't Is ne vuile boel. Ben er daardoor mee gestopt.

Ondertussen zijn er wel al betere printers op de markt, waarbij het vat automatisch wordt gevuld en leeggetrokken en dergelijke.
Er is ook veel nabehandeling nodig. Wassen, curen...
 
Tis een Elegoo Mars 4 Ultra (denk ik)
Ik wil echt mini en fijn gaan dus resin leek wel de beste optie, hopelijk is m'n enthousiasme voor de prints groter dan mn degout voor het gedoe 😅
 
Ja, voor superfijne details kun je eigenlijk niet beter hebben dan een resinprinter. Echt absurd hoe fijn zo'n ding kan printen.
 
Als iemand hier tips heeft voor een absolute beginner met een resin-printer, ik hoor het graag. Toon heeft al wat ervaring met de filament printer maar geen idee of daarvan ook veel van toepassing is voor resin. Ik daarentegen ken er voorlopig nougabollen van.

Wat ik wel weet:
- Boelke is giftig, goed opletten met dampen (we hebben zo'n soort dampkap systeem) en zorgen dat ge de resin niet op u krijgt (handschoenen, labojas, etc)
- veel onderhoud/cleanup werk (we hebben een UV curing station en ook zo'n cleaner gekocht dacht ik)
- .. eh dat is het

Niet dat ik hier een hele tutorial verwacht maar als iemand must-know tips heeft of dingen die best belangrijk zijn om te weten voor ik eraan begin, ik hoor het graag!
Ik heb er ene staan, maar ik vind het een vuil, stinkend boeltje. Enkel als het met FDM niet kan, gebruik ik die.

Maar als ik het zo hoor wil je miniatures enzo doen, dus dan heb je weinig andere keus.

Zet voldoende supports, voorzie drain holes zodat de boel niet vacuum trekt. Dat is volgens mij het belangrijkste.
Als je een failed print hebt, ga dan met een spatel de laag van uw FEP filter schrapen. Giet gewoon uw bakje uit in een lege resin fles door een filterke en druk dan langs onder lichtjes op de FEP om zo in 1 stuk uw print af de FEP te halen.

En zet niet teveel of te grote oppervlakken op uw buildplate, want grote oppervlakken kleven/trekken vacuum op de FEP waardoor de print wel eens van de buildplate kan vallen.

Voor de rest zal het wellicht een beetje trial and error zijn. Draag altijd handschoenen en ventileer voldoende als je er mee moet werken. Succes er mee!
 
Terug
Bovenaan