pardal
Well-known member
Ik mag juist hopen dat een meerderheid voor zijn plezier werkt.Dat is hetzelfde zeggen dan dat de 500 000 absoluut normaal is, en dat lijkt me ook wat sterk.
Een enorme minderheid werkt voor zijn plezier, anders zou men mensen ook niet betalen om het te doen. Dat blijft een kosten/baten afweging waar ook de verantwoordelijkheidszin van een mens in meespeelt. Compleet ontkennen dat de werkloosheidsval een beetje naar een depressie- of burnout-val verschoof zoals je hier nu doet is iets te zwart/wit denken, neen? Het is echt niet de moment om die evolutie totaal te ontkennen: die deur moet asap dicht voor de extra overheveling gebeurt doordat de werkloosheid nu in de tijd beperkt wordt.
Plak op basis van de evolutie in cijfers een getal op wat de 500 000 "normaal" zou moeten zijn, en je zal wel uitkomen dat hij tussen de 20 en 50% gelijk zal hebben. Ik deed de rekensom zelf niet, want dat boeit allemaal niet in feite.
Financieel is het wat het is: nodig voor de echte zieke en mooi meegenomen voor de profiteur. Daar kan je moeilijk iets aan veranderen zonder de echte zieke te raken.
Het enige wapen tegen dit cijfer is controle. Hoe is dat nu? Hoe vaak? Kan dat beter? Durven controleartsen de diagnose van de arts genoeg tegenspreken? Zijn alle artsen betrouwbaar of "schrijft" de ene makkelijker ziekteverlof dan de ander? Wordt "schrijfgedrag" van artsen in cijfers vergeleken? Op basis van wat krijgt men de diagnose burnout of depressie? Zijn daar grote verschillen tussen artsen? En bij die laatste punten zitten we bij het beroepsgeheim en lopen we voor een groot stuk vast.
En zo zijn we terug bij af.
Dat men de uitkeringen die tegen de regels zijn uitgekeerd al begint eruit te filteren is een begin (erg in feite dat we het rechtzetten van vroeger gemaakte fouten als positief moeten zien, echt een teken uit wat voor een politiek dal we moeten kruipen...)
Er blijft mi maar 1 oplossing: belast werken niet kapot zodat het steeds veel aantrekkelijker blijft tov eender welke uitkering. Maar dat is makkelijk gezegd uiteraard![]()
Werk is niet enkel een manier om geld te krijgen, maar geeft ook zingeving, zou je zelfvertrouwen moeten geven, een sociaal gebeuren.
Leg mij anders uit waarom Musk, Buzios, Trump en alle steenrijken der aarde werken? Die zijn al meer dan binnen, kunnen met hun inkomen gezamenlijk waarschijnlijk 2/3 de van de wereldbevolking eten geven enz...
Ja profiteurs moeten eruit, in alle lagen. Maar ik geef liever aan profiteurs in de wetenschap dat ik iedereen er wel recht op krijgt de uitkering krijgt dan het systeem zo streng maken dat bepaalde gerechtigden uit de boot vallen op maar geen profiteurs te hebben.
(Graptjen he, je doet nuttig maatschappelijk werk en welgemeend succes gewenst daarmee.)
Dus: Als zwartwerk tot 0% zou dalen, zou dat potentieel ongeveer 59 miljard euro per jaar extra kunnen opleveren voor de Belgische staatskas.