Archief - Studiebeurs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

headroom

Legacy Member
Hallo,

Ik zit met een probleem in verband met studietoelage, ik zal mijn situatie kort schetsen. Ik werk al 3 jaar op zaterdag in een bedrijf en werk daar ook geregeld in de vakantie. Hierdoor verdien ik relatief veel en ben daardoor niet meer fiscaal ten laste van mijn ouders.

Nu wou ik dit jaar op kot gaan. Mijn ouders zagen deze grootte financiële kost niet zitten. Daarom moest ik mijn kot zelf betalen. Ik kwam er al snel achter dat ik recht had op een studiebeurs en deze zou de huur van mijn kot ongeveer dekken. Ik stuurde in Augustus alle nodige formulieren op en de mensen van de dienst studietoelagen zeiden dat de afhandeling een 3 tal maand zou duren. Nu zijn we ondertussen 6 maanden verder en ik heb nog altijd geen studiebeurs ontvangen. Ik heb ondertussen al verschillende keren gebeld en telkens zeggen ze mij "geduld meneer we zijn er mee bezig". Ook hebben ze al 2 keer gezegd "ja meneer, ten laatste tegen die datum". Als ik na die deadline bel omdat ik nog altijd niks gekregen heb zeggen dat iemand mij verkeerd heeft ingelicht.

Nu vraag ik mij af of er nog mensen zijn die zo lang moeten wachten op hun studiebeurs ?

AWD

Legacy Member
Hier ook zo!
Ik heb sinds dit jaar mijn papieren ingevuld als 'zelfstandig student'. De eerste keer was in september. In oktober vroegen ze bijkomende papieren ivm mijn kot en alimentatie. Deze heb ik dan binnen de week ingevuld en opgestuurd.

Vorige week kreeg ik weer een mail dat ze extra informatie willen. Als ik dan kijk wat ze precies willen, blijkt het net hetzelfde te zijn als de papieren die ze in oktober hebben aangevraagd.
Daarnaast moet ik een blad invullen met alle inkomsten van 2010 en 2011, en moet ik nog eens alle loonfiches en attesten van vakantiegeld/eindejaarspremie opsturen!

Ik weet niet hoe ze daar precies werken, maar het is echt wel zielig dat ik al 7 maanden aan het wachten ben, terwijl ze beloven alles af te handelen binnen 3 maanden.
Ik begrijp wel dat mijn nieuwe statuut misschien iets ingewikkelder is, maar ik vind het alleszins niet normaal dat ze pas na 4 maanden beseffen dat het papier dat ik had ingestuurd niet voldoende was.

Al dat papierwerk is echt nog veel werk, en ik weet niet eens of ik wel recht zal hebben op een studiebeurs.
Je bent dus alleszins niet de enige die zo lang moet wachten.
Ik zal al blij zijn als alles afgehandeld is tegen het einde van het schooljaar...

kil911ler

Legacy Member
Studiebeurs is altijd 6+ maand wachten hoor. Sucks, I know... maar tis eenmaal azo :(

The reader

Legacy Member
ik ben op zoek gegaan naar een aanvraagformulier voor studiebeurs als zelfstandige student maar welke attesten moet je daarjuist bij steken? Ik heb dat formulier via onderwijs vlaanderen. be

AWD

Legacy Member
bij mij was dat het huurcontract van mijn kot, en dan bewijzen van alimentatie (maar omdat mijn vader niet betaald kon ik dat dus niet opsturen)
En nu hebben ze een nieuw formulier opgestuurd waar ik dan alle inkomsten moet noteren per jaar en daarbij mijn loonfiches moet meesturen.

Je moet dus beginnen met gewoon dat formulier van op onderwijsvlaanderen.be in te vullen en kot- en alimentatiepapieren erbij. Nadien laten zij je wel weten wat ze nog willen van attesten.

AWD

Legacy Member
kil911ler zei:
Studiebeurs is altijd 6+ maand wachten hoor. Sucks, I know... maar tis eenmaal azo :(

Wel tof als je alles zelf moet betalen natuurlijk, dan is het niet zo eenvoudig om een paar maand te wachten. Gelukkig verdien ik genoeg op mijn werk om de huur en eten en boeken enzo te kunnen betalen. Maar niet iedereen heeft het geluk om een goedbetaalde job te vinden als student...

glashelder

Legacy Member
AWD zei:
Wel tof als je alles zelf moet betalen natuurlijk, dan is het niet zo eenvoudig om een paar maand te wachten. Gelukkig verdien ik genoeg op mijn werk om de huur en eten en boeken enzo te kunnen betalen. Maar niet iedereen heeft het geluk om een goedbetaalde job te vinden als student...

Bij sommige onderwijsinstellingen is het mogelijk om een voorschot aan te vragen bij de school zelf, dat je dan later in het jaar terugbetaalt met je studietoelage.

Zie bijvoorbeeld hier: Kan ik een voorschot op mijn studietoelage aanvragen? — Universiteit Gent

pietje666

Legacy Member
Mijn studiebeurs was ook nog niet afgehandeld, had het mid oktober ook allemaal in orde gebracht alle gegevens. Dan maar is langsgeweest langs dat kantoor anderhalfuur mogen wachten en dan zij die vrouw: ha ze zijn er precies nog niet aan begonnen, ik zal het ineens afhandelen => klik klik klik klik => ja volgende week ergens zult ge uw geld krijgen. En ondertussen ben ik betaald geweest :)

Cerulean

Legacy Member
AWD zei:
Hier ook zo!
Ik heb sinds dit jaar mijn papieren ingevuld als 'zelfstandig student'. De eerste keer was in september. In oktober vroegen ze bijkomende papieren ivm mijn kot en alimentatie. Deze heb ik dan binnen de week ingevuld en opgestuurd.

Vorige week kreeg ik weer een mail dat ze extra informatie willen. Als ik dan kijk wat ze precies willen, blijkt het net hetzelfde te zijn als de papieren die ze in oktober hebben aangevraagd.
Daarnaast moet ik een blad invullen met alle inkomsten van 2010 en 2011, en moet ik nog eens alle loonfiches en attesten van vakantiegeld/eindejaarspremie opsturen!

Ik weet niet hoe ze daar precies werken, maar het is echt wel zielig dat ik al 7 maanden aan het wachten ben, terwijl ze beloven alles af te handelen binnen 3 maanden.
Ik begrijp wel dat mijn nieuwe statuut misschien iets ingewikkelder is, maar ik vind het alleszins niet normaal dat ze pas na 4 maanden beseffen dat het papier dat ik had ingestuurd niet voldoende was.

Al dat papierwerk is echt nog veel werk, en ik weet niet eens of ik wel recht zal hebben op een studiebeurs.
Je bent dus alleszins niet de enige die zo lang moet wachten.
Ik zal al blij zijn als alles afgehandeld is tegen het einde van het schooljaar...

Het eerste jaar dat je een aanvraag doet als zelfstandig student is het inderdaad een zeer vervelend werkje qua nodige papieren verzamelen en opsturen. Dit komt omdat een dossier pas kan afgehandeld worden als alle loonfiches aanwezig zijn van ALLE maanden waarin de student inkomsten gehad heeft in 2010 EN 2011... De brieven zijn inderdaad niet altijd even ideaal geformuleerd...
Eenmaal je het statuut verworven hebt zou het normaal vlotter moeten gaan. De volgende jaren behoud je dat statuut automatisch als je niet bij je ouders gedomicilieerd bent, en als je wel nog officieel bij hen woont moet je bewijzen dat je voor 31 december van dat schooljaar voldoende inkomsten had om onafhankelijk te blijven (als je te weinig verdient ben je opnieuw fiscaal ten laste van de ouders), maar daar zijn niet opnieuw al die maanden voor nodig.

joshetei

Legacy Member
Inderdaad, veel van die dingen zijn echt enorm slecht en dubbelzinnig geformuleerd, ik ben ook uitleg gaan vragen bij iemand die er veel van kent.

Zelfstandig student zijn heeft rechtstreeks niets te maken met fiscaal ten laste zijn.

inderdaad

Cerulean

Legacy Member
Het gaat hier over Studietoelagen, niet over de FOD Financiën.
Bij studietoelagen ben je OF gehuwd student, OF zelfstandig student, OF fiscaal ten laste van ouders/andere natuurlijk persoon, OF alleenstaand student, NOOIT een combinatie van 2 dingen. Dus ja, fiscaal ten laste zijn of zelfstandig student zijn hangt voor studietoelagen wel degelijk aan elkaar in zekere zin.

The reader

Legacy Member
als je vb volgend jaar wilt terug gaan studeren dus academiejaar 2012 - 2013
Wanneer moet je dan ten laatste je aanvraag indienen?

Cerulean

Legacy Member
The reader zei:
als je vb volgend jaar wilt terug gaan studeren dus academiejaar 2012 - 2013
Wanneer moet je dan ten laatste je aanvraag indienen?

1 juni 2013

The reader

Legacy Member
maar dan krijg je dan eerste jaar geen studiebeurs niet dat dat probleem is maar dan krijg je vanaf 2e jaar studiebeurs als ik het versta

Cerulean

Legacy Member
The reader zei:
maar dan krijg je dan eerste jaar geen studiebeurs niet dat dat probleem is maar dan krijg je vanaf 2e jaar studiebeurs als ik het versta

Waarom zou je pas krijgen vanaf je 2de jaar?
Als je ten laste bent van je ouders en je aanvraagformulieren zijn volledig ingevuld, en er zijn geen wijzigingen in je gezin de afgelopen 2 jaar, kan het een kwestie zijn van enkele weken voor je je geld krijgt.
Als je een aanvraag doet als zelfstandig student (voor 2012-2013) kan je je geld al krijgen tegen het einde van 2012, indien je in 2011 12 maanden inkomsten gehad hebt (en niet te veel verdiend hebt)

Cerulean

Legacy Member
tommie314 zei:
Het is verwant, maar uit niet meer fiscaal ten laste zijn volgt niet zelfstandig student en uit zelfstandig student volgt niet niet meer fiscaal ten laste zijn.

Dat heb ik nooit beweerd.
Het is inderdaad niet omdat je niet meer fiscaal ten laste bent, dat je zelfstandig student bent.
Maar als je zelfstandig student bent, ben je voor studietoelagen NOOIT fiscaal ten laste van de ouders.

Cerulean

Legacy Member
tommie314 zei:
Wat je zegt klopt NIET. Je kan zowel zelfstandig student zijn als fiscaal ten laste, ter zelfder tijd!

Waar baseer jij je eigenlijk op? Zoek eens een en ander op voordat je onzin komt verkopen.
(en voor alle duidelijkheid: we spreken nog altijd over "fiscaal ten laste" zoals studietoelagen het hanteert, niet de fiscus)

Cerulean

Legacy Member
tommie314 zei:
De toelage die je krijgt als zelfstandig student is sowieso de hoogste die je krijgt, dus de rest boeit niet.

Sorry maar dit is alweer foute informatie.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan