Van het puur operationele zoals boodschappen doen/koken/dweilen etc gaat een mens geen burn out krijgen. Wel van de zwevende lijstjes en blokjes in uw hoofd die onrust scheppen en u wakker houden. Dingen die je moet gaan organiseren/opvolgen. En dat zal qua huishouden/kinderen vaker traditioneel de vrouw zijn. Om paar domme vben te geven. Hoeveel mannen kennen er hier de exacte maat van hun kinderen en weten wanneer welke kledingstuks vervangen moeten worden? Maken de boekentas/valies (in ons geval luiertas) van de kinderen? Bedenken de instructies van de poetshulp? Maken de volledige boodschappenlijst? etc
Het is een opeenstapeling van, en ja daar zitten vaak klein onnozel prullen tussen maar veel kleintjes vullen op den duur een overvolle emmer. Doe daar voor sommigen nog verbouwingswerken bij, een lastige zwangerschap/nasleep, misschien een ziek familielid en een job vol lijstjes en blokjes en men crasht.
Met alle respect, maar je maakt het complexer dan het moet zijn. Zwevende lijstjes is een intentionele keuze om het jezelf moeilijk te maken.
Ik maak de boodschappenlijst en doe de boodschappen volledig onafhankelijk van de madam (ook het weekmenu is volledig mijn keuze). Er hangt een blad aan de muur, schrijf het erop als het moet gekocht worden (je mag zelfs gewoon een gerecht erop kribbelen dat je wil en de ingredienten gaan gekocht worden). Zo moeilijk is dat niet. Ik pak zelfs 2 kleuters mee naar het wekelijkse winkel bezoek. Voor de madam is dat een horror activiteit want 'de kinderen hangen het uit'. Ja, die hangen aan de kar, die kruipen erin en eruit, die zitten/liggen onderaan de kar. Zolang ze stil zijn en niemand ambeteren, all fine by me. Voor mij is dat uithuizelijke ontspanning.
De boekentassen en luiertas maak ik ook. Ja, soms zit brooddoos 1 in rugzak 2 en vice versa. En dan komen ze in mijn oor fluisteren "we hebben de brooddozen gewisseld in de refter", nadat ik de keer ervoor de toorn des gods over me kreeg van de madam omdat ik drinkbus 2 in rugzak 1 gestoken had. Die vrouwen leggen de lat op een niveau van 100%, terwijl je met 80 of 90% ook niet dood gaat. Er is nog nooit iemand dood gegaan van om de 20d eens een drinkbus te moeten wisselen. Er is wel al iemand kapot gegaan van een rugzak elke dag 3x te controleren om dat te vermijden.
Ja, de madam doe de 'vervanging van de kledingstukken'. Maar ik weet dat ze 27 schoenmaat hebben, 104 kledingmaat. Het zijn 2 getallen e. En als het te klein is, dan ga je terug naar de winkel. Als het te groot is, steek je het in de 'voor binnen 6 mnd' doos. Wederom, 100% perfectie is niet nodig. Voor alles is er een oplossing.
De madam thuis vindt 'dat ik alles met lijstjes doe'. Schrijf het op, schrap het uit je hoofd. Nee, liever alles in je hoofd proppen, want, euh, ja, waarom ?
Dat is zoals 'kan ik helpen met de was ?' - 'Nee, IK MOET DAT DOEN'. OK dan. 'Waarom'. 'Er zijn instructies die je niet op papier kunt zetten'. OK - fair enough. Maar als je 5 bergjes klaar legt in de badkamer en 2 weken later liggen die daar nog altijd en ik heb op den duur geen kousen meer, ja, dan word ik pissig. Het is niet dat kousen wassen zo moeilijk is. Open machine, flikker berg kousen erin, dashpod, programma X en gaan. Wacht 2h, smijt in droogmachine. Klaar. En waarom gaat bergje 1-4 de wasmachine niet in ? 'omdat het bergje nog niet groot genoeg is'. 'Waarom zijn er 5 bergjes'. Omdat er 5 wasprogramma's zijn. Ja wel, fair enough (ik ken niemand met standaard 5 wasprogramma's, maar goed - elk zijn hobby). Maar je kunt dus een wasmachine draaien als het 3/4 vol zit ipv 2weken te moeten wachten op propere kousen. "Maar dat kost elektriciteit"... Zonnepanelen *kuch*
In ons vorige huis (ik ben daar komen wonen nadat zij er al woonde) heeft de madam 3y lang enkel wasmachines opgezet na 8h s avonds "voor het nachttarief". Tot ik eens van leverancier wou wisselen en tot de realisatie kwam dat er een enkelvoudige teller was. Dat zijn zo van die regeltjes die van haar moeder komen en die er in gedrild zijn zonder te weten waarom... En dan ben je dus je leven aan het moeilijker maken dan het nodig is...
De lijst van 'moeilijk maken' is lang hoor. Emails en admin, nog zoiets. De madam haar mailbox is letterlijk een diarree van 15000 ongelezen emails, daar komen dagelijks 100-200 brol emails toe van '3 cent korting in kruidvat', 'HEMA korting', .... Ik doe elke ochtend en elke avond 5 min prive emails. Mijn mailbox is ofwel leeg ofwel 5-10 mails waar ik nog iets mee moet doen/opvolgen. Al de rest is delete of ergens in een mapje steken, type 'facturen kinderen', 'huis', 'administratie'.
De madam wil dan voor whatever reden bepaalde facturen bij haar laten toekomen 'zodat jij niet alles moet doen'. OK, sympathiek, maar bij mij is dat letterlijk 2 min werk als de factuur toekomst. 3x raden hoeveel keer de PIDPA factuur al op tijd betaald is (tip: functie voorschrift is x^2+y^2 = 1)? En dan half in paniek slaan als er een aangetekende zending is van PIDPA van 'laatste herinnering' En elke oplossing die je aanreikt (laat de factuur bij mij toekomen, hou je mailbox proper, unsubscribe al die spam emails, ...), krijg je 'ik ben een zelfstandige vrouw'. Ja, wie of wat je er mee probeert te bewijzen, is mij een mysterie. Over de jaren heen, denk ik dat ik ongeveer alles van betalingen ofwel via domicilie geregeld gekregen heb, naar mij verhuisd heb of geschrapt heb. Maar dat was aan het begin van onze relatie echt een nachtmerrie. Gas, electric, telenet, cm, pidpa, whatever. Allemaal manuele overschrijvingen. Papieren facturen die niet betaald werden, emails die gemist werden omdat dat verzuipt tussen digitale spam of reclame prut in de brievenbus... Je moet natuurlijk wel open staan voor oplossingen ipv alles zelf te willen doen.
Zoals bij zara is ook hier bijna alles geautomatiseerd in een Google familie kalender tegenwoordig. Verjaardagen met reminders 2w op voorhand voor cadeaus. Alle zwemlessen, vrije dagen op school, ... met relevante reminders op voorhand (vb als maandag een pedagogische studie dag is, op donderdag al een reminder om opvang te fixen, ...). En de madam lacht met mijn entries. Maar ik steek daar al mijn tuinwerkzaamheden die wat tijd vragen ook in. Gras afrijden, hagen snoeien, weet ik veel wat. Anders is het altijd gezaag 'de hagen zijn niet gesnoeid'. Ja, uiteraard niet. Als elk weekend vol zit in mei en juni, dan heb ik geen tijd om hagen te snoeien, e.
Edit: Pas op, ik zie ze graag e. Maar je kunt snel afglijden eens je achterop raakt en dan moet je gewoon een door flushen ipv het verleden te willen opkuisen, daartegenop te zien en gewoon niks te doen dan. Delete de emails van 20y geleden tot 1mnd geleden. Unsubscribe op alle prut. En hou je mails proper vanaf vandaag. Elke dag 5 min opkuisen ipv 30min reels te checken op de wc. Ik ga nooit een voorstel afslaan om als een ander werk wil overnemen. "Ik wil factuur XYZ wel opvolgen". Hell yes, hier, pak maar over.