500.000 langdurig zieken in België

Dat is hetzelfde zeggen dan dat de 500 000 absoluut normaal is, en dat lijkt me ook wat sterk.
Een enorme minderheid werkt voor zijn plezier, anders zou men mensen ook niet betalen om het te doen. Dat blijft een kosten/baten afweging waar ook de verantwoordelijkheidszin van een mens in meespeelt. Compleet ontkennen dat de werkloosheidsval een beetje naar een depressie- of burnout-val verschoof zoals je hier nu doet is iets te zwart/wit denken, neen? Het is echt niet de moment om die evolutie totaal te ontkennen: die deur moet asap dicht voor de extra overheveling gebeurt doordat de werkloosheid nu in de tijd beperkt wordt.

Plak op basis van de evolutie in cijfers een getal op wat de 500 000 "normaal" zou moeten zijn, en je zal wel uitkomen dat hij tussen de 20 en 50% gelijk zal hebben. Ik deed de rekensom zelf niet, want dat boeit allemaal niet in feite.

Financieel is het wat het is: nodig voor de echte zieke en mooi meegenomen voor de profiteur. Daar kan je moeilijk iets aan veranderen zonder de echte zieke te raken.

Het enige wapen tegen dit cijfer is controle. Hoe is dat nu? Hoe vaak? Kan dat beter? Durven controleartsen de diagnose van de arts genoeg tegenspreken? Zijn alle artsen betrouwbaar of "schrijft" de ene makkelijker ziekteverlof dan de ander? Wordt "schrijfgedrag" van artsen in cijfers vergeleken? Op basis van wat krijgt men de diagnose burnout of depressie? Zijn daar grote verschillen tussen artsen? En bij die laatste punten zitten we bij het beroepsgeheim en lopen we voor een groot stuk vast.
En zo zijn we terug bij af.

Dat men de uitkeringen die tegen de regels zijn uitgekeerd al begint eruit te filteren is een begin (erg in feite dat we het rechtzetten van vroeger gemaakte fouten als positief moeten zien, echt een teken uit wat voor een politiek dal we moeten kruipen...)
Er blijft mi maar 1 oplossing: belast werken niet kapot zodat het steeds veel aantrekkelijker blijft tov eender welke uitkering. Maar dat is makkelijk gezegd uiteraard :)
Ik mag juist hopen dat een meerderheid voor zijn plezier werkt.

Werk is niet enkel een manier om geld te krijgen, maar geeft ook zingeving, zou je zelfvertrouwen moeten geven, een sociaal gebeuren.

Leg mij anders uit waarom Musk, Buzios, Trump en alle steenrijken der aarde werken? Die zijn al meer dan binnen, kunnen met hun inkomen gezamenlijk waarschijnlijk 2/3 de van de wereldbevolking eten geven enz...

Ja profiteurs moeten eruit, in alle lagen. Maar ik geef liever aan profiteurs in de wetenschap dat ik iedereen er wel recht op krijgt de uitkering krijgt dan het systeem zo streng maken dat bepaalde gerechtigden uit de boot vallen op maar geen profiteurs te hebben.

In 2014 is er een studie geweest dat aantoonde dat slecht 1 procent van werklozen werkonwillig was. Ik weet niet wat het nu is, maar ik heb een vermoeden dat dit niet zo veel veranderd is.

Er zijn duizend en 1(valabele) redenen waarom iemand langdurig werkloos is. Het is balangrijk om het vertrouwen te behouden in andere mensen. Daar is onze democratie op gebaseerd.

Werk is niet enkel een manier om geld te krijgen, maar geeft ook zingeving, zou je zelfvertrouwen moeten geven, een sociaal gebeuren.

Leg mij anders uit waarom Musk, Buzios, Trump en alle steenrijken der aarde werken? Die zijn al meer dan binnen, kunnen met hun inkomen gezamenlijk waarschijnlijk 2/3 de van de wereldbevolking eten geven enz...

Ja profiteurs moeten eruit, in alle lagen. Maar ik geef liever aan profiteurs in de wetenschap dat ik iedereen er wel recht op krijgt de uitkering krijgt dan het systeem zo streng maken dat bepaalde gerechtigden uit de boot vallen op maar geen profiteurs te hebben.
Die drie werken nog omdat zoveel power je gewoon een boner geeft als je het bestuurt.
Denk eerder aan arbeiders in een fabriek die een hele shift in lawaai staan of mensen in een bandenfabriek die na een shift zelf naar rubber ruiken en constant chemicalien inademen. Of bedienden met een toxic overste die niet durven piepen omdat ze schrik hebben geen zelfde salaris te hebben ergens anders en een lening hebben. Die werken puur voor de sollen, geloof me. Wees blij dat jouw job uitdagend en fijn genoeg is om de illusie van je eerste zin in leven te houden zou ik zeggen :)

Dat laatste standpunt kan ik inkomen, maar iedereen beseft dat de cijfers aan het ontsporen zijn. We mogen daar niet blind voor zijn, zeker nu de werkloosheid in de tijd beperkt wordt. Onze sociale budgetten zijn niet eindeloos.

Laatst bewerkt:
Die drie werken nog omdat zoveel power je gewoon een boner geeft als je het bestuurt.
Denk eerder aan arbeiders in een fabriek die een hele shift in lawaai staan of mensen in een bandenfabriek die na een shift zelf naar rubber ruiken en constant chemicalien inademen. Of bedienden met een toxic overste die niet durven piepen omdat ze schrik hebben geen zelfde salaris te hebben ergens anders en een lening hebben. Die werken puur voor de sollen, geloof me. Wees blij dat jouw job uitdagend en fijn genoeg is om de illusie van je eerste zin in leven te houden zou ik zeggen :)

Dat laatste standpunt kan ik inkomen, maar iedereen beseft dat de cijfers aan het ontsporen zijn. We mogen daar niet blind voor zijn, zeker nu de werkloosheid in de tijd beperkt wordt. Onze sociale budgetten zijn niet eindeloos.
Maar dan ligt het probleem toch bij de fabrieken en bedrijven met toxic oversten en niet bij de werknemers.

Als deze werkgevers geen oog hebben voor welzijn op het werk, waardoor hun personeel uitvalt zouden ze de kosten toch daar kunnen halen van de ziekteuitkering. Volgens mij, verbeter me als ik mis ben, is in het Nederland zo dat een werkgever tot 2 jaar de uitkering moet betalen als er iemand ziek valt.

De werkloosheid wordt in tijd beperkt, maar het probleem wordt gewoon doorgeschoven naar de steden en gemeenten. Degene die geen recht meer hebben op werkloosheid komen leefloon aanvragen.

Mensonterend taalgebruik achterwege laten ajb
Hoe wereldvreemd kan je zijn?
Dat is correct. Maar je moet de onderkant verplichten te gaan werken, voor hun eigen goed, want anders doen ze het niet.
Maar dan ligt het probleem toch bij de fabrieken en bedrijven met toxic oversten en niet bij de werknemers.
Al die huishoudhulpen die moeten poetsen: dat is nu eenmaal niet leuk. Dat heeft niets te maken met de werkgever. Wat moet die doen? Zelf gaan poetsen? Trouwens die echte kutjobs in fabrieken die zitten in China. In Belgie fabrieken meestal geautomatiseerd.
Als deze werkgevers geen oog hebben voor welzijn op het werk, waardoor hun personeel uitvalt zouden ze de kosten toch daar kunnen halen van de ziekteuitkering. Volgens mij, verbeter me als ik mis ben, is in het Nederland zo dat een werkgever tot 2 jaar de uitkering moet betalen als er iemand ziek valt.
Nogmaals: het concept 'werken' is voor de meeste mensen niet leuk, dit heeft in veel gevallen weinig te maken met de job.

Hoe wereldvreemd kan je zijn?
Idem, als OCMW medewerker zie ik, denk ik, andere dingen als jij. En bekijk de situatie vanuit een andere bril
Dat is correct. Maar je moet de onderkant verplichten te gaan werken, voor hun eigen goed, want anders doen ze het niet.
Hoe stigmatiserend kan je zijn door te spreken van de onderkant. Dat is hetzelfde zeggen dat slavernij goed was voor arme Afrikanen.
Al die huishoudhulpen die moeten poetsen: dat is nu eenmaal niet leuk. Dat heeft niets te maken met de werkgever. Wat moet die doen? Zelf gaan poetsen? Trouwens die echte kutjobs in fabrieken die zitten in China. In Belgie fabrieken meestal geautomatiseerd.
Jij vind poetsen niet leuk, wij hebben in huis poetsvrouwen gehad die dit wel leuk vonden en er veel voldoening uit halen.

Maak van fabrieken magazijnen er zijn er nog genoeg waar ge als nummer worden behandeld. Ik spreek uit ervaring.
Nogmaals: het concept 'werken' is voor de meeste mensen niet leuk, dit heeft in veel gevallen weinig te maken met de job.
Waar haalt ge dit? Werken is niet leuk, als het u geen voldoening geeft of als de omstandigheden er niet naar zijn.

Er is een grote minderheid die het leuk vind om een hele dag niets te doen, en die hebben daar waarschijnlijk wel reden toe

Als het puur voor mijn plezier zou zijn dan zou ik toch geen 5 dagen per week werken. Genoeg andere dingen te doen buiten werk.
Helemaal niet meer werken zou inderdaad ook wel tegensteken na een paar maanden.

Als het puur voor mijn plezier zou zijn dan zou ik toch geen 5 dagen per week werken. Genoeg andere dingen te doen buiten werk.
Helemaal niet meer werken zou inderdaad ook wel tegensteken na een paar maanden.
Natuurlijk is loon een belangrijke factor om te gaan werken.

Ik ga ook niet werken voor de schoon ogen van mijn directeur.

Idem, als OCMW medewerker zie ik, denk ik, andere dingen als jij. En bekijk de situatie vanuit een andere bril

Hoe stigmatiserend kan je zijn door te spreken van de onderkant. Dat is hetzelfde zeggen dat slavernij goed was voor arme Afrikanen.

Jij vind poetsen niet leuk, wij hebben in huis poetsvrouwen gehad die dit wel leuk vonden en er veel voldoening uit halen.

Maak van fabrieken magazijnen er zijn er nog genoeg waar ge als nummer worden behandeld. Ik spreek uit ervaring.

Waar haalt ge dit? Werken is niet leuk, als het u geen voldoening geeft of als de omstandigheden er niet naar zijn.

Er is een grote minderheid die het leuk vind om een hele dag niets te doen, en die hebben daar waarschijnlijk wel reden toe
Bij deze: https://www.beyondgaming.be/threads/zou-jij-je-job-blijven-doen-moest-je-met-de-lotto-winnen.32452/
Bijna 3/4 zou zijn job niet blijven doen. Daar sta je met uw argument dat de meesten die gaan werken voldoening halen uit hun job....

En ja, de onderkant: mensen die zich nogal snel in een slachtofferrol laten duwen ipv een inspanning doen en die niet zo leuke job aanvaarden, net zoals de rest vd werknemers.

Dat 3/4 zou stoppen met werken ligt niet aan de werkgever maar aan het concept 'werken'.

Bij deze: https://www.beyondgaming.be/threads/zou-jij-je-job-blijven-doen-moest-je-met-de-lotto-winnen.32452/
Bijna 3/4 zou zijn job niet blijven doen. Daar sta je met uw argument dat de meesten die gaan werken voldoening halen uit hun job....
Ik ging ervanuit dat de discussie ging over thuiszitten en overleven op een uitkering en niet over van de ene op de andere dag financieel binnen zijn en dan nog gaan werken
En ja, de onderkant: mensen die zich nogal snel in een slachtofferrol laten duwen ipv een inspanning doen en die niet zo leuke job aanvaarden, net zoals de rest vd werknemers.
Slachtoffer van een falend systeem/maatschappij waar hun aandeel miniem is.
Dat 3/4 zou stoppen met werken ligt niet aan de werkgever maar aan het concept 'werken'.
Nee dat ligt aan het gebrek aan welzijn op uw werk

Laatst bewerkt:

Het is belangrijk om u bezig te houden met nuttige zaken (thuis werkjes doen, in de tuin werken, …) en hobby’s en voldoende sociaal contact te hebben. Als geld geen issue is dan moet je niet per sé werken om gelukkig te zijn en dan zeker geen 5 dagen in de week. Zolang ge maar niet vereenzaamt en u niet verveelt.

De werkloosheid wordt in tijd beperkt, maar het probleem wordt gewoon doorgeschoven naar de steden en gemeenten. Degene die geen recht meer hebben op werkloosheid komen leefloon aanvragen.
Ha, maar dat is ideaal he dat ze de beroepsdoppers nu naar jou gaan sturen. Dan kan jij ze ervan overtuigen dat werken toch o zo plezant is, en dat jij het zelfs gratis zou doen :tongue: (Graptjen he, je doet nuttig maatschappelijk werk en welgemeend succes gewenst daarmee.)

De eerlijke beroepsdopper zal voor leefloon gaan, de oneerlijke zal net genoeg gaan werken om ziek te vallen. Niet lang genoeg om een burnout te kunnen claimen, dus ik voorspel naast een toename aan leefloners toch ook een toename aan depressies.

Ha, maar dat is ideaal he dat ze de beroepsdoppers nu naar jou gaan sturen. Dan kan jij ze ervan overtuigen dat werken toch o zo plezant is, en dat jij het zelfs gratis zou doen :tongue: (Graptjen he, je doet nuttig maatschappelijk werk en welgemeend succes gewenst daarmee.)
Nee jong ik overtuig die mannen allemaal ambtenaar te worden. Hele dag niets doen en betaald worden 😉
De eerlijke beroepsdopper zal voor leefloon gaan, de oneerlijke zal net genoeg gaan werken om ziek te vallen. Niet lang genoeg om een burnout te kunnen claimen, dus ik voorspel naast een toename aan leefloners toch ook een toename aan depressies.
Ik stel mij altijd de vraag wat jullie bedoelen met beroepstoppers. Die hebben meestal een bedrag gelijk aan het leefloon. Rond de 1300 EUR per maand, ik weet niet hoe jullie dit doen, maar probeer eens rond te komen met 1300 EUR? En als ge het kunt, kunt ge het dan nog een leven noemen of overleeft ge dan?

Het is onnodig dergelijke vooroordelen hier te posten.
Ik stel mij altijd de vraag wat jullie bedoelen met beroepstoppers. Die hebben meestal een bedrag gelijk aan het leefloon. Rond de 1300 EUR per maand, ik weet niet hoe jullie dit doen, maar probeer eens rond te komen met 1300 EUR? En als ge het kunt, kunt ge het dan nog een leven noemen of overleeft ge dan?
Je moet bij die 1300 de zelfkweek die je kan verkopen nog bijrekenen he

In combo met wat zwartwerk is wat het plezant maakt, maar waarom zou je nog stempelen - je wordt opgeroepen, klapte doen … neen, dat gaan we niet doen - maar zo een systeem halftijds ziek, halftijds werken en halftijds in het zwart werken, das pas slim gezien.

Je moet bij die 1300 de zelfkweek die je kan verkopen nog bijrekenen he

In combo met wat zwartwerk is wat het plezant maakt, maar waarom zou je nog stempelen - je wordt opgeroepen, klapte doen … neen, dat gaan we niet doen - maar zo een systeem halftijds ziek, halftijds werken en halftijds in het zwart werken, das pas slim gezien.

Zulke veralgemenende uitspraken vind ik toch ook onnodige stemmingmakerij. Alsof elke zieke of werkzoekende zich bezighoudt met illegale zaken of zwartwerk.

Zulke veralgemenende uitspraken vind ik toch ook onnodige stemmingmakerij. Alsof elke zieke of werkzoekende zich bezighoudt met illegale zaken of zwartwerk.
Niet elke zieke of werkzoekende maar de zwarte economie in belgie bedraagt wel 4-5% van het bnp volgens sommigen en Mckinsey komt met een percentage van 22% af.. Das niet 'elke' uiteraard maar maakt het zeker ook geen gerommel in de marge.

Chatgpt is gonna chatgpt maar damn...
59 miljard per jaar extra doet ons begrotingstekort wegsmelten en de defensie uitbouwen tot ongeziene hoogten...
Goede vraag. Laten we het even uitrekenen met een ruwe inschatting.

Stap 1: BBP België​

Het bbp van België bedroeg in 2023 ongeveer 600 miljard euro.

Stap 2: 22% zwartwerk​

Als 22% van dat bbp uit zwartwerk bestaat:
600 miljard x 22% = 132 miljard euro zwartwerk

Stap 3: Gemiddelde belastingdruk​

De gemiddelde belasting- en parafiscale druk in België ligt hoog – vaak tussen 45% en 50% op arbeid (via personenbelasting, RSZ-bijdragen, btw enz.). 132 miljard x 45% = 59,4 miljard euro

Laten we voor een voorzichtige schatting 45% nemen als het bedrag dat de overheid gemiddeld misloopt.

💰 Dus: Als zwartwerk tot 0% zou dalen, zou dat potentieel ongeveer 59 miljard euro per jaar extra kunnen opleveren voor de Belgische staatskas.​

Dat is gigantisch – ter vergelijking: het volledige federale budget aan sociale uitgaven (pensioenen, ziekteverzekering, werkloosheid) zit rond de 100 miljard.

Natuurlijk is dit een theoretisch maximum – in de praktijk is 0% zwartwerk onhaalbaar, en zou ook niet elk zwart gewerkt euro even zwaar belast worden als officiële arbeid. Maar het geeft een idee van de schaal.

Wil je dat ik een best-case / worst-case scenario maak met verschillende belastingdrukken of zwartwerkpercentages?

Niet elke zieke of werkzoekende maar de zwarte economie in belgie bedraagt wel 4-5% van het bnp volgens sommigen en Mckinsey komt met een percentage van 22% af.. Das niet 'elke' uiteraard maar maakt het zeker ook geen gerommel in de marge.
En hoeveel procent daarvan zou vanuit de groep van mensen met een uitkering komen? Hoeveel procent van de groep werknemers die hun overuren in 't zwart krijgen en hoeveel procent zou bij zelfstandigen terecht komen?

Het is imo gewoon onzin om in dit topic daarover te beginnen omdat het toch maar over buikgevoel en vooroordelen gaat.

En hoeveel procent daarvan zou vanuit de groep van mensen met een uitkering komen? Hoeveel procent van de groep werknemers die hun overuren in 't zwart krijgen en hoeveel procent zou bij zelfstandigen terecht komen?
Dat weet je niet en dat is buikgevoel en vooroordeel inderdaad.
Het is imo gewoon onzin om in dit topic daarover te beginnen omdat het toch maar over buikgevoel en vooroordelen gaat.
Het zwartwerk in belgie is geen buikgevoel echter. Ik denk dat iedereen wel iemand kent in zijn sociale kringen die er zich schuldig aan maakt.
Hier ken ik een verhaal van een tuinman wiens vader op ziekenkas staat (heeft kanker gehad) maar wel in staat is om de zoon bij te staan. En met bijstaan bedoel ik met gemak twee sparren op de rug naar de aanhangwagen sleuren.
Tis inderdaad een buikgevoel maar als er een systeem is waar je eenvoudig misbruik van kan maken dan ,denk ik, doen mensen dat gewoon. Ik zou dat hoogstwss ook doen.

In het bovenstaande geval. Je hebt kanker gehad en je lichaam kan niet alles meer 'constant' aan. Waarom zou je dan niet gebruik maken van de sociale zekerheid zonder dagelijks te moeten gaan werken (ook op de moeilijke dagen). Je kan dan toch beter op de goeie dagen je zoon wat bijstaan en er een extra centje aan verdienen en niet de verplichting hebben om op de moeilijke dagen jezelf nog wat verder kapot te werken? Ik snap die mindset wel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan