Archief - Stigma op handenarbeid

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hawk

Legacy Member
die_another_day zei:
Een vriendin van me wou geen relatie met me beginnen omdat ik arbeider was. Als ik een bureaujob zou uitvoeren dan wel.
Is oppervlakkig van haar maar ge weet toch dat vrouwen "zekerheid" willen? Veel vrouwen zoeken een man die er financieel goed voor staat. Daarbij komt nog eens het eventueel ploegwerk als arbeider. Ik weet dat er (haven)arbeiders bestaan die +2500 netto verdienen, maar doe dat maar eens 30j en er zijn geen of weinig promotiekansen.

Mijn ervaring met arbeiders komt uit mijn vakantiejobs. Het spijt me hier te moeten zeggen dat er veel arbeiders de vooroordelen die sommigen tegen hen hebben gewoon bevestigen. Weet je waarover werd gesproken, ELKE DAG en 20 dagen lang in de fabriek? 1: (blote) vrouwen, 2: voetbal, 3: allochtonen, 4: "het nieuws" (a la hln.be). Ik overdrijf niet. Ik heb ook enkele vakantiejobs in administratieve functies gedaan en ja er werd ook daar over die thema's gesproken maar niet CONSTANT en niet elke dag. Ze gaven toch serieus de indruk niets anders te kennen of niet geïnteresseerd te zijn in andere zaken.

Verder hoorde ik (dialect met fouten) en voelde ik aan dat de meeste een beperkte scholing achter de rug hadden. Navraag gedaan en de meeste hadden geen of net een middelbaar diploma. Ik ben van mening dat elk mens hun werk kan doen. Er wordt hier in de thread een voorbeeld gegeven van een flaterende student die geen dozen kan plakken ofzoiets. Tja misschien heeft die gast 2 linkerhanden, misschien was hij er nog maar 1 week. Laat die gast dat werk meer dan één maand doen en hij zal er ook wel mee weg zijn.

Ik beweer niet dat alle arbeiders zo zijn, ik kan enkel neertypen wat ik zag en meemaakte. Wat ik ook raar vind zoals velen is dat de TS meer respect wil voor arbeiders maar dan zelf neerkijkt (wat blijkt uit zijn post, ook al zegt hij van niet) op bedienden. Begin met anderen met respect te behandelen. TS klinkt alsof hij met frustraties kampt.

Tenslotte wil ik nog de fantasie de wereld uithelpen dat unief deze dagen doodsimpel is en dat elke clown het aankan. Waarom oordelen over zaken die je niet hebt gedaan als arbeider? Doe jij het eens 5j eender welke richting. Als je je er niet voor inzet en niet blokt ga je niet slagen. Ja voor sommige vakken kunt ge zonder inzicht vanbuiten blokken, sommige vakken, niet allemaal en het is trouwens niet echt aangeraden daar ge uzelf in't zak zet als het een vak is dat je later in uw werkveld nodig zult hebben. Voor universitairen die deze stelling aanhalen kan ik enkel zeggen dat ze het snobisme best zouden laten vallen (a la "ik ben burgie, filosofie of psy is de vuilbak"). En natuurlijk kunnen universitairen domme uitspraken doen, t zijn maar mensen. Zij hebben gewoon een zekere mate van intelligentie en motivatie gehad om het diploma te behalen.

Ik kijk niet neer op het werk van een arbeider, ik heb het zelf gedaan weliswaar als jobstudent, maar ik ben:
1: Blij dat ik het niet moet doen
2: Van mening dat iedereen het werk van een fabrieksarbeider kan doen

Zelfstandige arbeiders (a la loodgieter, ed) zijn een ander verhaal.

Oh en @ de persoon die zich afvroeg of arbeiders nu middenklasse of lagere klasse zijn: Die indeling is al BS maar als ge er per sé gebruik van wilt maken hangt het af van wat de persoon (of het koppel) aan inkomsten heeft, niet wat hun jobtitel is.

Chilliewillie88

Legacy Member
Bovenstaande reactie doet mij denken aan de tijd dat ik nog vakantiewerk deed bij Ford Genk (kassa kassa) aan de band.

collega: Mee, gaat gij nog naar school?
ik: inderdaad
collega: wat studeert ge?
ik: rechten
collega: mee gij zijt rechter en komt hier aan de band werken
ik: ...

Iemand

Legacy Member
Eagle` zei:
made my day :')

Kom zelf uit een zelfstandigen gezin, na men universitaire studies 6 maand ingesprongen 70-80 uur per week in kruidenierszaaks van men ouders (ook al vanaf kinds af aan). Groot gedeelte van de jeugd (waar ik mezelf ook bijreken) hebben het dan dusdanig hoog in hunnen bol, gewoon omdat ze ergens op een hoge school of unif zitten, en ze kunnen werkelijk niks !

En om op de kwestie "neerkijken" is een boompke op te zetten, ik denk dat er meer bedienden op arbeiders neerkijken dan vice versa hoor. Werk zelf bij amerikaanse telecom gigant en hoe ge sommige sales ziet acteren, echt om van te schreien. Hauntain van hier tot in Tokyo omdat ze met nen dikke BMW 5 series rondrijden, field engineers en kuispersoneel behandelen gelijk stront ma zelf geen knijt weten van wat ze eigenlijk aan het verkopen zijn...
echt schrij-nend ...
Op elke paragraaf een ²'tje.

Mooncat

Legacy Member
Hawk zei:
Ik kijk niet neer op het werk van een arbeider, ik heb het zelf gedaan weliswaar als jobstudent, maar ik ben:
1: Blij dat ik het niet moet doen
2: Van mening dat iedereen het werk van een fabrieksarbeider kan doen

Dan ben ik het levende bewijs van het tegendeel. Een aantal jaar geleden heb ik vakantiewerk gedaan bij Arcelor Mittal via een interimbureau, maar ik had hen duidelijk op voorhand gezegd dat ik twee linkerhanden had. Ze zeiden daar dat het geen probleem was. De tweede dag mocht ik daar al vertrekken...

Het werk dat een fabrieksarbeider moet doen, is misschien simpel, maar dat wil daarom niet zeggen dat iedereen het kan. Zeker als er een bepaald tempo gevolgd moet worden.

scriptkiddie

Legacy Member
Mooncat zei:
Dan ben ik het levende bewijs van het tegendeel. Een aantal jaar geleden heb ik vakantiewerk gedaan bij Arcelor Mittal via een interimbureau, maar ik had hen duidelijk op voorhand gezegd dat ik twee linkerhanden had. Ze zeiden daar dat het geen probleem was. De tweede dag mocht ik daar al vertrekken...

Het werk dat een fabrieksarbeider moet doen, is misschien simpel, maar dat wil daarom niet zeggen dat iedereen het kan. Zeker als er een bepaald tempo gevolgd moet worden.

Ik ben ook na een paar dagen ontslagen als fabrieksarbeider omdat mijn werktempo (enveloppen in machines steken e.d.) te traag was. Ik heb 2 linkerhanden en ben daar dan ook helemaal niet goed in.

Ondertussen heb ik andere vakantiejobs gedaan zoals intrastatgegevens inputten, analyseren en verslagjes schrijven en heb ik een stuk van een universiteitscursus van het Nederlands naar het Engels vertaald (werd gevraagd door een prof van me).
Ik ben effectief beter in bediendejobs dan in fabrieksarbeidersjobs.

Volgens mij moet je dan ook een onderscheid maken tussen simpele arbeidersjobs en moeilijke, en ook tussen simpele bediendejobs en moeilijke. De meeste mensen kunnen geen academische tekst van het Nederlands naar het Engels vertalen. De meeste mensen kunnen wel op een bureau adresgegevens controleren en stempels zetten bv.
De meeste mensen kunnen geen sluis lassen. De meeste mensen kunnen wel enveloppen in een machine steken aan het gevraagde tempo.

scorbaworba

Legacy Member
Mooncat zei:
Dan ben ik het levende bewijs van het tegendeel. Een aantal jaar geleden heb ik vakantiewerk gedaan bij Arcelor Mittal via een interimbureau, maar ik had hen duidelijk op voorhand gezegd dat ik twee linkerhanden had. Ze zeiden daar dat het geen probleem was. De tweede dag mocht ik daar al vertrekken...

Het werk dat een fabrieksarbeider moet doen, is misschien simpel, maar dat wil daarom niet zeggen dat iedereen het kan. Zeker als er een bepaald tempo gevolgd moet worden.

Waar stond je op Arcelor Mittal gent ?

Oldskooler

Legacy Member
NotoriousP zei:
Er is wel een groot verschil tussen geen arbeider willen zijn of er niet mee om te willen gaan hé.

Uiteraard.
Dat was een uiterste voorbeeld.
Het is niet omdat men lovende woorden gebruikt, dat men ze ook meent.

Veel mensen zijn enthousiast over iets, zolang ze er zelf maar niet al te veel met te maken hebben, dan kunnen ze plots 180 graden draaien.


Een beter voorbeeld was misschien:
Respect voor stielmannen!
*Eigen kleine moet een zo hoog mogelijke richting doen.*

Daarom kan er nog geen respect zijn...
maar hoe zou die stielman zijn respect ervaren mocht die die ouders tegenover die kleine bezig zien.
Hol respect is dat. Beleefheid omdat het 'moet'. Woorden in de wind.

Ohm

Legacy Member
"durf zelf te zeggen dat ik gelukkiger ben dan iemand die een hele dag, of langer, aan een pc hangt voor de rest van zijn leven"
"kantoorjob waar ze 8u op een dag tussen 4 muren op een computer scherm zitten te staren."

Deze 2 zaken komen misschien negatief over, maar dat was helemaal mijn bedoeling niet.
Woorden komen in een snel getypte tekst vaak nogal bot over. Ik typ al niet veel teksten en kan mezelf niet goed genoeg uitdrukken via een toetsenbord.

Dus nog eens, ik kijk helemaal niet neer op bedienden. Waarom zou ik?
Ik heb respect voor hun als zij dat voor mij hebben. Gisteren een praatje geslagen met een sales manager en vandaag vriendelijk onthaald door een receptioniste.

MECHcraft

Legacy Member
Ik heb een A2 elektriciteit diploma.
Van thuis uit heb ik nooit de kans gekregen om naar hoger of uni te gaan, dit was nogtans mijn ambitie.

Kheb zelf 2 linkerhanden en eerlijk gezegd kan ik het werk fysiek niet aan, heb dit meerdere keren geprobeerd maar tevergeefs.

Komt er nog bij dat ik Agorafobie heb en het syndroom van Asperger.

Mijn A2 is gekwalificeerd als laaggeschoold, maar hoe zit het dan met mensen als ik die een job als elektricien, of een fabriek job totaal niet aankunnen ?

De kostelijke opleiding die ik volgde heb ik moeten stopzetten gewoon omdat ik niet tussen de mensen kan functioneren, bijwerkingen van mijn medicatie + paniekaanvallen.

Mensen kijken op mij neer, maar toch wil ik iets doen, het liefst een soort job die ik alleen kan doen maar wat ??

glashelder

Legacy Member
MECHcraft zei:
Ik heb een A2 elektriciteit diploma.
Van thuis uit heb ik nooit de kans gekregen om naar hoger of uni te gaan, dit was nogtans mijn ambitie.

Kheb zelf 2 linkerhanden en eerlijk gezegd kan ik het werk fysiek niet aan, heb dit meerdere keren geprobeerd maar tevergeefs.

Komt er nog bij dat ik Agorafobie heb en het syndroom van Asperger.

Mijn A2 is gekwalificeerd als laaggeschoold, maar hoe zit het dan met mensen als ik die een job als elektricien, of een fabriek job totaal niet aankunnen ?

De kostelijke opleiding die ik volgde heb ik moeten stopzetten gewoon omdat ik niet tussen de mensen kan functioneren, bijwerkingen van mijn medicatie + paniekaanvallen.

Mensen kijken op mij neer, maar toch wil ik iets doen, het liefst een soort job die ik alleen kan doen maar wat ??

Hop, naar psycholoog/psychiater/CGG als je dat nog niet doet voor die agorafobie en een plan opmaken voor je toekomst. Wat je ook wil doen. Ik ben zelf van een 22-jarige zonder diploma naar nu 2de bach unief gegaan, dus het is mogelijk, hoor.

Anoniem15

Legacy Member
MECHcraft zei:
Mijn A2 is gekwalificeerd als laaggeschoold, maar hoe zit het dan met mensen als ik die een job als elektricien, of een fabriek job totaal niet aankunnen ?

A2 elektriciteit laaggeschoold? Kunt ge toch alle kanten mee uit man.

Gray

Legacy Member
MECHcraft zei:
Ik heb een A2 elektriciteit diploma.
Van thuis uit heb ik nooit de kans gekregen om naar hoger of uni te gaan, dit was nogtans mijn ambitie.

Kheb zelf 2 linkerhanden en eerlijk gezegd kan ik het werk fysiek niet aan, heb dit meerdere keren geprobeerd maar tevergeefs.

Komt er nog bij dat ik Agorafobie heb en het syndroom van Asperger.

Mijn A2 is gekwalificeerd als laaggeschoold, maar hoe zit het dan met mensen als ik die een job als elektricien, of een fabriek job totaal niet aankunnen ?

De kostelijke opleiding die ik volgde heb ik moeten stopzetten gewoon omdat ik niet tussen de mensen kan functioneren, bijwerkingen van mijn medicatie + paniekaanvallen.

Mensen kijken op mij neer, maar toch wil ik iets doen, het liefst een soort job die ik alleen kan doen maar wat ??

Is technisch tekenaar niks voor u?

Jurgenv1

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
A2 elektriciteit laaggeschoold? Kunt ge toch alle kanten mee uit man.

Tegenwoordig lijkt een professionele bachelor toch wel standaard geworden hoor.

Ohm

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
Tegenwoordig lijkt een professionele bachelor toch wel standaard geworden hoor.

Genoeg bedrijven waar je met een gewone A2 terecht kunt voor een functie als koeltechnieker, elektricien, mechanicus, lasser, installateur,...

Het is nu wel een feit dat een technisch geschoolde best wat cursussen gaat volgen wilt ie vooruit kunnen komen, of je nu een A2 of een bachelor hebt. De techniek staat nu eenmaal niet stil en elke technische installatie heeft een andere aanpak nodig.
Als A2'er kun je ook terecht in de chemie of in een kerncentrale ook al vragen ze een bachelor. Zolang je kunt bewijzen dat je een goede technische kennis hebt en gemotiveerd bent dan zijn u slaagkansen al hoger.

Een A2 is zeker niet laaggeschoold. Met een BSO diploma ergens terecht kunnen als technieker is wat moeilijker.

botchla

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
Tegenwoordig lijkt een professionele bachelor toch wel standaard geworden hoor.

Meer dan genoeg mensen zonder professionele bachelor hoor.. Waarschijnlijk zelfs meer zonder dan met. Standaard, don't think so. Dat je niet aan de slag kunt in specifieke sectoren zonder, akkoord.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Ze staan te roepen om technisch geschoolden.

Dan zullen ze wel wat verder kijken dan of je het papiertje al dan niet hebt. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je een ingenieur job mag doen. Maar installateur of standaard technieker ik zou niet weten waarom dat niet zou lukken.

joshetei

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Bovenstaande reactie doet mij denken aan de tijd dat ik nog vakantiewerk deed bij Ford Genk (kassa kassa) aan de band.

collega: Mee, gaat gij nog naar school?
ik: inderdaad
collega: wat studeert ge?
ik: rechten
collega: mee gij zijt rechter en komt hier aan de band werken
ik: ...

Haha als ik eens bij iemand op de lijn sta die ik nog niet ken zeg ik ook altijd da ik 'industrieel bouwkunde' doe als die dat vraagt. Want vanaf ge dan het woord 'ingenieur' uitspreekt bekijken die u direct als een of andere intellectuele god :p

PineMangoes

Legacy Member
joshetei zei:
Haha als ik eens bij iemand op de lijn sta die ik nog niet ken zeg ik ook altijd da ik 'industrieel bouwkunde' doe als die dat vraagt. Want vanaf ge dan het woord 'ingenieur' uitspreekt bekijken die u direct als een of andere intellectuele god :p

Nu nog, eens je als ingenieur werkt is 't "meneer met z'n hoog diploma gaat het hier zeggen". Als ze dan zien dat je 't effectief beter weet verandert dat dan wat, maar die houding gaat nooit helemaal weg.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan