Aanhangwagens en remorques

1. Waarom zit er vaak een beschermdop op een trekhaak? Of een tennisbal? Gewoon voor het roest?
2. Hoe werkt het koppelmechanisme bij een remorque op een trekhaak eigenlijk? Als ik mijn fietsendrager erop zet, zit die vast, en kan die niet roteren. Maar als ik een aanhangwagen eraan hang, kan die uiteraard wel roteren. Zit er dan een draaielement in de aansluiting van de remorque, of klemt die op een andere manier rond de bol?
 
1. Waarom zit er vaak een beschermdop op een trekhaak? Of een tennisbal? Gewoon voor het roest?
Om esthetische redenen. Zo je geen roestige trekhaak als uitzicht en als je hapert is uw broek niet gezet. Verder is dit voor niks nodig hoewel een tennisbal wel een sportief uiterlijk geeft aan uw wagen.
2. Hoe werkt het koppelmechanisme bij een remorque op een trekhaak eigenlijk? Als ik mijn fietsendrager erop zet, zit die vast, en kan die niet roteren. Maar als ik een aanhangwagen eraan hang, kan die uiteraard wel roteren. Zit er dan een draaielement in de aansluiting van de remorque, of klemt die op een andere manier rond de bol?
Bij uw fietsdrager is het een klemkoppeling. Bij uw aanhangwagen is dat een soort van opengezaagde bal in 2 delen, 1 vast deel en een deel dat kan bewegen, als je aanpikt dan wordt dat losse deel rond uw trekhaak gedrukt en vergrendeld waardoor je een koppeling hebt die kan scharnieren. Wel altijd goed in de gaten houden of de vergrendeling wel ingrijpt en langs de zijkant heb je meestal een verschuifbare pijl en die moet zich in het groen gebied bevinden.
 
+ meestal als je een remorque trekt, wordt dat vaak gesmeerd, om zodoende gemakkelijker te draaien. (+ anders ijzer op ijzer verbinding, niet zo goed en maakt nogal wat lawaai) Al weet ik niet of dit nog altijd nodig is bij nieuwere remorques.
Dus is die kap er ook om uw trekhaak 'vettig' te houden en u te vrijwaren van vet als je er eens aanhapert met uw broek.
 
+ meestal als je een remorque trekt, wordt dat vaak gesmeerd, om zodoende gemakkelijker te draaien. (+ anders ijzer op ijzer verbinding, niet zo goed en maakt nogal wat lawaai) Al weet ik niet of dit nog altijd nodig is bij nieuwere remorques.
Dus is die kap er ook om uw trekhaak 'vettig' te houden en u te vrijwaren van vet als je er eens aanhapert met uw broek.
Let er wel op dat dit NOOIT mag bij een aanhanger met stabilisatiekoppeling, al heb ik die nog nooit gezien bij een kleine aanhangwagen <750kg (de meeste caravans hebben die wel bvb).
 
Waarom verschillen de lampen aan de binnenkant van kleur?
Links is het rood, en rechts wit
uVR7t5b.png
 
Ik heb voor een weekje een dubbelasser kipper met loofrekken gehuurd. Absoluut fiasco :scream:
Met de hand beweegt dat ding inderdaad voor geen meter, dus kan hem niet door de tuin trekken met de beperkte tractie van mijn minitractor.
Alle loof en takjes blijven tussen de niet zo toepasselijk genaamde loofrekken hangen, waardoor ook het kippen onbruikbaar is, na 2 minuten handpompen staat het ding meer dan 45° gekanteld en moet je alsnog met een hark alles eruit trekken.. Geen probleem, maakt mijn volgende aankoop goedkoper én bruikbaarder.

In termen van manouvreerbaarheid is de 300X150 wel perfect. Wielbasis is voldoende zodat de aanhanger niet te nerveus reageert en met twee rubberen stokjes links en rechts duidelijk zichtbaar in de spiegel.
 
Ik heb voor een weekje een dubbelasser kipper met loofrekken gehuurd. Absoluut fiasco :scream:
Met de hand beweegt dat ding inderdaad voor geen meter, dus kan hem niet door de tuin trekken met de beperkte tractie van mijn minitractor.
Alle loof en takjes blijven tussen de niet zo toepasselijk genaamde loofrekken hangen, waardoor ook het kippen onbruikbaar is, na 2 minuten handpompen staat het ding meer dan 45° gekanteld en moet je alsnog met een hark alles eruit trekken.. Geen probleem, maakt mijn volgende aankoop goedkoper én bruikbaarder.

In termen van manouvreerbaarheid is de 300X150 wel perfect. Wielbasis is voldoende zodat de aanhanger niet te nerveus reageert en met twee rubberen stokjes links en rechts duidelijk zichtbaar in de spiegel.
Als je een minitractor hebt met hef moet je een kogel monteren op een heflat en dan redelijk hoog heffen. Dan kan je de eerste as wat omhoog krijgen en makkelijker manoeuvreren en minder schade doen aan de grond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mauw
Ik heb een probleem met mijn Eduard remorque. Ik had de kogenaansluiting losgemaakt, reed weg, maar de kabel van de lichten zat nog in.
De stekker is uit mijn auto geschoten. De kant van de auto is nog oke, en de draden zijn niet losgekomen van de stekker.

Maar nu zit de stekker precies geblokkeerd, dat mechanisme om een kwartslag te draaien zit nog in de geblokkeerde stand denk ik. Kan ik dat terug deblokkeren? Opendraaien van de wartel aan de kabels lukt precies niet, het lijkt uit 1 stuk gemaakt.
 
Ik heb een probleem met mijn Eduard remorque. Ik had de kogenaansluiting losgemaakt, reed weg, maar de kabel van de lichten zat nog in.
De stekker is uit mijn auto geschoten. De kant van de auto is nog oke, en de draden zijn niet losgekomen van de stekker.

Maar nu zit de stekker precies geblokkeerd, dat mechanisme om een kwartslag te draaien zit nog in de geblokkeerde stand denk ik. Kan ik dat terug deblokkeren? Opendraaien van de wartel aan de kabels lukt precies niet, het lijkt uit 1 stuk gemaakt.
Probeer eens het draaistuk naar de kant van de wartel te drukken. Mogelijk is het draaistuk wat naar voren getrokken geweest. Normaal kan je die 13 polige stekkers opendraaien. Eerst de wartel los en dan kan je hem opendraaien. Dat zou met schroefdraad moeten zijn net na het draaistuk. De plastic erachter schroeft er af.
 
Ja eens proberen morgen; was al donker en koud, dus dan loop je te vloeken

In dit filmpje zeggen ze dat je het met zo'n groene dop kan terugdraaien naar de juiste toestand.
Z8lJ8OR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag terug met de feiten op de neus gedrukt dat alles zo hard gestegen is in prijs.

Kennis van mij heeft 2 jaar terug een paardencamionet en paardentrailer gekocht deels als investering, deels als zelf nodig.
Omdat ik zelf ook eens aan het orienteren was had ik eens exact dezelfde modellen (maar dan 2023 - of 2024 model) met dezelfde opties.

Paardencamionet: toen 52.500 excl btw, nu 64.900 excl btw. Prijsstijging in 2 jaar (ongeveer) van 12.400 excl oftewel 15.000 euro incl.
Paardentrailer: toen 8200 excl btw, nu 10.750 excl btw. Prijsstijging in 2 jaar van 2.550 excl btw oftewel 3.085 incl.

Respectievelijk 23,6 en 31,1 procent stijging. "Den oorlog en corona he" :p
 
  • Wow
Waarderingen: Mauw
Wij hebben overlaatst paardencamionet gekocht,5 zitplaatsen. Ferm gemaklijk. Gelukkig een occasie. 80k € en na dag 1 ondergekakt,neen bedankt 😅
 
Wij zijn aan het zoeken naar een tweedehandse hondenkar en kwamen op deze uit: https://www.2dehands.be/v/auto-dive...=1*1wqgxp8*_gcl_au*NDAwNDg1NDEuMTcwODQ0MzE3MQ

Deze is zowat perfect op alle vlakken en goed van prijs. Alleen "Het enige dat we hebben laten doen is de dissel in een kleine hoek laten aanpassen(zie foto's)".
Te zien op foto 10 en 11.

Is dat normaal om dat op die manier (lassen) aan te passen? Maakt dit niet een heel zwak en gevaarlijk punt ervan?
Toevallig iemand met kennis van zaken hier? @nestorius of iemand anders?
 
Wij zijn aan het zoeken naar een tweedehandse hondenkar en kwamen op deze uit: https://www.2dehands.be/v/auto-dive...=1*1wqgxp8*_gcl_au*NDAwNDg1NDEuMTcwODQ0MzE3MQ

Deze is zowat perfect op alle vlakken en goed van prijs. Alleen "Het enige dat we hebben laten doen is de dissel in een kleine hoek laten aanpassen(zie foto's)".
Te zien op foto 10 en 11.

Is dat normaal om dat op die manier (lassen) aan te passen? Maakt dit niet een heel zwak en gevaarlijk punt ervan?
Toevallig iemand met kennis van zaken hier? @nestorius of iemand anders?
Jammer genoeg kunnen we de foto's niet meer zien maar het gebeurd inderdaad wel eens dat men gaat lassen aan een aanhangwagen. Normaal moet dit met een attest gebeuren (uitgevoerd door iemand cop erkend of een constructeur) maar bij aanhangwagens onder de 750 kg veegt men daar gewoonlijk zijn voeten aan gezien dat toch niet naar de keuring moet. Zo lang dit met kennis en kunde gedaan is zou dit geen gevaar mogen opleveren maar we kennen natuurlijk allemaal wel iemand die kan "lassen". Het is voor een leek moeilijk om dit te beoordelen of dit wel correct is gedaan.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Jammer genoeg kunnen we de foto's niet meer zien maar het gebeurd inderdaad wel eens dat men gaat lassen aan een aanhangwagen. Normaal moet dit met een attest gebeuren (uitgevoerd door iemand cop erkend of een constructeur) maar bij aanhangwagens onder de 750 kg veegt men daar gewoonlijk zijn voeten aan gezien dat toch niet naar de keuring moet. Zo lang dit met kennis en kunde gedaan is zou dit geen gevaar mogen opleveren maar we kennen natuurlijk allemaal wel iemand die kan "lassen". Het is voor een leek moeilijk om dit te beoordelen of dit wel correct is gedaan.
Okido merci voor het antwoord, hier kunnen we mee verder :).
Volgens hun is het gedaan door iemand die professioneel last aan trucks en machines, voor zover ik dat mag geloven.
 
Okido merci voor het antwoord, hier kunnen we mee verder :).
Volgens hun is het gedaan door iemand die professioneel last aan trucks en machines, voor zover ik dat mag geloven.
Als je enkele foto's hebt wil ik dat gerust wel eens bekijken.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Ongeremde dubbelasser hier. Van VHW trailers.

Gekocht in 2009 toen we aan onze bouw begonnen, ding gaat nog altijd mee. Betonplex gaat wel es ver aan vervanging toe zijn.

Wordt nog altijd gebruikt voor de containerpark trips.

Opties: een zwaar plastieken afdekzeil (elastiek moet wel vervangen worden) en een antidiefstal klok.
 
Terug
Bovenaan