-

Je moet gewoon langs je bevoegde OCMW gaan, daar transparant en open het verhaal uitleggen.
Een OCMW kan zo veel meer dan enkel leefloon toekennen.
- (niet) terugvorderbare steunen voor boeken, inschrijfgelden, vervoerskosten;
- Steun op basis van REMI of andere toelagesystemen van een lokaal bestuur;
- Andere vormen van ondersteuning.

An sich als u doctoreert heeft u een inkomen van een stuk meer dan 2000 euro netto. Dit is een heel stuk boven het referentie-inkomen van een gezinshoofd en zou u, minstens theoretisch in staat moeten stellen om op een gedegen wijze rond te komen.

Bovendien zal een OCMW, indien het een leefloon zou toekennen, en indien het zijn werk correct doen, hier een GPMI tegenover stellen waar normaliter goede schoolresultaten en een eigen inspanning qua studentenwerk tegenover staat.

Heb je dan zoveel kosten? Studeren is quasi gratis en geen idee wat een busabonnement kost maar lijkt me nu ook niet onoverkomelijk.

Ga anders eens langs bij de sociale dienst van de hogeschool/universiteit. Wie weet komt ze in aanmerking voor tussenkomst in openbaar vervoer ofzo.

Heb je dan zoveel kosten? Studeren is quasi gratis en geen idee wat een busabonnement kost maar lijkt me nu ook niet onoverkomelijk.

Ga anders eens langs bij de sociale dienst van de hogeschool/universiteit. Wie weet komt ze in aanmerking voor tussenkomst in openbaar vervoer ofzo.
Eten, huur, gas, elektriciteit, internet, telefonie, ... sowieso al vast naast kleren, verzekeringen, persoonlijke verzorging, ...
Iemand die studeert leeft daarlangs ook nog natuurlijk.

En of het een d*ckmove is of niet hangt van zoveel andere zaken af, dat we daar hier moeilijk een uitspraak over kunnen doen, naar mijn mening. Het kan evenzeer zijn dat de ouders bv. al meermaals/eerder gezegd hadden "dit is de laatste keer, begin er zelf maar voor te zorgen", maar uiteindelijk toch nog over de boeg gekomen zijn. Ergens mag het natuurlijk wel stoppen (imho). Verder weten we niets over de ouders hun financiële situatie. Ik ken iemand die van het begin voor een groot stuk zelf voor alle kosten van het studeren moest zorgen. Deze persoon wordt al 10(?) jaar gesponsord door de ouders lijkt het?

Maar inderdaad, gewoon gaan horen. Informeer jezelf. En cru gezegd, pak wat je kunt pakken.

Het feit dat je een 28-jarige nog steeds een kind noemt, toont aan met hoe een gekleurde bril je (wederom) ernaar kijkt; zelfs zonder de exacte situatie te kennen.
Tgoh , ik refereerde eerder vanuit het standpunt van een ouder-/kindrelatie. Net zoals een ouder nooit stopt met een ouder te zijn zal een kind steeds een kind blijven in die relatie. Geen spoken zien eh :).

“recht” op leefloon

Daarmee begint alles

12 maanden €1000 is ook maar 12k, volgens mij kan iedereen dat lenen bij mevrouw Leemans

“recht” op leefloon

Daarmee begint alles

12 maanden €1000 is ook maar 12k, volgens mij kan iedereen dat lenen bij mevrouw Leemans
Lenen bij vriendinnen is altijd iets gevaarlijk.
Daarnaast is "maar" 12.000 euro geen kleingeld en gaat er geen enkele niet-louche kredietverlener dat geven zonder zekerheid hoor.

Nu, lijkt me ondertussen al duidelijk in het verhaal van TS dat er weinig te rapen zal vallen qua leefloon gezien de gezinssituatie.

Ik heb ooit 15k geleend (privé, lang verhaal, maar ik had ze wel nodig) en dat stond dag nadien gewoon op mijn rekening. Jaren later verschoot ik wel hoe makkelijk dit ging. Ik moest gewoon op een document mijn handtekening plaatsen. Voor de rest was dat 0 moeite. De interesten waren in die tijd wel 7% maar ik had het geld nodig.

Geen idee of die instanties vandaag nog bestaan maar lenen bij Mevrouw Leemans bestaat nog. En als de TS het geld echt nodig heeft, kan hij alvast bij zulke instanties terecht. Er zijn er meerdere, desnoods leent hij 4x €3000 (dus op 4 verschillende plaatsen)

Maar dat 'recht' hebben op uitkeringen, mijn maag keert daarvan om.

Dat zijn gewone leningen op afbetaling. En de reden waarom banken dit doen is omdat ze, zoals Horse al zegt, dikke interest aanreken (Europabank bv. zit nu op min. 6.90%). Dat is hun "zekerheid" plus een waslijst aan voorwaarden.

Daarenboven, als je je leningen niet correct afbetaald wordt dit weldegelijk genoteerd bij de NBB:

Dit soort leningen ga je dus liefst niet aan, maar zijn wel een last resort. Het probleem is natuurlijk ook als je zo'n lening moet nemen, je waarschijnlijk in een moeilijke situatie zit dus heb je dan ook de financiële capaciteit om de lening correct terug te betalen?

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit 15k geleend (privé, lang verhaal, maar ik had ze wel nodig) en dat stond dag nadien gewoon op mijn rekening. Jaren later verschoot ik wel hoe makkelijk dit ging. Ik moest gewoon op een document mijn handtekening plaatsen. Voor de rest was dat 0 moeite. De interesten waren in die tijd wel 7% maar ik had het geld nodig.

Geen idee of die instanties vandaag nog bestaan maar lenen bij Mevrouw Leemans bestaat nog. En als de TS het geld echt nodig heeft, kan hij alvast bij zulke instanties terecht. Er zijn er meerdere, desnoods leent hij 4x €3000 (dus op 4 verschillende plaatsen)

Ik weet niet hoelang die "ooit" geleden is, maar tijden veranderen en wetten worden aangepast.
Vroeger kon iedereen een lening krijgen bij die kantoren zoals mevrouw Leemans, Cofidis en noem maar op.
Torenhoge interest en enorme boetes bij late betaling.
Tegenwoordig wanneer zo een kantoor een lening geeft zonder deftig de kredietwaardigheid na te kijken, dus inkomen verifiëren en eventuele openstaande kredieten nakijken bij de bank, plus de privé uitgaven zoals huur etc bekijken zodat het duidelijk wordt of er al dan niet (en met ruime marge) de afbetalingen vlot kunnen worden voldaan, en de lener kan niet meer betalen, dan heeft dat kantoor brute pech en mogen ze hun geld op hun buik schrijven.
Wat je zelf "ooit" hebt gedaan als goede raad meegeven is, zeker voor financiële zaken, een beetje onverantwoord gedrag...

Die 7% valt goed mee, het is maar als je het bedrag niet trgbetaalt dat die interest (exponentieel) begint op te lopen. Voor kredietkaarten ligt die rente ongeveer 2x zo hoog denk ik.
Idd, zeker als je dat recht losjes gaat verlenen aan jan en alleman, ongeacht of ze ooit iets hebben bijgedragen.

Terug
Bovenaan