Archief - universitair studeren combi fulltime werken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Forzaracing

Legacy Member
NotoriousP zei:
Kan ook aan het volk liggen die de richting studeert hé. :)

Haha ja daar heb je gelijk in ;)
Vele gaan TEW "proberen" en uiteindelijk lukt het dan niet. Diegene die bijvoorbeeld HI gaan doen, die zijn veel zekerder dat ze het aankunnen.

NotoriousP

Legacy Member
Kowalskii zei:
Say what , als master TEW/EW/HIR kan je les geven als licentiaat wiskunde in het 4e,5e en 6e middelbaar. (zeker aan 3u,4u en 5u , geen idee of het aan de 6u/8u ook kan)

Zoals tommie zei, is dat niet gelijkgesteld aan een licentiaat hé.

Bovendien mag jij dat helemaal niet, hier: Bekwaamheidsbewijzen voor de vakken SO staan de vereisten voor 3de graad aso/tso/kso. Het kan zijn dat sommige scholen dat toelaten bij gebrek aan alternatieven maar officieel mag het niet.


Kowalskii zei:
En wat betreft het 'volk', je kan de statistieken eens bekijken: UGent Faculteit Economie en Bedrijfskunde GO - Over onze studenten
Quasi allemaal ASO en gemiddeld 5,6uur wiskunde gehad ;) Toch bizar hé?

:doc:

Dat was maar een graptjen hé.

Kowalskii

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zoals tommie zei, is dat niet gelijkgesteld aan een licentiaat hé.

Bovendien mag jij dat helemaal niet, hier: Bekwaamheidsbewijzen voor de vakken SO staan de vereisten voor 3de graad aso/tso/kso. Het kan zijn dat sommige scholen dat toelaten bij gebrek aan alternatieven maar officieel mag het niet.

Ken twee mensen met diploma TEW en HIR die les (wiskunde en economie) geven in het 5e en 6e middelbaar, vandaar. Deze hebben ook een extra jaar 'lerarenopleiding' gevolgd dus denk wel dat het wettelijk mag.

FrankGrimes

Legacy Member
Forzaracing zei:
Jongen, luister eens, ik heb 7u wiskunde gedaan, wiskunde bij TEW was enkel herhaling wat ik al gezien heb.
Maar in tegenstelling tot jij, ben ik wel iemand die met zijn medestudenten omgaat. En dus weet ik uit ervaring dat wiskunde zeker geen makkelijk vak is.

De TS komt uit TSO, geen integralen of afgeleiden gezien.
Op 2 lessen tijd moet hij dit kennen, van 0 tot examenklaar.
Vind jij dit evident ? Dan zijt gij echt wel de zeveraar ;)
Hij gaat daar heel wat zelfstudie in moeten steken.

Dat wiskunde niet het moeilijkste vak is van TEW, akkoord, vele onderschatten het niet maar de TS duidelijk wel.

Het is niet omdat gij TEW fucking easy vind dat dit voor iedereen zo is ? De leerstof zelf is niet moeilijk maar er kruipt wel veel tijd in om alles te snappen. In het secundair houden ze mooi je handje vast als je het niet snapt, vergeet dat maar op het unief. Gaat het te snel hebt ge gewoon pech en zoek het dan maar zelf uit, good luck.
Ik snap niet dat gij een richting kunt doen die gij te gemakkelijk acht.

Als je echt een master TEW bent dan weet je ook dat in het eerste jaar er een slagingspercentage is van 30-40% (bron: Studievoortgangscijfers - KU Leuven). Als het zo makkelijk was dan slaagde iedereen, toch ?

Trouwens de TS mag het van mij gerust proberen, om zonder voorkennis en alles in zelfstudie te slagen voor vakken zoals wiskunde, boekhouden en statistiek, ik hou hem vooral niet tegen ;)

I don't give a shit hoeveel uur wiskunde je hebt gehad. De wiskunde die in TEW wordt gegeven is haalbaar voor iedereen die er een beetje moeite voor doet.
How the fuck weet jij nu of ik al dan niet met mijn medestudenten omga, jij pretentieuze aandachtshoer met je "Ik heb 7u wiskunde gedaan IN HET FUCKING MIDDELBAAR"

Dat maakt niet uit of hij al dan niet TSO heeft gedaan. Dat gaat hier niet over het continuümhypothese van Cantor ofzo hé. DAAR heb je aanleg voor nodig. Dat is materie dat niet voor iedereen is weggelegd. Maar fucking baby wiskunde à la afgeleiden,integralen kan iedereen als hij/zij moeite doet. Ze gaan er zelfs helemaal niet diep op in. Is gwn repetitief werk waar niet veel inzicht voor nodig is.

Jij wil gwn erkenning krijgen alsof 7u wiskunde IN HET MIDDELBAAR jou automatisch intelligent maakt.
Bullshit, je hebt juist de dunste oppervlakte gezien van wat wiskunde echt is.

NotoriousP

Legacy Member
tommie314 zei:
Elke master mag wiskunde geven. Dus ook een pol en soccer die 3 uur wiskunde had in het middelbaar mag lesgeven aan Latijn wiskunde 8. Hij wordt bovendien evenveel Betaald als een burgerlijk ingenieur. Meer zelfs, want zijn studie is een jaar korter dus een jaar meer anciënniteit op dezelfde leeftijd.

Ik hoop dat mijne kleine later zo iemand krijgt, ik ga hem zohard met moeilijke vragen naar de les sturen. :)

Eigenlijk wel best schandalig, TEW tot daar aan toe maar echt mensen die niet eens de vereiste wiskunde gehad hebben? België...

Forzaracing

Legacy Member
FrankGrimes zei:
I don't give a shit hoeveel uur wiskunde je hebt gehad. De wiskunde die in TEW wordt gegeven is haalbaar voor iedereen die er een beetje moeite voor doet.
How the fuck weet jij nu of ik al dan niet met mijn medestudenten omga, jij pretentieuze aandachtshoer met je "Ik heb 7u wiskunde gedaan IN HET FUCKING MIDDELBAAR"

Dat maakt niet uit of hij al dan niet TSO heeft gedaan. Dat gaat hier niet over het continuümhypothese van Cantor ofzo hé. DAAR heb je aanleg voor nodig. Dat is materie dat niet voor iedereen is weggelegd. Maar fucking baby wiskunde à la afgeleiden,integralen kan iedereen als hij/zij moeite doet. Ze gaan er zelfs helemaal niet diep op in. Is gwn repetitief werk waar niet veel inzicht voor nodig is.

Jij wil gwn erkenning krijgen alsof 7u wiskunde IN HET MIDDELBAAR jou automatisch intelligent maakt.
Bullshit, je hebt juist de dunste oppervlakte gezien van wat wiskunde echt is.

-_- Wtfff ???

Waarom zeg ik dat ik 7u wiskunde heb gehad ? Omdat jij zegt dat ik het moeilijk vond en dat is niet zo MAAR ik heb er wel tijd in moeten steken en zeker mijn medestudenten die nog nooit maar 1 integraal hadden gezien.

Voor een master student te zijn ben je wel heel volwassen ;)

FrankGrimes

Legacy Member
Forzaracing zei:
-_- Wtfff ???

Waarom zeg ik dat ik 7u wiskunde heb gehad ? Omdat jij zegt dat ik het moeilijk vond en dat is niet zo MAAR ik heb er wel tijd in moeten steken en zeker mijn medestudenten die nog nooit maar 1 integraal hadden gezien.

Voor een master student te zijn ben je wel heel volwassen ;)

Ik heb het niet voor pretentieuze losers die denken dat ze "goed zijn in wiskunde" omdat ze wat afgeleiden,integraaltjes kunnen berekenen en al helemaal niet als ze anderen demotiveren voor baby niveau wiskunde.
DAT is een vertekend beeld geven van de realiteit en heeft meer met je ego te maken dan met de materie op zich.

Forzaracing

Legacy Member
FrankGrimes zei:
Ik heb het niet voor pretentieuze losers die denken dat ze "goed zijn in wiskunde" omdat ze wat afgeleiden,integraaltjes kunnen berekenen en al helemaal niet als ze anderen demotiveren voor baby niveau wiskunde.
DAT is een vertekend beeld geven van de realiteit en heeft meer met je ego te maken dan met de materie op zich.

Heb ik ooit gezegd dat ik goed ben in wiskunde ? Wie maakt hier nu de foute assumpties ?
Ik demotiveer niemand, ik ben realistisch maar als we jou mogen geloven zeveren de universiteiten wanneer ze aanraden een vooropleiding gevolgd te hebben in het secundair met 5u wiskunde voor te beginnen aan TEW.

Maar zoals ik zei: De TS mag gerust starten met TEW hij zal Kowalskii en mij wel gelijk geven ;)

Ik vind u eerder de pretentieuze zak met u "TEW is easy" ... Tuurlijk ;)

Kowalskii

Legacy Member
FrankGrimes zei:
Ik heb het niet voor pretentieuze losers die denken dat ze "goed zijn in wiskunde" omdat ze wat afgeleiden,integraaltjes kunnen berekenen en al helemaal niet als ze anderen demotiveren voor baby niveau wiskunde.
DAT is een vertekend beeld geven van de realiteit en heeft meer met je ego te maken dan met de materie op zich.

Nogmaals niemand beweert dat TEW extreem moeilijke wiskunde heeft. Maar voor iemand die niet eens weet wat een afgeleide is zal de wiskunde van TEW wel een struikelblok zijn. Want als je zo redeneert is alles haalbaar. Misschien kan de TS beter ir. gaan doen, heeft hij tenminste nog een deftig diploma en zal hij zich niet moeten bezighouden met wiskunde die makkelijker is dan in het middelbaar. Want niets is immers onmogelijk hé, motivatie ftw.

swordfish

Legacy Member
Hier nog enkele ervaringen van iemand in gelijkaardige situatie.

Ik ben momenteel door mijn 3 jaar graduaat in avondschool (Marketingmanagement) + één jaar vervolgtraject naar Bachelor Marketing heen.

Over deze periode kan ik je zeggen dat dit eigenlijk wel meeviel. Ik kon nog steeds 3 x per week gaan sporten en combinatie met een fulltime job. Heb in totaal 1 herexamen (damn you HRM!) gehad in die periode en uiteindelijk steeds geslaagd. Ik had buiten zondagmiddag/avond wel 0,0 vrije tijd over dat moet ik er wel bijvertellen.. Je moet voor je graduaat rekenen op 2 avonden per week + een volledige zaterdag les. Het vervolgjaar naar Bachelor is maar 2 avonden in de week. Komt in dat jaar ook nog wel stage bij maar daar kan je gemakkelijk mee "foefelen" op je eigen bedrijf..

Wat ik nu nog op menu heb staan is 2 schakeljaren en dan 1 jaar voor mijn master TEW (2-3 avonden per week).

Voor een universitaire opleiding (master) volledig in avondschool te behalen moet je dus rekenen: 3 jaar graduaat + 1 jaar bachelor + 2 schakeljaren + 1 jaar master = 7 jaar. Komt dus neer op 3 extra jaren tov dagonderwijs.

Ik ben zelf nog maar 26 en ben blij dat ik er vrij vroeg aan begonnen ben. Het gedacht al over de helft te zijn doet ook veel natuurlijk al weet ik ook dat het moeilijkste nu pas zal komen:) Heb zelf nooit veel hinder ondervonden om zonder hoger diploma aan een goeie job te geraken maar als je ver hogerop wil geraken is het echt wel nodig een deftig diploma te hebben dat is nu al wel duidelijk. En ja er is altijd wel een klein % dat er zonder geraakt maar daarop alleen kan je echt niet op vertrouwen.

Anyway het is sowieso een goeie investering wat je ook studeert en als je bereid bent veel vrije tijd op te geven zeker doen het is mogelijk. (of toch tot bachelor in ieder geval)

User deleted

Legacy Member
Ik werk voltijds en studeer deeltijds in een universitaire bacheloropleiding. Deeltijds is ongeveer de helft, dus 30 studiepunten per jaar. Dit komt neer op iets meer dan twee vakken per semester en 6u les per week (telkens na 18u, want het is een avondopleiding).

Als ik het tijdens het jaar allemaal wat bijhoud is het voor mij totaal geen probleem, en je sociaal leven schiet er echt niet bij in. Ja, tijdens de blok- en examenperiode wel, maar dat geldt voor elke student.

Ik probeer naar elke les te gaan. Per week besteed ik daarbuiten nog twee à drie uur aan lessen voorbereiden of herhalen.

Tijdens de blok- en examenperiodes neem ik al mijn educatief verlof op (dit was iets meer dan 100u verlof voor vier vakken in één academiejaar), en nog enkele dagen normaal verlof. Educatief verlof kan je - denk ik - voor alle hogeschool- en universitaire richtingen aanvragen. De richting hoeft volstrekt niets met je jobinhoud te maken te hebben. De aanvraag doe je bij je werkgever, en als het gaat om een avondopleiding is deze verplicht dit goed te keuren. Google it.

Om het draaglijk te houden neem je dus best niet evenveel vakken op als de normale studenten. Ook raad ik je aan om altijd naar de lessen te gaan, ook al is dit voor jou ver. Na het eerste semester kan je het evalueren en zien of je niet enkele lessen kan missen, maar ik zou daar nooit op voorhand van uitgaan, zeker niet in jouw situatie (al jarenlang van de schoolbanken). Voorts moet je het erg goed bijhouden tijdens 't jaar, nog veel meer dan als normale student.

Met de informatie die je geeft raad ik een universitaire richting (voorlopig) af. Dit zal hoogstwaarschijnlijk niet doenbaar zijn. Het slaagpercentage van TSO'ers aan de universiteit is, ook in humane richtingen, bijzonder laag. Laat staan voor een TSO'er die voltijds werkt en al meer dan tien jaar van de schoolbanken is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan