikt worden, zonder al te veel stof ofzo. Er is ook specifieke software nodig, enkel Windows, niet op mac te draaien :-(

Specificaties van de software:
Processor: Idealiter Intel® Core™ i3 - 3217U processor (3M Cache, 1.80 GHz), gelijkwaardige of krachtigere processor.
Geheugencapaciteit: Minimum 4 GB RAM
Vrije ruimte op harde schijf: Minimum 2 GB
USB: USB 2.0 en hoger
2 vrije USB-aansluitingen

Volgens mij is er geen krachtige laptop nodig, maar de batterijduur is wel belangrijk. Die zou toch in de praktijk minstens 8 uur moeten meegaan.
Touchscreen zou fijn zijn (dat mis ik wel op mac), maar is geen must als dat de prijs serieus omlaag duwt.
 
Een Lenovo Ideapad of Asus Vivobook (is dacht ik een AMD ryzen 3, maar is praktisch hetzelfde als i3) moet je wel vinden voor rond de 400€.
Veel goedkoper dan dat ga je niet vinden wil je dat er een i3 of equivalent in steekt en geen budget patatprocessor.
 
Thanks voor de reactie.
Zijn er merken waarbij de batterijduur opmerkelijk beter is dan andere?
Of moet ik me daar tegenwoordig geen zorgen over maken en kan elke nieuwe laptop het 8 uur volhouden?
 
Ikzelf ben heel tevreden van mijn Lenovo, heb 1tje met touch screen en is idd heel handig.

Rekenen dat laptops met touch rond de 800 euro zitten.
Deze eventueel van Alternate is ook wel goed. https://www.alternate.be/HP/Pavilion-x360-15-er1031nb-15-6-inch-2-in-1-laptop/html/product/1920496

Je kan eventueel een studenten account aanmaken op de webshop van Lenovo als je nog iemand kent die studeert, en dan zijn er soms wel deals te doen. Of de zeldstandigen shop zoals ik heb gedaan, maar ik heb een btw nr natuurlijk.


Ook een goeie tip is op tweakers.net/pricewatch te kijken.
Kan je gewoon klikken op laptops en zelfs filteren op touchscreen.
Vaak wel met qwerty toetsenbord maar dat stoort me niet echt, en je kan altijd azerty stickers kleven erop (kan je kopen).

Er zitten zowel nieuwe als refurbished laptops tussen.

Blijf gewoon weg van Celeron en pak zeker iets met 16gb ram. Lapops met een Ryzen hebben vaak een heel goede batterijduur.

Waar je ook goed op moet letten is dat de specs op tweakers voor de laptop niet altijd overeenkomen met die op de website van de winkel waar hij verkocht wordt.
 
de enige laptops met goede batterijduur zijn allemaal toestellen vanaf 1000 euro .

Goedkoopste is ironisch genoeg een MacBook Air . De m1 versies zijn nu nog schappelijk te krijgen nieuw of refurb .
 
Terug
Bovenaan