Archief - Studeren in de USA

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thombose

Legacy Member
Ik heb getwijfeld om een jaar in Canada bij te doen. Quebec of Vancouver. Is niet helemaal hetzelfde als USA maar kan je misschien wle een indruk geven (Vancouver en heel die streek is wat Amerikaanser, terwjil Montreal en Quebec meer Europees zijn).

Ik ging gaan voor een duaal diploma, wat mogelijk is door de recente samenwerking tussen KUL-Faculteit Ir.Wetenschappen. Door deze samenwerking zou ik aan de Ecole Polytechnique het inschrijvingsgeld van in Belgie (550 euro per jaar) moeten betalen. Ook zou ik nog een beurs van 4000 CAD krijgen. Op zich is dat wel betaalbaar dan. Ik zou echter 2 jaren moeten bijdoen en daar hadi k geen zin in.

Ben dan gaan kijken naar een meer economie of management opleiding in Vancouver. De sites van Canada zijn daar heel goed voor (heel structureerd en duidelijk itt de grote hoop info voor VS). Doordat er geen samenwerkingsverband was voor die opleidingen moet je de tuition fee betalen van de universiteiten ginder en is het moeilijker om aan een beurs te geraken. Die beurs ven 4000 CAD had ik wel nog gekregen denk ik. Na een optelsommetje zou het mij voor een volledig jaar (met Tuition fee ge-averaged over een aantal unieffen met een zekere standing) 32000-35000 dollar gekost hebben minstens (huisvesting en eten en boeken ingereken). Dit is op basis van een gemiddelde tuition fee van 22000-25000 dollar. Bij de topuniversiteiten in Amerika ga je hier bijna het dubbel van betalen tuition fee alleen.

Wat ik denk? Bekijk Vancouver eens (dar is voertaal toch engels itt montreal en quebec met hun vooral franstalige gemeenschap), of UK of zoek een stage in de VS via je huidige school (iemand van biomedische ingenieurstechnieken heeft zo iets vastgekregen daar).

Succes alvast!

Tom

clubje

Legacy Member
Kielse zei:
En dan even iets over het niveau. Dit ligt bij de meesten lager ivm de Belgische, behalve bij de kleppers zoals Yale, Harvard, Columbia, MIT, Princeton,... Maar binnengeraken is al een hele kunst op zich en als je toch geaccepteerd bent, mag je je opmaken om iedere dag hard te studeren. Dus niet 4 maanden feesten en luieren en 1 maand studeren zoals in België ;).

Bwa, mijn vriendin is net terug van een jaar Harvard (Rechten LLM) en buizen als LLM-er is praktisch onmogelijk...

f_dieleman

Legacy Member
clubje zei:
Bwa, mijn vriendin is net terug van een jaar Harvard (Rechten LLM) en buizen als LLM-er is praktisch onmogelijk...

Je gaat dan ook niet naar Harvard om er net door te raken. :p

clubje

Legacy Member
f_dieleman zei:
Je gaat dan ook niet naar Harvard om er net door te raken. :p

erdoor is erdoor. Eens je dat op je CV kunt zetten gaat niemand u nog vragen: "en, hoeveel procent had je juist?"

Ze moest hard werken bij momenten, maar dat was in België ook zo. Binnengeraken in Harvard heeft haar moeite gekost (veel formaliteiten, veel testen, financiering, en in België sowieso bij de allerbesten zijn) maar eens je er bent is het zelfs in Harvard niet "moeilijker" dan pakweg Leuven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan