Aanhangwagens en remorques

Ik ben op zoek naar een remorque, maar nog geen ervaringen mee. Zou zijn om algemene bouwklusjes mee te doen, tuinafval wegvoeren, en soms zonnepanelen (114x190cm) vervoeren.

1. alles in betonplex, of is aluminium de meerprijs waard?
2. heeft een remorque iets van regelmatig onderhoud nodig?
3. zijn loofrekken vast aan de remorque, of kan je die gemakkelijk verwijderen als het nodig is?
4. dubbelas altijd verkiezen boven enkelas?
5. ongeremd vs geremd: meningen?

Dit zijn 3 verschillende types waar ik naar kijk:
 
Laatst bewerkt:
Hier een kleine 2e hands gekocht. Samen gekocht met de betonmolen die er op stond. Nadien de betonmolen verkocht waardoor de remorque ons... 10€ gekost heeft :p
Is gewoon betonplex en staat buiten. Als het ooit nodig is, vervang ik die betonplex wel.
 
Ik heb twee jaar geleden een remorque van 2x1,34m gekocht. Aangezien die hier binnen staat gekozen voor een model met betonplex. Voor hetgeen ik hem gebruik is een ongeremde enkelasser voldoende.
Mijn tuinafval vervoer ik in bigbags dus geen loofrekken nodig, maar die kan je normaal altijd verwijderen. Ik heb wel een neuswiel zodat je die zonder auto kan verrijden.
Van onderhoud is er eigenlijk niets aan te doen tenzij je banden op druk houden en tijdig vervangen. De as en koppeling zelf komt niet snel iets aan als je die niet misbruikt.
Heeft me 600 EURO gekost toen.
 
Ik ben op zoek naar een remorque, maar nog geen ervaringen mee. Zou zijn om algemene bouwklusjes mee te doen, tuinafval wegvoeren, en soms zonnepanelen (114x190cm) vervoeren.

1. alles in betonplex, of is aluminium de meerprijs waard?
als die buiten slaapt zal uw betonplex redelijk snel verslijten
2. heeft een remorque iets van regelmatig onderhoud nodig?
een ongeremde heeft weinig onderhoud nodig, een geremde moet de dissel regelmatig gesmeerd worden en eventueel de remmen laten bijregelen. Hoe minder je rijd hoe slechter voor je remmen gezien deze dan hard worden omdat ze eigenlijk niet slijte en uw trommels verroesten
3. zijn loofrekken vast aan de remorque, of kan je die gemakkelijk verwijderen als het nodig is?
loofrekken zijn normaal altijd redelijk makkelijk te verwijderen
4. dubbelas altijd verkiezen boven enkelas?
dubbelas heeft het voordeel van makkelijker te koppelen te zijn/ verrijdbaar zonder wagen. Is wel zwaarder waardoor uw laadvermogen daalt
5. ongeremd vs geremd: meningen?
ongeremd mag je max 750kg wegen, dit is met het gewicht van uw aanhangwagen erbij, ook speelt uw mtm van uw wagen een rol, uw combinatie van wagen en aanhangwagen mag deze niet overschrijven. Heb je bvb een mtm van 2300 kg en uw wagen weegt 2000kg dan mag uw aanhanger max 300 kg wegen.
geremd is meer laadvermogen maar daar moet je dan wel rijbewijs be en verzekering voor hebben en jaarlijks naar de keuring (wat soms wel wat problemen en kosten geeft met betrekking tot uw remsysteem
wat voor de een een nadeel zal zijn tussen die 2 zal dan voor een ander een voordeel zijn, imo zijn dat gewoon keuze's die je voor jezelf moet afwegen
 
Hier een paar jaar geleden geinvesteerd in deze: https://www.aanhangerkopen.nl/2514-1-P3
Ook daar gehaald, prima service. Was op dat moment overal moeilijk leverbaar, en daar ging het redelijk vlot aan een aanvaardbare prijs.
Gekozen voor alu voor de duurzaamheid aangezien deze buiten slaapt, ongeremd + enkelas voor besparing gewicht, en deze afmetingen om makkelijk zowel eens een gyprocplaat als 2 moto's te kunnen vervoeren. super handig ook met die afneembare opkanten.
Koprek + op maat gemaakt zeil ook genomen.
 
als die buiten slaapt zal uw betonplex redelijk snel verslijten

Kan ik beamen.
Maar langs de andere kant is dat zo een ramp?
Ik ben mijn bouw begonnen met een aanhangwagen van mijn opa, planken waar het beste al lang af is, gaten tot en met. Heeft perfect dienst gedaan
Heeft daarvoor al verscheidene tonnen vervoerd met die rotte planken en wordt nu nog altijd gebruikt om rotzooi te vervoeren.
Ben 7 jaar geleden het schutbord verloren, teruggereden en nooit meer teruggevonden.
Dan maar een volle plaat ertegen gezet die ondertussen ook al rot is.

We hebben hem uitgeleend aan iemand, die hem uitgeleend had aan Roemenen die hem zwaar overladen hadden, neuswiel was gewoon helemaal krom gezakt en de dissel een wrong gehad. Neuswiel bevestiging is kapot, nog geen tijd en goesting gehad om dit te laten oplassen dus wordt gebruikt zieker neuswiel.
Staat momenteel bij mijn nonkel op de hof vol met bazaar, en dat zal hij ook gewoon naar het containerpark voeren.

Heeft altijd buiten gestaan en allesbehalve liefde gehad. Ik wil maar zeggen zo een karretje moet werken en hoeft ook niet picobello te zijn.

Maar hij mag wel niet op mijn oprit staan. En ik hang hem ook nooit achter mijn eigen wagen :p
Ik heb ook geen trekhaak :p
Mijn nonkel heeft mij altijd de wijsheid meegegeven van niet zelf een trekhaak te hebben, maar zien dat je iemand kent met een trekhaak.
Ben je iemand met een trekhaak en een aanhangwagen dan mag je zeker zijn dat je voor gans de familie, kennissen en passanten mag gaan rondrijden met uw aanhangwagen.
 
Kan ik beamen.
Maar langs de andere kant is dat zo een ramp?
Ik ben mijn bouw begonnen met een aanhangwagen van mijn opa, planken waar het beste al lang af is, gaten tot en met. Heeft perfect dienst gedaan
Heeft daarvoor al verscheidene tonnen vervoerd met die rotte planken en wordt nu nog altijd gebruikt om rotzooi te vervoeren.
Ben 7 jaar geleden het schutbord verloren, teruggereden en nooit meer teruggevonden.
Dan maar een volle plaat ertegen gezet die ondertussen ook al rot is.

We hebben hem uitgeleend aan iemand, die hem uitgeleend had aan Roemenen die hem zwaar overladen hadden, neuswiel was gewoon helemaal krom gezakt en de dissel een wrong gehad. Neuswiel bevestiging is kapot, nog geen tijd en goesting gehad om dit te laten oplassen dus wordt gebruikt zieker neuswiel.
Staat momenteel bij mijn nonkel op de hof vol met bazaar, en dat zal hij ook gewoon naar het containerpark voeren.

Heeft altijd buiten gestaan en allesbehalve liefde gehad. Ik wil maar zeggen zo een karretje moet werken en hoeft ook niet picobello te zijn.

Maar hij mag wel niet op mijn oprit staan. En ik hang hem ook nooit achter mijn eigen wagen :p
Ik heb ook geen trekhaak :p
Mijn nonkel heeft mij altijd de wijsheid meegegeven van niet zelf een trekhaak te hebben, maar zien dat je iemand kent met een trekhaak.
Ben je iemand met een trekhaak en een aanhangwagen dan mag je zeker zijn dat je voor gans de familie, kennissen en passanten mag gaan rondrijden met uw aanhangwagen.
Een probleem is dat niet als je dat zelf geen probleem vindt. Dat is gewoon een ingesteldheid, de een zal zijn nieuw gekochte kar met liefde behandelen en een ander zijn aanhanger zal de hoer van de straat zijn en niemand zal daar een ruk om geven.
 
Een probleem is dat niet als je dat zelf geen probleem vindt. Dat is gewoon een ingesteldheid, de een zal zijn nieuw gekochte kar met liefde behandelen en een ander zijn aanhanger zal de hoer van de straat zijn en niemand zal daar een ruk om geven.
Langs de andere kant gebruiken veel mensen zo een kar om gerief te vervoeren dat te zwaar, groot of te vuil is om in uw wagen te leggen.
Als jij aan het slopen bent en je moet uw afval wegvoeren dan zal dat het fijnste zijn op een karretje met al wat gebruik. Daarvoor heb je mijn karretje dus nodig :p
 
Langs de andere kant gebruiken veel mensen zo een kar om gerief te vervoeren dat te zwaar, groot of te vuil is om in uw wagen te leggen.
Als jij aan het slopen bent en je moet uw afval wegvoeren dan zal dat het fijnste zijn op een karretje met al wat gebruik. Daarvoor heb je mijn karretje dus nodig :p
Ik ben ook van mening hoor dat het een gebruiksvoorwerp is maar niet iedereen heeft daar hetzelfde gedacht over. Zo ken ik er die wekelijks ook hun aanhanger meewassen met hun wagen.
 
ongeremd mag je max 750kg wegen, dit is met het gewicht van uw aanhangwagen erbij, ook speelt uw mtm van uw wagen een rol, uw combinatie van wagen en aanhangwagen mag deze niet overschrijven. Heb je bvb een mtm van 2300 kg en uw wagen weegt 2000kg dan mag uw aanhanger max 300 kg wegen.
geremd is meer laadvermogen maar daar moet je dan wel rijbewijs be en verzekering voor hebben en jaarlijks naar de keuring (wat soms wel wat problemen en kosten geeft met betrekking tot uw remsysteem
wat voor de een een nadeel zal zijn tussen die 2 zal dan voor een ander een voordeel zijn, imo zijn dat gewoon keuze's die je voor jezelf moet afwegen
BE heb je toch pas nodig wanneer de mtm van de sleep (mtm trekkend voertuig + mtm aanhangwagen) boven de 3500 kg uitkomt, zolang je onder die 3500 kg blijft is een rijbewijs B voldoende.
 
ongeremd mag je max 750kg wegen, dit is met het gewicht van uw aanhangwagen erbij, ook speelt uw mtm van uw wagen een rol, uw combinatie van wagen en aanhangwagen mag deze niet overschrijven. Heb je bvb een mtm van 2300 kg en uw wagen weegt 2000kg dan mag uw aanhanger max 300 kg wegen.
geremd is meer laadvermogen maar daar moet je dan wel rijbewijs be en verzekering voor hebben en jaarlijks naar de keuring (wat soms wel wat problemen en kosten geeft met betrekking tot uw remsysteem
Zoals Knight-Rider aanhaalt qua rijbewijs.

Wat die gewichten betreft: Het MTM van je aanhangwagen tel je niet bij het MTM van je trekkend voertuig, daar moet je naar je MTMS kijken.

Je hebt in het geval van een gewone wagen:

MTM (maximaal toegelaten massa) van je trekkend voertuig)
MTMS (maximaal toegelaten massa van de sleep, het MTM van de auto + tarra v/d aanhangwagen)
MTSM (maximaal toegelaten sleepbare massa) (met eventueel onderverdeling van geremd en ongeremd)

Maximale verticale belasting op het koppelpunt.

Deze gegevens kan je allemaal terug vinden op je Europees gelijkvormigheidsattest of COC.

bvb :
MTM 3500kg
MTMS 6000kg
MTSM zonder rem 600kg
MTSM met rem 3500kg.

Voertuig mag dus in dit voorbeeld een aanhangwagen slepen die ongeremd maximaal 600 kg weegt. (Gewicht aanhangwagen plus gewicht lading)
En een aanhangwagen slepen die geremd maximaal 3500kg weegt, met voorwaarde dat het tarra, het gewicht dus op moment van het slepen, van zowel het voertuig als de aanhangwagen niet boven de 6000kg gaat.

Als het voertuig dus zelf al 3400kg weegt mag er maar 2600 kg gesleept worden. Als je remorque al 1000 kg van zichzelf weegt, mag er dus maar 1600 kg geladen worden in dit voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
BE heb je toch pas nodig wanneer de mtm van de sleep (mtm trekkend voertuig + mtm aanhangwagen) boven de 3500 kg uitkomt, zolang je onder die 3500 kg blijft is een rijbewijs B voldoende.
Klopt, daar was ik niet volledig geweest in de uitleg. Je mag trouwens tot tot een 4250 kg als je code 96 hebt.
 
Inderdaad, maar die code 96 is eigenlijk iets dat vrij nutteloos is, want als je boven de 3500 kg gaat kan je beter ineens voor je E gaan dan voor die code 96 te kiezen (weggesmeten geld).

Trouwens normaal gezien gaan ze het gewicht voor het rijbewijs B nog dit jaar optrekken van 3500 kg naar 4250 kg.
 
Inderdaad, maar die code 96 is eigenlijk iets dat vrij nutteloos is, want als je boven de 3500 kg gaat kan je beter ineens voor je E gaan dan voor die code 96 te kiezen (weggesmeten geld).

Trouwens normaal gezien gaan ze het gewicht voor het rijbewijs B nog dit jaar optrekken van 3500 kg naar 4250 kg.
Dat is iets waar ze al een tijd van praten maar ik vraag me toch af of dit er dit jaar door komt.
 
Buiten het eventuele rijbewijs is zeker het trekkend voertuig van belang.. Niet alles is gemaakt om 2 ton of meer voort te sleuren.
 
Hier zijn we voor een dubbelasser gegaan omdat die technisch meer gewicht aankan. Wettelijk mag je wel minder laden, maar voor die sporadische ritjes van 2 km naar het plaatselijke containerpark rijden we gewoon wat trager zodat de remafstand toch beperkt blijft. Je betaalt hier telkens voor een volle remorque afval in de betalende sectie van het containerpark en je mag ook maar 2x per dag binnen, dus dan laad ik die liever ineens goed vol en dan voel ik me geruster met een dubbelasser.

Slaapt binnen, aangezien remorques veel gestolen worden, het geen zicht is om zoiets voor je huis te hebben staan en buiten slapen sowieso minder goed is voor de levensduur.

We hebben nog zitten twijfelen tussen alu of betonplex, maar aangezien die in alu slechter afgewerkt en duurder waren zijn we voor betonplex gegaan. In Makro gekocht anderhalf jaar geleden voor 929 euro (257x132). Kost ondertussen al 1210 euro bij de fabrikant zie ik (http://www.custafer.be/vl/producten/aanhangwagens), zomaar effe een prijsstijging van 30 percent. :eek:

We hadden ook gezien achter tweedehands remorques, maar aangezien een COC tegenwoordig verplicht is en deze er bij tweedehands remorques meestal niet bijzit, zijn we voor een nieuwe gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er bedrijfsmatig een stuk of 9.
Ik rij zelf meestal met een kipper van 3mx1.8m die stalen zijkanten heeft van 1m.
Vroeger heel veel met een aanhanger van 4mx2m. (een heel beest)
Maar tegenwoordig kopen we standaard 3,3mx1.8m (geremde)
3mx1,5m (ongeremde). Allemaal plateauaanhangers van merk eduard.


Als particulier die gaat verbouwen enzo raad ik zeker een dubbelasser aan.
Een lengte van 3 meter is in de praktijk ook echt handig als je een gyproc wil halen, of PVC buizen. (Niet teveel gedoe met schuin laden)

Op een plateau aanhanger ligt de lading iets hoger, maar kan een pallet bijv gewoon geladen worden langs de zijkant.

Wil je een aanhangertje voor het containerpark koop een enkelassertje, en verhoog de zijkanten met 30cm ofzo.

Investeer ook in een deftig afdekzeiltje en zwaar model spanriemen. (Iets met touwtjes vastleggen en dan de snelweg op….)

Heb ook enkele 3 assige aanhangers, om graafmachines,schaarlift,kleine auto, te vervoeren.
Dat draait dus enorm zwaar, en verbruik van je auto/jeep gaat stevig omhoog. (Het ziet er wel cool uit)
 
Ik heb er bedrijfsmatig een stuk of 9.
Ik rij zelf meestal met een kipper van 3mx1.8m die stalen zijkanten heeft van 1m.
Vroeger heel veel met een aanhanger van 4mx2m. (een heel beest)
Maar tegenwoordig kopen we standaard 3,3mx1.8m (geremde)
3mx1,5m (ongeremde). Allemaal plateauaanhangers van merk eduard.


Als particulier die gaat verbouwen enzo raad ik zeker een dubbelasser aan.
Een lengte van 3 meter is in de praktijk ook echt handig als je een gyproc wil halen, of PVC buizen. (Niet teveel gedoe met schuin laden)

Op een plateau aanhanger ligt de lading iets hoger, maar kan een pallet bijv gewoon geladen worden langs de zijkant.

Wil je een aanhangertje voor het containerpark koop een enkelassertje, en verhoog de zijkanten met 30cm ofzo.

Investeer ook in een deftig afdekzeiltje en zwaar model spanriemen. (Iets met touwtjes vastleggen en dan de snelweg op….)
Jammer genoeg voorziet men bij ongeremde aanhangwagens bitter weinig bindogen of bindhaken om correct te kunnen gaan binden.
 
Terug
Bovenaan