Alle discussies over of je echt langdurig ziek kan zijn, zijn an sich ten spijt, ik denk dat niemand dat gaat ontkennen dat minstens een deel van die langdurig zieken, zowel omwille van fysieke diagnoses (kanker of andere erge aandoeningen) als mentaal écht zijn.
Maar ik kijk dan naar onder meer de volgende cijfers:
www.knack.be
Ik geloof niet dat de Belg zo anders is dan de Nederland of de Duitser qua ziektebeeld. Ik denk dan dat binnen die 8%, er onvermijdelijk een stuk misbruik tussen gaat zitten, en dat dat aangepakt mag/moet worden. Tenzij we vergelijken met landen die ongenadig hun zieken in de steek laten? Dat denk ik niet...
Kleine inschatting leert mij dat zelfs met relatief lage ziekte-uitkeringen, dat al snel een paar miljard aan potentiële besparing vertegenwoordigt.
Voor mijn part moet die besparing niet eens volledig gaan richting het dichten van het gat in de begroting. Ik zou ook graag hebben dat een kankerpatiënt gedurende z'n volledige ziekte 100% (met een maximum) van zijn of haar loon kan blijven ontvangen (de werkgever mag daar dan ook wel meer aan bijdragen) zodat die zieke financieel geen extra stress moet ervaren. Maar dat betekent wel dat iemand die langdurig thuis zit omwille van minder erge redenen, en dan kijk ik inderdaad toch weer naar lange burn-outs, dat die daarvoor de rekening moeten betalen.
Burn-out is iets waar men gewoon een maximum op moet durven plakken: dat kan gebeuren dat je mentaal een tegenslag hebt, soms zijn er zelfs verdomd goede redenen, maar véél sneller naar een plan van aanpak en misschien ook gewoon kritischer kijken naar de rol van huisartsen in dit verhaal, en dit "beslissingsrecht" sneller en meer van hen weghalen maar aan andere experten overlaten. Het is overigens ook in die richting dat de overheid lijkt te gaan bewegen met de nieuwe regering.