Aanhangwagens en remorques

ongeremd mag je max 750kg wegen, dit is met het gewicht van uw aanhangwagen erbij, ook speelt uw mtm van uw wagen een rol, uw combinatie van wagen en aanhangwagen mag deze niet overschrijven. Heb je bvb een mtm van 2300 kg en uw wagen weegt 2000kg dan mag uw aanhanger max 300 kg wegen.
geremd is meer laadvermogen maar daar moet je dan wel rijbewijs be en verzekering voor hebben en jaarlijks naar de keuring (wat soms wel wat problemen en kosten geeft met betrekking tot uw remsysteem
wat voor de een een nadeel zal zijn tussen die 2 zal dan voor een ander een voordeel zijn, imo zijn dat gewoon keuze's die je voor jezelf moet afwegen
Volgens mij heeft geremd en ongeremd niets met MTM en inschrijving en keuring te maken. Je mag prima een geremde aanhangwagen hebben van 750kg MTM, en die hoeft niet naar de keuring.
 
Het eerste getal staat voor de breedte van het loopvlak in millimeter, het tweede is de hoogte van de flank, uitgedrukt in procent van het loopvlak en het laatste getal is de diameter van de velg, uitgedrukt in inch. Die “R“ duidt aan dat het om een radiaalband gaat.

Als er geen getal staat voor de hoogte van de flank, dan is dat eigenlijk 80% van het loopvlak. Dus in jouw voorbeeld is dat infectie 155/80R13

Hier kan je de maten invullen en kan je in inch en in millimeter zien hoeveel de banden verschillen onderling. Er is ook een indicatie hoeveel km/h een voertuig kan afwijken door een grotere/kleinere band te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het verschil tussen banden 195/50R13 en 155R13? Ze zijn beide 13 inch in diameter
Zoals helmut al mooi & correct vertelt.
even een screenshot:
1679082721559.png

Zo zie je dat er nogal een groot verschil inzit. De ene is hoog & smal, terwijl de andere klein & breed is.
 
Hey ik heb een vraag. Ik heb wat tegenslag gehad en de afneembare trekhaak is gestolen. (Officiele gen 5 rav4 installatie). De garage vertelt me dat de losse trekhaak niet verkocht wordt en de volledige set aangekocht moet worden. (1100 euro). Daar heb ik geen zin in. Suggesties?
 
Hey ik heb een vraag. Ik heb wat tegenslag gehad en de afneembare trekhaak is gestolen. (Officiele gen 5 rav4 installatie). De garage vertelt me dat de losse trekhaak niet verkocht wordt en de volledige set aangekocht moet worden. (1100 euro). Daar heb ik geen zin in. Suggesties?
kijken online bij bv autodoc of auto-onderdelenexpert.nl ?
 
+10 jaar geleden had ik een ongeremde dubbelasser (max 750kg). Door scheiding daar ook afscheid van moeten nemen en sindsdien altijd aanhangwagens gebruikt van familie/vrienden. Ik was fan van de dubbelassers vanwege de stabiliteit en het gemak van te verrijden zonder auto.
Enkelassers waren vaak ook smaller en kleiner en vaak slecht zichtbaar bij het achteruit rijden. (+ "klinken" sneller in een hoek bij het achteruit rijden, dus moeilijker te controleren)

Nu 2 jaar geleden was ik het beu afhankelijk te zijn van andermans gerief en dus beginnen kijken naar 2e hands aanhangwagens. Dubbelasser en max 750kg gezien rijbewijs B.
Veelal al goed gebruikt (en je weet nooit hoeveel al overladen geweest), ik merkte dat deze ook vaak bijna de nieuwprijs van een nieuwe enkelasser hadden van dezelfde grootte.

Uiteindelijk een nieuwe enkelasser gekocht. 258cm op 150cm met optie neuswiel en eigenlijk nog geen moment spijt van gehad:
- Is even breed als m'n auto (Skoda Superb Combi), dus loopt mooi in het spoor.
- Effectieve max wettelijke laadcapaciteit is groter dan dubbelas gezien aanhangwagen zelf minder weegt dan dubbelasser. De enkele as mag technisch gezien 1050kg dragen. Wat meer is dan een rijbewijs B toe laat. Dus het rijbewijs is een grotere beperking dan de technische laadcapaciteit
- Door het neuswiel mis ik eigenlijk de stabiliteit van een dubbelasser bij het met de hand verplaatsen niet meer. Integendeel, minder lastig om te draaien gezien je niet moet "wringen".
- Uitvoering in betonplex gezien bij eventuele schade/slijtage dit makkelijker en goedkoper te vervangen is dan alu.
- Overwogen voor een loofrek te nemen, maar kost vrij veel en vervoer eigenlijk m'n haagafval in een grote bigbag. Andere takkenafval kan gewoon met spanriemen en een net.

Na 2 jaar nog steeds heel tevreden van m'n keus. Remorque is van Weytens, gekocht bij Garage JV in Gent. Maar er zijn meerdere dealers actief hiervan.

Ook opgelet met te grote/lange aanhangwagens te kopen. Je raakt er soms niet meer mee tussen de slagbomen op de weegbrug in het containerpark en dan laten ze - hier toch - je gewoon niet binnen. Ik raak met deze combo er nog net tussen...
 
je mag weldegelijk meer dan 750kg met een rijbewijs B hoor, het totale gewicht van wagen en remork mag gewoon niet boven de 3500kg komen.

Zelf heb ik zowat hetzelfde verhaal als u, ook rond gekeken voor 2dehands, maar de meeste vraagprijzen zijn in vergelijking met nieuwprijs veel te hoog, waardoor ik ook gewoon een nieuwe gekocht heb.
Maar nu wil ik toch een geremde van 1500kg nemen ipv 750kg ongeremd.
Mijn laatste 4 remorken naar het containerpark zaten telkens ver boven de 750kg.

Als je daar beetje zorg van draagt en ze droog kan weg zetten, dan heb je daar levenslang geniet van.
 
Is die 750kg ook niet van belang voor de keuring van de trekhaak? Boven de 750kg moet die jaarlijks gekeurd worden.
 
Klopt, keuring trekhaak, keuring aanhangwagen, aparte verzekering van de aanhangwagen dacht ik? En een eigen nummerplaat voor de aanhangwagen.
Maar dat zijn allemaal zaken die niks met het rijbewijs te maken hebben.
 
Een aanhanger boven 750kg moet dan ook nog eens geremd zijn, dat is weer een extra waar je op moet letten ivm onderhoud etc.
Voor de meeste mensen is die 750kg toch voldoende denk ik dan. Gevolg is wel dat je soms bedenkelijke remorques ziet rondrijden (half rot en roestig met versleten banden).
 
Ikzelf heb een rijbewijs CE dus gewicht van de aanhanger speelt geen rol - toch ga ik voor een 750 kg, ik breng alleen maar groenafval weg.
Geen extra jaarlijkse keuring van de wagen, remork, geen belasting en geen verzekering.
Als ik iets echt zwaar nodig heb laat ik het wel met de vrachtwagen komen.

Wat ik wou vragen, iemand ervaring met opzetborden ipv loofrekken?
Ik wil men (ongeremde ;) ) plateauwagen ophogen om makkelijker snoeiafval weg te brengen.
Loofrekken, ondanks de naam, lijken me nogal onhandig omdat alle takjes daar tussen kruipen.
 
Ik heb al die loofrekken gebruikt, dat is niet zo onhandig hoor.
Maar 70cm loofrekken kosten inderdaad wel meer dan een extra 30cm opzetborden. Ik heb ook al gedacht of 30+30cm opzetborden niet in het algemeen handiger zijn dan 30cm opzetbord + 70cm loofrek (bv voor zand, grond)
Maar als je toch maar 750kg mag dragen en het enkel groenafval is, lijken loofrekken me handiger.


Ik heb ondertussen een dubbelas besteld, ongeremd 750kg van het merk Eduard. Plateauwagen, geen bakwagen.
 
caravan lijkt me ook soort van aanhangwagen dus vandaar ff in dit topic.

Ik overweeg een caravan te kopen nu ik recent ontdekt heb dat mijn auto een (inklapbare) trekhaak heeft (Don’t ask :unsure: ).

Hoe weet ik hoeveel ik daar mee mag trekken? Op mijn keuringsbewijs staat “trekker van aanhangwagen, mtsm tot 750 kg zonder rem, tot 1800 kg met rem” maar toen ik vorige week naar keuring ben geweest, was die trekhaak zelfs niet uitgeklapt dus kunnen ze die onmogelijk (jaarlijks) gecontroleerd hebben lijkt me 🤔.

En tweede vraag: klopt het dat ik met m’n B rijbewijs met een caravan van bijvoorbeeld maximum gewicht 1000-1300 kg mag rijden? Auto weegt zo’n 1700 kg en ik daar geen BE ofzo voor moet halen?
 
@Wannez
Er zijn twee gewichten waar je rekening mee moet houden.

1: Wat mag mijn auto trekken (1800kg in jouw geval). Trekhaak moet daarvoor gekeurd zijn (jaarlijkse keuring).

2: Wat mag je met je rijbewijs. Hiervoor moet je naar de MTM kijken van je combinatie. Die mag samen niet boven de 3500kg zitten voor een B rijbewijs.

Let op voor de trekhaak geld het werkelijke gewicht, maar voor het rijbewijs de MTM.

Ik heb een paar kaar geleden een BE rijbewijs gehaald via de VAB, dan ben je wel €1000 kwijt maar ben je wat minder beperkt.

Een goed bron van info is caravantrekker
Daar kan je bijna alle combinaties ingeven.
Staan ook veel tips op.
 
@Wannez
Er zijn twee gewichten waar je rekening mee moet houden.

1: Wat mag mijn auto trekken (1800kg in jouw geval). Trekhaak moet daarvoor gekeurd zijn (jaarlijkse keuring).

2: Wat mag je met je rijbewijs. Hiervoor moet je naar de MTM kijken van je combinatie. Die mag samen niet boven de 3500kg zitten voor een B rijbewijs.

Let op voor de trekhaak geld het werkelijke gewicht, maar voor het rijbewijs de MTM.

Ik heb een paar kaar geleden een BE rijbewijs gehaald via de VAB, dan ben je wel €1000 kwijt maar ben je wat minder beperkt.

Een goed bron van info is caravantrekker
Daar kan je bijna alle combinaties ingeven.
Staan ook veel tips op.
Bedankt voor snelle reactie!
Die jaarlijkse keuring van trekhaak is dus geen onderdeel van de jaarlijkse keuring van mijn auto? Of moet ik dat expliciet vragen wanneer ik de auto laat keuren dat ze die keuring ook meedoen?
 
Bedankt voor snelle reactie!
Die jaarlijkse keuring van trekhaak is dus geen onderdeel van de jaarlijkse keuring van mijn auto? Of moet ik dat expliciet vragen wanneer ik de auto laat keuren dat ze die keuring ook meedoen?
Je moet dat effectief vragen. De keuring zelf is wel zoals de gewone keuring (ale bij mij trekken ze eens aan de trekhaak als de wagen op de brug staat).
Caravan is tweejaarlijkse keuring.
 
Terug
Bovenaan