11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

Ik heb het niet over aanspreken hé, natuurlijk mag dat. Natuurlijk mag en moet de politie ingrijpen. Maar ze moeten wel altijd rekening houden met proportionaliteit en veiligheid. Een kind op een step die waarvan je niet goed kan inschatten of ie nu 11 of 12 is, die - voor zover we weten - geen onmiddellijke bedreiging vormde voor de omgeving, aan hoge snelheid achtervolgen met een combi, kan je dat serieus proportioneel noemen?

Ik blijf het extreem moeilijk vinden om dit soort zaken te omschrijven als een triestig ongeval, alsof er helemaal niets aan kon gedaan worden om dit te voorkomen. Da's een beschrijving voor wanneer iemand achter het stuur een hartstilstand krijgt en zodoende iemand aanrijdt, of geblindeerd is door de zon of zelfs nog het echt niet gezien hebben van een rood licht of verkeersbord. Ik ga er van uit dat de agenten die jongen niet bewust aangereden hebben, maar een (vermoedelijke) cascade aan inschattingsfouten is geen ongeluk meer. Of het nu om agenten gaat, of om burgers die verkeersovertredingen plegen, of over de Reuzegommers, ik blijf er bij dat we (véél) strenger moeten zijn voor mensen die anderen bewust in gevaar brengen. En bovenal stoppen met dit soort zaken af te wimpelen als tragische ongelukken. En zeker van getrainde professionals mag en moet je gewoon meer verwachten.

Maar het is toch een triestig ongeval. We kunnen er van uitgaan dat die agenten die kleine niet opzettelijk wouden doodrijden. Het kan en zal inderdaad een cascade aan inschattingsfouten geweest zijn maar dat maakt het niet minder een ongeval.

Ik blijf het extreem moeilijk vinden om dit soort zaken te omschrijven als een triestig ongeval, alsof er helemaal niets aan kon gedaan worden om dit te voorkomen.
De schuld ligt dan toch zeker niet bij de politie?
Maar bij wie hem op die step laat rijden, en wie hem heeft geleerd dat als de politie komt je geen respect moet tonen en op de vlucht slaan?

Als iemand vlucht voor de politie is het maar normaal dat ze die achtervolgen.

Maar bij wie hem op die step laat rijden, en wie hem heeft geleerd dat als de politie komt je geen respect moet tonen en op de vlucht slaan?

De vraag is wel of met een combi in een park rijden op het gras dan nog wel de juiste proportie is. Het gaat niet om iemand die net een bankoverval gepleegd heeft. Maar een kind op een step.

De vraag is wel of met een combi in een park rijden op het gras dan nog wel de juiste proportie is. Het gaat niet om iemand die net een bankoverval gepleegd heeft. Maar een kind op een step.
Ja akkoord, of het proportioneel is om met een combi door een park te rijden om een kind op een step te stoppen vind ik een interessante vraag; maar dat staat los van of het uiteindelijk omver rijden van het kind een ongeluk is of met opzet gebeurd is, waarbij het mij vrij duidelijk is dat het een ongeluk is als gevolg van een verkeerde inschatting.

De vraag is wel of met een combi in een park rijden op het gras dan nog wel de juiste proportie is. Het gaat niet om iemand die net een bankoverval gepleegd heeft.
Als ze zo hard wegvluchten voor een standaard politiecontrole is het normaal dat er een achtervolging wordt ingezet, het duidt er net op dat de dader mogelijks meer te verbergen heeft.

Als ze zo hard wegvluchten voor een standaard politiecontrole is het normaal dat er een achtervolging wordt ingezet, het duidt er net op dat de dader mogelijks meer te verbergen heeft.
Ik mag hopen dat er wel nog gradaties zijn in hoe die achtervolging dan verloopt.
Voor een kind dat vlucht op een E-step verwacht ik geen politie SUV die over het grasperk van een park scheurt in elk geval.

11 jaar, volgens ons rechtsysteem worden kinderen onder de 12 jaar niet in staat geacht strafbare feiten te plegen. Opnieuw, dan kan je hier toch niet anders dan ernstige vragen stellen bij de inschatting van de agenten? Je ziet op de foto's dan ook nog eens dat hij niet op het pad in het park is aangereden, maar op het gras ...
Natuurlijk kunnen ze wel strafbare feiten plegen, alleen wordt dit als een MOF (als misdrijf omschreven feit) benoemd. Alleen de procedures en straffen zijn anders dan bij volwassenen. Genoeg snotneuzen die (zware) feiten plegen. Zelfs jonger dan 11 jaar.

En de inschatting van de inspecteurs? Als je vlucht van de politie heb je meestal iets te verbergen lijkt me..

Natuurlijk kunnen ze wel strafbare feiten plegen, alleen wordt dit als een MOF (als misdrijf omschreven feit) benoemd. Alleen de procedures en straffen zijn anders dan bij volwassenen. Genoeg snotneuzen die (zware) feiten plegen. Zelfs jonger dan 11 jaar.

En de inschatting van de inspecteurs? Als je vlucht van de politie heb je meestal iets te verbergen lijkt me..
Of je bent een kind en vlucht weg in irrationele paniek?

Vind het echt bizar hoeveel er zijn die dit de schuld van een 11 jarige vinden.

Of het gaat hier gewoon om een kind van 11-12 jaar die onvoorspelbaar is en best wel gewoon in paniek kan slaan.
Het gaat hier niet over een 20-jarige nozem waarvan je beter mag verwachten.

Ik heb zelf een zoon die binnen een paar maanden 11 wordt. Ik ga er vanuit dat hij ook gewoon stopt wanneer de politie hem zou tegenhouden, daar niet van, maar ik besef ook heel goed dat dat gewoon nog maar een kind is waarbij de hele situatie veel indruk kan maken en waarbij paniek het gevolg is.

Wederom, een kind van 11-12 moet je niet op dezelfde manier aanpakken als iemand van 19 of 24.

Ik mag hopen dat er wel nog gradaties zijn in hoe die achtervolging dan verloopt.
Voor een kind dat vlucht op een E-step verwacht ik geen politie SUV die over het grasperk van een park scheurt in elk geval.
Dit dus.

Ik ben ook pro om te straffen waar kan/nodig, dus je moet ook zaken als dit zeker niet ongemoeid laten. Maar zoals hier al door anderen gezegd: het moet proportioneel zijn. Het is een strafbaar feit in die mate waarbij het in gevaar brengen van andere burgers en zelfs van de dader een onnodige reactie is. Het feit dat die aanrijding blijkbaar dan toch op het gras zélf gebeurd is, doet bij mij toch extra de wenkbrauwen fronsen. Ik ben zeer benieuwd naar de verdere verklaring van het parket...

E-steps zijn verder toch echt een pest. Vreselijke uitvinding...
Ofwel vegen veel mensen hun voeten aan de regels, ofwel kennen ze de regels niet (want blijkbaar zijn de regels ook pas sinds 2022 van kracht, wat véél te laat was). Ook in Antwerpen zie ik heel vaak e-steps waar ze met 2 op staan. Vaak zelfs dan 2 (te) jonge kinderen, of (nog erger) een papa met vooraan een klein meisje/jongen.

Vind het echt bizar hoeveel er zijn die dit de schuld van een 11 jarige vinden.
Ik wijs niemand met de vinger voor alle duidelijkheid. Paniekreactie is mogelijk, maar als je een beetje weet hoe het er aan toe gaat in grootsteden...Genoeg jonge knullen, ja, zelfs van 11 jaar, die bijvoorbeeld fungeren als loopjongens voor dealers. Waar die jongen misschien om een domme reden wegvluchtte hadden de inspecteurs misschien ook wel een andere gegronde reden om de achtervolging in te zetten. Plaats, tijd, gedrag..Wie zal het zeggen. Onderzoek zal het hopelijk aan het licht brengen

Ik wijs niemand met de vinger voor alle duidelijkheid. Paniekreactie is mogelijk, maar als je een beetje weet hoe het er aan toe gaat in grootsteden...Genoeg jonge knullen, ja, zelfs van 11 jaar, die bijvoorbeeld fungeren als loopjongens voor dealers. Waar die jongen misschien om een domme reden wegvluchtte hadden de inspecteurs misschien ook wel een andere gegronde reden om de achtervolging in te zetten. Plaats, tijd, gedrag..Wie zal het zeggen. Onderzoek zal het hopelijk aan het licht brengen
Maar zelfs als het een loopjongen voor dealers is, vind ik het nog steeds een disproportionele reactie hoor.
De gegronde reden zal al zeer straf moeten zijn om dit soort achtervolging op een 11 jarige te verklaren.

Dan lok je toch situaties uit waar criminelen kinderen onder de arm nemen want : 'als gij met uw step over het gras rijdt, kunnen ze u toch niks doen'.

(waarmee ik helemaal niet wil beweren dat dat hier de situatie was)

Dat hangt ervan af, als dat kind zichzelf en anderen in gevaar brengt door op een opgedreven step rond te racen in een park verwacht ik dat de politie haar best doet om hem halt te doen houden.

Je doet je achtervolging naarmate van het risico/impact?

Een kind die vlucht met een e-step in een park omdat die te jong lijkt voor met een e-step te rijden
of
Er is een melding geweest van een drugsdealer/overvaller die met een e-step rondrijdt, je komt toe en die vlucht.

Ik zou toch hopen toch dat je niet dezelfde tactiek toepast voor de twee situaties

Dan lok je toch situaties uit waar criminelen kinderen onder de arm nemen want : 'als gij met uw step over het gras rijdt, kunnen ze u toch niks doen'.

Dan is het toch aan de politie om die op een andere manier te achtervolgen dan hier het geval was? Ik pleit nergens voor straffeloosheid voor kinderen die criminele feiten plegen.

Dat hangt ervan af, als dat kind zichzelf en anderen in gevaar brengt door op een opgedreven step rond te racen in een park verwacht ik dat de politie haar best doet om hem halt te doen houden.
Ik verwacht dat inderdaad ook, op de gepaste manier.
In dit geval heeft de politie hem, en mogelijke omstaanders, net meer in gevaar gebracht lijkt mij.

Ik zou dan vooral verwachten dat je als samenleving/uitvoerende macht er alles aan doet om zo'n kinderen uit de handen van dergelijke criminelen te houden. Daarbij de resources dus ook vooral te gebruiken voor het vangen van die figuren en niet voor het vangen van loopjongetjes van 12 jaar. Dat laatste is tenslotte ook maar gewoon dweilen met de kraan open.

Maar het is toch een triestig ongeval. We kunnen er van uitgaan dat die agenten die kleine niet opzettelijk wouden doodrijden. Het kan en zal inderdaad een cascade aan inschattingsfouten geweest zijn maar dat maakt het niet minder een ongeval.
Ik sta daar echt helemaal anders in, sorry. Ik vind dat je alleen maar van een triestig ongeval kan spreken als er niets is dat je redelijk had kunnen doen om het te voorkomen. Van zodra je bewust regels hebt overtreden en/of bewust lak hebt gehad voor de veiligheid van je omgeving, dan klinkt het voor mij extreem cynisch om te spreken van een triestig ongeval. Dat wil nog niet zeggen dat je per opzet of intentioneel iemand iets hebt aangedaan, maar door dit soort dingen te blijven benoemen als een tragisch ongeluk, schuif je alle verantwoordelijkheid weg. Wij gaan daar als maatschappij veel te licht over. Voor mij zou het bewust in gevaar brengen van anderen quasi gelijk beoordeeld moeten worden als het intentioneel schade toebrengen aan anderen.

Waarom is alles altijd zo zwart-wit? Uiteraard moest die jongen niet gevlucht zijn, uiteraard moesten zijn ouders hem die step niet gegeven hebben. Maar dat ontslaat de politie nog niet van haar verantwoordelijkheden.

Ja, het is normaal dat de politie iemand probeert tegen te houden die vlucht, maar is het normaal dat dit tegen elke kost gebeurt? Ik verwacht van onze politie proportionaliteit, en dat ze de correcte risico-afwegingen maakt. Een kind op een step aan hoge snelheid achtervolgen met een politie-combi doorheen een stadspark, wanneer dat kind geen rechtstreeks gevaar was voor de omgeving, faalt voor mij op al die checks.

Voor het Internationale Verdrag van de Rechten van het Kind dat ons land ondertekend heeft, en waarbij wij de minimumleeftijd op 12 jaar hebben gezet, worden kinderen onder de 12 jaar niet in staat geacht een strafbaar feit te begaan en rust er een vermoeden van niet-verantwoordelijkheid. Het is ook pas vanaf 12 jaar dat ze onder het jeugddelenquentierecht vallen. Natuurlijk kunnen kinderen in de praktijk MOF'en plegen, dat ontken ik ook niet. Maar opnieuw gaat het hier over proportionaliteit en risico-inschatting. Wat zit je te doen wanneer je met een combi aan hoge snelheid een kind achtervolgt, die volgens onze wetgeving niet eens verantwoordelijk gesteld kan worden voor zijn daden?

Ik kan dat argument van vluchten enigszins snappen als het om een meerderjarige gaat, al mag ook dat zonder andere verzwarende omstandigheden nooit een doodsvonnis betekenen, maar het gaat hier om een kind. Kinderen zijn onvoorspelbaar, kunnen makkelijker in paniek geraken, nemen (voor ons) onlogische beslissingen, ... Er wordt hier door velen ook weer hoogdravend gedaan over slechte opvoeding, maar op zo'n leeftijd kunnen kinderen in onverwachte situaties gewoon anders reageren dan hoe ze opgevoed zijn. Zeker wanneer ze schrik hebben. En als agent, als getrainde professional, zou je moeten weten dat je kinderen niet op dezelfde manier kan en mag behandelen als volwassenen.

De politieagent die Mawda doodschoot heeft 10 maand voorwaardelijk gekregen voor onopzettelijke doding dus dat is bullshit wat je zegt.

Twee weken geleden heeft een politieagent die zijn rijbewijs moest inleveren (TWEE JAAR GELEDEN) in een dodelijk ongeval betrokken geweest in zijn combi.

Voor mij is dat per direct ontslag. Als een politieagent rondrijdt zonder rijbewijs in een combi, dan is dat voor mij is dat het enige mogelijk resultaat als je wil dat iedereen in de maatschappij de rol en job van een politieagent serieus wilt nemen.

Als een politieagent nazigroeten zit uit te brengen op camera bij een mens die zit te sterven, dan is het enigste logisch resultaat: per direct ontslag. Wederom, als je wil dat iedereen in de maatschappij de rol en job van een politieagent serieus wilt nemen, dan is dat het enigste mogelijk resultaat.

Dat is mijn kritiek vooral met sommige zaken van de politie.
Ze klagen dat er geen respect meer is voor de job van politie maar daartegenover lijkt het precies dat die job van politie ook niet echt serieus beoordeeld wordt. Want de eerste reflex is "hoe zetten we die uit de wind?" als het misloopt.

Zelfde met die kleuter die neergeschoten is. Tuurlijk wil die politieagent geen kleuter neerschieten maar als het is om te bekijken "is het juist wat die gedaan heeft".
Dan is het direct: "ah, geen politieschot",
Dan is het "ah, er was een schot maar het was niet in de kleine"
dan is het toch een kogel in de hoofd van de kleine?

Op donderdag 17 mei 2018, de dag van de feiten, deelde het parket van Doornik mee dat er een dodelijk slachtoffer was gevallen bij een politieactie tegen mensensmokkelaars. De parketwoordvoerder verklaarde dat een tweejarig meisje overleden was aan een hoofdletsel, vermoedelijk een schedelbreuk, maar dat de politie geen schoten had gelost.[2] Later die dag volgde een rechtzetting: de politie had geschoten maar zonder Mawda te raken, want ze vertoonde geen kogelwonden.[3] Volgens de parketwoordvoerder had het Comité P reeds vastgesteld dat de politieagenten geen verantwoordelijkheid trof voor de dood van het meisje. Als alternatieve verklaringen suggereerde hij ziekte, de schok van het ongeval of een slag op het hoofd toegebracht door een inzittende.[4]

Dat is direct de reflex van heel het gerechtsgebeuren van "het is nooit de schuld van de agent". Dat is het start van je onderzoek. Ik vind dat nogal opmerkelijk om eerlijk te zijn.

Laatst bewerkt:
die SUV is een standaard patrouillewagen hoor.
en dan heb je het feit dat die agenten aan het patrouilleren zijn, een kind op een step willen controleren/aanspreken, en dat die wegvlucht, wat in de context van het park dat op de lijst "drugs-hotspots" staat, en bendes die minderjarigen inzetten, verdacht is.

je kan dan om het "proportioneel" te maken, een fietsbrigade oproepen, en vaststellen dat de vogel gaan vliegen is tegen dat die er zijn, of je kan zelf de achtervolging inzetten.
irrationele paniek? op mijn 11 jaar, als de politie mij aansprak, dan stopte ik.

dat is het probleem, mede dankzij ACAB: er heerste in bepaalde cirkels het gevoel dat elke interactie met de politie problematisch is, en dat je zo hard mogelijk moet wegvluchten.
als je als politie moet beginnen met alle vluchters te behandelen als "die panikeert, we zullen hem maar laten lopen", wordt er hier morgen een topic gemaakt over de straffeloosheid in Brussel, en waarom de jeugd daar niet aangepakt wordt, etc.

't is een ongeval dat wijst op een dieper probleem in Brussel. door elke keer te zeggen "politie in fout" of "kind in fout" los je dat niet op.

Terug
Bovenaan