Sneeuwstorm
Well-known member
Met tweeën full time werken én dan nog eens de kinderen en het huishouden doen dat is voor veel mensen te veel.Maar als heel de maatschappij vooruit gaat en de standaard wordt verlegd, is dit dan een argument vraag ik me af? Ik bedoel, onze ouders konden ook leven zoals hun grootouders, maar die moesten dat helemaal niet. Die leefden in een tijd dat de algemene welvaart sterk steeg en mensen het almaar beter hadden.
Het lijkt me vooral over de mogelijkheid tot, of het gebrek aan, comformeren tot de standaard dat @Jipser aanklaagt. Nu, ik denk wel dat voor de stereotype forumganger met een bovengemiddeld inkomen (en vooral een partner) dit niet zozeer speelt.
Wat ik wel geloof is dat effectief de werkdruk is gestegen, of tenminste de gepercipieerde werkdruk. Flexibiliteit en bereikbaarheid zijn gewoon belangrijker dan vroeger. Misschien dat onze grootouders 6 dagen per week werkten, of dagen trekten van 10u, maar de intensiteit van die dagen lag volgens mij lager. En eenmaal thuis was die dag ook gedaan, en moest er amper "nagedacht" worden. Het leven was gewoon simpeler. Wie van onze ouders, laat staan grootouders, was bv. de prijs van gas en elektriciteit aan het opvolgen? Het was toch allemaal Electrabel. Of, kinderen: een gezin tweeverdieners is een recente ontwikkeling, heel het geloop om dat te regelen komt er ook bij.
En zo zijn er volgens mij heel wat moderne ontwikkelingen die als verbetering zijn bedoeld maar die gewoon mentale bandbreedte gebruiken waar dat vroeger niet zo was. En we zijn biologisch nog altijd hetzelfde als onze verre grootouders.
Mijn grootvader die deed wel lange dagen en werkte dikwijls nog op zaterdag maar mijn grootmoeder die werkte niet en hield zich met het huishouden en de kinderen bezig. Dus als al die andere zaken van het huishouden er niet meer bijkomen dan kan je wel werkdagen kloppen van 10u per dag. Dan is het ook nog de vraag of het werktempo toen even hoog lag als nu.