Archief - Studeren in USA

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JackyQ

Legacy Member
Beste mensen,

Ik zou graag volgend jaar in Amerika gaan studeren, maar heb hier nog een aantal vragen over. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik zal mijn situatie hieronder uitleggen.

Ik ben net afgestudeerd voor HBO Bedrijfseconomie en wil een postgraduate (master) Business Economics gaan halen in Amerika. Dit kost natuurlijk erg veel. Ik ben niet zo heel goed in Engels, vandaar dat ik er erg tegenop zie. Maar omdat je eenmaal daar alleen maar Engels praat, zeggen veel mensen dat je het zo onder de knie hebt. Ik vraag het mij af. Heeft iemand hier ervaring mee?

Over het algemeen heb ik mijn HBO opleiding vrij makkelijk doorstaan. Ik heb niet hard moeten leren om de vakken te kunnen halen. Ik ben er ook wel van overtuigd dat ik het kan, alleen de taal spreekt mij dus tegen.

Weet iemand of het niveau van masters in Amerika gelijk is aan dat van Nederland. Of hoger of lager is?

Alvast bedankt iedereen!:)

Groetjes!

McGregor

Legacy Member
niveau is er hoger en lager. Bij de duurdere universiteiten zeer zeker een meerwaarde. Maar hoost waarschijnlijk zal je daar niet binnen geraken (op taalkunde niet, noch (waarschijnlijk) intellectueel vlak, noch financieel vlak)

Heb je als eens de tuition fees bekeken van de top universiteiten? Wat de toelatingsvoorwaarden zijn?

In een tweederangs univ studeren heeft ook geen zin, dit geeft geen meerwaarde.

JackyQ

Legacy Member
Nee daar heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ik weet sowieso dat ik in San Francisco wil gaan studeren (of omgeving), omdat ik daar familie heb en daar dus ook kan wonen. Ik heb gekeken naar University of San Francisco, maar ik heb eigenlijk geen idee of dit een hoog gekwalificeerde universiteit is. University of San Francisco (USF)

Voor mij hoeft het ook geen top universiteit te zijn, het gaat mij meer om de ervaring. Maar een master uit USA heeft toch wel snel meerwaarde door de ervaring en (hopelijk) een goede engelse taalvaardigheid bij terugkomst?

Thanks iig!

MrJoneswii

Legacy Member
amaai das goedkoop, vergeleken met anderen. Ik betaal meer in Parijs.

Als je enkel naar daar wilt gaan voor de ervaring en de taal. Dan zou ik eerder zoeken naar een internship/stage voor een jaar.

McGregor

Legacy Member
MrJoneswii zei:
amaai das goedkoop, vergeleken met anderen. Ik betaal meer in Parijs.

Als je enkel naar daar wilt gaan voor de ervaring en de taal. Dan zou ik eerder zoeken naar een internship/stage voor een jaar.

Zo goedkoop vind ik dat niet hoor, je hebt waarschijnlijk gekeken naar 'per unit'

Trouwens dan je kamer in dan ook nog eens 7k-10k per jaar

MrJoneswii

Legacy Member
nee nee, ik heb het over de MBAE 22000 ofzoiets.

@OP: eerlijk, ik zou dat echt niet doen, omwille van de taal en het feit dat je van HBO naar MBA zou gaan (veel te grote stap zonder werkervaring). Daarmee dat ik ECHT u aanraad om een internship te vinden.

JackyQ

Legacy Member
Alleen de studie gaat $35.680 kosten. Het gaat om de Business Economics.

Ik heb inderdaad ook interesse in een internship, maar is dat niet erg lastig om te vinden?

Stel dat ik een jaar een internship zou gaan doen, dan zou ik wel het jaar daarna in Nederland mijn master willen halen.

MrJoneswii

Legacy Member
JackyQ zei:
Alleen de studie gaat $35.680 kosten. Het gaat om de Business Economics.

Ik heb inderdaad ook interesse in een internship, maar is dat niet erg lastig om te vinden?

Stel dat ik een jaar een internship zou gaan doen, dan zou ik wel het jaar daarna in Nederland mijn master willen halen.

Ik denk dat voor u het lastigste de taal zal zijn.
Kijk eens of je ergens een job kan vinden waarin je jouw nederlands niet kan gebruiken in SF.

JackyQ

Legacy Member
Ja ik denk dat dat ook het grootste probleem is. Het is natuurlijk niet zo dat ik geen woord engels spreek, maar het in ieder geval niet boven gemiddeld goed.

Ik ga inderdaad eens kijken of ik iets van werk kan vinden! Dat scheelt aanzienelijk in kosten en dan kan ik altijd nog in Nederland mijn master halen. Dat is dan ook in het engels, maar dan ga ik ervan uit dat dat wel moet lukken.

ryoudragon

Legacy Member
Dat Engels hangt volledig van jezelf af.

Mijn beste maat sprak in het 3de middelbaar amper Engels (ook al hadden we in het 2de ook al beetje Engels gehad) en kon er ook geen snars van. Hij heeft er gewoonweg keihard voor gewerkt, moderne talen gekozen voor het 5de en 6de en tegen wij buiten kwamen in het middelbaar sprak hij vloeiend Engels. Nu studeert hij aan dezelfde hogeschool als ik (zeer gelijkaardige richting) en hij vindt het niveau van Engels ook een waar lachertje.

Wat ik dus wil zeggen: als je je goed inzet kun je echt op korte tijd Engels leren. Hij heeft in 4 jaar tijd van niets tot zeer vloeiend Engels leren spreken, en dat was in het middelbaar e. Dus dan moet je rekening houden dat er in de grote vakantie niet geleerd werd en we meer dan andere genoeg vakken hadden die ook onze aandacht vroegen. Als je echt intensief doorleert kun je op een jaar tijd Engels onder de knie krijgen, alleszins goed genoeg om daar je plan te gaan trekken.

p.s. Je hebt echt wel een basis nodig want Engelstaligen, en vooral de Amerikaanse, gaan er bijna altijd vanuit dat iedereen hen perfect verstaat en dat de rest van de wereld ook vloeiend Engels spreekt. Ze gaan niet speciaal voor jou een makkelijke voc gebruiken.

lukaku

Legacy Member
Waarom zou een tijd studeren aan een tweederangsunief in de VS niet de moeite zijn? Buiten dat het inschrijvingsgeld fors is.

Xtala

Legacy Member
Het kost enorm veel, je kan dan evengoed naar een school in Europa gaan (en met wat geluk dan nog een beurs krijgen ook).

Benjamin

Legacy Member
Grappig: het HBO van nu heeft het niveau van het MBO uit begin jaren 90 (met dien verstande dat de eerste groep nauwelijks les krijgt (CGO) en de tweede groep vijf keer per week zes uur of meer les kreeg) en ze kunnen nu aan dezelfde universiteiten studeren waar de meesten terechtkomen die een goede universitaire opleiding hebben gevolgd in continentaal Europa. De ironie.

@Jack
Antwoord op de vraag: in de U.S.A. spreken ze zowel van een universiteit/college bij opleidingen die in de lage landen onder het universitaire onderwijs vallen als bij opleidingen die hier onder de hogeschool of het HBO vallen.
En dan nog kan het binnen de universiteit verschillen: het is best mogelijk dat die ene universiteit waar de economische opleidingen hetzelfde niveau aanbieden als dat onze HBO-opleidingen aanbieden wel een goede wiskunde-faculteit, engineering school of law school heeft.
Kortom, het hangt van de universiteit en de studierichting af wat het waard is.
Het zou inderdaad weinig moeite mogen kosten om het Engels goed onder de knie te krijgen maar het feit dat je het Engels nog niet goed onder de knie hebt na 5 jaar HAVO en een paar jaar HBO vind ik geen goed teken, ofdat dat aan het gekregen onderwijs of aan jou ligt weet ik echter niet.

Tip als je aan je Engels wil werken: kijk naar films en series zonder ondertiteling, het liefst natuurlijk die films en series die goede dialogen bevatten (A few good men bijv.). Het is een aangename manier om in een korte tijd met grote sprongen je Engelse taalvaardigheid te verbeteren: luistervaardigheid, spreekvaardigheid, vocabulaire en grammatica. Van onbekende woorden kan je de betekenis vaak uit de context afleiden.
Andere goede tip: lees eens een goede Engelstalige roman. Die van Shakespeare zijn bijv. gratis te downloaden en je kan ze zeer goedkoop kopen (geen copyright). Die verhalen zijn niet voor niets nog steeds populair en we komen er meer mee in aanraking dan dat we in de gaten hebben.

Benjamin

Legacy Member
lukaku zei:
Waarom zou een tijd studeren aan een tweederangsunief in de VS niet de moeite zijn? Buiten dat het inschrijvingsgeld fors is.
Iedereen moet dat zelf weten hè (ik zal niet oordelen) maar mijn advies is om in een ander land zo'n opleiding te volgen als je dat toch per se aan de andere kant van de wereld wil doen. In Canada kunnen de meesten bijv. voor veel minder geld een betere opleiding volgen (ook daar hebben ze zeer selectief onderwijs maar zonder die hype waardoor je als buitenlander nog geplaatst kan worden).
Goede universitaire studenten kunnen bijv. ook in Engeland aan een van de top-universiteiten studeren (Cambridge, Oxford en die universiteiten in London), ook daarvoor geldt dat je voor veel minder geld een even goede opleiding krijgt die even goed op je CV staat.
Ik ben er overigens geen voorstander van wanneer iemand om die reden (het pimpen van je CV) zo'n opleiding volgt maar dat doet er nu even niet toe.

the_fox

Legacy Member
komaan he, vorige topic was maar van verlede week vrijdag, gelieve de search te gebruiken (of tenminste eens op de 2e pagina te zien)

JackyQ

Legacy Member
Ja ik ben ook zeker bereid om aan mijn Engelse taal te werken! En misschien overdrijf ik het nu wel een beetje hoor, ik kan natuurlijk wel Engels, maar niet super goed. Als ik bijvoorbeeld Friends ofzo kijk kan ik dat gemakkelijk volgen zonder ondertiteling.

Daarnaast denk ik zelf ook wel dat studeren aan een gemiddelde universiteit in USA een toegevoegde waarde heeft.

Daarnaast heb ik nog een vraag. Ik ben natuurlijk best laat met het regelen van dit alles voor het volgend studiejaar. Beurzen om de kosten te verminderen zal ik daarom niet meer kunnen aanvragen.. Weet iemand hoeveel je gemiddeld met een aantal Beurzen binnen kan halen? Is het de moeite waard om misschien nog een jaar te wachten zodat ik gebruik kan maken van beurzen?

Thanks!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan