Archief - universitair studeren combi fulltime werken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dean75

Legacy Member
Hallo !

Ik ben 36 jaar maar heb de laatste jaren steeds geworsteld met het feit dat ik gewoon iets anders moet gaan doen in mijn leven.

Ik heb het me altijd beklaagd dat mijn diploma niet hoger is dan secundair .

Eigenlijk heb ik er nu genoeg van en zou ik graag opnieuw willen gaan studeren en er mij voor de volle 100 % voor inzetten .
Ik zou dit echter wel willen combineren met een fulltime job en een richting op universitair niveau .

Ben al eens opzoek geweest naar richtingen die mij interesseren , maar denk dat er wel enkel bijzijn die toch niet echt haalbaar zijn voor mij .

Natuurlijk denk ik ook aan de centen die achteraf volgen en hoe snel het loon kan stijgen .

De richtingen die mij interesseren zijn rechten ( jurist , niet voor advocaat ) ,
marketing , acountancy fiscaliteit ,........

Mijn talen zijn niet goed ( engels lezen goed spreken matig , frans ken ik niet ) .

Maar ook mijn wiskunde is niet zo bijzonder .


Zijn er mensen op dit forum die mij wat raad kunnen geven opgebied van avondonderwijs universitair niveau ?

Is het doenbaar ??


Welke richting zou in mijn geval en met mijn mankementen zoals talen en wiskunde toch haalbaar kunnen zijn ?


Graag een reactie ?


Onder welk contract kan ik mij het best inschrijven ??


Dank U

FrostByte

Legacy Member
Kan aan de unief studeren en werken? Ja, wss wel.

Is het makkelijk? Och god, neen.

Ik vind het prachtig dat je nog probeert bij te schaven maar wat je misschien vergeet is dat studeren een voltijdse bezighouding is. Naast de lessen overdag(die sterk aangeraden zijn) moet je er werkelijk héél veel tijd in steken. Het is een process die eigenlijk verschillende jaren duurt. Je moet eigenlijk op ieder moment er op bepaalde hoogte mee bezig zijn.

Ik wil je niet ontmoedigen maar om nog een serieuze studie zoals rechten te doen moet je bijna een lening aangaan(of spaarcenten hebben van je jaren gewerkt te hebben) en misschien je werk veranderen in part-time om deze situatie een slaag-kans te geven. Als je gewoon na je werk-uren nog een studie wil doen (gecombineerd met een gezins-leven?) is dit niet mogelijk.

Je kan niet werken, gezin en studie tegelijkertijd doen. Ik rekende altijd dat ik minstens 5 tot 6 uur per dag intensief met studie bezig was, in de examens meestal bijna dubbel zoveel.

Maar informeer eens aan de unief. Als je dit echt wil, moet je dit proberen. Hetgeen ik gewoon wil zeggen is dat je leven zoals je het kent wel totaal zal veranderen voor de komende jaren als je dit doet. En dit moet toegelaten zijn in je familie-situatie.

Nerath

Legacy Member
Ik zit - min of meer - in dezelfde situatie, enkel is ze wel iets gunstiger dan bij jou. Ik heb reeds een hoger diploma, ben maar één jaar van de schoolbanken af en heb een job waarbij ik fulltime 30u werk per week.

De vraag die je jezelf moet stellen is wat je bereid bent op te offeren voor dit studeren? Je zegt dat je je job fulltime wil blijven uitoefenen, uiteraard is dit mogelijk, in theorie. In de praktijk hangt het er sterk van af hoe veel uur je effectief zult werken per week.

Het hangt ook af van de gewilligheid van je baas, sommigen zullen dergelijke studies aanmoedigen terwijl anderen er compleet van gruwen.

Mijns inziens is fulltime werken, studeren én er een leven op nahouden een onmogelijke taak. Zeker wanneer je dit in een gezinssituatie zou proberen.

Sommige universitaire opleidingen richten zich ook effectief op de werkende mens, deze opleidingen zijn vooral op de UA (Universiteit Antwerpen) en de VUB (Vrije Universiteit Brussel) te vinden. Wat hier dus ook meespeelt is het woon-werk-studieverkeer, zeker niet te onderschatten.

Een betere schets van je eigen situatie (soort job, gezin, ...) kan mensen die reeds ervaring hebben met jouw idee misschien in staat stellen je beter te helpen.

joshetei

Legacy Member
FrostByte zei:
Kan aan de unief studeren en werken? Ja, wss wel.

Je kan niet werken, gezin en studie tegelijkertijd doen. Ik rekende altijd dat ik minstens 5 tot 6 uur per dag intensief met studie bezig was, in de examens meestal bijna dubbel zoveel.

Het hangt af van welke richting je doet en hoe snel je dingen oppikt, maar laat je vooral niet ontmoedigen door deze post, dat zit echt sowieso een pak boven het gemiddelde :) Neem eerder 5 uur per dag enkel in het weekend als je in de week niets gedaan hebt en niet naar de les bent geweest, dan maak je nog een grote kans om te slagen.

Wat mij het meest demotiverend lijkt is dat je je verlof zal moeten gebruiken voor de examenperiodes, lijkt mij niet te onderschatten.

Iemand

Legacy Member
Rechten is wat mij betreft haalbaar zonder de lessen te volgen. Ik vind van mezelf dat ik geen bijzonder intellect heb, maar slaag er ook in om de cursussen met samenvattingen die op de site van onze vereniging staan te doorgronden en zo te slagen op de examens.

Ale, in de master zijn de lessen wel aangeraden, maar in de bachelor hoeft dat niet imo. Tevens bestaat het statuut van werkstudent dat ook rekening houdt met het moment waarop de praktische oefeningen gevolgd worden. (Dat zijn er 4 per semester).

De rechtenopleiding is wel redelijk wat blokwerk en kan soms redelijk pittig zijn. Niet alles zit zo makkelijk in elkaar waardoor een portie tekstanalyse best een welkom element is. Daarnaast is het ook redelijk belangrijk om de grote lijnen te kunnen zien in stof die vaak zeer gedetailleerd is. Als je dat kan en je bent bereid om elk weekend full time te studeren en om in de examenperiode ook echt alles te geven (pak 2 maand congé), dan moet je weten of het je lukt of niet na het eerste jaar.

Hawk

Legacy Member
Iemand zei:
Rechten is wat mij betreft haalbaar zonder de lessen te volgen. Ik vind van mezelf dat ik geen bijzonder intellect heb, maar slaag er ook in om de cursussen met samenvattingen die op de site van onze vereniging staan te doorgronden en zo te slagen op de examens.
Trololo. Dus nooit naar Engels zn lessen geweest?

@ TS: Studeren/samenvatten/zaken bijhouden in't weekend is voldoende tijdens 't jaar voor Rechten. (in de Bach, in de Master hangt het af van welke keuzevakken ge pakt)

Iemand

Legacy Member
Hawk zei:
Trololo. Dus nooit naar Engels zn lessen geweest?

@ TS: Studeren/samenvatten/zaken bijhouden in't weekend is voldoende tijdens 't jaar voor Rechten. (in de Bach, in de Master hangt het af van welke keuzevakken ge pakt)

Naar Engels nooit. Ik denk globaal genomen naar 15 a 20% van de lessen van de bachelor geweest.

Hawk

Legacy Member
Iemand zei:
Naar Engels nooit. Ik denk globaal genomen naar 15 a 20% van de lessen van de bachelor geweest.
Engels is dus wel aan te raden. (@ ts) Gewoon omdat het zo'n @#€@{[ vak is met een {#@{@ prof.

Anyway, Iemand lijkt me op dat vlak eerder een uitzondering. Meeste mensen gaan naar de (belangrijkste) lessen. Maar voor werkstudenten zijn er toch aparte lesmomenten, 's avonds enzo? Check website ugent.

Iemand

Legacy Member
Hawk zei:
Engels is dus wel aan te raden. (@ ts) Gewoon omdat het zo'n @#€@{[ vak is met een {#@{@ prof.

Anyway, Iemand lijkt me op dat vlak eerder een uitzondering. Meeste mensen gaan naar de (belangrijkste) lessen. Maar voor werkstudenten zijn er toch aparte lesmomenten, 's avonds enzo? Check website ugent.

Engels is op emeritaat btw. :p
Potentieel off/on-topic.

@TS: misschien is 4/5e werken nog niet zo'n slecht idee. Weinig loonverlies en je behoudt wat tijd voor jezelf? :)

Hawk

Legacy Member
Iemand zei:
Engels is op emeritaat btw. :p
Idd. Ik had beter "was" geschreven. Em staat wel nog op de website van ugent als ZAP :p.

Anyway, veel kans dat het er nooit van komt @ TS. Wees realistisch. 36 jaar en enkel middelbaar en nu wilt ge unief doen. 't Is haalbaar mits ge veel motivatie hebt en ge uzelf kunt/wilt leren blokken (daar ge eigenlijk nog nooit geblokt hebt (aso = easymode)).

FrostByte

Legacy Member
Hawk zei:
Idd. Ik had beter "was" geschreven. Em staat wel nog op de website van ugent als ZAP :p.

Anyway, veel kans dat het er nooit van komt @ TS. Wees realistisch. 36 jaar en enkel middelbaar en nu wilt ge unief doen. 't Is haalbaar mits ge veel motivatie hebt en ge uzelf kunt/wilt leren blokken (daar ge eigenlijk nog nooit geblokt hebt (aso = easymode)).

Voila, dit wilde ik zeggen: ja het kan. Maar ik wil zeker ook niet diegene zijn die zegt: 'och, da lukt wel, tgaat mss wat moeite kosten wel'

Dit is een héél zware opdracht die je kiest en het houdt in dat je superveel zult moeten doen.

Maar het kan zeker. Vooral als je een humane richting doet en geen exacte wetenschap, anders zou je zowat eerst een jaartje wiskunde moeten volgen, gezien het zo lang geleden is(ik denk niet dat je je wiskunde-boeken nog open gedaan hebt sinds je uit het middelbaar kwam...)

Ifbu

Legacy Member
Gaat u nooit lukken. Gewoon niet aan beginnen. Als je echt iets kompleet anders wil doen zou ik het houden op avondschool.

Soeverein

Legacy Member
Wat is iedereen hier toch bezig over de opleiding volgen zonder lessen te doen? Kijk wat rond. Er zijn opties om een hoger diploma volledig via avondonderwijs te halen (collega van mij doet nu een master degree via avondschool, en combineert dat met fulltime job). Ja het gaat langer duren dan dagonderwijs, maar je hebt wel deftige begeleiding en zult in een klasgroep zitten van personen die grotendeels in dezelfde situatie zitten.

Voor richtingen die je opsomt zoals jurist, marketing, accountancy etc zou ik trouwens aanraden voor een A1/bachelor diploma te gaan aan een hogeshool en niet direct aan een unief te beginnen. Als je dat hebt gehaald en je hebt nog steeds zin om er verder in te gaan kan je nog voor die Master gaan, maar je gaat al een heel stuk vooruit kunnen met dat bachelor diploma ook. En heb je na 3-4 genoeg van de combinatie studie/werk, dan heb je tenminste nog een nuttige bachelor ipv zo'n academisch bachelor diploma wat net goed is om je voeten mee af te vegen.

Nerath

Legacy Member
De UA heeft wel een opleiding rechten in avondonderwijs natuurlijk. Hierbij heb je colleges tijdens de avond en zaterdagochtend.

AWD

Legacy Member
Over de opleiding in avondonderwijs weet ik niets, maar ik doe zelf ook de combinatie full-time job en studeren (60stp).

Het is dus wel degelijk mogelijk, zelfs zonder herexamens, maar gemakkelijk is het zeker niet.
Ik werk 's nachts dus in theorie kan ik overdag naar de les, maar ik leer beter op mezelf dus de lessen volg ik nooit.
Ik kijk gewoon in het lessenrooster welke hoofdstukken ze die dag doen, en dan zorg ik ervoor dat ik minstens even ver heb aangeduid en aandachtig heb gelezen. Het vergt discipline, maar anders is het niet haalbaar.

De examens zijn ontzettend lastig. Je kan niet zomaar 8u/dag leren zoals de anderen dus dan is het wel een maand of 2 echt doorzetten en elk vrij moment achter de boeken zitten. Ik neem mijn verlof voor de examendagen (soms redelijk frusterend, maar ik heb geen keuze).

Conclusie: als je het echt wil doen, is het mogelijk op deze manier. Maar je moet er wel bijnemen dat je zeker 4 maand lang (2 examenperiodes) enkel zal werken en studeren. Ik heb er geen spijt van dat ik het zo doe.
Als je geen echte haast hebt, zou ik eerder 30stp per jaar volgen, zodat de last iets minder is. Of kijken naar de speciale regeling voor avondonderwijs.

Th1x4nG

Legacy Member
Uit interesse, AWD, wat is uw verhaal? Wat hebt ge gedaan? Wat was uw motief om terug te gaan studeren en wat studeert ge?

@OP: Ge zijt uzelf niet meteen aan het bestoefen... Niet goed in talen, niet goed in wiskunde? :p

Forzaracing

Legacy Member
Niet goed in wiskunde: Dan sluit je TEW/EW/HIR al uit, met deze richtingen zou je kunnen doorgaan naar marketing of accountancy

Voor rechten heb je geen wiskunde nodig en ook talen zijn beperkt. maar je moet wel veel leerstof verwerken. Wat vele hier zeggen, dat je in het weekend alles kan lezen en samenvatten, heb ik nog horen zeggen

MAAR ik weet niet hoe u gezinssituatie is maar ik ga nu al zeggen dat je niks vrije tijd meer over hebt. Er zijn weken dat unief echt rustig is maar dat kan plots omslaan en het kan echt druk worden. Als je dat met werk moet combineren, ga je constant bezig zijn.

Hier thuis zijn ze ook begonnen met studeren en ik merk dat het heel moeilijk is om terug te beginnen. Zeker als je al wat ouder bent en al lang van de schoolbanken af bent.

Universiteit is niet onmogelijk, helemaal niet maar je moet echt wel veel doorzettingsvermogen hebben om 4 jaar constant bezig te zijn.

trouwens, hoe ga je dat in de blok doen ? Studenten leren minstens 8u* per dag en dat 2-3 weken lang. Hoe ga je dat doen ?
*Ik heb geen interesse in mensen die minder als dat leren of die maar 1 week leren, hou dat gezever maar voor jezelf

Iemand

Legacy Member
Forzaracing zei:
trouwens, hoe ga je dat in de blok doen ? Studenten leren minstens 8u* per dag en dat 2-3 weken lang. Hoe ga je dat doen ?
*Ik heb geen interesse in mensen die minder als dat leren of die maar 1 week leren, hou dat gezever maar voor jezelf

Stop dan met zeveren he kerel. De OP vraagt voor realistische antwoorden. Tenzij je zelf rechten studeert, kan je daarop geen antwoord geven. Ten eerste is die minstens acht uur onjuist, maar reken wel dat je daags acht uur bezig bent met je studies met je pauzes bij. 5u30 studie, 2u30 pauze. Daarnaast is 2 a 3 weken veel te kort. Reken maar op 2 maand studeren op per reguliere examenperiode. 3 a 4 weken blok, en dan 4 weken examens.

maxdevis

Legacy Member
@ TS: gebruik zeker eens de search, er zijn al heel wat threads geweest hierover.

Ik heb eergisteren mijn allerlaatste examen gehad als werkstudent (Master Sociologie).
Heb de afgelopen drie jaar voltijds gewerkt en een schakelprogramma en een master afgewerkt (samen 120 studiepunten).
Dus ongeveer 40 studiepunten per jaar. Dat was voor mij persoonlijk het maximum. Ik spreidde wel alles over de verschillende zittijden. Dus als ik zeven vakken had, dan deed ik in januari er vb 3 in juni 2 en in augustus nog eens 2.
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
- het gaat sowieso ten koste van je sociaal leven en de mensen rondom jou.
- je moet tevreden zijn met minder (ik studeerde zeer "economisch". 10/20 was voldoende voor mij, ook al wist ik dat ik gemakkelijk een 15 kon halen als ik meer tijd had. Er zijn vakken waar ik op 3 dagen door raasde (mbv notities van de dagstudenten). Dat is allesbehalve leuk studeren, maar wegens tijdsgebrek kon dat niet anders.)
- en dan het belangrijkste: discipline en plannen. Je moet er tijd in steken. Sommige meer dan anderen, maar omdat je al +/- 60u per week met je werk bezig bent (gepresteerde uren en verplaatsing), moet je zeer veel discipline aan de dag stellen om de uren dat je vrij hebt, toch af en toe een boek vast te pakken. Stel eens een planning van een doodgewone week op en schrap al de uren dat je werkt, je verplaatst, eet, ....
Bij mij bleef er niet veel over...

Maar als je het echt ziet zitten, zeker doen!
Met wat chance ben je klaar als je 42 bent, dan kan je nog gerust 23 jaar met dat diploma werken!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan