11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

Ik frons toch ook mijn wenbrauwen over de park=gevaarlijk stelling. En al zeker alsof dit gevaarlijker zou zijn dan op de openbare weg.

In een park is er geen gemotoriseerd verkeer, meestal minder (in aantal) verkeer (lees: fietsers, voetgangers), minder omgevingslawaai (sirene is beter en verder hoorbaar) en misschien wel betere zichtbaarheid wegens het ontbreken van gebouwen.

Ik frons toch ook mijn wenbrauwen over de park=gevaarlijk stelling. En al zeker alsof dit gevaarlijker zou zijn dan op de openbare weg.

In een park is er geen gemotoriseerd verkeer, meestal minder (in aantal) verkeer (lees: fietsers, voetgangers), minder omgevingslawaai (sirene is beter en verder hoorbaar) en misschien wel betere zichtbaarheid wegens het ontbreken van gebouwen.
Maar moet je die step dan klem rijden , ze moeten er in ieder geval vlakbij gezeten hebben. Zo een step is toch onstabiel op gras. Zeker met een onervaren bestuurder. Moet je dan met de combi daar vlak op zitten, wetende dat uw voertuig toch een stuk steviger is.

Maar moet je die step dan klem rijden , ze moeten er in ieder geval vlakbij gezeten hebben. Zo een step is toch onstabiel op gras. Zeker met een onervaren bestuurder. Moet je dan met de combi daar vlak op zitten, wetende dat uw voertuig toch een stuk steviger is.

Maar dat zijn toch net die zaken die met de huidige betrouwbare informatie niet geweten zijn?
Het is niet gezegd dat ze hem probeerde klem te rijden, noch dat ze onverantwoord dicht reden. Het is zelfs niet volledig duidelijk dat de wagen hem geraakt heeft, VRT spreekt van aanrijden terwijl bruzz bericht van over rijden.
Onderzoek zal uitwijzen wat er nu effectief gebeurd is. Het is niet volledig uitgesloten dat de wagen hem niet geraakt heeft maar dat hij gewoon gevallen is door deze val ernstige verwondingen op heeft gelopen.

Klemrijden is sowieso verboden voor iedereen met uitzondering van DSU en de wegpolitie (en misschien SAU)

Waarschijnlijk zal er inderdaad (te) dichtbij gereden zijn. Maar het is natuurlijk de moeilijkheid om niet te dicht, maar ook niet te veraf te rijden

Het gaat mij ook totaal niet om persoonlijke meningen, maar logische argumentatie en kernpunt van het verhaal. Of iets proportionaliteit is in deze situatie heeft niets te maken met een mening, maar in deze context juridisch.
Mij lijkt het juridische aspect er niet toe te doen. Ik ben geen jurist. In de discussie lijkt het mij te gaan over wat in mijn ogen aanvaardbaar is.
De wetgeving moet dan maar aangepast worden om dit wettelijk te maken. Of op zijn minst hetgeen de meerderheid achter staat.

Natuurlijk makkelijk praten voor mij, aangezien ik geen flik ben en hun dagdagelijks werk niet wil minimaliseren, maar een 12-jarige achtervolgen door een park voor een verkeersovertreding mag toch minstens kritisch bevraagd worden.
Ik ben ook geen politieagent.
Maar ik vind het helemaal geen probleem om een 12 jarige te achtervolgen door een park. Zoals ik vermeld heb, toen ik jong was had ik vrienden die effectief met hun opgevoerde brommertjes wegreden van de politie omdat ze niet gepakt wilde worden en hun brommertje kwijt geraakten.
Sommigen zijn daar in gelukt. Anderen niet.
En ja die werden dan achtervolgd van op de weg, richting bospaadjes of parkjes of... whatever men tegenkwam om de kans te vergroten om aan hen te kunnen ontsnappen.

Ik vind het niet meer dan normaal dat de politie zijn taak uitvoert onafhankelijk van de leeftijd van de persoon. Dat de politie wat omzichtiger te werk gaat met kinderen. Daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar de facto zeggen, zoals in deze thread het geval was of op zijn minst leek. Hij gaat het park in dus moet je hem of haar laten lopen.
Dat komt voor mij belachelijk over. En niet iets waar ik kan achter staan.

Ik ga ervan uit dat dit niet bewust is, maar je maakt wel de hele situatie belachelijk door het menselijke en juridische aspect te negeren en te reduceren tot een meme.
Ik heb al gezegd waarom ik geen rekening houd met het juridische aspect.
Het menselijke aspect draait voor mij in de consequentie die je hangt aan de inbreuk. Niet aan de actie die je onderneemt.
Ik vind het nu eenmaal rationeel en logisch dat je rechtlijnig bent in uw actie. Dat is, in mijn ogen, hetgene dat ervoor zorgt dat je een maatschappij hebt met waarden en normen. Regels die gelden voor iedereen. Jong en oud. Maar waar de straf die er opgelegd wordt varieert in functie van de ouderdom (en andere zaken). Of omdat men hen nog het voordeel van de twijfel en de rehabilitatie wil geven (of de toekomst niet wil hypothekeren).

Shoulda coulda woulda. Die what-if's blijven irrelevant, sorry. Ik zou hopen dat de politie context in acht neemt en niet de VS-cultuur achter na gaat. Met de info die we nu hebben: Step, 12-jarig gastje, druk park... Bad bad judgement call. En daar gaat het ook om.
Ok dat is duidelijk. Net zoals jij niet van mening verandert. Verander ik niet van mening. Dus daar ga ik dan ook niet verder op in.

Het is redelijk problematisch als je een dodelijk afloop pech noemt, en doet alsof alles logisch is verlopen.
Ik weet niet of alles logisch is verlopen. Ik heb wel gezegd dat voordat ik aan politieblaming ga doen, dat ik hen het voordeel van de twijfel geef. En dat ik het onderzoek afwacht.

Mijn statement over pech moet je dan ook op een andere manier opnemen. Het draaide vooral rond het feit dat met wat geluk / meeval het resultaat helemaal anders was geweest. En dat men dus niet expliciet de intentie had om het een doodsvonnis te maken. Dat met wat meeval, zoals gezegd, die dodelijke afloop geëindigd waren als schaafwonden.
Net zoals dat we allemaal wel eens het geluk aan onze kant hebben of juist niet aan onze kant hebben. Maar het ons gewoon overvalt.

Dan zal ik mezelf maar herhalen: Was de beslissing om een kind van 12 op een step met een politiecombi te achtervolgen, door een druk park, proportioneel en verantwoord gezien de situatie?

Ja. Zie ook de post van Mrkend. Die legt het 100 keer beter en bondiger uit dan dat ik het lijk te kunnen uitleggen.

Daar heb je toch al meermaals een zeer duidelijk antwoord op gehad.

Ja een overtreder achtervolgen die duidelijk op de vlucht slaat, waarvan je de exacte reden niet weet, die bewust kiest om in een park te duiken om u af te schudden, is proportioneel.
Ook al is die overtreder dan maar 12 jaar.

Zuiver dat gegeven is duidelijk. Maar het gaat veel verder dan dat en er spelen nog andere factoren mee. Zoals daar bijvoorbeeld is hoe achtervolg je juist, hoe maan je iemand effectief dan ook aan om te stoppen en hoe ga je om met het in gevaar brengen van andere burgers.
Zonder vooruit te lopen maar de overtreder van zijn step rijden met uw wagen is altijd wel 10 stappen te ver. Wat jij zou noemen what-if.
Maar laat dat wel iets zijn wat duidelijk is.
Van het is zeer duidelijk en confirmeren dat het buiten proportie is, naar BUT WAIT het gaat toch nog veel verder. Wees a.u.b. beetje consistent en niet tegenstrijdig in nog geen 4 zinnen later.

Proportionaliteit is niet iets objectief? Leeftijd, context, risico zijn toch belangrijke factoren? Een 12-jarige gaan behandelen als een volwassenen is juist het totaal verwaarlozen van said proportionaliteit lol.

Geen idee wat je met dat laatste bedoelt, maar ik baseer mij op feiten, geen what-if's?

In een druk stadspark loopt het wel vol zwakke weggebruikers, met mensen die geen wagens op hoge snelheid verwachten, en dus (voor de agenten) ook veel meer onverwachte elementen om rekening mee te houden.

DS meldt overigens dat volgens verschillende getuigen in het park de sirenes noch zwaailichten gebruikt werden.

Voor de rest zie ik hier weer verschillende posters argumenteren tegen zaken die nooit gezegd zijn geweest. Er pleit niemand voor een hall pass en straffeloosheid voor kinderen of in parken, er beweert niemand dat die agenten de intentie hadden om de jongen aan te rijden.

Waar het om draait is dat de politie de taak heeft om de maatschappij te beschermen, en wanneer die vervolgens niet proportioneel reageert en kost wat kost, ongeacht de gevolgen, verdachten probeert te stoppen, faalt ze in die taak. Je kan de maatschappij niet beschermen als je een groter gevaar bent voor de veiligheid van de maatschappij dan de verdachte die je probeert te stoppen.

Vandaar ook de vraag naar het vuur openen in een druk winkelcentrum om een vluchtende gauwdief te stoppen. Als je het serieus meent dat het stoppen van de gauwdief belangrijker is dan de veiligheid van de omstanders, dan ben je wat mij betreft van het padje. Dat is niet de maatschappij waar ik wil in leven. De politie moet al het mogelijke kunnen doen om misdadigers te stoppen en te vatten, maar altijd in proportie tot waar iemand van verdacht wordt en altijd met zoveel mogelijk acht voor de veiligheid van de omgeving. De-escalatie is een van de belangrijkste taken en vaardigheden van onze agenten. Voor de veiligheid van de omgeving, van henzelf en van de verdachten.

Maar dat zijn toch net die zaken die met de huidige betrouwbare informatie niet geweten zijn?
Het is niet gezegd dat ze hem probeerde klem te rijden, noch dat ze onverantwoord dicht reden. Het is zelfs niet volledig duidelijk dat de wagen hem geraakt heeft, VRT spreekt van aanrijden terwijl bruzz bericht van over rijden.
Onderzoek zal uitwijzen wat er nu effectief gebeurd is. Het is niet volledig uitgesloten dat de wagen hem niet geraakt heeft maar dat hij gewoon gevallen is door deze val ernstige verwondingen op heeft gelopen.
Volgens VTM is hij overreden door de combi. Dat beweerde Stef Wauters toch.

Mij lijkt het juridische aspect er niet toe te doen. Ik ben geen jurist. In de discussie lijkt het mij te gaan over wat in mijn ogen aanvaardbaar is.
De wetgeving moet dan maar aangepast worden om dit wettelijk te maken. Of op zijn minst hetgeen de meerderheid achter staat.
Met alle respect, maar dan snap je het niet zo goed. Dit heeft niets meer te maken met een mening, maar met wetgeving lol. Die bepaalt net de grenzen van wat proportioneel en geoorloofd geweld is, zeker door een overheidsdienst zoals de politie. Het zomaar aan de kant schuiven van het juridische op basis van persoonlijke voorkeur... Hard pass.

Ik heb het niet zo voor buikgevoel in een rechtsstaat.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de politie zijn taak uitvoert onafhankelijk van de leeftijd van de persoon. Dat de politie wat omzichtiger te werk gaat met kinderen. Daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar de facto zeggen, zoals in deze thread het geval was of op zijn minst leek. Hij gaat het park in dus moet je hem of haar laten lopen.
Dat komt voor mij belachelijk over. En niet iets waar ik kan achter staan.
Wie? Zegt? Dat? Je moet ook een beetje moeite doen en begrijpend lezen. Kinderen reageren toch anders in paniek dan volwassenen? De reactie van de politie heeft toch ook een bepaalde verantwoordelijkheid?
Ik heb al gezegd waarom ik geen rekening houd met het juridische aspect.
Het menselijke aspect draait voor mij in de consequentie die je hangt aan de inbreuk. Niet aan de actie die je onderneemt.
Ik vind het nu eenmaal rationeel en logisch dat je rechtlijnig bent in uw actie. Dat is, in mijn ogen, hetgene dat ervoor zorgt dat je een maatschappij hebt met waarden en normen. Regels die gelden voor iedereen. Jong en oud. Maar waar de straf die er opgelegd wordt varieert in functie van de ouderdom (en andere zaken). Of omdat men hen nog het voordeel van de twijfel en de rehabilitatie wil geven (of de toekomst niet wil hypothekeren).
Als je het juridische negeert in een discussie over het optreden van politie, een overheidsinstantie die wettelijk geweld mag gebruiken, dan heeft discussiëren inderdaad 0,0% zin. Dan ga je niets meer kunnen onderscheiden tussen "acceptabel geweld" en "overdreven geweld", en blijft enkel je persoonlijke mening / voorkeur over. Kinda problematisch in deze discussie.

Straf is belangrijk, ja, maar de manier waarop is opgetreden is evengoed een menselijk en zelfs moreel issue. Je kan toch niet zeggen dat enkel het resultaat achteraf telt, en het optreden zelf negeren. Zeker in het geval bij politie.

Dus: Regels zijn voor iedereen, maar straffen mogen verschillen. Als je zegt dat leeftijd en context wel invloed hebben op de straf, dan is dat toch ook bij het optreden zelf? Iedereen gelijk behandelen =/= iedereen op dezelfde manier behandelen.

Kinderen beschermen betekent ook ze niet in levensgevaar brengen tijdens de tussenkomst zelf.
Ok dat is duidelijk. Net zoals jij niet van mening verandert. Verander ik niet van mening. Dus daar ga ik dan ook niet verder op in.
Een discussie over recht of verantwoordelijkheid heeft niets te maken met een mening?
Ik weet niet of alles logisch is verlopen. Ik heb wel gezegd dat voordat ik aan politieblaming ga doen, dat ik hen het voordeel van de twijfel geef. En dat ik het onderzoek afwacht.
Het gaat mij niet over schuld, dus ik hoef ook geen onderzoek af te wachten. Het gaat mij, opnieuw, om proportionaliteit en risico-inschatting. Het gaat mij om verantwoordelijkheid, niet veroordeling.
Mijn statement over pech moet je dan ook op een andere manier opnemen. Het draaide vooral rond het feit dat met wat geluk / meeval het resultaat helemaal anders was geweest. En dat men dus niet expliciet de intentie had om het een doodsvonnis te maken. Dat met wat meeval, zoals gezegd, die dodelijke afloop geëindigd waren als schaafwonden.
Net zoals dat we allemaal wel eens het geluk aan onze kant hebben of juist niet aan onze kant hebben. Maar het ons gewoon overvalt.
Dus opnieuw: intentie =/= impact. Geen “doodvonnis” willen geven betekent niet dat je automatisch goed gehandeld hebt. Je wuift verantwoordelijkheid gewoon weg met je pech-redenering.

Ik merk totaal geen erkenning van verantwoordelijkheid. Dusja... erg zorgwekkend en heeft in de verste verte niets te maken met een mening, maar hoe we onze rechtsstaat begrijpen en beschermen.
Ja. Zie ook de post van Mrkend. Die legt het 100 keer beter en bondiger uit dan dat ik het lijk te kunnen uitleggen.
Jullie zeggen praktisch hetzelfde, dus 🤷‍♂️

Van het is zeer duidelijk en confirmeren dat het buiten proportie is, naar BUT WAIT het gaat toch nog veel verder. Wees a.u.b. beetje consistent en niet tegenstrijdig in nog geen 4 zinnen later.

Proportionaliteit is niet iets objectief? Leeftijd, context, risico zijn toch belangrijke factoren? Een 12-jarige gaan behandelen als een volwassenen is juist het totaal verwaarlozen van said proportionaliteit lol.

Geen idee wat je met dat laatste bedoelt, maar ik baseer mij op feiten, geen what-if's?

Je verwijt andere van niet begrijpend te lezen, maar in deze kijk je dan toch vooral in een spiegel.
Niveau van begrijpend lezen, of de wil ervoor is toch maar bedenkelijk.

Natuurlijk is proportionaliteit niet iets wat vaststaat en dat geef ik dan ook aan.
De vraag was of achtervolgen in een park proportioneel was, ja dat gegeven is zeker proportioneel.
Is het achtervolgen van een kind van 12 die twee overtredingen pleegt proportioneel, natuurlijk is dat proportioneel. Het is zelfs wenselijk

Maar daarmee is het niet zo dat alles geoorloofd is. Dat is wat ze dan noemen buiten proportie. Dat is het element risico.
Maar zuiver het gegeven van een park zijnde dat is een zeer beperkt risico, en dat mag geen staking van de achtervolging betekenen. Dat zou een zwaktebod zijn.

Het element leeftijd en context zijn in deze ook wel belangrijk. Zoals ik eerder al zei men handelt met de informatie die men op dat moment heeft en maakt daarop een beslissing.
Een overtreder die op de vlucht slaat is niet iets waar men licht over moet gaan. Los van leeftijd. Dat kan met schrik te maken hebben.
Maar er kan ook meer aan de hand zijn, en de politie dient dat dus te onderzoeken. Maar daarvoor moet je dus staande houden, en betrap je op heterdaad.
En daarmee behandel je een kind nog niet als een volwassene. Je handelt ook in de mate waarin men naar u handelt. Vluchten voor de politie, en daar bewuste tactieken voor toepassen, zoals in een park vluchten, zijn al verregaand en dienen ook zo behandeld te worden.

Hoe je daarna met de situatie omgaat daar speelt proportionaliteit ook een grote rol. En daar speelt leeftijd ook mee.
En dan bedoel ik op vlak van behandeling en strafmaat. Het lijkt mij wiedes dat je een kind anders aanpakt dan een volwassene.

Natuurlijk is proportionaliteit niet iets wat vaststaat en dat geef ik dan ook aan.
De vraag was of achtervolgen in een park proportioneel was, ja dat gegeven is zeker proportioneel.
Ik stel me toch de vraag hoe je "zeker" kan zijn dat dat proportioneel is, als het enige wat je met zekerheid weet dat die jongen 11 jaar is, op een step wegreed van de politie en op een of andere manier in contact is gekomen met de auto.

Je kan het gerechtvaardigd vinden, maar onmogelijk dat je het "zeker proportioneel" kan vinden zonder een enorme bias te hebben. Gewoon al omdat het kind geen strafbaar feit gepleegd heeft.
Is het achtervolgen van een kind van 12 die twee overtredingen pleegt proportioneel, natuurlijk is dat proportioneel. Het is zelfs wenselijk
Er is hoogstens 1 overtreding bij mijn weten, en geen strafbaar feit (gezien de leeftijd).

Maar daarmee is het niet zo dat alles geoorloofd is. Dat is wat ze dan noemen buiten proportie. Dat is het element risico.
Buiten proportie = niet proportioneel. Niet risico. Een risico is een deel van de proportionele inschatting.
Maar zuiver het gegeven van een park zijnde dat is een zeer beperkt risico, en dat mag geen staking van de achtervolging betekenen. Dat zou een zwaktebod zijn.
Los van het feit dat een achtervolging voor zo'n feit niet noodzakelijk mag (wettelijk, afhankelijk van hoe die plaatsvond), is het een feit dat de achtervolging met de auto risico's inhoudt die wss niet goed ingeschat of geminimaliseerd zijn (alleen al omdat er volgens voldoende getuigen geen sirene noch zwaailichten gebruikt zijn).
Het element leeftijd en context zijn in deze ook wel belangrijk. Zoals ik eerder al zei men handelt met de informatie die men op dat moment heeft en maakt daarop een beslissing.
Een overtreder die op de vlucht slaat is niet iets waar men licht over moet gaan. Los van leeftijd. Dat kan met schrik te maken hebben.
Maar er kan ook meer aan de hand zijn, en de politie dient dat dus te onderzoeken. Maar daarvoor moet je dus staande houden, en betrap je op heterdaad.
En daarmee behandel je een kind nog niet als een volwassene. Je handelt ook in de mate waarin men naar u handelt. Vluchten voor de politie, en daar bewuste tactieken voor toepassen, zoals in een park vluchten, zijn al verregaand en dienen ook zo behandeld te worden.

Hoe je daarna met de situatie omgaat daar speelt proportionaliteit ook een grote rol. En daar speelt leeftijd ook mee.
En dan bedoel ik op vlak van behandeling en strafmaat. Het lijkt mij wiedes dat je een kind anders aanpakt dan een volwassene.
Het vluchten in een park is voor een kind de meest veilige manier van vluchten, dat is geen "bewuste tactiek", dat is doodnormaal en de meest logische actie zelfs voor iemand die géén kwade bedoelingen heeft. Dus de mate van handelen kan daardoor niet "verregaander" zijn.

De informatie die men op dat moment heeft is dat het een kind betreft de wss duidelijk < 16 jaar was, anders was er geen vermoeden van een overtreding. Meer dan dat heeft men niet, tot zover men mag afgaan op alle verklaringen (ook die van de politie). Er was geen enkele indicatie van drugsdealen van die jongen, hij was niet gekend voor die feiten en dat park wordt itt wat je doet uitschijnen overdag NIET vooral daarvoor gebruikt.

Op ELK ogenblik moet je met de proportionaliteit rekening houden. Dat dit niet altijd perfect kan, klopt, politieagenten zijn ook maar mensen. Maar dat je achteraf niet kan zeggen dat elke proportionaliteit verre weg lijkt in dit verhaal (gezien jij beweert dat het zeker proportioneel was), is ook onzin.

En gebrek aan proportionaliteit, los van de professionele fouten die gemaakt zijn (lichten, sirene, het feit van zo'n achtervolging met de auto in een park alleen al), lijkt een duidelijke een fout. Indien een fout, eentje die bestraft moet worden. Daar moet en zal comité P en/of de rechtbank over oordelen. Ik zou alvast niet in de schoenen van die agenten willen staan, want de huidig gekende feiten spreken sterk tegen hen. Ook zij moeten zich aan de wet houden en kunnen alleen al niet zomaar in een park met een auto rondrijden, ook bij een achtervolging moeten ze de wet naleven.

Ik blijf me altijd verbazen dat wij als mensen altijd proberen om een schuldige te vinden bij zo een tragische gebeurtenis. Terwijl ik vooral een samenloop van omstandigheden zie, waar iedereen wel een aandeel in heeft, maar zeker niet niet 1 grote schuldige

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/03/wat-weten-we-al-over-het-dodelijk-ongeval-in-ganshoren/ Ik ga verder op dit artikel.

Het is niet de eerste keer dat er in Brussel dat er ongevallen gebeuren waar de politie bij betrokken is. In een aantal zaken zijn de agenten telkens vrij gesproken. Ook is het niet de eerste keer dat jongeren achtervolgd worden met de combi in het park. Ligt het dan aan de individuele politie agent of wordt dit hun opgedragen van bovenaf?

Hoe komt een 11-jarige aan een step? Ouders die ervan op de hoogte zijn, maar de wetgeving niet kennen? Wij leren op school en in verschillende campagnes van de overheid dat een helm belangrijk is om te dragen. Op een fiets, bij het skaten, dus toch ook zeker op een step die 25km/h kan rijden. Anderzijds was het slachtoffer nog maar 5 jaar in België, kan goed zijn dat verkeersveiligheid niet zo ingebakken zit in hun opvoeding dan bij ons. Had een helm dragen een verschil gemaakt?

Voor mij ook nog bijkomend is de kijk die Vlaanderen (geen idee of ze in het zuiden er ook zo op kijken) heeft op Brussel. Te veel criminaliteit, politiek instabiel,.. Zet dat geen extra druk op de plaatselijke politie om vooral hardhandig op te treden (iets wat hier op het forum ook wordt verkondigd). Zou het een verschil maken, moest blijken dat hij wel aan het dealen was, of een opdracht aan het doen was voor een criminele organisatie? Of als hij gewoon met vrienden aan het spelen was. Aangezien hij weg reed van een controle, kan de politie op dat moment een grondige analyse maken of ze al dan niet erachteraan moeten gaan (misschien zelfs wetend dat er geen hulp kan zijn van collega's)

Zolang we het onderzoek niet is afgerond weten we niet wat er is gebeurd. Echter ben ik wel overtuigd dat dit (zoals in mijn ogen zo goed als in alle situaties) het gaat over een samenloop van omstandigheden, waarbij een individu slechts een aantal zaken zelf in de hand heeft.

Ik wil hopen dat dit een eenmalig feit is, maar deze zaken gaan nog gebeuren.

Je verwijt andere van niet begrijpend te lezen, maar in deze kijk je dan toch vooral in een spiegel.
Niveau van begrijpend lezen, of de wil ervoor is toch maar bedenkelijk.
Hij gaat het park in dus moet je hem of haar laten lopen.
Als men keer op keer drogredenen neertypt, irrelevante what-if's bijhaalt om eigen punten 'sterker' te maken (which doesn't) EN mensen verwijt van zaken die ze zelfs niet insinueren, dan heb je het inderdaad niet begrepen. Het is beter dat je inhoudelijk reageert op feiten, dan wat emotionele irrelevante zaken aanhalen. Heel vermoeiend om te lezen hoor.

Voor de rest ben ik het helemaal akkoord met @JPV.

Laatst bewerkt:
Los van gans die discussie ben ik wel geïnteresseerd om te weten of de politie ooit al overwogen heeft om zélf steps (en bijhorende helmen) in een auto te leggen. Net omdat in de praktijk wegvluchtende criminelen met zo'n step gemakkelijker gevat kunnen worden.

Misschien doet men dit bewust niet (tijdsverlies om step uit te plooien/helm op te zetten?), maar het lijkt me op eerste zicht toch wel nuttig om toe te voegen aan het arsenaal van middelen, zodat er een agent kan uitstappen uit de auto en ze zo met 2 middelen verder kunnen zoeken (als dat veilig is om alleen op stap te gaan).

Ja maar op basis van welke informatie leid jij af dat het te gevaarlijk was dan?
Uit het feit dat hij dood is.

Ik weet niet goed waarom iedereen zo gefixeerd is op dat park? Dat heeft er weinig tot niks mee te maken. Het is een randfactor. Ja, dat park verhoogt het risico, dus verhoogt het ook de drempel om over te gaan tot een achtervolging daar. Maar het belangrijkste punt is gewoon de achtervolging zelf, hè. Of dat nu op een leeg en verlaten vliegveld is, of in het midden van een drukke stad, hoe sneller de politie erachter rijdt, hoe sneller de verdachte (!) zal rijden, hoe sneller de politie weer rijdt... etc.

Dan is het niet zo supermoeilijk om in te denken dat een 12-jarige sneller de controle over zijn step zal verliezen dan wanneer de politie niet op die manier achtervolgt. Die controle verliezen kan ervoor zorgen dat hij onschuldigen aanrijdt, of dat hij zichzelf doodrijdt, wat dus hier gebeurd is. Dan is het toch maar normaal dat je dat mee in overweging neemt?

Het is onzin om te zeggen: achtervolgen is altijd proportioneel. Dat is gewoon niet zo. Niet aan eender welke snelheid, niet in eender welke omstandigheden. En dat gaat helemaal niet om het feit dat de politie niet in een park zou mogen rijden met een SUV.

Talloze, maar echt talloze regels, procedures, cijfers die dit aantonen in de hele wereld. Ik pik er eentje uit:

Gaat allemaal over het afwegen van het risico (je mag daar alleen maar een achtervolging starten als je kunt aannemen dat de verdachte gevaarlijk is) en over het staken van de achtervolging en mogelijke alternatieven. 'No pursuit' is de procedure als de verdachte niet gevaarlijk is en herkenbaar is. 'Pursuit at safe speed' is als er te veel volk bij is. Er staat letterlijk in: discontinuing the pursuit is not a reflection on the officer's courage or ability. In most cases, if an apprehension is not made quickly and at a reasonable speed, the most intelligent action for the officer is to discontinue the pursuit. This is the professional approach.

Kunt ook zeggen, kort door de bocht "Als je niet wegvlucht moeten ze je niet achtervolgen"

Play stupid games, win stupid prizes

Volgens de familie deed hij dat traject dagelijks met de step en is daar niks mis mee

"Voor Fabian Cernelevschi was zo’n step gebruiken echter haast dagelijkse kost en zijn familie zag er geen graten in."

2,5km enkele rit dagelijks op een E-step in Brussels verkeer. Het had al vroeger fout kunnen aflopen..

Het gaat om een 11-jarige. Ik heb zo het idee dat sommige mensen hier geen flauw benul hebben wat kinderen precies zijn.

Kunt ook zeggen, kort door de bocht "Als je niet wegvlucht moeten ze je niet achtervolgen"

Play stupid games, win stupid prizes

Volgens de familie deed hij dat traject dagelijks met de step en is daar niks mis mee

"Voor Fabian Cernelevschi was zo’n step gebruiken echter haast dagelijkse kost en zijn familie zag er geen graten in."

2,5km enkele rit dagelijks op een E-step in Brussels verkeer. Het had al vroeger fout kunnen aflopen..
Natuurlijk. Je kunt ook zeggen: als je niet wegvlucht, moet de politie je ook niet neerschieten met een kalasjnikov en je huis niet platbombarderen voor de zekerheid, want misschien was je wel een terrorist. Alleen doen we dat niet, en is elke vorm van geweld of escalatie altijd een berekening tov het risico en de veiligheid (van verdachten én van de omstanders).

Het gaat om een 11-jarige. Ik heb zo het idee dat sommige mensen hier geen flauw benul hebben wat kinderen precies zijn.
Blijkbaar niet kinds genoeg om dagelijks 5 km alleen door Brussel op een elektrische step naar school te gaan?

Er is toch een serieus mentaliteit probleem als uw eerste reactie bij het zien van politie is: vluchten

En dan nog blijven vluchten als ze u vragen te stoppen.

Nuja het blijft een groot drama, zowel voor familie als de betrokken agenten.
Sommige hier hebben geen benul dat dat ook maar mensen zijn en geen robots

Dus zoals gewoonlijk is het grootste probleem de ouders.

Terug
Bovenaan