Archief - Studeren in de USA

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mabelle

Legacy Member
Hey iedereen.
Ik ben een studente toegepaste taalkunde aan de lessius hogeschool. Na mijn bachelor zou ik heel graag een master meertalige communicatie starten. Als ik dan uiteindelijk mijn volledige pakket afgerond heb en een diploma op zak heb, zou ik graag een extra jaar in Amerika bijnemen. Om ervaring op te doen zeg maar ;). Nu was mijn vraag of er hier iemand dit al gedaan heeft? Ik heb het niet over Erasmus. Gewoon een extra laatste jaar dus. Wat moet ik allemaal in orde maken? En hoe zit het met financiën?

Alvast heel hard bedankt!

Mabelle

Mabelle

Legacy Member
Dank je, had ik ook al gevonden. Ben eigenlijk meer op zoek naar mensen die al echt ervaring hebben met zoiets. Of ze gemakkelijk een scholarship konden bemachtigen of niet, ..

Flawless

Legacy Member
Wel, als je niet naar een Ivey-school gaat (kans is vrijwel onbestaande voor de richting waar jij in zit) dan is het compleet waardeloos om naar de USA te gaan, aangezien de 'gewone' universiteiten en enorm laag en soms lachwekkend niveau van scholing hebben. Ik veronderstel dat je Engels als taalkeuze hebt? Dan raad ik je liever Engeland aan. Het niveau is pakken hoger in de universiteiten waar jij toegang tot hebt en het is toch financiëel minder zwaar.

@Kandul, hangt af van unief tot unief. Maar ze gaat aparte ziekteverzekering moeten kopen, transport (hangt af van waar tot waar, maar openbaar vervoer is een grap voor 95% van de tijd in de VS), ze mag ook geen weekendjobke nemen (verboden), huur, eten en misschien zelfs nog lesgeld.

~20.000 ZEKER, voor een jaar, maar dit kan zeer hard variëren van welke stad, staat, unief enz zoals ik al zei :)

+ Erasmus bestaat niet voor mensen die naar de VS willen gaan. Anders had je toch zo'n ~4000€ kunnen recuperen dankzij de Erasmus-beurs.

lantaarnpaal

Legacy Member
Mabelle zei:
Om ervaring op te doen zeg maar ;).

Wil je daar effectief iets op hoog niveau leren, of maakt het niet zoveel uit en wil je gewoon uw Engels verbeteren?


Financieel is naar een 'goede unief' gaan daar gewoon onmogelijk. Prijs kan daar enorm hard oplopen aan de topuniversiteiten.

Mabelle

Legacy Member
Ik heb zeker geen geld te veel. Maar heb uiteindelijk nog 4 jaar om te sparen enzo dus.. Ik ben dan ook van plan om daar te gaan werken. Een goedbetaalde job vinden in de talensector is daar niet zo moeilijk, aangezien iedereen daar praktisch alleen maar Engels spreekt. Het is niet mijn bedoeling naar een topunief te gaan. Ik wil daar enkel een jaar ervaring opdoen + het staat mooi bij op de cv.
Ik heb gelezen dat als mijn resultaten hier in België goed zijn en de voorafgaande testen die je moet maken om daar naar unief te gaan ook goed zijn, je gemakkelijker aan een beurs geraakt.

McGregor

Legacy Member
Mabelle zei:
Ik heb zeker geen geld te veel. Maar heb uiteindelijk nog 4 jaar om te sparen enzo dus.. Ik ben dan ook van plan om daar te gaan werken. Een goedbetaalde job vinden in de talensector is daar niet zo moeilijk, aangezien iedereen daar praktisch alleen maar Engels spreekt. Het is niet mijn bedoeling naar een topunief te gaan. Ik wil daar enkel een jaar ervaring opdoen + het staat mooi bij op de cv.
Ik heb gelezen dat als mijn resultaten hier in België goed zijn en de voorafgaande testen die je moet maken om daar naar unief te gaan ook goed zijn, je gemakkelijker aan een beurs geraakt.

Vele willen er wel in USA gaan studeren. Echter zoals gezegd is het ofwel niveau relatief laag en nog steeds duur. Ofwel is het een prestigieuze school maar dan is het verschrikkelijk duur (+50k zeker geen uitzondering).

Veel realistischer zal studeren in de UK zijn.

En een beurs in USA krijgen dat kan. Maar dan moet je verschrikkelijk goed zijn (concurrentie over heel de wereld en je hebt uw vakgebied natuurlijk niet mee). Ofwel moet je zeer goede atlete zijn, maar dat is waarschijnlijk ook niet het geval.

Het zal waarschijnlijk bij dromen moeten blijven, tenzij je voor een school wil gaan met een relatief laag niveau. Maar dan zal er niet veel meerwaarde zijn en zal het nog altijd duur zijn. Reken toch al minimum 20k -25k per jaar.

epsilon

Legacy Member
Mabelle zei:
Ik ben dan ook van plan om daar te gaan werken. Een goedbetaalde job vinden in de talensector is daar niet zo moeilijk, aangezien iedereen daar praktisch alleen maar Engels spreekt.
Volgens mij MAG je daar zelfs niet werken op een studenten visum.

epsilon

Legacy Member
Ah ok. Blijkbaar mag je wel enkel in het eerste jaar dat je er ben 'on-campus' werken. De volgende jaren ook off-campus.

McGregor

Legacy Member
Zelf zou ik ook wel graag in USA studeren. Yale Law school. Het zal bij dromen blijven, kans is namelijk onbestaande:
Tuition, $50,275
2014 CLASS PROFILE IN BRIEF:
Applicants 3173
New Offers 259
New Offers Accepted 216

Kielse

Legacy Member
Mijn beknopte ervaring in de VS:

Ik heb een semester in de VS gestudeerd in plaats van op Erasmus te gaan. Belangrijkste zal wellicht zijn dat de credits van de VS ook geldig zijn bij jouw universiteit (geldt natuurlijk niet als je jou hele opleiding in de VS aflegt).

Als jouw unif een samenwerking heeft, moet je vaak geen inschrijvingsgeld betalen. Indien niet zou ik toch minimum op een 15.000$ per semester rekenen.

Let er ook op dat de semesters niet gelijk lopen:
Fall semester: half augustus - half december
Spring semester: half januari - half mei

Ik had geluk dat ik geen inschrijvingsgeld hoefde te betalen door het samenwerkingsakkoord tussen mijn universiteiten.
Verder kreeg ik een beurs waarmee ik mijn ticket (950€), woonst (2000$) en eten (meal plan van 1500$) heb betaald.

Als je naar de VS gaat moet je nog een aparte ziekteverzekering afsluiten die aan een aantal voorwaarden moet voldoen (= 250€ voor 6 maanden) en heb je een studentenvisum nodig (400$).
Er zijn 2 studentenvisa voor buitenlanders. Met de ene mag je on campus werken (zeer beperkt, ik denk een 4u per week) en de andere geeft je meer vrijheid, maar niet vergeten dat het loon lager is dan in Belgie (verwacht zeker geen 12$/uur en als je in een restaurant werkt, leef je van de tips die je krijgt).

En verder altijd de regels van de staat op voorhand opzoeken. Zo sluiten de liquor stores rond 23u, bars om 2u en kan je best geen stommiteiten uithalen en rondlopen met alcohol is strict verboden!
De sportinfrastructuur op de grote universiteiten is waanzinning!

En zie dat je minstens 21 bent als je naar de VS gaat;).

En dan even iets over het niveau. Dit ligt bij de meesten lager ivm de Belgische, behalve bij de kleppers zoals Yale, Harvard, Columbia, MIT, Princeton,... Maar binnengeraken is al een hele kunst op zich en als je toch geaccepteerd bent, mag je je opmaken om iedere dag hard te studeren. Dus niet 4 maanden feesten en luieren en 1 maand studeren zoals in België ;).

NotoriousP

Legacy Member
Mabelle zei:
Ik heb zeker geen geld te veel. Maar heb uiteindelijk nog 4 jaar om te sparen enzo dus..

Het zal daar jaarlijks meer kosten dan je nu kunt sparen.
Mabelle zei:
Ik ben dan ook van plan om daar te gaan werken. Een goedbetaalde job vinden in de talensector is daar niet zo moeilijk, aangezien iedereen daar praktisch alleen maar Engels spreekt.

Waar haal je die fabeltjes vandaan? Denk jij dat alle mensen die talen studeren in Amerika voor Engels kiezen? Bovendien heb je helemaal geen recht om daar te blijven na je studies, tenzij je daar rap met een Amerikaan trouwt.

Mabelle zei:
Ik heb gelezen dat als mijn resultaten hier in België goed zijn en de voorafgaande testen die je moet maken om daar naar unief te gaan ook goed zijn, je gemakkelijker aan een beurs geraakt.

Ik wou da ik in uw wereldje kon leven. ;)

Flawless

Legacy Member
Mabelle zei:
Ik heb gelezen dat als mijn resultaten hier in België goed zijn en de voorafgaande testen die je moet maken om daar naar unief te gaan ook goed zijn, je gemakkelijker aan een beurs geraakt.

Neen. Ik weet niet of je op een andere planeet woont, maar in de VS zijn ze enorm hard aan het snoeien op vlak van beurzen en leningen aan studenten, vooral in richtingen met weinig vraag naar (zoals de jouwe bijvoorbeeld). Als je nu natuurkunde of informatica studeerde en een uitstekende kennis had van jou domein zou dit anders zijn, maar serieus; gaat de VS een beurs geven aan een niet-Amerikaan die 0,00% heeft bijgedragen aan de staat EN belangrijker, wetende dat de return op hun investering pover of onbestaande gaat zijn? Goeike :)

wolfzor

Legacy Member
Is het niet mogelijk om uw stage te vervangen met een buitenlandse studie? Meestal moet je dan geen inschrijving kosten betalen, zoals iemand hier al aanhaalde. Want anders zult gij u blauw betalen aan tuition fees.

Dit is geen Ivey-school en de tution fees liggen nog eens aan de lage kant.
Bereken hier uw kosten: Bereken de tuition fees van enkel 1 semester.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan