Joeri

Hoofdredacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
NLAGkhq.png



Een 3D printer aangeschaft? Problemen? Heb je tips nodig of wil je je ervaringen delen?
Dat kan in dit topic.
 
heb mij met black friday eens 2 rollen LW-PLA besteld, ben echt benieuwd hiernaar. is vooral om rc vliegtuigen te printen dat ik dit ga gebruiken.
 
'k zit hier al de ganse dag zo'n stuk nylon voor een grastrimmer te drogen. Een dezer dagen proberen gelijk CNC Kitchen er een Benchy mee te maken.
 
Ik koop nu de rollen van amazonbasics. Rond de 20 euro per kilo. Als je zo'n set koopt van 5 rollen (wel 5 verschillende kleuren), komt het maar op 15 euro per rol.
Heb nu ook zo'n filament dryer gekocht van Sunlu. Normaal 65 euro maar er was 20 euro korting op. Zou die ergens volgende week moeten ontvangen.

De resin printers staan nu wel alweer een paar weken stil. Ga er wel 1 van verkopen want het is er een beetje over om een tweede te hebben.
 
ik heb nu nog nooit filament gedroogd, wat zou er moeten een indicatie zijn dat het te vochtig is? heb hier rol of 15 uit de verpakking liggen
 
ik heb nu nog nooit filament gedroogd, wat zou er moeten een indicatie zijn dat het te vochtig is? heb hier rol of 15 uit de verpakking liggen
Als ge 't hoort knetsen of broebbelen tijdens het printen is er echt teveel vocht in. Da's nefast voor uw printkwaliteit.
Opslag met silicagel kan het proces enkel vertragen, 't kan het vocht er niet terug uit trekken.
Zie ook: https://www.cnckitchen.com/blog/cyo43tzz88uqge65xgwz0wv8yvv3rs

Ik gebruik een printdry (eerste generatie), da's eigenlijk niet meer dan een relabeled voedseldroger.

Nylon specifiek, is daar enorm gevoelig aan en ge moet eigenlijk uw filament rechtstreeks van een droger naar uw printer kunnen feeden. Daarnaast is van dat nylon voor een grastrimmer al van de winkel uit vochtig (was ook gewoon nooit bedoeld om mee te printen), omdat het dan steviger/harder is. Maar in uw extruder gaan die vochtpartikels dus uitzetten.
 
Ik heb dat gekocht aangezien ik de 3D-printers nu een vaste plaats heb gegeven in de garage. 't Is daar niet echt vochtig, maar goed. Alleszins vochtiger dan zou mogen denk ik.
Op zich heb ik nog geen problemen gehad, maar de helft van de rollen zit nog in de plastiek dus ja.
 
Ik heb iig al wel rollen van ICE Filaments gehad die vlakaf weigerden te printen (bleven niet op kraaknet heated bed plakken) tot ze enkele dagen in de droger hadden gespendeerd. Er zit toch wat verschil tussen fabrikanten, al speelt verpakkingswijze daar ook wel een rol. De producenten die hun rollen in een stevige ziploc-zak met een fors zakje silicagel leveren, daar heb ik het toch minder bij voor.
 
Kheb zo toen in den Aldi die printer stond daar 2 rollen gekocht because they were cheap. Me reden, na drogen ging het printen ermee wel beter maar nog altijd issues.

Kga binnenkort eens zien voor die upgrade kit, betere pinda seems nice, maar aan de andere kant vraag ik me wel af "ist wel nodig"
 
In sé niet echt als ge geen problemen ervaart. Eigenlijk moet ge er ook een nieuwe extruder voor printen + X-carriage & Y-carriage.
Nyeah, tgaat eerder zijn als uitvlucht om nog is iets extra te doen. Although ik ook al gedacht heb om een resin printer te kopen.

Maar ik moet eens wa meer stofkes gebruiken dan PLA. Kheb overlaatst mijn PETG nog eens gebruikt, en dan ook weer tot de conclusie gekomen dat ik dat leveling nog is moet doen op mijn ander sheet.

Die nieuwe sheet van prusa is ook wel fun.
 
Ik vind 3D-printing iets enorm fascinerend, zou er zelf ook wel eens mee willen beginnen, maar dan komt de volgende vraag waarom ik er uiteindelijk toch van af zou zien: wat voor "nuttige" dingen zou ik eigenlijk kunnen printen? Het enige dat ik kan bedenken zijn "luxe"-components voor boardgames... daarvoor kan ik de uitgave echt niet rechtvaardigen op dit moment.

Wat voor zaken printen jullie dan zoal? Of is het puur uit spielerei?
 
fun stuff, maar ook functionele dingen zoals bvb:
- raspberry pi cases
- bakjes/trays voor harde schijven
- printer parts :D
- een GSM-houder voor in de auto
- een houder om de VR-bril in te hangen wanneeer niet in gebruik
- batterijdispenser
 
Meanwhile at home:

QMTubMx.jpg

(grastrimmerdraad)

Al (cumulatief, sinds zaterdagvoormiddag) 30 uur in de filamentdroger:
iSs45My.jpg


En d'r komt zowaar een Benchy uit:
hfdzvMi.jpg

4j5GYY0.png


In Prusaslicer :
- het profiel voor Filamentum Nylon FX256 gepakt
- daarin de extrusion multiplier naar 1.05 aangepast
- de print fan tout-court uitgeschakeld
- extruder temperatuur op 250 gelaten
- heated bed op 110 graden gezet
Op het heated bed zelf dan nog een laagje pritt-stick aangebracht en de behuizing gesloten.

Danku CNC Kitchen 😁 https://www.cnckitchen.com/blog/3d-printing-trimmer-line


Edit: gelukt (na 2,15 pogingen :D )

HkTpJSf.jpg


Schoorsteen was eerste keer mislukt (meest linkse). Bijgevolg efkes het schoorsteentje (middelste stukje) apart proberen te printen, met aangepaste settings in Prusaslicer:
filament settings -> cooling:
- "enable auto cooling" aangevinkt
- Fan speed: max 20%
- Enable fan is layer print time is below: 6 approximate seconds
- Slow down if layer print time is below: 10 approximate seconds

CxMHRSC.jpg

BgIUx8M.jpg

ZH2Y8r4.jpg


Niet de mooiste benchy, maar voor een probeersel met materiaal dat nooit voor 3D-printing bedoeld was, zeker een succes.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 3D-printing iets enorm fascinerend, zou er zelf ook wel eens mee willen beginnen, maar dan komt de volgende vraag waarom ik er uiteindelijk toch van af zou zien: wat voor "nuttige" dingen zou ik eigenlijk kunnen printen? Het enige dat ik kan bedenken zijn "luxe"-components voor boardgames... daarvoor kan ik de uitgave echt niet rechtvaardigen op dit moment.

Wat voor zaken printen jullie dan zoal? Of is het puur uit spielerei?
Ik gebruik het ook voornamelijk voor boardgames. Ik print er onder andere inserts mee.
 
Mijn designs na nog geen jaar bezig te zijn: https://www.thingiverse.com/sebastiaandc/designs
Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk altijd stil val als ik niets functioneel weet te printen.
Dus nu heb ik me nu via AliExpress een aantal fontein/aquarium pompjes gekocht en ga me dan wat binnenhuis fonteintjes ontwerpen. Voorbeelden van bestaande designs heb ik al via Pinterest.
 
ik heb nu nog nooit filament gedroogd, wat zou er moeten een indicatie zijn dat het te vochtig is? heb hier rol of 15 uit de verpakking liggen
Als ge 't hoort knetsen of broebbelen tijdens het printen is er echt teveel vocht in. Da's nefast voor uw printkwaliteit.
Als ge het hoort knetteren of broebelen, is het wel al heel verzadigd met water :p
Eerste tekenen zijn meestal brozere prints, met dezelfde reden maar op kleinere schaal: vocht in het filament dat verdampt en micro-gaatjes maakt. Layer adhesion kan er ook onder lijden.
Kheb zo toen in den Aldi die printer stond daar 2 rollen gekocht because they were cheap. Me reden, na drogen ging het printen ermee wel beter maar nog altijd issues.
Idem, ook voorgehad met Aldi filament. Was niet extreem, gewoon mindere layer adhesion, bed adhesion en broze prints; maar was eigenlijk zo goed als perfect na te drogen. Ik heb het meestal voor als ik nen tijd niet print en er gewoon ne rol op de spoolholder blijft hangen 😅

Ik gebruik trouwens gewoon een food dehydrator van €20 ;) Genoeg filmkes van te vinden waar ze een aantal mandjes kapot knippen/slijpen om ne rol filament op te doen passen. Mijn oplossing is simpelerer: paar gaatjes gemaakt in den onderkant van nen emmer en die er omgekeerd op, past er perfect op :D Zo kan ik de mandjes effectief nog gebruiken voor etenswaren te drogen.
 
Terug
Bovenaan