500.000 langdurig zieken in België

Dat is een holle platitude als je naar de cijfers kijkt natuurlijk, lijkt gegeven de énorme stijging en de veel hogere cijfers in buurlanden dat er toch aardig wat schort.

Als je langdurig zieken hebt die in het buitenland gedomicilieerd zijn en die niet opdagen voor controle... ik zou al snel (logische uitzonderingen voor ambassadepersoneel, etc.) verbieden dat je als Belgische langdurige zieken elders gedomicilieerd bent buiten in België of in een buurland (iemand die in Maastricht of Duinkerke woont en in België werkt kan uiteraard).
Weinig eerlijke manier van discussiëren als je "Afspraken over basisprincipes" gaat afdoen als holle platitudes. Zonder visie kun je niet aan goed beleid doen. Het lijkt me toch belangrijk dat als we het over een eender welk politiek domein hebben, dat we het ook hebben over de richting die we er aan willen geven?

Mijn visie, en mijn voorkeur qua visie voor het beleid, is ook dat er liever wat "meer profiteurs" zijn dan dat er "meer mensen uit de boot vallen". Daarbovenop heb je natuurlijk ook, even platgeklopt, goed beleid en slecht beleid. Bij goed beleid is de grootte-orde van beiden vrij klein, zonder dat de kosten om dit te controleren de pan uitswingen. Bij slecht beleid, is de grootte-orde van beiden vrij groot en swingen de kosten om dit te controleren uit de pan.

Op dit moment, zijn er, naar mijn mening, bij drie parameters keuzes en/of bijstelling nodig :
- Het huidige beleid is te complex, waardoor er teveel ruimte is voor misbruik EN teveel mensen uit de boot vallen EN de kosten te hoog zijn. Dus een versimpelen van de systemen zal hiertoe bijdragen.
- Het systeem wordt te weinig als een geheel bekeken. Kijk bv. naar het beperken van werkloosheid in de tijd (naast dat dit volgens wetenschappelijk onderzoek gewoon geen effectieve/efficiënte maatregel is). Dit zal de werkloosheidscijfers wellicht wel beïnvloeden, maar door het gebrek aan effectiviteit van die maatregel an sich zal dit zich gewoon elders manifesteren (zoals langdurige zieken).
- Verder wel akkoord dat er goed moet gekeken naar de mate van misbruik, en dat hier wellicht ook ruimte voor verbetering voor is. Maar ook hier is het dan belangrijk om naar efficiënte en effectieve maatregelen te kijken die onze maatschappij op lange termijn vooruit helpen. En niet op basis van buikgevoel platitudes over bepaalde ziektebeelden op te werpen.

TLDR: Het gehele systeem moet 1. simpeler, 2. meer in totaliteit bekeken worden & 3. met gerichte effectieve controles. (Met 4. allen gebaseerd op onderzoek en niet op buikgevoel.)

En dan kun je gaan bijstellen, wanneer je effectief controle hebt over je systeem of het minder streng of strenger moet. Maar op dit moment is het gehele systeem gewoon niet onder controle door de complexiteit en het hokjesdenken.

Die maatstaf kan effectief strenger omdat je gerust ook in veel van die gevallen wél zou kunnen gaan werken.
Ben ook al vaak genoeg gaan werken op momenten dat ik doodongelukkig was, waar ik zeker weet dat anderen op zo'n moment gewoon thuisblijven of zelfs in burnout gaan. 't leven is geen ponykamp.
Met alle respect, maar hier begint het allemaal eigenlijk he. Je neemt jezelf als maatstaf. Ik heb vrienden die ook zo ingesteld zijn en die krijg je nooit overtuigd dat hun situatie of gevoel niet overeenkomt met de realiteit.

Ik zie hier net hetzelfde. Een sterke focus op cijfers en data. Maar weinig echt 'begrip' voor wat een burnout of mentale ziekte effectief kan teweegbrengen. Terwijl er hier toch een aantal zijn die je daar wegens ervaring op kunnen wijzen.

Profiteurs heb je overal, en die ondermijnen steeds de ernst van het probleem. Maar je mag ze niet de norm laten bepalen.

In gelijk welke andere discussie lach je anekdotes weg wegens statistisch irrelevant en je kent het hele verhaal niet. Hier is dat de as van het hele argument. Dat snap ik niet.

En wat betreft het verschil tussen de cijfers in onze landen, heb je veel praktische ervaring met al maar gewoon Nederlandse arbeidsomstandigheden en manier van werken? Oprechte vraag.

Edit: ik had het op KnightofCydonia, zat nog niet op de laatste pagina…

Met alle respect, maar hier begint het allemaal eigenlijk he. Je neemt jezelf als maatstaf. Ik heb vrienden die ook zo ingesteld zijn en die krijg je nooit overtuigd dat hun situatie of gevoel niet overeenkomt met de realiteit.
Off topic wel: maar we doen dit toch allemaal. We bekijken de wereld vanuit ons eigen referentiekader, waardoor we altijd met een bril naar de werkelijkheid kijken.

Dit is wat een samenleving juist zo moeilijk maakt, we moeten knopen doorhakken in situaties die we niet helemaal 100% begrijpen. Of de impact niet volledig kunnen inschatten.

Off topic wel: maar we doen dit toch allemaal. We bekijken de wereld vanuit ons eigen referentiekader, waardoor we altijd met een bril naar de werkelijkheid kijken.

Dit is wat een samenleving juist zo moeilijk maakt, we moeten knopen doorhakken in situaties die we niet helemaal 100% begrijpen. Of de impact niet volledig kunnen inschatten.
True, maar het thema krijgt ook heel veel aandacht - overal, psychologen en andere vormen van ondersteuning zijn stilaan standaard praktijk. Bij werkgever zit minstens 30% met begeleiding voor hun kinderen, er werken bij ons 3 dames en die hebben allemaal een psycholoog.

True, maar het thema krijgt ook heel veel aandacht - overal, psychologen en andere vormen van ondersteuning zijn stilaan standaard praktijk. Bij werkgever zit minstens 30% met begeleiding voor hun kinderen, er werken bij ons 3 dames en die hebben allemaal een psycholoog.
Akkoord en terecht dat er meer aandacht gaat naar psychologische problematiek en begeleiding.

Echter zijn we met een alle aan het zoeken naar degene met de verantwoordelijkheid en dus degene die voor de kosten moet opdraaien. Terwijl het niemand zijn fout is, maar een gegroeid gegeven is over generaties heen.

Als je langdurig zieken hebt die in het buitenland gedomicilieerd zijn en die niet opdagen voor controle... ik zou al snel (logische uitzonderingen voor ambassadepersoneel, etc.) verbieden dat je als Belgische langdurige zieken elders gedomicilieerd bent buiten in België of in een buurland (iemand die in Maastricht of Duinkerke woont en in België werkt kan uiteraard).
Waarom eigenlijk? Iemand met een burnout moet zich thuis miserabel voelen in bed? Iemand die genezend is van kanker mag toch niet buiten komen zeker!

Het probleem met burnout is dat het een veel te vaag begrip is. Wat ruimte laat om er misbruik van te maken. Als iemand na enkele maanden nog niet opnieuw kan gaan werken dan zou die persoon ander werk moeten zoeken. Of onderhandelen met zijn werkgever om lichter werk te doen , part-time, terug zijn oude job kan doen (soms in geval van een promotie die hij/zij niet eens wou)
Iemand die een jaar oud is gaat meestal toch niet meer herbeginnen bij dezelfde werkgever.

Waarom eigenlijk? Iemand met een burnout moet zich thuis miserabel voelen in bed? Iemand die genezend is van kanker mag toch niet buiten komen zeker!
Als iemand toch vakantie had gepland, is het nog wat anders dan wanneer iemand tijdens een burnout maanden in het buitenland zit, dat laatste is toch eerder misbruik in mijn ogen.

Op een gegeven moment ga je er toch meer moeten met de grove borstel doorgaan, omdat het niet meer houdbaar is qua kosten voor de maatschappij.

Laatst bewerkt:
Als iemand toch vakantie had gepland, is het nog wat anders dan wanneer iemand tijdens een burnout maanden in het buitenland zit, dat laatste is toch eerder misbruik in mijn ogen.
Maar waarom vind je dat misbruik?
Het heeft toch geen enkele zin dat iemand met een burnout in de winter in België voor de tv blijft hangen?
Net zoals iemand met een lang herstel toch ook geen nut heeft van hier te blijven?

Maar waarom vind je dat misbruik?
Het heeft toch geen enkele zin dat iemand met een burnout in de winter in België voor de tv blijft hangen?
Net zoals iemand met een lang herstel toch ook geen nut heeft van hier te blijven?
Maar het gaat hier toch over het domicilie-adres? Dat is toch wat anders dan elders overwinteren? Zover ik weet moet je bv. ook je domicilie in België hebben om een uitkering te krijgen tijdens ouderschapsverlof.

Te veel om nog allemaal op te reageren, bij deze een selectie:

In gelijk welke andere discussie lach je anekdotes weg wegens statistisch irrelevant en je kent het hele verhaal niet. Hier is dat de as van het hele argument. Dat snap ik niet.

Daar ben ik het niet mee eens, de as van mijn argument is dat de cijfers hier een pak hoger zijn én zéér sterk gestegen zijn de afgelopen jaren, en dat je daar dan kritisch naar moet kijken, zeker bij bepaalde diagnoses. Professioneel heb ik er zelfs nog aardig wat meer ervaring mee maar dat ga ik hier niet verder openbaar toelichten.

Maar individuele anekdotes beginnen wel op te tellen als je ze al nauwelijks nog op één hand kan tellen, van de mama die de zorg voor de tweeling te zwaar vond zonder de papa, dus "ziek" (familie zorgt wel voor het voorschrift) tot de leerkracht aardrijkskunde die niet meer kan lesgeven maar wel op Instagram trots post over zijn bijverdienste als auteur voor een handboek (wél duidelijk nog de energie om daaraan verder te schrijven), de "feestjes" wil ik hem nog gunnen (je mag gerust je ook wat amuseren als je ziek bent, maar een bijverdienste in lijn van je hoofdjob? f*cking hell nee denk ik dan, maar 't is hem geluk, en die gaat daar nog winst op gemaakt hebben ook).

En wat betreft het verschil tussen de cijfers in onze landen, heb je veel praktische ervaring met al maar gewoon Nederlandse arbeidsomstandigheden en manier van werken? Oprechte vraag.

Edit: ik had het op KnightofCydonia, zat nog niet op de laatste pagina…

Ervaring met het verschil qua werken? Neen, zelf nooit in Nederland gewerkt, wel al met mensen gesproken die in Nederland werken, heb nu niet bepaald de indruk dat het daar zoveel anders is als hier (ze verdienen er meer doordat de lonen in bepaalde sectoren er hoger liggen, dat wel).
Je mag mij gerust uitleggen wat volgens jou de grote verschillen zijn tussen België en andere landen die het dan wel verklaren?

Of nog beter waarom er op louter 10 jaar zaken als depressie en burnout met zoveel gestegen zijn? Op welk vlak is onze samenleving zoveel zwaarder/deprimerend geworden, of is het gewoon een gemakkelijke diagnose om te claimen in een gesprek bij de arts?

- Het systeem wordt te weinig als een geheel bekeken. Kijk bv. naar het beperken van werkloosheid in de tijd (naast dat dit volgens wetenschappelijk onderzoek gewoon geen effectieve/efficiënte maatregel is). Dit zal de werkloosheidscijfers wellicht wel beïnvloeden, maar door het gebrek aan effectiviteit van die maatregel an sich zal dit zich gewoon elders manifesteren (zoals langdurige zieken).

Dit toont net aan wat het probleem is, ik ben hier niet aan het argumenteren tegen mensen met kanker langdurig te ondersteunen - integendeel, die zouden zelfs meer mogen krijgen - maar als je van langdurige werkloosheid verschuift naar langdurige ziekte, dan gaat dat in véél gevallen een signaal zijn van ofwel dat je voorheen ofwel dat je nadien misbruik maakte van één of beide systemen.
Merk op dat de beperking van werkloosheid in de tijd tegenwoordig zowat overal de standaard is én dat degene die nu voor België op tafel ligt nog altijd bestaat uit minstens één jaar de tijd de kans krijgen om iets anders te vinden.

Ik zie hier net hetzelfde. Een sterke focus op cijfers en data. Maar weinig echt 'begrip' voor wat een burnout of mentale ziekte effectief kan teweegbrengen. Terwijl er hier toch een aantal zijn die je daar wegens ervaring op kunnen wijzen.

Profiteurs heb je overal, en die ondermijnen steeds de ernst van het probleem. Maar je mag ze niet de norm laten bepalen.

Jij gaat er ook gemakkelijk van uit dat ik niet weet wat dat teweeg kan brengen. Misschien weet ik dat wel maar zit het verschil erin dat ik zélf wél ben blijven werken, wél mijn psycholoog heb betaald (ook niet goedkoop en zonder tussenkomst van ziekteverzekering), en geen ziekteverlof heb genomen?

Bovendien je reageert nu op één post, ik heb elders aangegeven gerust begrip te hebben voor mensen die véél zwaardere dingen doormaken dan ik, maar die daar ocharm 10 dagen (rouw)verlof voor krijgen. Als ik dan kijk naar de anekdotische voorbeelden die ik allemaal al ben tegengekomen, dan zeg ik wél dat er inderdaad een strengere maatstaf mag komen voor psychosociale aandoeningen en zelfs bepaalde vage fysieke aandoeningen ja. Voor zover ik weinig "begrip" heb, dan is het vooral voor mensen die profiteren en voor een systeem dat mensen niet snel genoeg terug kan recht helpen wanneer het oprechte problemen zijn.

Ik bepleit ook niet profiteurs de norm te laten bepalen, ik bepleit naar andere vergelijkbare landen, of België zelf maar dan 10 à 15 jaar geleden als norm te nemen. Deze thread is er omdat we met een probleem zitten op maatschappelijk niveau dat dit aantal té hoog wordt, om het systeem nog betaalbaar moet worden. Dan kan/mag/moet je de vraag stellen of er niet te veel profitariaat op zit.

Als 100% van de langdurige zieken zou bestaan uit duidelijke fysieke aandoeningen, zou mijn mening hier héél eenvoudig zijn: er is meer financiering nodig. Mensen die écht ziek zijn, verdienen een goede gezondheidszorg en ziekteuitkering, en voor ziektes zoals kanker vind ik het zelfs triest dat mensen nog in financiële problemen kunnen komen doordat die uitkering best wel laag kan uitvallen als je pech hebt (privé, 60%, géén aanvullende ziekteverzekering).
Maar qua burnouts/depressies en nog een aantal andere diagnoses? Daar is mijn mening harder.

Weet jij wat domiciliëring inhoudt? Dat gaat niet over eens buitenkomen of op vakantie gaan. Dat is je vaste verblijfplaats hé.

Burnout zou tout court geen reden mogen zijn om langer dan een jaar out the zijn op zich. Daar gaan we hier wel héél gemakkelijk over hé.
Ik heb hier niet eens over mensen die een stevige winterdip hebben of een zware tegenvaller in het leven en enkele maanden out zijn, maar over méér dan één jaar.

Laatst bewerkt:
Weet jij wat domiciliëring inhoudt? Dat gaat niet over eens buitenkomen of op vakantie gaan. Dat is je vaste verblijfplaats hé.

Burnout zou tout court geen reden mogen zijn om langer dan een jaar out the zijn op zich. Daar gaan we hier wel héél gemakkelijk over hé.
Ik heb hier niet eens over mensen die een stevige winterdip hebben of een zware tegenvaller in het leven en enkele maanden out zijn, maar over méér dan één jaar.
De plek waar je het grootste deel van het jaar bent...
Maar dus, is het probleem nu bij het feit dat mensen langdurig ziek zijn, of dat ze niet in België zijn?

Als 100% van de langdurige zieken zou bestaan uit duidelijke fysieke aandoeningen, zou mijn mening hier héél eenvoudig zijn: er is meer financiering nodig. Mensen die écht ziek zijn, verdienen een goede gezondheidsozrg en ziekteuitkering, en voor ziektes zoals kanker vind ik het zelfs triest dat mensen nog in financiële problemen kunnen komen doordat die uitkering best wel laag kan uitvallen als je pech hebt (privé, 60%, géén aanvullende ziekteverzekering).
Maar qua burnouts/depressies en nog een aantal andere diagnoses? Daar is mijn mening harder.

Maar het gaat hier over medische diagnoses uiteraard en je kan niet zelf kiezen wanneer je gelooft dat dokters weten waar ze mee bezig zijn.

Maar het gaat hier over medische diagnoses uiteraard en je kan niet zelf kiezen wanneer je gelooft dat dokters weten waar ze mee bezig zijn.

Deel van het probleem zit bij het feit dat huisartsen hier in grote mate over beslissen en die hebben een band met de patiënt, of mutualiteiten die te weinig incentive hadden tot re-integreren.

Je kan dit beter sneller aan een externe partij overlaten: niet de huisarts, eventueel wél de arbeidsarts maar idealiter ook een externe arts.

Je kan overigens als samenleving/overheid wél beslissen voor welke zaken je tussenkomt en welke niet.
Ga jij morgen (in België) naar de tandarts, dan krijg je voor verschillende ingrepen ook € 0 terugbetaald jammer maar helaas.

We zouden evenzeer kunnen afspreken om de voorwaarden bij diagnoses zoals burnout te verstrengen.
Net zoals ik al eerder aangaf de voorwaarden bij ziektes zoals kanker te verbeteren (hogere ziekteverzekering zou daar de norm mogen zijn).

Akkoord en terecht dat er meer aandacht gaat naar psychologische problematiek en begeleiding.

Echter zijn we met een alle aan het zoeken naar degene met de verantwoordelijkheid en dus degene die voor de kosten moet opdraaien. Terwijl het niemand zijn fout is, maar een gegroeid gegeven is over generaties heen.
Wat ik me wel soms afvraag: is men soms niet te snel - bij lichte teleurstelling, tegenslag, niet beantwoorden aan verwachtingen (die soms ook gewoon te hoog liggen) probeert men direct in te grijpen - loop je dan niet het risico op een soort van gewenning? Bijkomend dreigen diegenen die er meer nood aan hebben ook uit de boot te vallen.

Ik vertoef in mijn vrije tijd sinds mijn 7 jaar vaak rondom boeren - opvallend hoe anders de levensstijl daar is, waaronder een veel groter relativeringsvermogen, maar ook beduidend minder sociale media en meer random sociale contacten - imo kan dat zelfs als therapie gebruikt worden.

Wat ik me wel soms afvraag: is men soms niet te snel - bij lichte teleurstelling, tegenslag, niet beantwoorden aan verwachtingen (die soms ook gewoon te hoog liggen) probeert men direct in te grijpen - loop je dan niet het risico op een soort van gewenning? Bijkomend dreigen diegenen die er meer nood aan hebben ook uit de boot te vallen.
We weten uit onderzoek dat het loont (goedkoper) om sneller in te grijpen/ ondersteuning te geven dan wachten tot het kalf verdronken is.
Ik vertoef in mijn vrije tijd sinds mijn 7 jaar vaak rondom boeren - opvallend hoe anders de levensstijl daar is, waaronder een veel groter relativeringsvermogen, maar ook beduidend minder sociale media en meer random sociale contacten - imo kan dat zelfs als therapie gebruikt worden.
Er bestaat zoiets als zorgboerderijen he, juist om die rust te krijgen.

Leven veel meer met de natuur mee, maar ook ligt bijvoorbeeld het slagen van hun oogst in handen van het weer. En laat nu dat iets zijn wat we niet kunnen beïnvloeden, waardoor er een groot relativeringsvermogen nodig is om op te gaan met tegenslag.

Toen ik vroeger een paar jaar op de invaliditeit zat (zeer zwaar auto ongeval) en ik wou op vakantie, had ik de toestemming nodig van de arbeidsgeneeshees van het ziekenfonds.

Dit is toch simpel.
geen toestemming = geen invaliditeitsgeld

Toen ik vroeger een paar jaar op de invaliditeit zat (zeer zwaar auto ongeval) en ik wou op vakantie, had ik de toestemming nodig van de arbeidsgeneeshees van het ziekenfonds.

Dit is toch simpel.
geen toestemming = geen invaliditeitsgeld
Enkel als je buiten de EU/EER gaat, heb je toestemming nodig. Blijf je in Europa, dan moet je dit gewoon melden.

(het is overigens niet de arbeidsgeneesheer, maar van de adviserende geneesheer, arbeidsgeneesheer is van het werk)

Deel van het probleem zit bij het feit dat huisartsen hier in grote mate over beslissen en die hebben een band met de patiënt, of mutualiteiten die te weinig incentive hadden tot re-integreren.

Je kan dit beter sneller aan een externe partij overlaten: niet de huisarts, eventueel wél de arbeidsarts maar idealiter ook een externe arts.
Dat is zo:
- vanaf de eerste dag door controlearts van de werkgever (en na 1 maand ook de adviserend geneesheer, die gecontroleerd wordt door de overheid)
- na 1 jaar door zowel controlearts als door de artsen van het RIZIV.

de eerste partij, controlearts van de werkgever, heeft na 1 maand in de praktijk geen enkel "direct" nut meer voor de werkgever en de adviserend geneesheer heeft te weinig contacten met de patient om een zware opvolging te doen. Daarom is het uitstekend nieuws dat in het mogelijke regeerakkoord een sensibilisering van de werkgever bestaat, jammer dat dit wel maar voor grote bedrijven is.

Enkel als je buiten de EU/EER gaat, heb je toestemming nodig. Blijf je in Europa, dan moet je dit gewoon melden.

(het is overigens niet de arbeidsgeneesheer, maar van de adviserende geneesheer, arbeidsgeneesheer is van het werk)
Zou kunnen. Ik meen me te herinneren dat de CM me vertelde dat ik altijd mijn verlof moest doorgeven zelfs als ik naar Spanje op reis wou gaan. Mssn een ijverige bediende 😉

Terug
Bovenaan