11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

die SUV is een standaard patrouillewagen hoor.
en dan heb je het feit dat die agenten aan het patrouilleren zijn, een kind op een step willen controleren/aanspreken, en dat die wegvlucht, wat in de context van het park dat op de lijst "drugs-hotspots" staat, en bendes die minderjarigen inzetten, verdacht is.

je kan dan om het "proportioneel" te maken, een fietsbrigade oproepen, en vaststellen dat de vogel gaan vliegen is tegen dat die er zijn, of je kan zelf de achtervolging inzetten.

irrationele paniek? op mijn 11 jaar, als de politie mij aansprak, dan stopte ik.

dat is het probleem, mede dankzij ACAB: er heerste in bepaalde cirkels het gevoel dat elke interactie met de politie problematisch is, en dat je zo hard mogelijk moet wegvluchten.
als je als politie moet beginnen met alle vluchters te behandelen als "die panikeert, we zullen hem maar laten lopen", wordt er hier morgen een topic gemaakt over de straffeloosheid in Brussel, en waarom de jeugd daar niet aangepakt wordt, etc.

't is een ongeval dat wijst op een dieper probleem in Brussel. door elke keer te zeggen "politie in fout" of "kind in fout" los je dat niet op.
Dat kan best zijn dat het een standaard patrouillewagen is, nog lijkt het me in deze context overdreven om op deze manier een achtervolging in te zetten op een 11 jarige. Ik weet niet hoeveel keer dat hier nog vermeld moet worden hoor.

En goed dat jij op je 11 jaar zou stoppen voor de politie, ik weet niet meer wat ik op die leeftijd zou gedaan hebben. Waarschijnlijk ook gestopt, misschien in paniek weggelopen. Een steekproef van enkel jezelf is uiteraard niet representatief voor alle 11 jarigen.

Nergens zeg ik trouwens dat ze iedereen die in paniek schiet moeten laten lopen, dat maak jij er van.

Dat kan best zijn dat het een standaard patrouillewagen is, nog lijkt het me in deze context overdreven om op deze manier een achtervolging in te zetten op een 11 jarige. Ik weet niet hoeveel keer dat hier nog vermeld moet worden hoor.

maar wat is het alternatief dan? dat heb ik hier nog niét gelezen? er is een tijdskritiek element he. uitstappen en achtervolgen gaat niet, die step is een stuk sneller. wachten op een alternatief gaat ook niet.

dus omwille van "het is overdreven", moet de agent die de vlucht vaststelt maar zeggen "we laten hem gaan"?
En goed dat jij op je 11 jaar zou stoppen voor de politie, ik weet niet meer wat ik op die leeftijd zou gedaan hebben. Waarschijnlijk ook gestopt, misschien in paniek weggelopen. Een steekproef van enkel jezelf is uiteraard niet representatief voor alle 11 jarigen.
je weet goed genoeg dat die steekproef niet alleen op mij gebaseerd is, maar op genoeg mensen die vergelijkbaar zijn met wie ik ben (toch een gewone gemiddelde jeugd en opvoeding gehad). irrationele paniek is (zelfs voor een kind) geen normale reactie.
Nergens zeg ik trouwens dat ze iedereen die in paniek schiet moeten laten lopen, dat maak jij er van.
maar je zegt wel dat de achtervolging een verkeerde inschatting was, omdat het kind misschien niks gedaan had, en gewoon panikeerde?

maar wat is het alternatief dan? dat heb ik hier nog niét gelezen? er is een tijdskritiek element he. uitstappen en achtervolgen gaat niet, die step is een stuk sneller. wachten op een alternatief gaat ook niet.

dus omwille van "het is overdreven", moet de agent die de vlucht vaststelt maar zeggen "we laten hem gaan"?

je weet goed genoeg dat die steekproef niet alleen op mij gebaseerd is, maar op genoeg mensen die vergelijkbaar zijn met wie ik ben (toch een gewone gemiddelde jeugd en opvoeding gehad). irrationele paniek is (zelfs voor een kind) geen normale reactie.

maar je zegt wel dat de achtervolging een verkeerde inschatting was, omdat het kind misschien niks gedaan had, en gewoon panikeerde?
Een alternatief kan zijn om met een gepaste snelheid en afstand te achtervolgen, eventueel andere fiets patrouilles op te roepen tegelijkertijd, die hem dan eventueel wel op een veilige manier kunnen laten stoppen. Eventueel persoonsbeschrijving meegeven en dergelijke om dat kind te onderscheppen aan de uitgangen van het park.

Er lijken mij nog heel wat mogelijkheden te zitten tussen "we laten hem gaan" en deze uiteindelijk uitkomst.

En irrationele paniek is iets wat ik toch wel associeer met kinderen, ja. Waarbij ik niet zeg dat dat in deze het geval was, maar het lijkt mij reeëler dat dat voorkomt bij een 11 jarige dan bij een 25 jarige.

Als het gevolg een overlijden van een kind is tijdens een politie interventie lijkt mij die achtervolging inderdaad een zeer verkeerde inschatting ja.

Een alternatief kan zijn om met een gepaste snelheid en afstand te achtervolgen,

ja, maar dan ligt het niet aan het type voertuig.
trouwens, "gepaste snelheid en afstand" zijn idd dingen die uit een onderzoek moeten blijken, en waar je niet zomaar vanuit moet gaan. op dit moment is enkel duidelijk dat het ongeluk op het gras gebeurd is, meer niet.
eventueel andere fiets patrouilles op te roepen tegelijkertijd, die hem dan eventueel wel op een veilige manier kunnen laten stoppen. Eventueel persoonsbeschrijving meegeven en dergelijke om dat kind te onderscheppen aan de uitgangen van het park.
zijn allemaal dingen die mogelijk gebeurd zijn. normaal gesproken wordt er standaard contact gehouden over de situatie, maar als die achtervolging tot aan het ongeluk 5 minuten duurt, is er al niet veel tijd andere opties ter plaatse te krijgen.

trouwens, "gepaste snelheid en afstand" zijn idd dingen die uit een onderzoek moeten blijken, en waar je niet zomaar vanuit moet gaan. op dit moment is enkel duidelijk dat het ongeluk op het gras gebeurd is, meer niet.

zijn allemaal dingen die mogelijk gebeurd zijn. normaal gesproken wordt er standaard contact gehouden over de situatie, maar als die achtervolging tot aan het ongeluk 5 minuten duurt, is er al niet veel tijd andere opties ter plaatse te krijgen.
als je tot op het gras achtervolgt met je wagen lijkt mij van gepaste afstand al geen sprake, blijf dan gewoon op de paden.

Ik spreek hier uiteindelijk ook over de context van een 11 jarige op E-step, die zover we weten geen zware criminele feiten gepleegd heeft.
Mij lijkt het dat in dat geval de achtervolging ook niet tot in het oneindige en met alle mogelijk middelen moet gebeuren.

Ik hoop dat al diegene die wijzen naar het jongetje of zijn ouders nooit een kind hoeven te verliezen door een stommiteit of jeugdzonde en jullie dan nog eens met de vinger gewezen zullen worden.

Een alternatief kan zijn om met een gepaste snelheid en afstand te achtervolgen, eventueel andere fiets patrouilles op te roepen tegelijkertijd, die hem dan eventueel wel op een veilige manier kunnen laten stoppen. Eventueel persoonsbeschrijving meegeven en dergelijke om dat kind te onderscheppen aan de uitgangen van het park

Er lijken mij nog heel wat mogelijkheden te zitten tussen "we laten hem gaan" en deze uiteindelijk uitkomst.

Maar allez dat is nu toch ook niet realistisch?
Dit is geen film maar de realiteit eh. De politie is al onderbemand, en al uw troepen inzetten om iets te ontmijnen dat 1 patrouille ook zou kunnen is overdreven.
Even een agent op fiets oproepen, die dan toevallig ook in de buurt is of hoe zie je dat? Die moet kunnen teleporteren?
Een achtervolging met de wagen maar je mag enkel maar de rijbaan rijden, met andere woorden zo een step of een brommer is dus het perfecte vluchtmiddel.
Je probeert maximaal alles eraan te doen om vluchters te grijpen zonder die persoon en anderen in gevaar te brengen.

De realiteit is dat je doet wat deze agenten deden en dus zo ver als mogelijk met de wagen achtervolgen. Je rijdt dus dat park in, met twee redenen, ten eerste om blijven aan te manen te stoppen en ten tweede om te tonen dat vluchten toch geen zin heeft.
Met een voertuig met zwaailicht in een park rijden is vooral indrukwekkend, maar het is wel beheersbaar en met dat zwaailicht trekt het ook voldoende aandacht aan omstaanders om baan te ruimen.

De exacte omstandigheden buiten dat ze hem achtervolgd zijn in dat park zijn ook onbekend.
Ik ga er toch van uit dat ze hem niet bewust aangereden hebben om hem staande te houden. Pas op dat kan en dan begingen ze een zware fout, want dat is buiten proportie en weet je ook gewoon op voorhand dat je daarmee sowieso zeer ernstige schade toebrengt.

En irrationele paniek is iets wat ik toch wel associeer met kinderen, ja. Waarbij ik niet zeg dat dat in deze het geval was, maar het lijkt mij reeëler dat dat voorkomt bij een 11 jarige dan bij een 25 jarige.

Als het gevolg een overlijden van een kind is tijdens een politie interventie lijkt mij die achtervolging inderdaad een zeer verkeerde inschatting ja.

Realiteit is dat criminelen geen normen hebben.
Zij misbruiken kinderen, zeer jonge kinderen, om vuil werk voor hen op te knappen. De realiteit is dat jonge kinderen ingezet worden als drugskoeriers.
Als agent kan jij echt niet het onderscheid maken tussen een kind dat vlucht uit blinde paniek of vlucht omdat hij misbruikt wordt door criminelen.
Het is net goed dat men zaken zoals deze serieus neemt zodat criminelen ook weten dat zelfs kinderen niet veilig zijn, en dat ook zij onderschept kunnen worden. Elk kind die je daarmee uit de criminaliteit trekt is al winst.

Wat er hier nu gebeurd is dat is in de eerste plaats dieptriest. Dit mag nooit gebeuren, en we moeten er alles aan doen om zaken zoals dit te vermijden.
Maar zonder kennis van de exacte omstandigheden is het puur gissen. Wat vooral vaststaat is dat dit geen vrijgeleide voor straffeloosheid en schrik om te handelen mag zijn.
De mogelijkste proportionaliteit en mate van besluitvorming is een andere zaak.

Als iemand vlucht voor de politie is het maar normaal dat ze die achtervolgen.
Achtervolgen is normaal.

Ertegen botsen is een indicatie van te weinig afstand te houden.
Op het gras rijden in een park is een teken van roekeloosheid tenzij er meer gekend is dan het feit dat hij er jong uitzag.
Proportionaliteit lijkt niet gerespecteerd, want er zijn tot voor zover bekend geen gegevens dat die jongen van drugsdealen verdacht werd. .

Een kind van 11 jaar is nog altijd een impulsief wezen. Wegvluchten is normaal gedrag als er een auto achter jou rijdt in een park, ik durf er redelijk veel op wedden dat mijn 11-jarige zoon dat ook zou doen, zelfs al heeft die niks op zijn kerfstok.

Ik hoop dat al diegene die wijzen naar het jongetje of zijn ouders nooit een kind hoeven te verliezen door een stommiteit of jeugdzonde en jullie dan nog eens met de vinger gewezen zullen worden.
Het is naar mijn mening nooit de schuld van het kind. (indien jonger dan 12 jaar bedoel ik)

Ja een kind kan in heel uitzonderlijke gevallen (0,00..1%) dusdanig geestelijke gestoord zijn dat het krankzinnige dingen doet (zie een zaak van 3 jaar geleden waarbij iemand van 10 jaar met voorbedachte raden en zonder enig schuldbesef zijn moeder koelbloedig doodschoot) maar dat is dan een genetische fout of een ziekte (?) en nog steeds niet echt de schuld van het kind (vind ik)

PS. Ik zou het nog eens moeten opzoeken maar (heel) ernstige feiten van kinderen onder 12 jaar is heel erg uitzonderlijk.

Laatst bewerkt:
Dit is geen film maar de realiteit eh. De politie is al onderbemand, en al uw troepen inzetten om iets te ontmijnen dat 1 patrouille ook zou kunnen is overdreven.

Als de politie onderbemand is, is een van de laatste dingen die ze moeten doen het controleren van 11-jarige jongens op een step met de auto. Dat lijkt me nu niet een probleem die zwaar aangepakt moet worden of noodzaakt dat men met een auto in een park rijdt.

Realiteit is dat criminelen geen normen hebben.
Zij misbruiken kinderen, zeer jonge kinderen, om vuil werk voor hen op te knappen. De realiteit is dat jonge kinderen ingezet worden als drugskoeriers.
Als agent kan jij echt niet het onderscheid maken tussen een kind dat vlucht uit blinde paniek of vlucht omdat hij misbruikt wordt door criminelen.
De realiteit lijkt me dat er nog altijd meer jongeren van 11 jaar oud een step bezitten dan dat ze ingezet worden als drugskoeriers.

Achtervolgen is normaal.

Ertegen botsen is een indicatie van te weinig afstand te houden.
Op het gras rijden in een park is een teken van roekeloosheid tenzij er meer gekend is dan het feit dat hij er jong uitzag.
Proportionaliteit lijkt niet gerespecteerd, want er zijn tot voor zover bekend geen gegevens dat die jongen van drugsdealen verdacht werd. .

Een kind van 11 jaar is nog altijd een impulsief wezen. Wegvluchten is normaal gedrag als er een auto achter jou rijdt in een park, ik durf er redelijk veel op wedden dat mijn 11-jarige zoon dat ook zou doen, zelfs al heeft die niks op zijn kerfstok.
Ik denk dat hier mogelijks wel een oorzaak ligt. Een verkeerde inschatting van remafstand op gras?

Als de politie onderbemand is, is een van de laatste dingen die ze moeten doen het controleren van 11-jarige jongens op een step met de auto. Dat lijkt me nu niet een probleem die zwaar aangepakt moet worden of noodzaakt dat men met een auto in een park rijdt.

Ja maar jij stelt een inbreuk vast, en om eerlijk te zijn toch al een vrij ernstige. Het heeft een reden waarom er een minimum leeftijd op motorisch aangedreven voertuigen staat.

Om verschillende redenen is het dus uw plicht om te handelen. Er zijn ook geen indicaties dat er op hetzelfde moment een andere oproep was voor een zeer zwaarder feit, of ze potentieel een veel zwaarder misbruik konden verijdelen.
Je kan ook maar doen wat je kan doen op dat vlak.

De realiteit lijkt me dat er nog altijd meer jongeren van 11 jaar oud een step bezitten dan dat ze ingezet worden als drugskoeriers.

Dat klopt.
Maar om te beginnen begaan zij en hun ouders (indien dit door hen geweten is) allemaal een misdrijf en dient hier dus tegen opgetreden te worden. Prioriteit hiervan is niet het allerhoogste, maar het altijd onbestraft laten is ook niet wenselijk.
En ten tweede het is onmogelijk om op voorhand te weten of het hier over een nog zwaarder misdrijf gaat, daarvoor moet je dat kind dus staande houden en bevragen en onderzoeken waarom het vluchtte.
Maar als het kind om te beginnen al vlucht scoort het al niet meer de volle punten op onschuldig zijn.

En ik herhaal dat staat volledig los van de afloop van dit voorval.

Ziet er naar uit dat die extreme Amerikaanse mentaliteit echt overgewaaid is naar ons klein landje. We weten nog niks, oordeel wordt al geveld aan de 2 extreme zijdes.

Fuck the popo, het zijn allemaal smeerlappen, het was opzettelijk!
OF
Wat een crimineel? Hoe durft hij op 11-jarig leeftijd niet rationeel te denken! Wat een opvoeding! De ouders moeten gestraft worden! Het is, mogelijk (?), een drugskoerier!

We hebben het hier over een 11, E L F, jarig kind EN er wordt totaal geen rekening gehouden met de emoties van de agent.

Waar die fantasieverhaaltjes vandaan komen en irrelevante what-if's om irrelevante scenario's te beschrijven en proberen te relateren aan deze zaak, om dan toch maar een oordeel te kunnen vellen... Laat het zijn.

EDIT: TWAALF

Ik heb het niet over aanspreken hé, natuurlijk mag dat. Natuurlijk mag en moet de politie ingrijpen. Maar ze moeten wel altijd rekening houden met proportionaliteit en veiligheid. Een kind op een step die waarvan je niet goed kan inschatten of ie nu 11 of 12 is, die - voor zover we weten - geen onmiddellijke bedreiging vormde voor de omgeving, aan hoge snelheid achtervolgen met een combi, kan je dat serieus proportioneel noemen?

Welke hoge snelheid?
Hoe hard kan zo'n step? 25km/u lees ik hier ergens. Dan gaat dat voertuig niet aan 70/90 km/u door dat park vlammen denk ik.

die SUV is een standaard patrouillewagen hoor.

dat is het probleem, mede dankzij ACAB: er heerste in bepaalde cirkels het gevoel dat elke interactie met de politie problematisch is, en dat je zo hard mogelijk moet wegvluchten.
als je als politie moet beginnen met alle vluchters te behandelen als "die panikeert, we zullen hem maar laten lopen", wordt er hier morgen een topic gemaakt over de straffeloosheid in Brussel, en waarom de jeugd daar niet aangepakt wordt, etc.

Er heerst tegenwoordig een gevoel dat je bij een "confrontatie" met ordehandhavers precies enkel nog kan vluchten ofwel zo stoer/arrogant/moeilijk mogelijk doen.

Gewoon rustig meewerken is precies een minderheid aan het worden.

Hoe hard kan zo'n stepje over gras rijden en hoe stabiel is het dan nog?

Lijkt me toch roekeloos rijgedrag van die chauffeur. Mss deed de jongen een plots manoeuvre in dat gras maar dan nog. Had nooit mogen gebeuren.

*wellicht overreden. Wat doet een combi op dat gras? Het is geen terrorist ofzo.

Wat een crimineel? Hoe durft hij op 11-jarig leeftijd niet rationeel te denken! Wat een opvoeding! De ouders moeten gestraft worden! Het is, mogelijk (?), een drugskoerier!

Ten eerste is de effectieve informatie die we hebben zeer beperkt, daarmee al startende.
Het gaat duidelijk over hoe is de politie tot deze daad gekomen en hoe is het proces van beslissen tot stand gekomen.

Het is duidelijk dat hoe dan ook het kind en zijn ouders in alle omstandigheden de benadeelde zijn. Geen enkele omstandigheid rechtvaardigt de dood, leeftijd is hierin zelfs onbelangrijk.
De politie is hierin dus altijd de schuldige.

De vraag is eerder in hoeverre en welke fouten zijn er hier gemaakt. Met andere woorden hoe en welke verzachtende omstandigheden spelen hier mee.

Het is maar al te simpel om gewoon te wijzen naar agenten zonder meer. Wat er gedaan wordt is een beeld schetsen die mogelijks mee kan gespeeld hebben in de besluitvorming van die agenten.
Vergeet niet dat agenten nu bij uitstek wel geconfronteerd worden met de mindere mooie kanten van de mensheid. En dat zij zeker in gevallen zoals deze snel tot een besluit van handelen moeten komen.
Alles maar onbestraft laten wat een beetje inspanning vraagt is niet wenselijk.

Het zou mooi zijn moest je op voorhand al kunnen plannen en voorbereiden. Maar dit is geen strategy game, het is op de moment zelf te beslissen en te handelen.
Je kan het gegeven van kinderen als drugskoeriers wel zeer vergezocht vinden, maar het is nu eenmaal wel zo dat het bestaat. En het zou zeker niet de eerste keer zijn dat men grotere zaken ontdekt of verijdelt door iemand voor een relatief kleine misdaad staande te houden. En als agent speelt dat ook wel altijd mee, dat je mogelijks enkel maar minst erge misdrijf waargenomen hebt.

Dat is zelfs absoluut cruciaal. De voornaamste taak van de politie is het beschermen van de samenleving, als ze kost wat kost overtreders probeert tegen te houden zonder oog voor veiligheid en proportionaliteit gaat ze daar volledig aan voorbij.
Het is niet omdat er iemand sterft dat men daarom geen oog had voor veiligheid en proportionaliteit.
Het is niet omdat iets fout gaat dat je daarom dan maar direct de fout moet leggen bij de politie.

Want ALS dat de mentaliteit is, dan castreer je de mogelijkheden van de politie. En ja ik ben bereid om de politie iets meer het voordeel van de twijfel te geven dan wat jij lijkt te doen.

Als een winkeldief wegvlucht in een druk winkelcentrum, vind je het dan oké dat de politie het vuur opent?
Voor mij : ja.
Wil dat zeggen dat de politie in het wilde weg moet beginnen vuren zonder enige vorm van controle : neen. Wat dat voor mij wel wil zeggen is niet defacto de conclusie maken dat die politieagenten iets fout hebben gedaan.

Daarvoor heb je dan ook een comité P die onderzoeken doet om excessen eruit te halen. Wat niet wil zeggen dat door het feit dat er een kind van 12 dat wegreed en is verongelukt defacto wil zeggen dat het verdacht is (en de fout moet leggen bij dat kind). En dat de politie dan ook maar iets fout moet hebben gedaan.
Dit was geen kind van 12... desondanks zijn de acties die hier ondernomen zijn voor mij ook gewoon correct.

Maar bon, dit soort statements is hetgeen waardoor extreem rechts stemmen haalt.

Je kan geen efficiëntie politiemacht hebben als je een politiedienst creëert die schrik heeft van zijn eigen schaduw. En meer bezig is met te zorgen dat ze toch maar zeker niets fout doen dan met het feit dat ze hun opdracht doen.

Want we gaan die toch niet straffeloos laten ontkomen wegens schrik voor de gevolgen? Rijden ze een toevallige passant aan terwijl ze een verdachte aan hoge snelheid in een park achtervolgen dat (volgens de informatie die nu bekend is) geen rechtstreeks gevaar was voor de maatschappij, vind je dat dan aanvaardbare collateral damage?

Ja, dat is aanvaardbaar. Het is niet ideaal. Het is niet geprefereerd. Maar als je verwacht dat de politie schrik moet hebben om die afweging te maken. Dan is dat voor mij verkeerd.

Als dat namelijk de mentaliteit is. Dan gaan we ook geen snelheidsduivels meer achtervolgen en intercepteren die met een vervalste nummerplaat als een zot rijden. Want allez ja, het risico dat er iets mis gaat is belangrijker dan het tegen houden van wangedrag.
En creëer je defacto een sfeer van straffeloosheid.

Het gaat hier om een kind van 12 jaar, een kind dat mogelijk nog in de lagere school zat. Weglopen van de politie mag geen doodsvonnis zijn, al helemaal niet als kind van 12. Dat normaliseren is simpelweg ziekelijk. Uiteraard had die jongen niet moeten rijden op zo'n step, en uiteraard blijf je staan als de politie je aanspreekt. Maar dat ontslaat de politie niet van haar verantwoordelijkheden.

De ouders hadden de basisverantwoordelijkheid om die kleine van 12 jaar geen step te geven.
de ouders hadden de basisverantwoordelijkheid om die kleine van 12 jaar te leren om te luisteren naar wat de politie stelde
De conclusie maken dat weglopen van de politie een doodsvonnis is, is gewoon een valse vergelijking.

Alles kan een doodvonnis zijn als je pech hebt. Of als je het risico opzoekt. Je moet dan ook niet defacto de schuld leggen bij die stoute stoute stoute politie die gewoon zijn taak deed en pech had. En waar ik gewoon het onderzoek van comité P zou afwachten.

Ik leg de schuld overigens nog niet meteen bij de politie, maar ik stel wel ernstig in vraag of - als zoals in het artikel staat het klopt dat ze hem enkel wouden aanspreken op zijn leeftijd - hier de juiste beslissingen zijn genomen. Was dit proportioneel? Hebben ze voldoende rekening gehouden met de veiligheid van de omgeving, de jongen, en henzelf? Vormde de jongen zo'n acuut gevaar dat een riskante achtervolging noodzakelijk was?

En zoals altijd is het gemakkelijk om na de feiten beslissingen in twijfel te trekken.
Wat niet wil zeggen dat dit niet een foute beslissing kan zijn. Niemand is feilloos. Niemand. Ook niet ik noch jij. Het is dan ook enorm frustrerend om de zoveelste keer weer die opmerking te moeten lezen dat het wel de fout van de politie moet zijn. Zij hadden beter moeten weten.

Ik vind dat allemaal veel te gemakkelijk. De politie zijn mensen die hun job proberen te doen in moeilijke omstandigheden. En soms moet je dan ook aanvaarden dat het mis kan gaan. Dat men daar best lessen uit trekt om dit in de toekomst beter aan te pakken. Dat lijkt mij een gegeven.
Dat je echter direct de conclusie moet maken : Het zijn kinderen dus laat hen maar lopen. Dat is voor mij persoonlijk gewoon not done.

En daar zal ik altijd van mening verschillen. Als je het daar niet mee akkoord bent, dan is het maar zo.
Maar het spreekt vanzelf dat ik dit eind niet aan het kind toewens. Noch dat ik de vinger wil wijzen naar de ouders. Of zelfs de politie. Wat ik wel hoop is dat in de toekomt hier uit geleerd wordt dat als de politie vraagt om te stoppen dat men dit ook gewoon doet. Zodanig dat zulke zaken zeker nooit kunnen gebeuren.
En ook belangrijk dat wegens schrik om zo een einde te hebben dit niet wil zeggen dat men het maar gewoon ondergaat. Iemand die niets doet kan nu ook eenmaal niets slecht doen.
Maar ik denk nu niet dat we zitten te wachten op politie en justitie die niets doet of doen.

Het verbaasde me dat er nog geen rellen geweest waren, maar toen las ik dat het een Moldavisch jongetje was.

Totaal foute aanpak van de politie om met een wagen de achtervolging in te zetten op een kind, en dan nog in een park. Hopelijk krijgt de familie duidelijkheid.

Iemand al s gedacht dat die jongen mogelijk de controle verloor of een maneuvre deed waardoor een botsing onvermijdelijk was ? Feit is nog altijd dat hij gevlucht is en op een step reed terwijl dat voor zijn leeftijd verboden is. Nee maak er direct een 2de george floyd van.

Ik vraag me echt wel af wat jullie zouden zeggen als die jongen iemand had aangereden , waarschijnlijk ook naar de politie wijzen.

Dat de politie hem had moeten laten gaan is onzin, dat voed alleen maar het gevoel dat ze alles mogen

Vermoeiend om heel dit emotioneel betoog te lezen, terwijl er absoluut niet inhoudelijk wordt geantwoord.

Correct me if i'm wrong @Sir.Killalot, maar heel zijn punt is toch: Was deze achtervolging proportioneel en verantwoord gezien de situatie: kind, geen dreiging, druk gebied? De rest zijn, imo, irrelevante redenen om toch ergens schuld te leggen.

Daar heb je absoluut niet op geantwoord buiten de vingers naar de ouders wijzen, terwijl je kort nadien toegeeft dat toch niet de willen doen 🤷‍♂️. Die "zo haalt partij X stemmen" is ook zo'n gekke, emotionele statement die compleet irrelevant is, en weer de centrale vraag niet beantwoord: Was dit proportioneel en gepast, binnen de huidige gelimiteerde context? Kritiek gaan afwijzen gebaseerd op het mogelijks politieke effect is i.m.o. héél zwak.
Alles kan een doodvonnis zijn als je pech hebt. Of als je het risico opzoekt. Je moet dan ook niet defacto de schuld leggen bij die stoute stoute stoute politie die gewoon zijn taak deed en pech had. En waar ik gewoon het onderzoek van comité P zou afwachten.
Opnieuw: het gaat niet om schuld of pech?
En soms moet je dan ook aanvaarden dat het mis kan gaan.
Dit is dan het meest degoutante: Dit is puur de situatie normaliseren in, opnieuw, een context waar het gaat om een kind van 12 jaar oud.

Het systeem blindelings verdedigen zonder inhoudelijk in te gaan op de echte relevante vragen is kinda... useless.
Iemand al s gedacht dat die jongen mogelijk de controle verloor of een maneuvre deed waardoor een botsing onvermijdelijk was ? Feit is nog altijd dat hij gevlucht is en op een step reed terwijl dat voor zijn leeftijd verboden is. Nee maak er direct een 2de george floyd van.
Wie maakt er een George Floyd van? Deze snap ik niet? Tis nen kind van 12. Ik zie de link oprecht niet en beide situaties zijn totaal niet te verdedigen, tenzij je punt police brutality is? Want dan ben je je eigen (sarcasme) aan het tegenspreken.
Ik vraag me echt wel af wat jullie zouden zeggen als die jongen iemand had aangereden , waarschijnlijk ook naar de politie wijzen.
Didn't happen. Irrelevant. Al die nutteloze what-if's bijhalen. Ik snap dat dus echt niet.
Dat de politie hem had moeten laten gaan is onzin, dat voed alleen maar het gevoel dat ze alles mogen
Zo simpel is het toch niet? Het is toch niet of hard ingrijpen of laten gaan?

Terug
Bovenaan