Aankoop advies TV

Big6230

Active member
Hallo,

eindelijk ga ik mijn oude Sony Bravia LCD 40" vervangen. (16 jaar oud)

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer voor de volgende.

Budget: Max 2000 Euro
65" Scherm
PS5

In onze living zijn veel ramen, en heel veel licht. Ik weet niet of dit iets is om rekening mee te houden.

Hebben jullie tips?

Merci

Wil je de beste beeld kwaliteit? Dan is een OLED tv een optie. Maar: OLED tv's houden niet van direct zonlicht en als je niet in staat bent om te verduisteren, zou ik voor een high-end LCD met FALD gaan.

Waar je vooral naar moet kijken is welke HDR formats ondersteund worden.

Je hebt de volgende formats:
Dolby Vision(Dolby gesloten format). Dit wordt vooral door streaming diensten en enkele filmstudio's gebruikt
HDR10(license free) fallback als dovi niet ondersteund wordt)
HDR10+(Samsung DoVi concurent) Nog niet veel gezien op streaming/disc
HGL(broadcast standaard) Voor tv-uitzendingen die niet streaming related zijn.

Samsung zal alleen maar HDR10+ ,HGL of HDR10 aanbieden. Dit omdat HDR10+ een format is dat door samsung ontwikkeld is om het tegen Dovi op te nemen.. maar die strijd hebben ze eigenlijk allang en breed verloren.

Als je tv geen DovI ondersteund, zal deze terugvallen op HDR10 :)

Laatst bewerkt:
@Big6230 Gisteren nog vergeten te vermelden:

Bekijk professionele review sites als

Vervolgens kijk je ook eens op fora wat users ervaren met het software platform en support.

OLED LG C1 55inch voor 1100€ op coolblue - knappe ervaring maar (en ja mensen het is zo - eigen ervaring hoor) heb je kans op burn-in. Er zijn mogelijk om dit te verminderen maar niet iedereen gaat het programmetje runnen om dit te vermijden.

SONY - FALD scherm pakken en dan zit je met een LCD met correcte kleuren en geen burn in. Perfecte allrounder

SAMSUNG - qled versie - is soort van oled maar zonder burn in. of de goedkopere gamma - crystal UHD. Leuk en goedkoop.

Edit: aangezien je met veel licht binnenzit, lijkt mij de sony een mooie winst:
Sony Bravia XR-55X90J (2021)

SAMSUNG - qled versie - is soort van oled maar zonder burn in. of de goedkopere gamma - crystal UHD. Leuk en goedkoop.

Hier moet ik je toch even in corrigeren, Qled is niets anders dan een marketing term uitgevonden om mee te liften op de OLED hype. Samsung Q-led tv's zijn nog steeds LCD tv's met een LED backlight.

Samsung heeft nu wel een eigen OLED reeks, maar deze geven ze de naam 'OLED QD'.<

Betreffende Burn In: Dit is eigenlijk een verkeerd woord, het is eerder oneven slijtage van de pixels en dit zal met alle organische verlichting gebeuren.. Vandaar dat een OLED ook niet graag in de zon staat ;)

Hier moet ik je toch even in corrigeren, Qled is niets anders dan een marketing term uitgevonden om mee te liften op de OLED hype. Samsung Q-led tv's zijn nog steeds LCD tv's met een LED backlight.

Samsung heeft nu wel een eigen OLED reeks, maar deze geven ze de naam 'OLED QD'.<

Betreffende Burn In: Dit is eigenlijk een verkeerd woord, het is eerder oneven slijtage van de pixels en dit zal met alle organische verlichting gebeuren.. Vandaar dat een OLED ook niet graag in de zon staat ;)
Klopt volledig - thanks.

Terug
Bovenaan