Koop Europees. :)
Hierzelf alleen ervaring met chinese brol (anet) en prusa.
Soit ook een core one aant eyeballen voor de snelheid maar ben wat bang van het geluid. Ook het bouwen van zo een printer is gewoon de max. Ik geniet daar soms meer van dan het printen zelf.

e.g. wat betreft de snelheid. Als ik een object slice op mijn mk3 is de printtijd 3u07min. Een prusa mini doet het in 2u13 minuten. De core one (met de high flow nozzle) 1u28. Wat toch wel een significante tijdsreductie is. Maar met de snelheid komt het geluid om de hoek piepen. Aangezien ik dicht tegen mijn bureau print is dat wel een dingetje.

Enclosed is goed voor speciale materialen, voor gewone PLA is het niet nodig. Core one kan wel PLA printen met de deur toe. Iets wat blijkbaar door bambulab afgeraden wordt. Daar liefst de deur open bij PLA. Ik vermoed dat het met heat creep te maken heeft. Iets waar ik met mijn zelfgemaakte enclosure soms ook last van heb.
Bambu zou nog sneller moeten zijn, collega heeft net een aangeschaft als eerste printer en die is daar lovend over. Ik weet nu niet hoe luid die is?
Thx voor de uitgebreide post/review. Intussen nog wat meer ingelezen en prusa lijkt mij ook de beste als balans tussen 'it just works' en 'i want to thinker and upgrade myself'. Via via kan ik voor €200 eind deze week een 2dehands mk3s gaan ophalen, wat mij ideaal lijkt om eens te proberen.

Mijn neefje heeft een 3d printer gekocht dus kan ik volop meegenieten. :D
Net mijn eerste print in OnShape ontworpen.
Nieuwe pedalen voor onze go kart. Momenteel moeten de kinderen trappen op stalen bars, de plastieken pedalen van vroeger zijn er al lang af. Nu pedaal in twee identieke delen ontwerpen die ik over de as in elkaar zet aan elkaar lijm.
Onze cohousing was vroeger een boerderij waar oa aardbeien geteeld werden, vandaar de afbeelding. :D
Zeer benieuwd naar hoe het praktisch gaat verlopen. Ik ga er momenteel van uit dat het twee weken zal meegaan en dan kapot zal zijn, maar wie weet is het steviger dan gedacht.

Gelukkig is onShape nogal een kloon van Solidworks, waar ik jarenlang mee werkte. Maakt het allemaal een pak vlotter.

Zijn er aanraders voor iets van lijm (het is PLA) alsook UV bestendige coating?

1746015514736.png
1746015405660.png

Laatst bewerkt:
Mijn neefje heeft een 3d printer gekocht dus kan ik volop meegenieten. :D
Net mijn eerste print in OnShape ontworpen.
Nieuwe pedalen voor onze go kart. Momenteel moeten de kinderen trappen op stalen bars, de plastieken pedalen van vroeger zijn er al lang af. Nu pedaal in twee identieke delen ontwerpen die ik over de as in elkaar zet aan elkaar lijm.
Onze cohousing was vroeger een boerderij waar oa aardbeien geteeld werden, vandaar de afbeelding. :D
Zeer benieuwd naar hoe het praktisch gaat verlopen. Ik ga er momenteel van uit dat het twee weken zal meegaan en dan kapot zal zijn, maar wie weet is het steviger dan gedacht.

Gelukkig is onShape nogal een kloon van Solidworks, waar ik jarenlang mee werkte. Maakt het allemaal een pak vlotter.

Zijn er aanraders voor iets van lijm (het is PLA) alsook UV bestendige coating?

Bekijk bijlage 40427Bekijk bijlage 40426
Ik zou daar een schroefje of 4 in voorzien. Ik heb zelf zo een heat insert kit gekocht op amazon voor zulke zaken.
Maar lijmen gaat ook.
https://bitfab.io/blog/how-to-glue-pla/

Laatst bewerkt:
Voor PLA werkt CA goed als lijm. UV coating geen idee. Voor buiten pak ik PETG of ASA.
Mijn dingen die ik al voor buiten heb gemaakt, gaan veel langer mee dan verwacht.

Voor PLA werkt CA goed als lijm. UV coating geen idee. Voor buiten pak ik PETG of ASA.
Mijn dingen die ik al voor buiten heb gemaakt, gaan veel langer mee dan verwacht.
Same here, alles voor buiten gewoon in PETG
Al heb ik ook wel enkele dingen in pla voor buiten en als enige vervorming niet echt een rol speelt, dan merk ik dat het bij die eenmalige vervorming blijft.

Ik zou daar een schroefje of 4 in voorzien. Ik heb zelf zo een heat insert kit gekocht op amazon voor zulke zaken.
Maar lijmen gaat ook.
https://bitfab.io/blog/how-to-glue-pla/
Schroeven had idd ook gekund, maar als ik daarvoor gegaan was, dan had ik gewoon cilindrische gaatjes gelaten waar ik zelftappende schroeven zou inboren, zoals 90% van alle plastieken consumentenartikelen. Tenzij je iets echt vaak opnieuw moet open en dichtschroeven, lijken me die inserts ferm overkill.

IMG-9998.jpg

Adult lego has arrived.
Wel al wat horrorverhalen gelezen online van een niet rechte gantry dat wel voor wat problemen zou zorgen.

Twee avondjes van 4 uur verder..
Tis toch pittige build al had ik dat corexy setup gedeelte moeilijker ingeschat dan wat het effectief was.
IMG-0008.jpg

Allez steekt ineen.
Twee avonden van 4 uur en 1 avond van 7 uur.
Build begint naar het einde wel wat 'enerverender' te worden want de toleranties zijn heel strak op dat metalen frame.
Schoonheidsfoutje is het roostertje die feitelijk langs binnen moet liggen but i will allow it... for now.
Goed verpakt, alles aanwezig, duidelijke handleiding (maar niet perfect)
Dat spel weegt 20kg en de handvaten zijn gemonteerd op twee metalen zijpanelen die enkel met plastieken inserts vastgeklikt zijn. Prusa heeft er precies veel vertrouwen in.

Calibereren, belt tension en de testen zal pas voor binnen paar dagen zijn.
IMG_0012.jpg

alright its alive.
Wat issues gehad met de calibratie maar feitelijk allemaal terug te brengen naar de nozzle die ik te hoog in de extruder geduwd had. Z axis failed en bed leveling fail.
Eerst een mm laten zakken waardoor ik door de z axis calibratie geraakte maar bij het printen gaf hij dan de error dat de bedleveling gefailed was. Nog iets laten zakken, beide calibraties weer laten lopen en verder geen issues.

Holey F wat een verschil in snelheid tov MK3... zo een 14minuten benchy is wel eens leuk om naar te kijen. Ik dacht dat hij net niet ging opstijgen. Wel iets luider dan de MK3 wel dus hij zal wss een ander plaatsje krijgen. Of ik moet de snelheid wat minderen.

Mooie machine hè. Zou graag ook eentje bouwen voor het plezier, maar budget gaat nu naar de aanleg van de tuin.
Ik ben van een MK3s naar een X1C gegaan en dat was ook een stuk sneller. Eigenlijk heb ik dus geen Core One nodig, maar bouwen is plezant :p

Mooie machine hè. Zou graag ook eentje bouwen voor het plezier, maar budget gaat nu naar de aanleg van de tuin.
Ik ben van een MK3s naar een X1C gegaan en dat was ook een stuk sneller. Eigenlijk heb ik dus geen Core One nodig, maar bouwen is plezant :p
datte.. had bambu nu met een kit op de markt gekomen was ik serieus in dubio.

Een van de meer uitdagende 3D print projectjes.
Een onderwater ROV met aliexpress electronica, waterdichting dmv 3D prints gecombineerd met epoxy. Te controleren dmv playstation bakje en pc.
Toch maandje en half aan bezig geweest. Alles wat hier plastic is is geprint op de Mk3 of de core one. (met uitzondering van de propellors die voor 9 euro inclusief shipping in nylon SLS geprint zijn)

En ja toen ik de geprinte onderdelen zag... The resemblance was uncanny. Het zal iets onderbewust geweest zijn.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(4).jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(4).jpeg
    511,9 KB · Weergaven: 38
  • WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(3).jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(3).jpeg
    400,8 KB · Weergaven: 27
  • WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(2).jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(2).jpeg
    511,4 KB · Weergaven: 32
  • WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(1).jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05(1).jpeg
    717,5 KB · Weergaven: 29
  • WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05.jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-29 at 14.12.05.jpeg
    518,2 KB · Weergaven: 34
Zalig! Ik heb een tijdje zitten kijken naar die M-jet boten. Ziet er ook de max uit.
Als m'n zoontje wat groter is en de hobby kamer is af, ga ik daar eens aan beginnen.

Zalig! Ik heb een tijdje zitten kijken naar die M-jet boten. Ziet er ook de max uit.
Als m'n zoontje wat groter is en de hobby kamer is af, ga ik daar eens aan beginnen.
ja hier hebben de petekindjes ook wat geholpen. De jongste met de core one en de oudste met de ROV.

Een van de meer uitdagende 3D print projectjes.
Een onderwater ROV met aliexpress electronica, waterdichting dmv 3D prints gecombineerd met epoxy. Te controleren dmv playstation bakje en pc.
Toch maandje en half aan bezig geweest. Alles wat hier plastic is is geprint op de Mk3 of de core one. (met uitzondering van de propellors die voor 9 euro inclusief shipping in nylon SLS geprint zijn)

En ja toen ik de geprinte onderdelen zag... The resemblance was uncanny. Het zal iets onderbewust geweest zijn.
damn, zo jaloers. Ik heb ooit zo een gezien en die had echt een werkend schaalmodel van een bestaande sub. Kan het spijtig genoeg niet terugvinden.
Is dit die van u van: https://www.cpsdrone.com?

Ik zou het ook wel willen, maar a) ik heb geen zwembad en b)ik ken mijn eigen: dan heb ik alle onderdelen en na 6 jaar liggen die nog in de schuif omdat het te veel prutswerk is.

Anyway: dit is meer mijn niveau: ne camera wc rolhouder, eigen design :p
20250629_153937.jpg

damn, zo jaloers. Ik heb ooit zo een gezien en die had echt een werkend schaalmodel van een bestaande sub. Kan het spijtig genoeg niet terugvinden.
Is dit die van u van: https://www.cpsdrone.com?

Ik zou het ook wel willen, maar a) ik heb geen zwembad en b)ik ken mijn eigen: dan heb ik alle onderdelen en na 6 jaar liggen die nog in de schuif omdat het te veel prutswerk is.

Anyway: dit is meer mijn niveau: ne camera wc rolhouder, eigen design :pBekijk bijlage 42178
Yep tis die van cps drone.

Hier aan het kijken naar een filament droger. Basic model van Creality of Sunlu voor 1 rol lijkt niet slecht om mee te beginnen.

Dan opeens blackfriday, de spacePi x4 aan €100, tempting... (maar compleet overkill voor mij)

Hier aan het kijken naar een filament droger. Basic model van Creality of Sunlu voor 1 rol lijkt niet slecht om mee te beginnen.

Dan opeens blackfriday, de spacePi x4 aan €100, tempting... (maar compleet overkill voor mi
Als je echt veel veel print en vaak switcht dan is dat wel aan te raden. ik zelf heb die pi x1 en eerlijk gezegd is dat voldoende voor mij. Echte oude rollen durf ik op voorhand wel eens een paar uur drogen maar nieuwe rollen droog ik vaak tijdens de print gewoon.

Terug
Bovenaan