Wat hierboven staat klopt wel van Robin en irulan en neroatic.
Ik heb ook dat "diploma" behaald. beetje naief geweest, en mee gedaan met enkelen... ik had een B attest in het 5e handel, dus moest wel naar kantoor ofwel jaar over doen.
wat mij over de streep heeft getrokken toen was dat enkelen met een A attest in handel, vrijwillig voor het 6e (en 7e kantoor) hebben gekozen met als reden: als je niet verder studeert, ga je makkelijker aan werk geraken, omdat je in kantoor zowel int zesde als zevende, stage hebt....
en ja dat kan misschien wel zijn dat dit een voordeel is (tegenover als je zou stoppen na je 6e handel TSO).
uiteindelijk heb je dan beiden een A2 diploma (maar in kantoor wel 2 jaar relevante werk ervaring via die stage).
Nu zoveel jaren later, en ook na 10 jaar in een fabriek te werken zoals iemand hier aanhaalt

, toch werk gevonden als administratief bediende.
Weliswaar nog niet mijn droomjob want m'n baas is verre van ideaal, en bedrijf zelf is een duiventil; echter straks zit ik toch aan 7 jaar ancienniteit, en mijn takenpakket is echt wel uitgebreid aangezien ik de enige bediende hier ben, dus ga ik deze job proberen te gebruiken als "springplank" naar iets beters. Ik wacht nog 3 maand tot mijn vriendin haar verblijfskaart niet meer kan afgepakt worden (en ze niet meer kan weg gestuurd worden doordat ik geen of te weinig inkomen zou hebben), en nadien ga ik op zoek naar iets beters.
Misschien lang verhaal, maar uiteindelijk is die opleiding niet veel waard an sich, enkel als je het geluk hebt zoals ik en een aantal jaren relevante anciënniteit kan opbouwen kan je toch nog ver geraken. Over 2 jaar geleden kon ik zelfs bij de ambtenarij aan de slag bij de "polderdienst" belastingen innen, maar heb last minute toch bedankt voor die job.
Maar je moet geluk hebben. ex klasgenote uit kantoor bijvoorbeeld werkt nu bij FOD financiën, zonder verdere studies.