500.000 langdurig zieken in België

De burnout cijfers van hierboven zitten bijna allemaal in Wallonië en Brussel, ik heb nu niet het gevoel dat ze zich daar kapot werken, in Wallonië ligt de werkloosheid zelfs enorm hoog. Het is eerder een middel geworden om een uitkering op te strijken en te ontsnappen aan werken.

De cijfers van de tijd in het artikel van hierboven bevestigt dat het gaat om een stijging door de toename in psychologische ziektes, het gaat niet om bijv. meer mensen die aan kanker lijden of invalide worden. Burnout en depressie zullen wel bij de twee meest voorkomende factoren liggen.
Ja, m'n jongens... facts, not feelings was het? Nu weten we zelfs al een specifiek landsdeel waar dat probleem zit. Dat ongetwijfeld heel groot is, maar waarvan eigenlijk niemand hier weet hoé groot.

Ja, m'n jongens... facts, not feelings was het? Nu weten we zelfs al een specifiek landsdeel waar dat probleem zit. Dat ongetwijfeld heel groot is, maar waarvan eigenlijk niemand hier weet hoé groot.

Hoe kan jij naar de huidige cijfers kijken, inclusief begrotingstekort, en géén probleem zien?
Los van de zelfmoorddiscussie (want daar speelt gewoon het feit ons parten dat België een klein land is, er zijn "ergere" regio's buiten België) en de communautaire discussie.

Een sociaal vangnet heeft draagvlak nodig en een voldoende solide financiële basis, een steeds groter wordend aantal langdurig zieken kan je daar niet mee verzoenen lijkt me. De enige manier om de "gevoelsdiscussie" te vermijden is meer inzetten op controle onafhankelijk van huisartsen en zelfs mutualiteiten, maar opnieuw de vergelijking met zowel buitenland als verleden, alsook de talloze anekdotes, doen meer dan gewoon vermoeden dat er een significante factor misbruik/profitariaat in het spel is. Dat kan bijna niet anders.

Als er geen bodem op zit, zou dat volgens mij snelle berekening 1443€ zijn.
En doe daar nog wat sociale tegemoetkomingen bij en je hebt juist hetzelfde als met een werkloosheidsuitkering: Waarom alle dagen gaan werken voor amper een paar 100 euro meer (als het al zoveel is)...
Ook een (gedeeltelijke) verklaring vh hoge aantal langdurige zieken in Belgie.

Uiteraard weten we dat, zie die grafiek die ik hierboven gepost heb. Het ziekteverzuim ligt procentueel stukken hoger in Wallonië en Brussel dan in Vlaanderen.

En doe daar nog wat sociale tegemoetkomingen bij en je hebt juist hetzelfde als met een werkloosheidsuitkering: Waarom alle dagen gaan werken voor amper een paar 100 euro meer (als het al zoveel is)...
Mensen met een laag loon krijgen ook die tegemoetkomingen. Doe er dan nog een hoop extralegale voordelen bij.

Daarnaast is "een paar 100€ per maand" voor de meeste Belgen heel veel. Of zeg jij neen tegen een opslag van een paar 100€ netto per maand?

Wallonië heeft ook aanzienlijk meer zelfmoorden dan Vlaanderen.

Heel misschien is de maatschappelijke situatie daar gewoon zwaarder?
Ik wil dan wel eens weten wat de maatschappelijke situatie daar zo veel zwaarder maakt, voor diegenen die wel werken, waardoor ze en-masse uitvallen.

Meer werklozen zou kunnen een reden zijn waarom er meer zelfmoorden zijn in Wallonië. Maar dat verklaart nog niet waarom het ziekteverzuim er zo veel hoger ligt dan in Vlaanderen en waarom het harder stijgt.

Ik wil dan wel eens weten wat de maatschappelijke situatie daar zo veel zwaarder maakt.

Meer werklozen zou kunnen een reden zijn waarom er meer zelfmoorden zijn in Wallonië. Maar dat verklaart nog niet waarom het ziekteverzuim er zo veel hoger ligt dan in Vlaanderen en waarom het harder stijgt.
Stress wegens minder job beschikbaarheid?
Continu leven in situatie waar de rijke landshelft u wil afstoten?
Armoede?

Als er minder jobs zijn zou je alleszins minder profiteurs verwachten aangezien wie werkt toch zijn job wilt behouden. Tenzij het verschil tussen werken en niet werken te klein is waardoor er te weinig inzet is om te blijven werken.

Ik heb ook de indruk dat in veel gevallen mensen op de ziekenkas blijven staan omdat ze niet zeker zijn of ze genoeg hersteld zijn. Een werkgever apprecieert het niet wanneer een werknemer herbegint en dan hervalt en er worden denk ik te weinig inspanningen gedaan om mensen deeltijds te laten werken terug.
Er wordt dikwijls gezegd dat het beter is om langer op ziekteverlof te staan en volledig genezen te zijn dan terug te herbeginnen en te hervallen. Bij bepaalde blessures zal dat wel zo zijn, maar bij burnout wordt het denk ik juist moeilijker als je te lang uit roulatie bent.

Hoe kan jij naar de huidige cijfers kijken, inclusief begrotingstekort, en géén probleem zien?
Los van de zelfmoorddiscussie (want daar speelt gewoon het feit ons parten dat België een klein land is, er zijn "ergere" regio's buiten België) en de communautaire discussie.

Een sociaal vangnet heeft draagvlak nodig en een voldoende solide financiële basis, een steeds groter wordend aantal langdurig zieken kan je daar niet mee verzoenen lijkt me. De enige manier om de "gevoelsdiscussie" te vermijden is meer inzetten op controle onafhankelijk van huisartsen en zelfs mutualiteiten, maar opnieuw de vergelijking met zowel buitenland als verleden, alsook de talloze anekdotes, doen meer dan gewoon vermoeden dat er een significante factor misbruik/profitariaat in het spel is. Dat kan bijna niet anders.
Vlaanderen scoort ook heel hoog hoor, voor mij is de link tussen zelfmoorden en psychische problemen wel vrij duidelijk. Los van euthanasie of zelfmoord door pijnlijke of ongeneeslijke aandoeningen. Euthanasie is ook geen zelfmoord.

@Brt wauw 1350€. Je huishuur (als je pech hebt) en energie kosten en onderhoud en benzine voor een autootje betalen en het is al op. En als invalide (vanaf +1 jaar ziekte) +-10% bedrijfsvoorheffing op je uitkering (jaarlijks te betalen bij belastingen).

Je hebt de links die ik postte (oa jobat) over burnout en stres en invloed op het lichaam totaal niet begrepen of gelezen. Een ware burnout is je lichaam die crashed, niet je geest of gebrek aan wilskracht. Net mensen die (veel) te lang doorduwen in stres situaties krijgen het fysiek heel zwaar en het lijdt ook soms to een resum aan andere aandoeningen. Ja, de één kan wat tegen meer dan de ander. Soms heb je geluk in het leven of veel pech. Erfelijkheidsfactoren spelen oa mee naar depressie en angst of bepaalde aandoeningen. Slopende ziektes of zware revalidaties zijn zeer belastend op elk vlak (mentaal, fysiek, financieel). Zelfs vechtscheidingen kunnen mensen doen crashen, of doorslaan met oa geweld (zie kranten vandaag)

Zoals ik zei. Ga er met een te lompe borstel door bij de zieken, en ze zullen het geweten hebben.

Mogelijks afgang nummer zoveel van de Belgische staat. Na de ziekenzorg die nu ook al ferm begaf gaat, en wat nog allemaal wat vierkant draait. Het gaat absoluut niet goed in ons land met veel zaken eigenlijk, en dat valt niet of minder op als je het goed hebt, of niet ziek bent of er alleen voorstaat.

Zet iets op poten die
1. enkel de profiteurs aanpakt
2. meer werk maakt van re integratie door ook werkgevers die vooroordelen hebben om mensen die uit langdurige ziekte komen aan te nemen
3. wees wat milder met belasting voor part time zieken die 60% willen werken

Mensen met een laag loon krijgen ook die tegemoetkomingen. Doe er dan nog een hoop extralegale voordelen bij.

Daarnaast is "een paar 100€ per maand" voor de meeste Belgen heel veel. Of zeg jij neen tegen een opslag van een paar 100€ netto per maand?
Jullie vergeten beiden nog een andere piste: geniet van een uitkering en werk 1-2-3-4-5 dagen in het zwart.

Laatst bewerkt:
Vlaanderen scoort ook heel hoog hoor, voor mij is de link tussen zelfmoorden en psychische problemen wel vrij duidelijk. Los van euthanasie of zelfmoord door pijnlijke of ongeneeslijke aandoeningen. Euthanasie is ook geen zelfmoord.

@Brt wauw 1350€. Je huishuur (als je pech hebt) en energie kosten en onderhoud en benzine voor een autootje betalen en het is al op. En als invalide (vanaf +1 jaar ziekte) +-10% bedrijfsvoorheffing op je uitkering (jaarlijks te betalen bij belastingen).
Die betaling van bedrijfsvoorheffing is uitgesteld tot 2026. Dus dat klopt al niet.

Nogmaals: werken voor 2000 netto - 1350 is 650 euro meer. Extralegale toestanden: daar gaan die amper rekening mee houden.
Als je niet gaat werken heb je geen auto nodig. 2000 euro - 500 euro (afschrijving,benzine,onderhoud,...) is 1500 euro dus een verschil van 150 euro om alle dagen te gaan werken in een niet al te leuke job. Moet je al goed gek zijn om dit te doen.

Mijn buurman: bruggepensioneerd (jaaaaren terug). Kon perfect gaan werken: zijn redenering: pensioen van 1500 euro, waarom zou ik alle dagen gaan werken voor 500 euro meer per maand?

Uiteraard zijn er veel zieken die geen misbruik maken maar ik durf gerust te stellen dat 1/3 profitariaat is. De oplossing is heel simpel: veel hogere minimumlonen: 2500 euro netto. Zo weet je tenminste waarom je gaat werken, zo voel je tenminste een deftig verschil. Zo weet je tenminste waarom je iedere dag moet opstaan om te gaan poetsen of om het park te onderhouden of....

De oplossing is heel simpel: veel hogere minimumlonen: 2500 euro netto. Zo weet je tenminste waarom je gaat werken, zo voel je tenminste een deftig verschil. Zo weet je tenminste waarom je iedere dag moet opstaan om te gaan poetsen of om het park te onderhouden of....
Dus uw oplossing is gewoon extra geld naar overheidsjobs of jobs die al grotendeels gesubsidieerd zijn...
De privé-sector gaat voor die categorieën gewoon deels verdwijnen, enkel wat niet meteen naar buitenland kan zal blijven maar ook verminderen (want weinig mensen gaan voor die diensten extra willen betalen)

Minimum nettoloon is hier al na Luxemburg het hoogst (omdat er amper lasten op zijn)

Die betaling van bedrijfsvoorheffing is uitgesteld tot 2026. Dus dat klopt al niet.

Nogmaals: werken voor 2000 netto - 1350 is 650 euro meer. Extralegale toestanden: daar gaan die amper rekening mee houden.
Als je niet gaat werken heb je geen auto nodig. 2000 euro - 500 euro (afschrijving,benzine,onderhoud,...) is 1500 euro dus een verschil van 150 euro om alle dagen te gaan werken in een niet al te leuke job. Moet je al goed gek zijn om dit te doen.

Mijn buurman: bruggepensioneerd (jaaaaren terug). Kon perfect gaan werken: zijn redenering: pensioen van 1500 euro, waarom zou ik alle dagen gaan werken voor 500 euro meer per maand?

Uiteraard zijn er veel zieken die geen misbruik maken maar ik durf gerust te stellen dat 1/3 profitariaat is. De oplossing is heel simpel: veel hogere minimumlonen: 2500 euro netto. Zo weet je tenminste waarom je gaat werken, zo voel je tenminste een deftig verschil. Zo weet je tenminste waarom je iedere dag moet opstaan om te gaan poetsen of om het park te onderhouden of....
Want een auto gebruik je enkel en alleen om te gaan werken, voor alle andere verplaatsingen neem je het openbaar vervoer of de fiets?

Vanwaar komt die 1/3e, heb je dit op echte cijfers gebaseerd of uit je duim gezogen? Waarom niet ineens de helft of 3 kwart? (als we dan toch gewoon wat aan het verzinnen zijn)

Uw oplossing dat heel simpel is, schoolvoorbeeld van hoe simplistisch je vooral denkt. Net alsof het voor elke werkgever poepsimpel is om de lagere lonen eventjes met een euro of 1.000-2.000 te gaan verhogen per persoon... Weet niet wat je doet van werk maar ik betwijfel dat je iemand zijn/haar loon betaalt, anders zou je zo'n rare dingen niet zeggen.

Kan jij nu echt eens stoppen met foute dingen schrijven aub? Je betaalt bedrijfsvoorheffing als invalide jaarlijks bij de belasting afrekening. M'n wou dat vanaf januari 2025 direct doen maandelijks, maar is uitgesteld. Mensen mochten dan plots 2 jaar in 1 jaar betalen. Maandelijks in 2025 + opleg van 2024. Als je dus maandelijks 1600€ hebt is dat 1600€ -10% reëel. De bodem is wel 1450€ voor een alleenstaande dacht ik, omdat een mens nog moet kunnen leven.

Uw sentiment is hetzelfde als bij werklozen en leefloners, en dat is een beetje verachtelijk! Zieken kunnen niet werken, werklozen wel.
Dat werken meer mag lonen is nogal wiedes als het leven zo duur is, het is ook duur voor zieken.

Uw buur was in pensioen, case closed. Of hij nog bijwerkt of niet als hij toch rond komt is zijn zaak: hij kan het, als hij niet te ziek is.

1/3 zieken zijn profiteurs? Uw buikgevoel weer? Dat is nu al 33% ipv 20% geworden :S . Straks is het nog 50% zeker?
Wel doe dan meer controles ... wie is echt ziek, en wie niet. En straf of sanctioneer de fraudeurs.

Laatst bewerkt:
Dus uw oplossing is gewoon extra geld naar overheidsjobs of jobs die al grotendeels gesubsidieerd zijn...
De privé-sector gaat voor die categorieën gewoon deels verdwijnen, enkel wat niet meteen naar buitenland kan zal blijven maar ook verminderen (want weinig mensen gaan voor die diensten extra willen betalen)

Minimum nettoloon is hier al na Luxemburg het hoogst (omdat er amper lasten op zijn)
Dat is idd het probleem. Alternatief is om uitkeringen naar beneden te doen maar dan gaan de echte zieken en diegenen die niet kunnen werken het slachtoffer zijn.
Want een auto gebruik je enkel en alleen om te gaan werken, voor alle andere verplaatsingen neem je het openbaar vervoer of de fiets?
Als je niet moet gaan werken heb je tijd genoeg om het OV te gebruiken of .....
Vanwaar komt die 1/3e, heb je dit op echte cijfers gebaseerd of uit je duim gezogen? Waarom niet ineens de helft of 3 kwart? (als we dan toch gewoon wat aan het verzinnen zijn)

Uw oplossing dat heel simpel is, schoolvoorbeeld van hoe simplistisch je vooral denkt. Net alsof het voor elke werkgever poepsimpel is om de lagere lonen eventjes met een euro of 1.000-2.000 te gaan verhogen per persoon... Weet niet wat je doet van werk maar ik betwijfel dat je iemand zijn/haar loon betaalt, anders zou je zo'n rare dingen niet zeggen.
Opnieuw: ik weet dat een minimumloon van 2500 euro netto niet realistisch is maar het zou er alleszins voor zorgen dat er heel wat 'zieken' en andere uikeringstrekkers wel aan de slag zullen gaan (verschil werken vs niet werken).

Wat Yo-Han zegt: wat jij zegt, klopt niet. Ik betaal al jaren duizenden euro's aan belastingen als invalide (die deeltijds werkt). Dat van 2025 zou een oplossing geweest zijn om dat te voorkomen, maar het wordt nu idd uitgesteld naar 2026 (om perfect logische redenen).

Mensen op invaliditeitsuitkering betalen al jaren duizenden euro's bedrijfsvoorheffing bij hun belastingen, jij hebt het over het uitstel van de oplossing daarvoor. Dacht je werkelijk dat langdurig zieken nooit bedrijfsvoorheffing betalen?

Ik raad het trouwens iedereen aan om eens een paar jaar langdurig ziek te zijn en te zien met welke bullshit je allemaal moet dealen. Ik denk dat je rap terug komt van het idee dat het zo tof en gemakkelijk en ideaal is om te profiteren. Ik ken heel wat langdurig zieken en ik ken geen enkele die niet gewoon een normaal functionerende fulltime werkende mens zou willen zijn.

Laatst bewerkt:
Ik raad het trouwens iedereen aan om eens een paar jaar langdurig ziek te zijn en te zien met welke bullshit je allemaal moet dealen. Ik denk dat je rap terug komt van het idee dat het zo tof en gemakkelijk en ideaal is om te profiteren. Ik ken heel wat langdurig zieken en ik ken geen enkele die niet gewoon een normaal functionerende fulltime werkende mens zou willen zijn.
True, maar het gaat om diegenen die niet ziek zijn, of niet zo erg als men laat uitschijnen:
  • 6 maand thuis met likdoorn
  • 20 jaar thuis maar 2/7 tuinonderhoud
  • Tussen 60 en 65 continue ziek aka geen goesting meer

Maar dan moet weer alles omhoog, want waarom zou ge voor net iets meer als 2500 een stressvolle job en jaren studies doen. Klinkt simpel, maar budgetgewijs onhaalbaar

Mogelijks afgang nummer zoveel van de Belgische staat. Na de ziekenzorg die nu ook al ferm begaf gaat, en wat nog allemaal wat vierkant draait. Het gaat absoluut niet goed in ons land met veel zaken eigenlijk, en dat valt niet of minder op als je het goed hebt, of niet ziek bent of er alleen voorstaat.

Zet iets op poten die
1. enkel de profiteurs aanpakt
2. meer werk maakt van re integratie door ook werkgevers die vooroordelen hebben om mensen die uit langdurige ziekte komen aan te nemen
3. wees wat milder met belasting voor part time zieken die 60% willen werken
Inderdaad, en het vreemde is dat de mensen grotendeels op dezelfde partijen blijven stemmen. Voor mij is bij elke stembusgang veto nummer 1: "hebben ze de afgelopen 20 jaar mee geregeerd?"

De werkloosheidsval is inderdaad een probleem zoals brt zegt. Voor een minimumloon zou ik ook niet gaan werken. Gewoon wat goedkoper leven, geen auto, groentjes en fruit van op de markt, kippen in den hof enz... De tijd nemen om alles zelf te koken, bakken..., het zou nog een pak gezonder zijn ook dan wat je in de supermarkt koopt tegenwoordig.

Zolang men arbeid kapotbelast gaan er steeds mensen hiervoor blijven kiezen. Echt zieken zijn hiervan dan mee de dupe, alsook de mensen die blijven werken.

extra puntje voor op je lijst:
4. sociale voordelen zoals bvb kindergeld enkel een belastingsaftrek maken waar bvb werklozen niet van kunnen genieten. Dit zou ook zwartwerk voor een klein stukje ontmoedigen.

Ik zou in de cijfers van de langdurig zieken graag ook eens zien wie er in de 10 jaar voor ze langdurig ziek werden meer dan 5 jaar gewerkt heeft. Want men is langdurig werklozen meer beginnen activeren, en daar is waarschijnlijk wel een stuk overgevloeid die het niet zag zitten plots weer actief te worden. Zo'n cijfer zou ons direct laten zien of die 1/3 waarvan men hier spreekt in de buurt komt, een overschatting is of zelfs een onderschatting.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan