11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

Een 12 jarige kan net zo zeer een zware crimineel zijn dan een volwassene. Als iemand opgroeit in zo'n milieu en de ouders zijn ook zo ..

Het maakt het sowieso natuurlijk allemaal niet minder erg. Het blijft een kind dat geholpen moe(s)t worden maar dat nu gewoon dood is. En dat is héél erg. Een kind zou dat niet mogen mee maken.
Er scheelt duidelijk iets aan de opvoeding van dat kind, als die wegvlucht voor de politie in plaats van mee te werken. Daarom verdient hij het nog niet om te sterven natuurlijk.
Met een random drugsdealer of andere crimineel die meerderjarig is daar zou ik geen compassie mee hebben, die moest maar meewerken met de politie.

Ben benieuwd wat die “hoge snelheid” precies inhoudt. Ik neem aan dat het over een e-step gaat, was die dan opgedreven want die dingen mogen maar 25 km/u wat bezwaarlijk een hoge snelheid kan genoemd worden? Wat doet een 12-jarige op een e-step? Waarom ga je lopen als je niks mispeutert hebt? Als iemand die zich altijd aan de wet probeert te houden zal ik het nooit begrijpen vrees ik. Ik weet dat jongeren niet altijd luisteren naar hun ouders maar op m’n 12e was ik nog een brave koorknaap.

Niets wat dat kind gedaan heeft of zou kunnen hebben verdient echter zo’n lot. Ik vind het persoonlijk vreemd dat er met een auto in een park achtervolgd wordt. Ik hoop dat dat soort capriolen alleen voor heel serieuze redenen worden ingezet, en dat lijkt me bij een 12-jarige nu toch niet meteen zo te zijn.

Ben benieuwd naar de details die we ongetwijfeld zullen te horen krijgen in de komende tijd.
Ik denk dat een bepaalde populatie kinderen nu wel opgroeit in een milieu waar de politie de vijand is, en de eerste reactie is om weg te spurten. Kan ook als die op zich niets verkeerd aan het doen is. Dat is nu eenmaal hoe het gaat in slechte wijken waar men "op straat" opgroeit. In zo'n zone daar dan met de wagen een achtervolging starten, mja, ik weet niet of dat nu het beste is als je een objectieve risico-analyse doet.

En los van het eigenlijke voorval: die e-steps zijn gewoon een gevaar, het is absurd hoe dat toegelaten of gedoogd wordt. Ik rij geregeld door Brussel en je ziet daar nu wel vaker (jonge) tieners mee door het verkeer rijden. En dan bedoel ik stoten zoals met 3 op een fietspad aan hoge snelheid of tussen de auto's slalommen op een drievaksbaan.

Dat is zelfs absoluut cruciaal. De voornaamste taak van de politie is het beschermen van de samenleving, als ze kost wat kost overtreders probeert tegen te houden zonder oog voor veiligheid en proportionaliteit gaat ze daar volledig aan voorbij. Als een winkeldief wegvlucht in een druk winkelcentrum, vind je het dan oké dat de politie in het wilde weg het vuur opent? Want we gaan die toch niet straffeloos laten ontkomen wegens schrik voor de gevolgen? Rijden ze een toevallige passant aan terwijl ze een verdachte aan hoge snelheid in een park achtervolgen dat (volgens de informatie die nu bekend is) geen rechtstreeks gevaar was voor de maatschappij, vind je dat dan aanvaardbare collateral damage?

Goed, die vergelijking slaat nergens op hé.
Ten eerste is schieten quasi sowieso dodelijk geweld, een achtervolging niet.
Schieten op een ongewapende dief is ook disproportioneel geweld. Iemand achtervolgen en (per ongeluk vermoed ik) aanrijden niet.
Schieten in een vol winkelcentrum is ook iets anders dan een achtervolging in een (niet overvol) park aan (welke?) snelheid.
En dan gaan we er ook nog vanuit dat ze goed kunnen inschatten dat die kleine 12 was, voor hetzelfde geld zag hij er 16 uit.

Wat dan nog losstaat van of de uiteindelijke achtervolging een goed idee was of niet.
Als het enige misdrijf was op een e-step rijden dan ben ik echter wel akkoord dat het misschien een beoordelingsfout was. Maar dat zal het onderzoek dan wel uitwijzen?

Goed, die vergelijking slaat nergens op hé.
Ten eerste is schieten quasi sowieso dodelijk geweld, een achtervolging niet.
Schieten op een ongewapende dief is ook disproportioneel geweld. Iemand achtervolgen en (per ongeluk vermoed ik) aanrijden niet.
Schieten in een vol winkelcentrum is ook iets anders dan een achtervolging in een (niet overvol) park aan (welke?) snelheid.
Deze opmerking slaat nergens op. Ik was niet aan het vergelijken, ik reageerde op de stelling dat agenten zich niet mogen laten leiden door de mogelijke gevolgen van hun methodes om verdachten tegen te houden, en dat de aard van de verdachte of het gevaar voor de omgeving door die verdachte niet in rekening gebracht moet worden. Het enige dat telt is er voor zorgen dat er geen straffeloosheid is. Dus dan is mijn vraag wel degelijk legitiem in hoe ver je daarin gaat.

Er scheelt duidelijk iets aan de opvoeding van dat kind, als die wegvlucht voor de politie in plaats van mee te werken. Daarom verdient hij het nog niet om te sterven natuurlijk.
Blijkbaar is het nog altijd niet duidelijk of het kind zelf wel achtervolgd werd of dat de agenten achter iemand anders aan zaten.

Blijkbaar is het nog altijd niet duidelijk of het kind zelf wel achtervolgd werd of dat de agenten achter iemand anders aan zaten.

Toch wel blijkbaar

“De politie wilde hem controleren, maar de jongere sloeg op de vlucht. Daarop werd een achtervolging ingezet”, aldus het parket.

Blijkbaar ook 11 jaar en ziet er ook wel degelijk zo uit.

11 jaar, volgens ons rechtsysteem worden kinderen onder de 12 jaar niet in staat geacht strafbare feiten te plegen. Opnieuw, dan kan je hier toch niet anders dan ernstige vragen stellen bij de inschatting van de agenten? Je ziet op de foto's dan ook nog eens dat hij niet op het pad in het park is aangereden, maar op het gras ...

Het onderzoek zal het uitwijzen, PUNT. Al de rest zijn insinuaties.

Omdat het een kind van 11 is zijn de gemoederen natuurlijk snel beladen. Dat kan evengoed een shock zijn voor die agenten.

Er worden drugs gedeald in parken, drugbendes spreken steeds jongere jeugd aan hiervoor, e-steps worden daarvoor gebruikt.
Maar het onderzoek moet dus uitwijzen op een zware inschattingsfout van de agenten of niet.

Dit kind kan evengoed es een ritje voor de lol gedaan hebben en in paniek geschoten zijn als de politie eraan kwam. Het resultaat is sowieso zeer triest. Maar als agent is dat niet altijd makkelijk inschatten, laat staan of je zo maar ziet dat een kind 11 12 13 of 14 is. Maakten ze een zware inschattingsfout? Dan zullen er zeker gevolgen zijn voor die agenten.

Dat klopt blijkbaar. De agenten én het onderzoeksteam mogen (voorlopig) niks zeggen vanwege het onderzoek en beroepsgeheim dus de media gaat er vanuit dat het die 11 jarige snaak is die iets mispeuterd heeft. Wat helemaal nog niet eens zeker is (zo blijkt).

Het kan nog altijd zo zijn dat ze achter iemand anders aanzaten en die 11 jarige gewoon een toevallige passant was.
Je ziet op de foto's dan ook nog eens dat hij niet op het pad in het park is aangereden, maar op het gras ...
Was hij op de foto's in de media 8 jaar of 11 jaar? Van wanneer zijn die foto's? Ook dat is mij helemaal niet duidelijk se.

Eigenlijk dit dus.

11 jaar, volgens ons rechtsysteem worden kinderen onder de 12 jaar niet in staat geacht strafbare feiten te plegen. Opnieuw, dan kan je hier toch niet anders dan ernstige vragen stellen bij de inschatting van de agenten? Je ziet op de foto's dan ook nog eens dat hij niet op het pad in het park is aangereden, maar op het gras ...
Je kan niet op het zicht zien of iemand 11 of 12 jaar is he. En zelfs al kon je het wel weten, dan nog kan je kinderen aanspreken dat ze iets niet mogen doen.

Het is vooral een heel triestig ongeval.

Je kan niet op het zicht zien of iemand 11 of 12 jaar is he. En zelfs al kon je het wel weten, dan nog kan je kinderen aanspreken dat ze iets niet mogen doen.

Het is vooral een heel triestig ongeval.
Ik heb het niet over aanspreken hé, natuurlijk mag dat. Natuurlijk mag en moet de politie ingrijpen. Maar ze moeten wel altijd rekening houden met proportionaliteit en veiligheid. Een kind op een step die waarvan je niet goed kan inschatten of ie nu 11 of 12 is, die - voor zover we weten - geen onmiddellijke bedreiging vormde voor de omgeving, aan hoge snelheid achtervolgen met een combi, kan je dat serieus proportioneel noemen?

Ik blijf het extreem moeilijk vinden om dit soort zaken te omschrijven als een triestig ongeval, alsof er helemaal niets aan kon gedaan worden om dit te voorkomen. Da's een beschrijving voor wanneer iemand achter het stuur een hartstilstand krijgt en zodoende iemand aanrijdt, of geblindeerd is door de zon of zelfs nog het echt niet gezien hebben van een rood licht of verkeersbord. Ik ga er van uit dat de agenten die jongen niet bewust aangereden hebben, maar een (vermoedelijke) cascade aan inschattingsfouten is geen ongeluk meer. Of het nu om agenten gaat, of om burgers die verkeersovertredingen plegen, of over de Reuzegommers, ik blijf er bij dat we (véél) strenger moeten zijn voor mensen die anderen bewust in gevaar brengen. En bovenal stoppen met dit soort zaken af te wimpelen als tragische ongelukken. En zeker van getrainde professionals mag en moet je gewoon meer verwachten.

Ik heb eerlijk gezegd zwaar mijn twijfels over onderzoeken sinds dat verhaal waar één nazigroeten uitbrengt terwijl een Slovaak achterhaar zit te sterven.

Het onderzoek:

Als je dat verhaal leest, dan hecht ik eigenlijk niet zo veel geloof in de resultaten van een onderzoek van het parket over de werking van de politie.

Ik heb eerlijk gezegd zwaar mijn twijfels over onderzoeken sinds dat verhaal waar één nazigroeten uitbrengt terwijl een Slovaak achterhaar zit te sterven.

Het onderzoek:

Als je dat verhaal leest, dan hecht ik eigenlijk niet zo veel geloof in de resultaten van een onderzoek van het parket over de werking van de politie.
serieus ACAB gehalte deze post.
Dit zijn toch twee ongerelateerde zaken? Hier veralgemeen je toch wel heel hard.

serieus ACAB gehalte deze post.

Diezelfde agente maakt op een bepaald moment ook een duidelijke Hitlergroet. De onderzoeksrechter, het parket en de politie krijgen de beelden al op 27 februari 2018 te zien tijdens een gezamenlijk overleg. Niemand vindt het de moeite om een disciplinaire zaak op te starten. Er komt ook geen afzonderlijk onderzoek naar de Hitlergroet of het 'lacherige' sfeertje onder de agenten.

Vind jij dat dan normaal?

Het onderzoek:

De politieagent die Mawda doodschoot heeft 10 maand voorwaardelijk gekregen voor onopzettelijke doding dus dat is bullshit wat je zegt.

11 jaar, volgens ons rechtsysteem worden kinderen onder de 12 jaar niet in staat geacht strafbare feiten te plegen.
als die kleine bvb drugs zit te dealen, is dat een strafbaar feit he.
hij kan daar niet voor bestraft worden als een volwassene, da's een feit, en de wet voorziet geen toerekeningsvatbaarheid op die leeftijd, maar 't is nog altijd strafbaar he. en als hij wegvlucht vóór hij nog maar gecontroleerd kan worden, dan weten ze ook niet of hij net onder of net boven die leeftijd zit.

Terug
Bovenaan