En moesten mijn ouders of grootouders en eigenlijk velen die ik ken
@Squealer zijn verhaal lezen dan zou hun reactie zijn "ge zou beter die moeite doen om te werken ipv van op verlof te gaan, wij hebben dat ook allemaal niet gehad en mogen maar afgeven zodat dat soort kerels op verlof kunnen"
Voor de volledigheid zal ik er dan ook bij vermelden dat mijn loopbaan wel degelijk 15 jaar lang is, ik een bovengemiddeld loon had en dus wel wat heb kunnen sparen, en ik geen vrouw of kinderen heb en dus vrij kan beslissen wat ik met mijn geld & tijd doe.
Ik heb overigens nooit een buitensporig uitgavepatroon gehad, maar op een gegeven moment ga je wel gaan reflecteren op wat belangrijk is in het leven en waar je voldoening uit haalt. Sterker nog, je vraagt je af hoe je ziekte zal evolueren en of het nog wel zin heeft alles op te potten tot aan een pensioen dat je wie weet niet eens gaat halen (of in welke toestand.) Dus dan beslis je van "nu" te leven en boek je bv eens een grotere reis... De opmerkingen zoals in jouw citaat zijn dan ook meestal ingegeven door pure kortzichtigheid en jaloezie, want het gras is altijd groener aan de overkant. (geen aanval, just saying)
Wat uw ouders/... vragen, zorgt er overigens voor dat die zieken buiten hun werk geen leven meer hebben, niet omwille van hun werk, maar omwille van hun ziekte. Uiteindelijk zijn het net die personen die zullen uitvallen met depressies & burnout. En dan krijgen we dit topic, en kunnen ze opnieuw hun beklag doen dat het profiteurs zijn... Als zieke kan je niet winnen tegen zo'n mensen.
Nadat mijn studies er eigenlijk al jaren onder aan het lijden waren, heb ik nog 11 jaar full-time gewerkt, dan ben ik gecrasht net omwille van wat ik hierboven schreef. 11 jaar lang roofbouw op mijn lichaam. Eat, sleep, work, repeat. Geen sociaal leven. Geen energie voor ook maar iets in het huishouden. Ik mag er niet aan denken moest ik ook kinderen op te voeden hebben, dan mocht je mij onder de grond steken. Gelukkig ben ik dan vrij gemakkelijk kunnen overstappen op deeltijds. Om dat na 4 jaar ook te moeten laten varen. (Samenloop van omstandigheden en verergering gezondheidstoestand.) Voorlopig nog niet terug op de arbeidsmarkt, maar het is dus niet dat ik niet geprobeerd heb. Integendeel, ik ben er bijna aan kapot gegaan. Elke dag was een sleur, en nu zonder werk.... nog steeds.
(Side-note: de oudere generatie zoals in je voorbeeld heeft trouwens ook altijd (gemiddeld) rianter gewoond dan de generaties nu, en verkopen hun ongeïsoleerde huizen nu met woekerwinsten door. Het is wat hypocriet dat zij dan beweren dat ze nooit op reis zijn "kunnen" gaan en het o-zo zwaar hebben. Ze zijn tenminste wel gezond... Mensen maken keuzes in hun leven. Ziek zijn, is er geen van.)
Het wordt pas problematisch wanneer mensen die niet werken en op ziekenkas zijn zeggen dat ze "niet zouden willen ruilen" met een mens dat werkt.
- Ik zou niets liever willen dan een gezond, normaal en sociaal rijk leven lijden.
- Ik zou niets liever willen dan een viriele, sportieve, aantrekkelijke man zijn die zijn handen uit zijn mouwen kan steken, een huis kan verbouwen, een partner en 2 kinderen hebben, urenlang kunnen spelen met die kinderen, en rollebollen met die partner.
- Ik zou niets liever willen dan uitgaan, feesten, dansen en uitstapjes maken met vrienden en de vriendin.
- Ik zou niets liever willen dan sporten en fitnessen, reizen maken waar ik ook echt 100% kan van genieten en lange trektochten op mijn alleen kunnen maken.
- Ik zou niets liever willen dan een huis kunnen kopen en daarbij zekerheid hebben van mijn inkomen op langere termijn, niet scheef bekeken willen worden door een bankbediende als ik zeg dat ik alleenstaand ben en van een uitkering leef, een schuldsaldoverzekering kunnen afsluiten die normaal geprijsd is en een verzekering gewaarborgd wonen kunnen afsluiten.
- Ik zou niets liever willen dan allerlei zorgen kunnen laten varen en geen schuldgevoelens meer moeten hebben omdat veel mensen u zien als een profiteur en luiaard.
- Ik zou niets liever willen dan meer weerstand te hebben en niet scheef bekeken te worden als ik weeral eens totaal uitgeput & zetelgebonden ben van de kleinste infectie zoals "een simpel verkoudheidje", waar de meesten gewoon mee gaan werken, die ik krijg bovenop mijn "baseline" ziekte-niveau, omdat bv mijn longfunctie sowieso ook al aangetast is.
- Ik zou niets liever willen dan goed mijn boterham kunnen verdienen zonder de stress elke maand afhankelijk te zijn van een uitkering die elk moment kan stopgezet worden zonder veel waarschuwing, afhankelijk van met welk been een controlearts uit zijn bed is gestapt en welke quota hij nog moet halen die maand.
- Ik zou niets liever willen dan mij niet meer keer op keer hoeven te verantwoorden tegenover allerlei mensen & instanties dat ik ziek ben en hoe ziek ik ben.
- Ik zou niets liever willen dan niet meer alle 14 dagen een dag naar het ziekenhuis moeten voor een infuusbehandeling (nu bijna 13 jaar and counting) waar ik 2 dagen van moet recupereren, om de progressie van de ziekte te remmen, een behandeling met een weesgeneesmiddel dat zonder de jaarlijkse zegen van het RIZIV onbetaalbaar is en gezien alle doemberichten over besparingen elk moment kan stopgezet worden waarna de ziekte terug snel zal verergeren.
- Ik zou niets liever willen dan niet meer op controles moeten bij de mutualiteit, neuroloog, cardioloog, pneumoloog, kinesist, psycholoog, ...
- Ik zou niets liever willen dan zekerheid en een toekomstperspectief hebben en niet meer depressief moeten lopen door het gebrek daaraan.
- Ik zou echt niets liever willen dan gewoon mee kunnen draaien in de maatschappij zoals al de rest...