3700x vervangen door Ryzen 5000 serie

Michster

Well-known member
Hoi allen,

Ik game steeds op 1080p op mijn pc en heb een systeem met volgende specs:

Mobo: MSI B450 mortar titanium
GPU: RX 6700 XT (reference model)
RAM: 32GB @ 3600Mhz
CPU: 3700x
CPU cooler: Mugen 5 ARGB PLUS
Een corsair voeding van 850W, niet exact zeker welk model


Ik zat te overwegen om mijn CPU te vervangen owv het feit dat deze vrij snel vrij warm wordt. PC werkt perfect normaal, maar hoe luid deze is(specifiek de CPU-fans) zelfs als hij niet belast wordt is wel merkbaar. Koelpasta reeds vervangen, fan-curves zitten tweaken, pc-kast uitgeblazen, maar ik merk dat mijn CPU-fans quasi altijd vrij hard "aan het draaien zijn" (lees: zeer luid)

Dit probleem had ik zowel voor met mijn relatief nieuwe Mugen cooler als met de stock-cooler die bij de CPU kwam.

Mits ik weinig doe van productiviteit op mijn pc zat ik te denken om te switchen naar iets zoals een 5600G voor een algemeen lager stroom-verbruik. De 2 cores minder doen er misschien niet zoveel toe voor 1080p gaming? (meestal is mijn pc-tijd beperkt tot indies en soms eens een AAA-game à la Elden Ring of Starfield)

Mijn ingeving is dat ik met de silicon-lottery gewoon een iets minder goede 3700x heb getroffen. Lager stroomverbruik is ook mooi meegenomen.
 
De 5600G is een APU. Daar zit een GPU bij in, lijkt me niet nodig?

De 5600x of nog beter de 5600x3D zijn dan idd betere opties. Ze hebben dezelfde TDP als de 5600G en ook de 3700x. Dat zijn allemaal 65W parts, dus besparen op stroom ga je niet doen vrees ik. De 5800x3D is dan weer een 105W part, en dus een stapje hoger dan je huidige chip. Dat is de snelste "gaming only" optie die je hebt op AM4, waarschijnlijk gevolgd door de 5900x en dan de 5600x3D (gokje, want reviews zijn nog niet uit). De 5600x3D zal prijs/performace/watt dan wel de beste zijn vermoedelijk...
 
De 5600G is een APU. Daar zit een GPU bij in, lijkt me niet nodig?

De 5600x of nog beter de 5600x3D zijn dan idd betere opties. Ze hebben dezelfde TDP als de 5600G en ook de 3700x. Dat zijn allemaal 65W parts, dus besparen op stroom ga je niet doen vrees ik. De 5800x3D is dan weer een 105W part, en dus een stapje hoger dan je huidige chip. Dat is de snelste "gaming only" optie die je hebt op AM4, waarschijnlijk gevolgd door de 5900x en dan de 5600x3D (gokje, want reviews zijn nog niet uit). De 5600x3D zal prijs/performace/watt dan wel de beste zijn vermoedelijk...
Ik had in eerste instantie de 5600G in gedachten omdat de base-clock hoger ligt dan de 5600X. De ryzen's boosten makkelijk/constant meen ik te herinneren, maar ik vraag me soms af of het niet beter is om een base-clock te hebben die 0.2Ghz hoger ligt ipv een top-clock die 0.2Ghz hoger ligt.

Zover ik lees is de 5600 X3D niet bevestigd voor release in Europa? De 5800X3D is wel nice, maar lijkt me een beetje overkill voor 1080p gamen en heeft natuurlijk die grotere TDP.
 
Heb je je CPU temps al gecheckt? Met Core Temp kan je de temperatuur van de afzonderlijke cores zien van je CPU. Met een Mugen 5 zou die toch niet al te heet mogen worden. En normaal zijn die vrij stil ook.
 
Ik had in eerste instantie de 5600G in gedachten omdat de base-clock hoger ligt dan de 5600X. De ryzen's boosten makkelijk/constant meen ik te herinneren, maar ik vraag me soms af of het niet beter is om een base-clock te hebben die 0.2Ghz hoger ligt ipv een top-clock die 0.2Ghz hoger ligt.

Zover ik lees is de 5600 X3D niet bevestigd voor release in Europa? De 5800X3D is wel nice, maar lijkt me een beetje overkill voor 1080p gamen en heeft natuurlijk die grotere TDP.
De kans dat je de base/boost clock gaat merken lijkt me erg klein. Ik heb een 3900x en die idled rond de 800-1600mHz bij lichte bureauwerk. Die verbruikt dan 10-22W. De base clock van een 3900x is 3.8gHz en de boost is 4.6gHz maar in de praktijk clockt die dus vaak veel lager.

Wat je met een G model hebt is een hele hoop extra transistors die stroom verbruiken, zelfs al gebruik je de iGPU niet. Dat alleen lijkt me al een contra-indicatie voor die chip...

Wel raar dat jouw chip zo warm wordt.
 
Zover ik lees is de 5600 X3D niet bevestigd voor release in Europa? De 5800X3D is wel nice, maar lijkt me een beetje overkill voor 1080p gamen en heeft natuurlijk die grotere TDP.
voor 1080 p is die cpu net goed want op hogere resoluties haal je de framerates niet waarmee je cpu de bottleneck is. hoe lager de resolutie hoe belangerijker de cpu is.

ik denk tbh dat je eerder de oorzaak moet zoeken. airflow in de case nakijken, andere sensoren checken. wie weet zit je met een defecte temp sensor?

stel eens een manuele fancurve in.
 
Merci voor de feedback allen. Ik zal toch nog eens checken met Coretemp en zien of de fancurves manueel instellen beter vlot.
 
5600x3D (gokje, want reviews zijn nog niet uit). De 5600x3D zal prijs/performace/watt dan wel de beste zijn vermoedelijk...
tja als in USA woont te minste , die word enkel in Micro Center verkocht en dus niet beschikbaar voor ons

 
Oops niet gezien.
Voor gaming is de 5800X3D de enige noemenswaardige upgrade t.o.v. de 3700x denk ik. Anders lijkt mij dat niet echt de moeite.

Misschien een slechte temp reading ofzo. Ik zou eens een bios-update proberen, misschien fixt dat het probleem. Het is te zot om daar 200-300 euro te geven aan een nieuwe CPU als die misschien nog perfect werkt en dat misschien niet eens 't probleem zal oplossen.
 
Check sowieso of uw bios klaar is hé.
Indertijd zelfs met een x570 bordje moeten flashén..
 
Ik zat te overwegen om mijn CPU te vervangen owv het feit dat deze vrij snel vrij warm wordt.
Definieer eens wat 'vrij snel warm' is? Wat zijn de idle temps, temps bij gaming en temps bij een 100% load synthetische test?
Je hebt ook genoeg airflow in je case? Geen verschil in temps wanneer het zijpaneel open is bijvoorbeeld?

Als ik deze review bekijk, dan moet die qua temperatuur vrij goed koelen, maar het verschil in dBa op hoger toerental is wel merkbaar.
 
Update:

Via Core temp lijkt in idle temp te schommelen tussen 47 en 60 graden

Bios-update gedaan, temp curve instellen om quasi constant aan 50% te draaien en pas vanaf 75 graden harder te draaien, maar systeem lijkt even luid. Niet zeker of ik dan nog iets echt mis doe... PWM aangeduid, smartfan-control aangezet...

Uiteindelijk na wa gegoogel op een simpele tool uitgekomen genaamd Fan Curve. Deze doet automatisch een simpele stress-test van hoe laag uw fans kunnen/mogen draaien en dan kan je gewoon "flat curve" aanduiden en nu is men pc eindelijk stiller op "idle" momenten gezien je gewoon de tool kan instellen om automatisch met Windows op te starten.
 
Terug
Bovenaan