Dat "gemakkelijk gezegd" gaat natuurlijk op in beide richtingen. Het is voor de gezonden die kunnen werken altijd makkelijk om neerbuigend te kijken naar de mensen op ziekte en ze liefst vanal allemaal samen af te straffen voor een minderheid profiteurs.Gemakkelijk gezegd "zoek de profiteurs"... want vaak wijst men dan naar de "andere". Maar als ik in dit systeem zou moeten gaan zoeken naar "profiteurs" dan loop ik inderdaad los voorbij aan degenen die een langdurige medische ziekte/fysieke aandoening hebben die je onmogelijk/moeilijk met werken kan combineren en kom ik uit bij ofwel de fysieke aandoeningen waar men een weg rond zal moeten vinden (met zware rugklachten kan je nu éénmaal bepaalde jobs niet meer doen, sommige andere nog wel) en mentale problemen zoals burn-out die gerust ernstig kunnen zijn, maar die daarom ook niet onbeperkt moeten kunnen duren.
Langdurig ziek is niet een maand thuis omwille van een burnout zoals het vaak veralgemeend wordt natuurlijk.
Omdat het hier toch telkens in anekdotes verwatert even je idee over mijn situatie: Al 8 maand in voorbereiding op een operatie, dwz 3x per week naar het ziekenhuis en dat is niet volledig terugbetaald, dus dat mag je al aftrekken van mijn riante uitkering. Die voorbereiding duur nog minstens tot februari/maart indien alles goed gaat. Na de operatie nog een jaar revalidatie. Door dat ik samenwoon met mijn vriendin die werkt, krijg ik de minimum uitkering, hoewel ik een zoon op mijn naam heb (welke idioot heeft dat systeem eigenlijk bedacht?). Vind je dat correct?
En ik weet dat dit ook maar 1 voorbeeld is, maar al wie hier lagere uitkeringen wil voor zieken, straft diegene die in zo'n situatie zitten er ook mee. En dan straf je meteen een volgende generatie, want dat zoontje dat nu wel nog net alles krijgt wat hij nodig heeft, zou dan mss niet meer de goede scholen of gezonde voeding krijgen.
Zolang je maar goed verdient en kan werken is het altijd zeer simpel om een ander de put in te duwen.
. En ik ken senior developers die in de VS werken, die werken ook 40u per week. Dat is soms een wilde fantasie dat iedereen daar 70u per week werkt zonder betaald verlof.