Archief - Studiebeurs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cerulean

Legacy Member
JPV zei:
Zie uitzonderlijke toelage:
Toelagebedragen studietoelage hoger onderwijs
+ het feit dat er nog altijd naar je inkomen gekeken wordt.


Een zelfstandig student is wel automatisch een kotstudent.

Correct :)
Voor de rest wordt dezelfde formule gehanteerd om de toelage te berekenen als bij oudergerelateerde dossiers.
Bij een zelfstandig student is het aantal punten in de leefeenheid 0 (tenzij de student zelf kinderen ten laste heeft), en afhankelijk van het inkomen krijg je dan een hoge of lage studiebeurs. Maar idd altijd de berekening als kotstudent.
Voor dit schooljaar liggen minimum- en maximumgrens voor 0 punten in de leefeenheid op 7126.97 euro en 15709.62 euro.
Zit je onder die 7126.97 euro, dan krijg je het maximumbedrag. Zit je onder 712.7 euro, dan krijg je de uitzonderlijke toelage. Zit je boven 15709.62 euro, krijg je niks. Alles daar tussen wordt berekend aan de hand van de gewoonlijke formule (die ik niet zomaar even uit het hoofd ken :p)

Cerulean

Legacy Member
tommie314 zei:
Het ging vooral om het fiscaal ten laste zijn vs/en zelfstandig student zijn. De 2 kunnen perfect samen zijn.

Voor de fiscus misschien wel. Maar het ging hier over statuten bij de dienst studietoelagen, daar val je nooit onder 2 categorieën tegelijk.

Cerulean

Legacy Member
tommie314 zei:
Hoeveel moet je nu trouwens exact verdienen om de maximumbeurs als zelfstandig student te krijgen? 7 681,81 (=volgens ugent minimumbedrag om zelfstandig student te zijn) of 7.126,97 (=minimumgrens bij een leefeenheid van 0 punten)?

Om het maximum bedrag te krijgen, mag je maximum 7126.97 euro verdiend hebben.
Om het statuut van zelfstandig student te bekomen moet je minstens 7681.81 euro verdiend hebben, gespreid over 12 maanden in maximum 2 aaneensluitende jaren (gewoonlijk 2010 en 2011 voor het schooljaar 2011-2012)

Cerulean

Legacy Member
tommie314 zei:
In welke situatie kan je daar dan tussen vallen? Als je 6000 verdient ben je geen zelfstandig student en is je leefeenheid bij je ouders. Als je 7300 verdient ben je nog altijd geen zelfstandig student. Wie kan dus een leefeenheid van 0 hebben met een inkomen tussen de 7126,97 en 7681,81?

Je kan bv het statuut zelfstandig verwerven als je in 2010 pakweg 8000 euro verdiend hebt. Als je dan in 2011 bv 5000 euro verdiend hebt, mag de toelage berekend worden op die 5000 euro ipv 8000.
Dus: die 8000 euro om het statuut de bekomen, en die 5000 euro om het maximumbedrag te krijgen. Als je in 2011 helemaal niks meer zou verdiend hebben, mag er rekening gehouden worden met 0 euro, en krijg je de uitzonderlijke toelage. Dit komt natuurlijk maar uitzonderlijk voor :)

Cerulean

Legacy Member
tommie314 zei:
Klopt volledig 10/10. Het meest wenselijke is dus om elk jaar 7681,81/2 te verdienen. Dan krijg je de maximumstudiebeurs (7681,81/2 < 7126,97) als zelfstandig student, ben je fiscaal ten laste bij je ouders voor de fiscus, krijg je nog kindergeld, en betaal je nog altijd 0% belastingen.

Je moet zelfs niet elk jaar zoveel verdienen. 1 keer is genoeg. Als je bij je ouders blijft wonen kan je dat statuut behouden door in het jaar waarin 31 december van dat schooljaar valt minstens 2890 euro netto te verdienen. Je moet het statuut van zelfstandig student niet elk jaar opnieuw verwerven.

The reader

Legacy Member
mss domme vraag ma geld er ook een regel van studeren voor en na je 25
Wnt na je 25 heb je geen kindergeld niet meer dus ik veronderstel dat je dan ook geen studentenjobs meer mag doen of ben ik verkeerd

Cerulean

Legacy Member
Het moet officieel helemaal niet per se een studentenjob zijn die je doet. Een gewone job doen, een jaar doppen, ziekteuitkering krijgen, of leefloon ontvangen kan ook volstaan.

syndrom

Legacy Member
bij mij duurt het ook al een eindje, hebben in november wat papieren opgevraagd en ze zijn der ook nog altijd mee bezig.

Als alleenstaand student is dat wel vervelend.

joshetei

Legacy Member
Was plezant werk, zo'n 90 loonfiches kopieren en op orde steken :p
Das dan wel een nadeel van dagcontracten ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan