Gisteren is mijn Bambu P1S toegekomen, een uurtje later was mijn eerste benchy al geprint. Al een paar andere prints in PLA gedaan ook, voorlopig nog niks van tweaken moeten doen, standaard settings doen hun werk goed.
Maakt wel veel lawaai, want fans staan redelijk hard om de temperatuur laag te houden. Snap alleen niet goed waarom ik nergens chamber temp kan zien in Bambu studio, dat zou handig zijn om de fan settings wat aan te passen.

 
Gisteren is mijn Bambu P1S toegekomen, een uurtje later was mijn eerste benchy al geprint. Al een paar andere prints in PLA gedaan ook, voorlopig nog niks van tweaken moeten doen, standaard settings doen hun werk goed.
Maakt wel veel lawaai, want fans staan redelijk hard om de temperatuur laag te houden. Snap alleen niet goed waarom ik nergens chamber temp kan zien in Bambu studio, dat zou handig zijn om de fan settings wat aan te passen.
Ik heb dezelfde ervaringen met de Creality K1 Max.
Uit doos halen, 3 vijzen losmaken, een minuut of 10 calibreren en dan 16 minuten om een benchy te printen.
Kwam er perfect uit en print sindsdien regelmatig. Voorlopig wel met de bijgeleverde PLA die wat grotere snelheden aankan. Niks moeten tweaken, alles verloopt perfect. Maar zal wel niet zo blijven zeker 😅
 
Hij is er!

IMG_20231110_112944.jpg
 
Veel plezier er mee! Zal wel een goeie machine zijn.
Deze week een Elegoo Saturn overgenomen van een kennis. Denk niet dat ik die veel ga gebruiken, maar voor sommige zaken zal het beter zijn als een FDM print. Moet wel nog resin en iets van curing station hebben voor ik hem kan testen.
 
Ik heb dezelfde ervaringen met de Creality K1 Max.
Uit doos halen, 3 vijzen losmaken, een minuut of 10 calibreren en dan 16 minuten om een benchy te printen.
Kwam er perfect uit en print sindsdien regelmatig. Voorlopig wel met de bijgeleverde PLA die wat grotere snelheden aankan. Niks moeten tweaken, alles verloopt perfect. Maar zal wel niet zo blijven zeker 😅
zijt ge nog altijd content van uw K1? De k1 speedy staat nu maar 431euro niet meer. Grote twijfel ondanks dat ik niks meer print de laatste tijd.
 
Black Friday bij heel wat fabrikanten, maar ik heb me laten gaan bij Bambu Lab. 90 kilo aan filament, bijna 1000 euro bespaard.
Laatste weken gaan de rollen er goed door.

 
  • Wow
Waarderingen: Oij
Gisteren een Prusa MK4 voor een maat gebouwd. Zelf heb ik nog de MK3S.
De MK4 ziet er op het eerste zicht niet veel anders uit, maar als je aan bouwen bent, zie je dat alles toch wel beter in elkaar zit en dat het van uit technisch standpunt wel een hele mooie machine is.

Ik heb enkel mag een logo'tje geprint als test dus kan nog niet veel zeggen over de kwaliteit, maar ik ben benieuwd.

Ik wil zelf nog een extra printer kopen en liefst mijn MK3S verkopen, maar ik weet niet goed wat te kopen. De MK3S is een prachtige machine die me nog nooit in steek heeft gelaten, maar als ik zie dat het tegenwoordig allemaal dubbel zo snel of sneller kan, dan kriebelt het wel.

Ik print regelmatig voor anderen en ik zie er tegenop om telkens naar mijn zolder te moeten lopen om filamenten te switchen. Dus een MMU/AMS zou wel handig zijn waarin ik mijn meest gebruikte filamenten laadt. Meestal is dat Galaxy black, Jet Black, wit en poly carbonaat. Ik print vooral onderdelen en geen statues ofzo dus kleurkes worden hier minder gebruikt. Alhoewel dit kan veranderen als ons zoontje wat ouder wordt.

De MK4 voelt vertrouwd. Evt met MMU3, maar over de MMU2 las ik toch wel veel problemen.
De Bambu Labs X1C vind ik een hele mooie machine, maar dat closed source gedoe vind ik minder. Support zou ook niet dat zijn. Maar de AMS is niet zo duur en lijkt goed te werken. En wat met slijtage enzo.
De Prusa XL met 5 toolheads. Groot, minder waste bij kleuren prints of multimaterials. PETG supports bij PLA blijven zeer goed te werken, maar duur. Ook stom om zo'n grote machine in te zetten als 90% van mijne prints op een MK4 of X1C gedaan kunnen worden. Idealiter heb ik 2 machines, maar dan wordt het wel heel duur.

Het liefst heb ik ze alle 3, maar dat is dan weer overbodig en duur 😅 Ik heb wel alvast een pre-order geplaatst voor een 5 toolhead XL. Zal toch nog even duren eer ze geshipped kunnen worden, dus nog tijd genoeg om ondertussen na te denken.
 
Gisteren een Prusa MK4 voor een maat gebouwd. Zelf heb ik nog de MK3S.
De MK4 ziet er op het eerste zicht niet veel anders uit, maar als je aan bouwen bent, zie je dat alles toch wel beter in elkaar zit en dat het van uit technisch standpunt wel een hele mooie machine is.

Ik heb enkel mag een logo'tje geprint als test dus kan nog niet veel zeggen over de kwaliteit, maar ik ben benieuwd.

Ik wil zelf nog een extra printer kopen en liefst mijn MK3S verkopen, maar ik weet niet goed wat te kopen. De MK3S is een prachtige machine die me nog nooit in steek heeft gelaten, maar als ik zie dat het tegenwoordig allemaal dubbel zo snel of sneller kan, dan kriebelt het wel.

Ik print regelmatig voor anderen en ik zie er tegenop om telkens naar mijn zolder te moeten lopen om filamenten te switchen. Dus een MMU/AMS zou wel handig zijn waarin ik mijn meest gebruikte filamenten laadt. Meestal is dat Galaxy black, Jet Black, wit en poly carbonaat. Ik print vooral onderdelen en geen statues ofzo dus kleurkes worden hier minder gebruikt. Alhoewel dit kan veranderen als ons zoontje wat ouder wordt.

De MK4 voelt vertrouwd. Evt met MMU3, maar over de MMU2 las ik toch wel veel problemen.
De Bambu Labs X1C vind ik een hele mooie machine, maar dat closed source gedoe vind ik minder. Support zou ook niet dat zijn. Maar de AMS is niet zo duur en lijkt goed te werken. En wat met slijtage enzo.
De Prusa XL met 5 toolheads. Groot, minder waste bij kleuren prints of multimaterials. PETG supports bij PLA blijven zeer goed te werken, maar duur. Ook stom om zo'n grote machine in te zetten als 90% van mijne prints op een MK4 of X1C gedaan kunnen worden. Idealiter heb ik 2 machines, maar dan wordt het wel heel duur.

Het liefst heb ik ze alle 3, maar dat is dan weer overbodig en duur 😅 Ik heb wel alvast een pre-order geplaatst voor een 5 toolhead XL. Zal toch nog even duren eer ze geshipped kunnen worden, dus nog tijd genoeg om ondertussen na te denken.
kzit met hetzelfde probleem. Momenteel draai ik de MK2.5 en ik print wel eens iets voor mezelf of voor nen maat of famile en dan ook gewoon functionele prints (ben tegen beeldjes en prutsjes dat de plastic afvalhoop alleen maar groter maakt) maar tis nu niet te zeggen dat ik extreem veel print. Maar dan ziet ge die prusa, het genot van die kit ineen te steken en denkte toch van...zou het geen tijd zijn om de oude te vervangen.

Nen voron of nen bambu lijkt me gewoon weer een hele hoop gepruts en gefinetune die ik met mijn Anet A8 ook had. Akkoord het gaat sneller maar prusa is echt wel print and forget. Denk dat ik op 4-5 jaar tijd nog maar 1 gefaalde print gehad heb.

En voor mezelf te overtuigen kijk ik eens naar het lego topic en zie ik mensen daar bouwdozen voor ettelijke honderden euros kopen... :D Dan is een printer toch beter :p
 
Gisteren een Prusa MK4 voor een maat gebouwd. Zelf heb ik nog de MK3S.
De MK4 ziet er op het eerste zicht niet veel anders uit, maar als je aan bouwen bent, zie je dat alles toch wel beter in elkaar zit en dat het van uit technisch standpunt wel een hele mooie machine is.

Ik heb enkel mag een logo'tje geprint als test dus kan nog niet veel zeggen over de kwaliteit, maar ik ben benieuwd.

Ik wil zelf nog een extra printer kopen en liefst mijn MK3S verkopen, maar ik weet niet goed wat te kopen. De MK3S is een prachtige machine die me nog nooit in steek heeft gelaten, maar als ik zie dat het tegenwoordig allemaal dubbel zo snel of sneller kan, dan kriebelt het wel.

Ik print regelmatig voor anderen en ik zie er tegenop om telkens naar mijn zolder te moeten lopen om filamenten te switchen. Dus een MMU/AMS zou wel handig zijn waarin ik mijn meest gebruikte filamenten laadt. Meestal is dat Galaxy black, Jet Black, wit en poly carbonaat. Ik print vooral onderdelen en geen statues ofzo dus kleurkes worden hier minder gebruikt. Alhoewel dit kan veranderen als ons zoontje wat ouder wordt.

De MK4 voelt vertrouwd. Evt met MMU3, maar over de MMU2 las ik toch wel veel problemen.
De Bambu Labs X1C vind ik een hele mooie machine, maar dat closed source gedoe vind ik minder. Support zou ook niet dat zijn. Maar de AMS is niet zo duur en lijkt goed te werken. En wat met slijtage enzo.
De Prusa XL met 5 toolheads. Groot, minder waste bij kleuren prints of multimaterials. PETG supports bij PLA blijven zeer goed te werken, maar duur. Ook stom om zo'n grote machine in te zetten als 90% van mijne prints op een MK4 of X1C gedaan kunnen worden. Idealiter heb ik 2 machines, maar dan wordt het wel heel duur.

Het liefst heb ik ze alle 3, maar dat is dan weer overbodig en duur 😅 Ik heb wel alvast een pre-order geplaatst voor een 5 toolhead XL. Zal toch nog even duren eer ze geshipped kunnen worden, dus nog tijd genoeg om ondertussen na te denken.
Vergeet niet dat de mk4 zowiezo al een pak sneller is door input shaping. Een feature die je eventueel ook op de mk3 kunt krijgen door hem up te graden naar mk3.5 (nieuwe electronica, voeding en screen). Zelf heb ik de prusa mini+ gekocht als 2de printer. Die heeft nu ook input shaping en gebruik ik tegenwoordig meer dan mijn mk3
 
Vergeet niet dat de mk4 zowiezo al een pak sneller is door input shaping. Een feature die je eventueel ook op de mk3 kunt krijgen door hem up te graden naar mk3.5 (nieuwe electronica, voeding en screen). Zelf heb ik de prusa mini+ gekocht als 2de printer. Die heeft nu ook input shaping en gebruik ik tegenwoordig meer dan mijn mk3
Hoeveel sneller is die inputshaper?
 
kzit met hetzelfde probleem. Momenteel draai ik de MK2.5 en ik print wel eens iets voor mezelf of voor nen maat of famile en dan ook gewoon functionele prints (ben tegen beeldjes en prutsjes dat de plastic afvalhoop alleen maar groter maakt) maar tis nu niet te zeggen dat ik extreem veel print. Maar dan ziet ge die prusa, het genot van die kit ineen te steken en denkte toch van...zou het geen tijd zijn om de oude te vervangen.

Nen voron of nen bambu lijkt me gewoon weer een hele hoop gepruts en gefinetune die ik met mijn Anet A8 ook had. Akkoord het gaat sneller maar prusa is echt wel print and forget. Denk dat ik op 4-5 jaar tijd nog maar 1 gefaalde print gehad heb.

En voor mezelf te overtuigen kijk ik eens naar het lego topic en zie ik mensen daar bouwdozen voor ettelijke honderden euros kopen... :D Dan is een printer toch beter :p
Aangezien mijn kameraard nu de MK4 heeft (ik doe daar een flexijob en heb de MK4 voor hem gebouwd en ik doe eigenlijk ook de prints voor zijn zaak), heb ik geen MK4 voor thuis gekocht.
De Prusa XL was toch wat duur zonder een goeie business case, dus mijn preorder heb ik ook gecanceld want kmoest eind januari al het volledige bedrag ophoesten.
Heb dan uiteindelijk de Bambu X1C met AMS besteld. 2 weken geleden ontvangen. Het is een beetje saai want er is niks te bouwen aan, maar opzich wel een goed product.
Maar dat full speed printen waarmee ze reclame maken is toch ook dat niet ze. Als je echt goeie kwaliteit prints wil, dan moet je de snelheden toch wat naar beneden halen. Maar ik print nu wel 2-3x zo snel als met de MK3s en de kwaliteit van de prints is iets beter.

Als Prusa eens een CoreXY maakt die wat goedkoper is als de XL en in kit vorm beschikbaar is, dan ga ik me serieus moeten inhouden. Want een Prusa bouwen is echt gewoon een fijne ervaring.
Een Voron zou ik ook eens graag bouwen, maar ik zie er tegenop om al die manuele calibraties enzo te doen.
Vergeet niet dat de mk4 zowiezo al een pak sneller is door input shaping. Een feature die je eventueel ook op de mk3 kunt krijgen door hem up te graden naar mk3.5 (nieuwe electronica, voeding en screen). Zelf heb ik de prusa mini+ gekocht als 2de printer. Die heeft nu ook input shaping en gebruik ik tegenwoordig meer dan mijn mk3
Dat weet ik, maar ik wil mijn MK3s niet meer upgraden omdat de extrusion niet super consistent is door hun aandrijf systeem. Dat is bij de MK4 veel beter opgelost met de Nextruder en Bambu lab gebruikt een geared extruder waardoor de extrusion ook beter is.
Hoeveel sneller is die inputshaper?
Ongeveer 2x zo snel. Je kan in Prusalicer eens de MK4 toevoegen aan jouw machines en dan wat zaken slicen. Dan ga je zien hoeveel sneller het gaat.
 
nen bambu lijkt me gewoon weer een hele hoop gepruts en gefinetune die ik met mijn Anet A8 ook had.
Aan een Bambu is er niks prutsen aan.
Ge pakt het uit, laat z'n calibratie doen en ge kunt printen.
 
De extrusie is bij mij een pak gebeterd door een e3d revo te steken
Hmm, ik ben eerder van het gedacht dat het door 602 komt. De bondtech gears zitten niet gecentreerd op de motor as, waardoor je afwisseld under en over extrusion hebt en dat is zichtbaar op rechte walls. Met extruder die een gear reduction hebben, heb je dit al minder omdat op de tandwielen die het filament grijpen geen imbusjes hebben en dus niet als een ei ronddraaien.
Maar de beste oplossing om tegen te gaan is 1 tandwiel zoals in de Nextruder. De 2e beste oplossing is om te werken met belt of gear reduction.
En met bowden setups heb je er ook geen last van omdat de bowden tube kleine verschillen in druk wel opvangt.
 
Als iemand hier tips heeft voor een absolute beginner met een resin-printer, ik hoor het graag. Toon heeft al wat ervaring met de filament printer maar geen idee of daarvan ook veel van toepassing is voor resin. Ik daarentegen ken er voorlopig nougabollen van.

Wat ik wel weet:
- Boelke is giftig, goed opletten met dampen (we hebben zo'n soort dampkap systeem) en zorgen dat ge de resin niet op u krijgt (handschoenen, labojas, etc)
- veel onderhoud/cleanup werk (we hebben een UV curing station en ook zo'n cleaner gekocht dacht ik)
- .. eh dat is het

Niet dat ik hier een hele tutorial verwacht maar als iemand must-know tips heeft of dingen die best belangrijk zijn om te weten voor ik eraan begin, ik hoor het graag!
 
Terug
Bovenaan