Hoe kan jij naar de huidige cijfers kijken, inclusief begrotingstekort, en géén probleem zien?
Los van de zelfmoorddiscussie (want daar speelt gewoon het feit ons parten dat België een klein land is, er zijn "ergere" regio's buiten België) en de communautaire discussie.
Een sociaal vangnet heeft draagvlak nodig en een voldoende solide financiële basis, een steeds groter wordend aantal langdurig zieken kan je daar niet mee verzoenen lijkt me. De enige manier om de "gevoelsdiscussie" te vermijden is meer inzetten op controle onafhankelijk van huisartsen en zelfs mutualiteiten, maar opnieuw de vergelijking met zowel buitenland als verleden, alsook de talloze anekdotes, doen meer dan gewoon vermoeden dat er een significante factor misbruik/profitariaat in het spel is. Dat kan bijna niet anders.
Vlaanderen scoort ook heel hoog hoor, voor mij is de link tussen zelfmoorden en psychische problemen wel vrij duidelijk. Los van euthanasie of zelfmoord door pijnlijke of ongeneeslijke aandoeningen. Euthanasie is ook geen zelfmoord.
@Brt wauw 1350€. Je huishuur (als je pech hebt) en energie kosten en onderhoud en benzine voor een autootje betalen en het is al op. En als invalide (vanaf +1 jaar ziekte) +-10% bedrijfsvoorheffing op je uitkering (jaarlijks te betalen bij belastingen).
Je hebt de links die ik postte (oa jobat) over burnout en stres en invloed op het lichaam totaal niet begrepen of gelezen. Een ware burnout is je lichaam die crashed, niet je geest of gebrek aan wilskracht. Net mensen die (veel) te lang doorduwen in stres situaties krijgen het fysiek heel zwaar en het lijdt ook soms to een resum aan andere aandoeningen. Ja, de één kan wat tegen meer dan de ander. Soms heb je geluk in het leven of veel pech. Erfelijkheidsfactoren spelen oa mee naar depressie en angst of bepaalde aandoeningen. Slopende ziektes of zware revalidaties zijn zeer belastend op elk vlak (mentaal, fysiek, financieel). Zelfs vechtscheidingen kunnen mensen doen crashen, of doorslaan met oa geweld (zie kranten vandaag)
Zoals ik zei. Ga er met een te lompe borstel door bij de zieken, en ze zullen het geweten hebben.
Mogelijks afgang nummer zoveel van de Belgische staat. Na de ziekenzorg die nu ook al ferm begaf gaat, en wat nog allemaal wat vierkant draait. Het gaat absoluut niet goed in ons land met veel zaken eigenlijk, en dat valt niet of minder op als je het goed hebt, of niet ziek bent of er alleen voorstaat.
Zet iets op poten die
1. enkel de profiteurs aanpakt
2. meer werk maakt van re integratie door ook werkgevers die vooroordelen hebben om mensen die uit langdurige ziekte komen aan te nemen
3. wees wat milder met belasting voor part time zieken die 60% willen werken