Archief - Stigma op handenarbeid

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GMotha

Legacy Member
jbreak zei:
IUw probleem is dus eigenlijk dat er geen respect wordt getoond tegen arbeiders. Ooit al bij nagedacht dat bedienden dit ook niet krijgen? Ik zie er genoeg op kantoor die ook nooit goededag zeggen, vriendelijke geste doen of taart meebrengen op hun verjaardag. Kantoormensen zijn ook onbeleefd tegen medecollega's, niet enkel tegen arbeiders.
Da's (a)sociale omgang, iets compleet anders.
Ik moet hier niet al teveel threads opzoeken waar het wemelt van de postst waar er (in andere woorden) beweerd wordt dat arbeid inferieur is. BSO wordt geridiculiseert, gebruikt om "domme mensen" mee te beschrijven of als afschrikmiddel: "als ge niet studeert, ...". En hoe dat mensen hun neus optrekken voor handenwerk in't algemeen.

Hell, soms worden arbeiders hier zelfs geässocieerd met werklozen en allochtonen (geen zin om de post op te zoeken, maar ik heb het hier al letterlijk gelezen). Ander mooie voorbeelden zijn hoogopgeleiden politiek-idealistische studenten die vinden dat zij deze klasse moet beschermen; dat alles met een paternalistisch sausje, alsof de "intellectuelen" die ze zijn de arbeidsklasse moeten beschermen (eventueel tegen zichzelf) omdat ze te stom zijn om het zelf te doen (veel van onze politici doen dit ook).
Min of meer begrijpelijk: er wordt overal constant de mensen ingepompt dat men "moet" studeren voor een deftige job. Er is een soort sociaal stigma dat arbeid minderwaardig maakt.

In relaties zoeken mensen bijv ook vaak iemand met minstens een gelijk niveau van studies, zodat ze op een gelijke golflengte zitten. Again: een eufemisme voor "zij zijn dommer dan ik".

Maarja, als je met mensen omgaat die volwassen genoeg zijn, heb je daar geen last van ^^

Er zijn ook genoeg bedrijfsleiders die hun arbeiders-personeel als een stel debielen behandelen (ik spreek uit ervaring) en over't algemeen krijgen arbeiders minder pietlullige extra's dan bedienden. Mooi voorbeeld: gratis koffie.

MrKend54l

Legacy Member
Ga naar een bedrijf waar techniek centraal staat en je zal andere ogen trekken. In bedrijven waar technici op handen gedragen worden en de meeste een technische opleiding genoten hebben.
Overal zitten er honden tussen. Maar veel zou ik mij hier niet van aantrekken.

the_fox

Legacy Member
Ohm zei:
Zelf ben ik onderhoudstechnieker, heb een A2 technisch diploma en heb geen hogere opleiding gevolgd en durf zelf te zeggen dat ik gelukkiger ben dan iemand die een hele dag, of langer, aan een pc hangt voor de rest van zijn leven.

Hier ben ik gestopt met lezen, je praat over een stigma op handarbeid; maar pot, ketel enzo...

Stimpy

Legacy Member
Iedereen die zegt: "respect voor arbeiders, ik zou het niet volhouden" etc. zegt eigenlijk: ik ben blij dat ik dat werk niet moet doen en iets beters gevonden heb.

Dus in die zin is er een stigma.
Laat beter nu net iets heel persoonlijks zijn en kijk dan ook wat jijzelf het beste vindt.

Anoniem15

Legacy Member
Laat ons hier wel een duidelijk onderscheid maken tussen arbeiders die de hele dag aan de lopende band staan of met een clark rondrijden in een magazijn en arbeiders (al dan niet zelfstandigen) die beroepen uitoefenen zoals technieker, loodgieter, stukdadoor, mechanieker, ...

Mensen die aan de lopende band komen te staan en (sorry om het zo te noemen) hersenloos werk uitoefenen staan daar ook vaak met een reden (geen diploma van secundair, weinig of geen capaciteiten, geldgebrek, ongewone omstandigheden).

Trouwens 'bedienden' die de hele dag informatie zitten in te putten op een ministerie zonder te weten waar ze mee bezig zijn en uitkijken tot het 16u is en ze naar huis mogen gaan kan je dan over dezelfde kam scheren, ook al zitten zij gezellig op een bureau.

Iemand die in de bouw of een ander technisch beroep zit is vaak wel geschoold hiervoor en beschikt dus wel degelijk over capaciteiten, nog meer capaciteiten dan de laaggeschoolde ambtenaar.

botchla

Legacy Member
Inleidingske, ik ben belastingconsulent en zit in jouw veralgemening kantoorjob.

> replies

Ohm zei:
Ik heb het idee dat klassiek vakmanschap te laag gewaardeerd wordt.

> niet in mijn ogen

Of je nu een loodgieter bent of een elektricien, voor veel mensen zijn dit jobs voor de gewone man die in een rijhuisje woont en een goedkope Golf of Opel hebben als auto.

> niet de goedkoopste wagens (opel insignia? :))

Ik vind dat veel mensen eens moeten stoppen om zwart wit te denken en meer respect tonen tegenover iemand in werkkledij, al dan niet besmeurd.

> veralgemening + uw zinsbouw trekt op geen hol ik heb veel respect voor techniekers en ik ben blij dat er ook gewone arbeiders zijn. Waar zouden we zonder zijn?

Zelf ben ik onderhoudstechnieker, heb een A2 technisch diploma en heb geen hogere opleiding gevolgd en durf zelf te zeggen dat ik gelukkiger ben dan iemand die een hele dag, of langer, aan een pc hangt voor de rest van zijn leven.

> Is echt compleet onvergelijkbaar. Ik ben gelukkig in mijn job, werk misschien met een laptop maar ik reis veel, ben veel met mensen bezig.

Ik denk dat jij het hebt op een 'klassieke' kantoorjob zonder diploma waar je gewoon data ingeeft, dat even interessant is als aan een band staan (maar vaker slechter betaald zelfs want aan de band heb je nog een ploegenpremie).

Goed, je statement is volledig subjectief want je kent de jobcontent niet van zo'n jobs. In mijn ogen is dit "pot, ketel, zwart" want je verwijt van ons wat wij jou zogezegd verwijten.


Mijn dagen zijn altijd anders, ik ben verantwoordelijk over technische installaties die een heel gebouw voorzien van stroom en frisse lucht, werk met materialen die uiterst dodelijk zijn (koelgassen, stikstof,...) en als ik mijn kopje er niet bij houdt zet ik een heel gebouw spanningsloos of breng ik mijn collega's en mijzelf in gevaar (elektrocutie, gas dat ontsnapt, brandgevaar,...).

> Mijn dagen zijn ook interessant, ik veronderstel dat de meeste jobs wel een zekere voldoening geven en interessant zijn. Jammergenoeg zijn jobs waar je geen diploma voor nodig is en ééntonig zijn logischerwijs vaak voor lager geschoolden zijn.

Zoals je ziet moeten wij altijd heel alert zijn en kunnen wij iemand zijn leven in gevaar brengen. Maar dagelijks merk ik dat veel bedienden, van gewoon receptioniste tot managers en hoger, amper of geen respect kunnen tonen aan "een" arbeider.

> Je vergelijkt jezelf weer met iemand aan de band. Je bent echt twee zaken aan het mengen, een vakman en iemand met een minder uitdagende job. In mijn ogen verdienen beide respect, maar idioten heb je overal.

Zo houd ik vaak de deur open voor iemand anders, ook al heb ik mijn handen vol, maar 80% van de tijd kan er zelfs geen bedankje af.

> Ik denk dat jij gewoon "malchance" hebt. Ik doe hetzelfde en ik bedank, ik kom ook vaak onbeschofte pummels tegen jammergenoeg (die bestaan ook in mijn job). Ik probeer iedereen hetzelfde te behandelen, maar voor een onbeschoft persoon zal ik gewoon geen tweede keer de deur open houden.

Een klant heeft problemen met zijn verlichting en ik laat alles vallen zodat ik deze onmiddellijk kan helpen en het enige wat ik krijg is gezeur en geklaag omdat ze niet verder kunnen werken. Een simpel bedankje is te veel gevraagd blijkbaar.

> Je kan niet raden hoeveel keer wij dat in onze job meemaken, veel mensen zijn van de mening dat als ze je betalen, ze niet dankbaar moeten zijn ook al doe je extra moeite. Weet je hoe je dat countert? Snelle interventie = je factureert gewoon meer.

Vorige week ben ik speciaal 2u vroeger opgestaan om een klant in nood te helpen en een goedemorgen kon er niet vanaf. Effe een koffietje krijgen omdat ik mijn nachtrust heb laten vallen voor die persoon was ook te veel gevraagd. Buiten zich wat moeien met mijn werk, waar hij toch niets van snapt, is daar geen zinnig woord uitgekomen.
Dagelijks merk ik amper respect tegenover mij en mijn collega's en dit begint toch serieus om mijn systeem te werken.

> Idem als hierboven, dat komt echt in elke job hoor..

Versta mij niet verkeerd, er zitten ook toffe en beleefde mensen bij, maar het merendeel kijken blijkbaar graag neer op iemand die zijn handen nog durft vuil maken deze tijd.

> Nee, zelfde arguementen als hierboven.

Als ik veel mensen hoor, zowel hier op het forum als ergens anders, willen ze alleen maar een kantoorjob waar ze 8u op een dag tussen 4 muren op een computer scherm zitten te staren.

> Mensen beginnen in dit land meer en meer naar verstandelijke jobs te grijpen (begrijp me niet verkeerd, ik bedoel jobs in de zin van ingenieur, adviseur, ontwikkelaar, ... en niet dat jullie niet moeten nadenken in jullie jobs). Dat komt omdat BE steeds meer focust op zo'n internationale bedrijven aan te trekken omdat arbeiders in dit land te duur zijn. Wederom, jobs "achter een computer" zijn niet noodzakelijk saai.

Trouwens, als ik opnieuw had kunnen beginnen had ik misschien wel bakker geworden, met een goeie stiel (waar je in uitblinkt) kan je echt makkelijk bakken poen binnenhalen. Je moet er natuurlijk wel hard voor werken.


Ik vraag iedereen om wat meer respect te tonen tegenover een arbeider die je niet moet bezien als een domme kloot of een lul waarvan zijn IQ gelijk is aan dat van een koe. Genoeg arbeiders waar je een intelligent gesprek mee kan hebben en die meer dan 1 taal kennen, genoeg arbeiders die een hoger diploma hebben, al dan niet via zelfstudie, en kwa loon en voordelen is het verschil tussen arbeider en bediende nog amper merkbaar.

> Ik toon respect (en ik denk de meesten) en ik kijk niet neer op arbeiders. Je bent gewoon volgens mij 10 debielen tegengekomen en dat heeft je gefrustreerd.

Wou even deze lange tekst neertypen om mijn hart te luchten over deze spijtige materie die blijkbaar volkomen normaal is in de onverschillige wereld van vandaag.

Arbeiders hebben we nodig en gaan we blijven nodig hebben.

> Jep, maar minder als vroeger (bepaalde beroepen nog steeds though, en stielmannen gaan ook nodig blijven zijn). Het is een illusie als je denkt dat hier binnen 50 jaar nog veel fabrieken gaan zijn, tenzij ze het probleem met loonlasten oplossen ofdat de transportkosten nog de hoogte inschieten waardoor veel bedrijven genoodzaakt zijn om een deel vd productie in West-EU te houden.

Heb ook het gevoel dat gewone werkmannen dezer tijd amper nog een gezicht krijgen in de media en verschillende sites zoals vacature.be en dergelijke.

PS: schoonbroer is onderhoudstechnieker, hij verdient meer dan de rest van de arbeiders waar hij werkt, zijn telefoon staat roodgloeiend en die zit in één van de dankbaarste jobs.

Als hij de miserie niet oplost ligt alles stil. Dat lijkt mij toch een dankbare job ;).

Carrion

Legacy Member
Iedere job verdient gewoon respect, of ge nu dokter zijt, metser, achter de vuilkar rondloopt, noem maar op. Zolang ge eerlijk werk verricht voor uw geld zie ik niet in waarom de ene minder zou zijn dan de andere. Iemand die anders denkt is gewoonweg zielig en is naar mijn mening gewoon zelf ongelukkig en probeert iets te vinden waarmee ze toch zouden kunnen tonen dat ze gelukkiger zijn dan dat ze zelf denken.

(dat geld natuurlijk niet voor iedereen, ge hebt nu eenmaal ook ne hoop hautaine klootzakken rondlopen)

GMotha

Legacy Member
Carrion zei:
Iedere job verdient gewoon respect, of ge nu dokter zijt, metser, achter de vuilkar rondloopt, noem maar op.
Nope, marketers zijn het vleesgeworden kwaad.

jbreak

Legacy Member
Carrion zei:
Iedere job verdient gewoon respect, of ge nu dokter zijt, metser, achter de vuilkar rondloopt, noem maar op. Zolang ge eerlijk werk verricht voor uw geld zie ik niet in waarom de ene minder zou zijn dan de andere. Iemand die anders denkt is gewoonweg zielig en is naar mijn mening gewoon zelf ongelukkig en probeert iets te vinden waarmee ze toch zouden kunnen tonen dat ze gelukkiger zijn dan dat ze zelf denken.

(dat geld natuurlijk niet voor iedereen, ge hebt nu eenmaal ook ne hoop hautaine klootzakken rondlopen)
Hoeren verdienen ook 'eerlijk' hun geld en hoeveel respect krijgen die van de bevolking? :p

Volgens u zouden er dan héél veel zielige mensen zijn (99%).

Carrion

Legacy Member
jbreak zei:
Hoeren verdienen ook 'eerlijk' hun geld en hoeveel respect krijgen die van de bevolking? :p

Volgens u zouden er dan héél veel zielige mensen zijn (99%).

En dat is dan net het punt dat the_fox ook maakte, ge klaagt dat iemand uw werk stigmatiseert en minderwaardig vind maar doet nu net hetzelfde. Inderdaad, prostitutie is op z'n eigen manier wel een geval apart. Maar hey, zolang ze dat uit eigen overweging doen, waarom niet, als ge soms op telefacts hoort wa zo'n professioneel escorte vraagt voor een uur.

En dat 99% minderwaardig denkt is bullshit, ik sta ook nie te springen om op een werf te gaan werken puur omdat ik ne klungel ben als het op zo'n technische dingen komt of met materiaal om te gaan, maar daarom is het niet minder in m'n ogen.

jbreak

Legacy Member
Carrion zei:
En dat is dan net het punt dat the_fox ook maakte, ge klaagt dat iemand uw werk stigmatiseert en minderwaardig vind maar doet nu net hetzelfde. Inderdaad, prostitutie is op z'n eigen manier wel een geval apart. Maar hey, zolang ze dat uit eigen overweging doen, waarom niet, als ge soms op telefacts hoort wa zo'n professioneel escorte vraagt voor een uur.

En dat 99% minderwaardig denkt is bullshit, ik sta ook nie te springen om op een werf te gaan werken puur omdat ik ne klungel ben als het op zo'n technische dingen komt of met materiaal om te gaan, maar daarom is het niet minder in m'n ogen.
Met die 99% bedoelde ik dat er zoveel % mensen zijn die prostituees minder (of geen) respect zouden geven dan eenderwelk ander beroep.

the_fox

Legacy Member
GMotha zei:
the_fox zei:
Hier ben ik gestopt met lezen, je praat over een stigma op handarbeid; maar pot, ketel enzo...
:wtf:
Ge snapt het duidelijk niet, Nite & Carrion wel. Ik zal het ff uitleggen en wat quoten om het duidelijk te maken:
Ohm zei:
Ik heb het idee dat klassiek vakmanschap te laag gewaardeerd wordt.
Hier draait het dus om, Ohm wilt respect voor arbeiders! Maar toch heeft hij het er niet moeilijk mee om bedienden compleet af te breken:
Ohm zei:
Ik durf zelf te zeggen dat ik gelukkiger ben dan iemand die een hele dag, of langer, aan een pc hangt voor de rest van zijn leven.

Als ik veel mensen hoor, zowel hier op het forum als ergens anders, willen ze alleen maar een kantoorjob waar ze 8u op een dag tussen 4 muren op een computer scherm zitten te staren.
Ohm zei:
Zo zie ik vaak mensen zitten met oortjes op, en het enige wat ik in heel die vleugel hoor is het getokkel van toetsenborden. Dat is natuurlijk niet overal zo, dus niet echt een referentie maar ik vraag mij dan af of die mensen met een glimlach naar het werk komen.
Ik zit soms ook met oortjes in op kantoor omdat ik dan geconcentreerder kan werken, en ik kan begrijpen dat sommige collega's ook met oortjes inzitten als ze een deadline willen halen terwijl andere collega's aan het overleggen zijn. Daar is toch niets mis mee?
Anderen in deze thread halen ook bedienden, ambtenaren, mensen die aan de band werken, prostituees, ... door het slijk:
Wonkelrijm zei:
Laat ons hier wel een duidelijk onderscheid maken tussen arbeiders die de hele dag aan de lopende band staan of met een clark rondrijden in een magazijn en arbeiders (al dan niet zelfstandigen) die beroepen uitoefenen zoals technieker, loodgieter, stukdadoor, mechanieker, ...

Mensen die aan de lopende band komen te staan en (sorry om het zo te noemen) hersenloos werk uitoefenen staan daar ook vaak met een reden (geen diploma van secundair, weinig of geen capaciteiten, geldgebrek, ongewone omstandigheden).

Trouwens 'bedienden' die de hele dag informatie zitten in te putten op een ministerie zonder te weten waar ze mee bezig zijn en uitkijken tot het 16u is en ze naar huis mogen gaan kan je dan over dezelfde kam scheren, ook al zitten zij gezellig op een bureau.

Iemand die in de bouw of een ander technisch beroep zit is vaak wel geschoold hiervoor en beschikt dus wel degelijk over capaciteiten, nog meer capaciteiten dan de laaggeschoolde ambtenaar.
GMotha zei:
Nope, marketers zijn het vleesgeworden kwaad.
jbreak zei:
Hoeren verdienen ook 'eerlijk' hun geld en hoeveel respect krijgen die van de bevolking? :p
Beseffen jullie dan niet dat je zelf ook bezig bent met net hetgeen je probeert tegen te gaan bij arbeiders?

jbreak

Legacy Member
the_fox zei:
Beseffen jullie dan niet dat je zelf ook bezig bent met net hetgeen je probeert tegen te gaan bij arbeiders?
Ik probeer eigenlijk niets tegen te gaan bij arbeiders, threadstarter wenste dit.
Voor mij is het perfect begrijpelijk dat mensen minder respect hebben voor prostituees.

the_fox

Legacy Member
jbreak zei:
Ik probeer eigenlijk niets tegen te gaan bij arbeiders, threadstarter wenste dit.
Voor mij is het perfect begrijpelijk dat mensen minder respect hebben voor prostituees.

Waarom? Allez, lijkt misschien een domme vraag voor u maar ik snap niet waarom je minder respect voor een prostituee zou hebben?

jbreak

Legacy Member
the_fox zei:
Waarom? Allez, lijkt misschien een domme vraag voor u maar ik snap niet waarom je minder respect voor een prostituee zou hebben?

Die verkopen hun lijf en daarbij ook hun waardigheid. Ze doen het zichzelf aan van hun waardigheid te verkopen.

Al wat eruit volgt is een logische oorzaak-gevolg situatie.

the_fox

Legacy Member
jbreak zei:
Die verkopen hun lijf en daarbij ook hun waardigheid. Ze doen het zichzelf aan van hun waardigheid te verkopen.

Al wat eruit volgt is een logische oorzaak-gevolg situatie.

Op zich verkopen arbeiders ook hun lijf, of toch de acties die ze met hun lichaam ondernemen (net zoals prostituees) en verkopen bv ITers hun hersenen. Zo zit de arbeidsmarkt nu eenmaal in elkaar. Ik zie ook niet in waarom ze hun waardigheid zouden verkopen? Zolang er vraag naar is, er mensen voor betalen en ze het uit eigen wil doen zie ik het probleem niet echt... Vraag & aanbod, eigenlijk is het zo simpel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan