Archief - Rechten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fragflap

Legacy Member
Dionysus zei:
De pijnlijke waarheid is dat niemand echt weet of rechten u ligt. Als uw ouders geld genoeg hebben en een eventueel geflopt jaar kunnen opvangen dan zou ik rechten proberen. Anders misschien ook.
Je haalde geen schitterende punten in het middelbaar, maar middelbaar is verre van representatief. Ik heb mensen gezien die ik slim achtte maar die dat in hun eerste jaar niet bleken. Rechten (en eigenlijk elke universitaire richting) draait niet alleen om slim zijn, maar ook om discipline om door te kunnen zetten als het nodig is (zo blijkt het voor sommigen moeilijk om een maand lang te studeren in de examens).
Over uw intresse in rechten/justitie: ik kan moeilijk geloven dat ge dat echt interessant vindt, maar als het echt waar is dan zou dat knap zijn. Als je dan zo hypergemotiveerd bent zou je toch best eens rechten proberen.

Dus: probeer het is, je zal het dan wel zien.

Het justitieaparaten, processen, rechtsystemen,.. intreseren mij enorm. De moeilijkheidsgraad schrik mij niet af maar het is eerder de hoeveelheid van de leerstof. Het is zoals de meeste hier aanhalen dat ik geen ervaring heb in het verwerken van grote hoeveelheden leerstof.

De hoeveelheid leerstof mag toch niet de enigste reden zijn waarom iemand niet kan studeren aan het hoger onderwijs ?

flyinglobster

Legacy Member
Tis niet dat je Bij Aso "grote hoeveelheden leerstof" moest verwerken . Dus het is voor iedereen die afstudeert van het middelbaar een uitdaging om grote hoeveelheden leerstof te verwerken . Bij de ene gaat het al wat beter dan de andere.

Bananarama

Legacy Member
flyinglobster zei:
Tis niet dat je Bij Aso "grote hoeveelheden leerstof" moest verwerken . Dus het is voor iedereen die afstudeert van het middelbaar een uitdaging om grote hoeveelheden leerstof te verwerken . Bij de ene gaat het al wat beter dan de andere.

Volgens mij is het vooral kwestie van de gewoonte die je bij aso aankweekt om dagelijks met school bezig te zijn. Bij mij was het destijds elke dag thuiskomen om half vijf, half uurtje tv, boeken open, eten, boeken open, slapen (vaak pas na 11u). Een bso'er hoeft zo'n discipline niet te kweken, en als die dan hoger onderwijs gaat doen is dat + het tempoverschil meestal wat hem/haar de das omdoet. Dat samen met het feit dat een een aso'er het gewend is om zelfstandig stof te verwerken, patronen te herkennen om degelijke samenvattingen te maken en dergelijke. Je kan dat in principe nog wel aanleren, maar een paar uurtjes bijles over studiemethode kan nooit opwegen tegen 6 jaar dat bijna dag in dag uit gedaan te hebben.

Het gaat maw net om grote hoeveelheden leerstof zo snel en zo efficiënt mogelijk op te splitsen in haalbare hoeveelheden, en dat is voor een bso'er niet zo eenvoudig als voor een aso'er.

SyntaX_

Legacy Member
Bananarama zei:
Volgens mij is het vooral kwestie van de gewoonte die je bij aso aankweekt om dagelijks met school bezig te zijn. Bij mij was het destijds elke dag thuiskomen om half vijf, half uurtje tv, boeken open, eten, boeken open, slapen (vaak pas na 11u). Een bso'er hoeft zo'n discipline niet te kweken, en als die dan hoger onderwijs gaat doen is dat + het tempoverschil meestal wat hem/haar de das omdoet. Dat samen met het feit dat een een aso'er het gewend is om zelfstandig stof te verwerken, patronen te herkennen om degelijke samenvattingen te maken en dergelijke. Je kan dat in principe nog wel aanleren, maar een paar uurtjes bijles over studiemethode kan nooit opwegen tegen 6 jaar dat bijna dag in dag uit gedaan te hebben.

Het gaat maw net om grote hoeveelheden leerstof zo snel en zo efficiënt mogelijk op te splitsen in haalbare hoeveelheden, en dat is voor een bso'er niet zo eenvoudig als voor een aso'er.
Menens. Moest je zo hard leren in het middelbaar.

Aan de TS. Zie of je ergens voorbeeld examens te pakken krijgt en studeer eens een paar dagen een vak om te zien hoe ver je komt :)

Iemand

Legacy Member
fragflap zei:
Het justitieaparaten, processen, rechtsystemen,.. intreseren mij enorm. De moeilijkheidsgraad schrik mij niet af maar het is eerder de hoeveelheid van de leerstof. Het is zoals de meeste hier aanhalen dat ik geen ervaring heb in het verwerken van grote hoeveelheden leerstof.

De hoeveelheid leerstof mag toch niet de enigste reden zijn waarom iemand niet kan studeren aan het hoger onderwijs ?

Gezien deze schrijffouten heb je jezelf verraden dat je ook de andere TS bent. :)

Ook gezien die fouten vrees ik het ergste voor de uitkomst indien je een rechtenstudie zou aanvatten, maar ge kunt uw kans nemen he.

En uiteraard is de mogelijkheid om grote hoeveelheden stof te verwerken een basisvereiste in de opleiding. Als je dat niet kan, naast nog andere zaken, moet je maar hogeschool gaan doen.

DaTa

Legacy Member
Bananarama zei:
Volgens mij is het vooral kwestie van de gewoonte die je bij aso aankweekt om dagelijks met school bezig te zijn. Bij mij was het destijds elke dag thuiskomen om half vijf, half uurtje tv, boeken open, eten, boeken open, slapen (vaak pas na 11u). Een bso'er hoeft zo'n discipline niet te kweken, en als die dan hoger onderwijs gaat doen is dat + het tempoverschil meestal wat hem/haar de das omdoet. Dat samen met het feit dat een een aso'er het gewend is om zelfstandig stof te verwerken, patronen te herkennen om degelijke samenvattingen te maken en dergelijke. Je kan dat in principe nog wel aanleren, maar een paar uurtjes bijles over studiemethode kan nooit opwegen tegen 6 jaar dat bijna dag in dag uit gedaan te hebben.

Het gaat maw net om grote hoeveelheden leerstof zo snel en zo efficiënt mogelijk op te splitsen in haalbare hoeveelheden, en dat is voor een bso'er niet zo eenvoudig als voor een aso'er.

Zoveel leren in het middelbaar is nu ook ni bepaald representatief, het merendeel komt het aso toch ook gewoon door zonder al te veel discipline (lees: de dag voor het examen zijn boeken open doen).

Bananarama

Legacy Member
DaTa zei:
Zoveel leren in het middelbaar is nu ook ni bepaald representatief, het merendeel komt het aso toch ook gewoon door zonder al te veel discipline (lees: de dag voor het examen zijn boeken open doen).

Wij hadden nochtans elke dag wel iets van huiswerk, elke week minstens één presentatie en aangezien ik Latijn deed ook elke week minstens één test. In mijn agenda was er zelden een leeg vakje. Op voorhand studeren voor een examen deed ik in principe nooit bewust, maar door alle dagen testen en taken voorgeschoteld te krijgen, deed ik dat dus eigl automatisch.

flyinglobster

Legacy Member
Zoveel leren in het middelbaar is nu ook ni bepaald representatief, het merendeel komt het aso toch ook gewoon door zonder al te veel discipline (lees: de dag voor het examen zijn boeken open doen).

Juist afgestudeerd van het middelbaar met ASO diploma en heb toch niet het gevoel gehad dat ik "veel" moest doen hoor.

Underlegend

Legacy Member
Ja, maar dat is normaal. Iedereen is anders en de ene heeft al wat meer of minder tijd nodig om iets te begrijpen. Sommigen leren snel de andere niet. Ik vond BSO poepsimpel en leerde de dag zelf nog bij toetsen en had altijd goeie punten (3 keer op rij de beste van de klas in totaal zelfs). Sommigen hadden er meer moeite mee. Het onderwijssysteem zou voor mij serieus mogen veranderen en dan zeker BSO. De hoeveelheid en nuttigheid van de leerstof is zo laag dat de richting mensen gewoon lui maakt. En dan had je nog mensen die klaagden... Gelukkig volg ik nu hogeschool want in die tijd schaamde ik mij ervoor eigenlijk.

glashelder

Legacy Member
Ik had 100 op het examen wiskunde in BSO. En wiskunde is echt mijn zwakke punt :p Maar het was dan ook kortingen berekenen en van die onzin.

crazycreyf

Legacy Member
De mensen die zeggen dat je in ASO al hebt leren grote pakken verwerken , dat vind ik persoonlijk zever. Bij mij waren de meeste vakken 100 pagina's of minder. Ik weet niet hoeveel dat dan in het BSO was, maar al was het "maar" 50 of 100 pagina's das toch niet te vergelijken met ineens 800 pagina's. Das gewoon iets dat je moet zien als dat lukt in het eerste jaar. De ene mens lukt da en de andere niet.

Te zien hoe goed je kan dingen onthouden, hoeveel het je interesseert, hoeveel je tijdens het jaar studeert, hoe snel je dingen opneemt, ......

Guazala

Legacy Member
Hier zijn toch wel een paar mensen die eens een cursus uit het ASO naast eentje van het BSO zouden moeten leggen. Er is wel degelijk een verschil hoor.

Silmarunya

Legacy Member
Guazala zei:
Hier zijn toch wel een paar mensen die eens een cursus uit het ASO naast eentje van het BSO zouden moeten leggen. Er is wel degelijk een verschil hoor.

Dit. Het verschil is werkelijk enorm. Mijn cursus geschiedenis bevatte ongeveer evenveel blokwerk als alle theoretische vakken van een BSO'er uit hetzelfde jaar samen.

Dat gezegd zijnde, het blijft weinig. Met een klein beetje aanleg, wat opletten in de klas en de avond voor een test even snel doorlezen kwam je er doorgaans wel - met uitzondering van fysica en wiskunde, waar je al wat meer voor moest oefenen.

Ik ga wel deels akkoord met wat hierboven wordt gezegd: in het ASO leer je een aantal vaardigheden (discipline hebben om nutteloze feitjes te leren, verbanden zien tussen leerstof, logisch en gestructureerd denken, correct en gestructureerd schrijven,...) die een grote hulp kunnen zijn bij verdere studies. Veel mensen zien dingen als integralen of Latijnse grammatica nooit meer terug, maar ze helpen wel een bepaalde manier van denken te 'kweken'.

Underlegend

Legacy Member
Inderdaad. Ik heb hier nog een boekje van PAV liggen waarvan een 20-tal pagina's examenstof. :crazy:

PS: Als ik later kinderen heb ga ik er alles aan doen om ze uit BSO te houden (hopelijk is het daartegen al veranderd), aangezien ik zelf weet wat de gevolgen op intellectueel en sociaal gebied zijn.

Silmarunya

Legacy Member
Underlegend zei:
Inderdaad. Ik heb hier nog een boekje van PAV liggen waarvan een 20-tal pagina's examenstof. :crazy:

PS: Als ik later kinderen heb ga ik er alles aan doen om ze uit BSO te houden (hopelijk is het daartegen al veranderd), aangezien ik zelf weet wat de gevolgen op intellectueel en sociaal gebied zijn.

Triestig eigenlijk dat je dat moet zeggen. Een stiel leren zou iets moeten zijn om trots op te zijn, maar de meest directe weg ernaartoe is een vuilbak voor schoolmoe tuig. BSO verdient zoveel beter...

Underlegend

Legacy Member
BSO is gewoon een misplaatste richting. In mijn klas zat er niemand om een bepaalde 'stiel' te leren. De meesten gaan achteraf werken als bediende of doen iets technisch, maar een ambitieuze carrière zal je er zeker niet mee opbouwen en dat wou ik gewoon niet. Volgens mij zijn er drie soorten personen in BSO: degene die echt een leergebrek hebben (op theoretisch gebied dan), luieriken en dan mensen die er onterecht zijn ingerold.

En het ergste is dat leerkrachten nog doen alsof het een bewuste keuze is om BSO te volgen terwijl je gewoon niet anders kon dan zakken. Mijn oude leerkracht Frans kwam mij eens tegen toen ik gezakt was en toen zei ze zoiets van: 'ik ben echt blij dat je gekozen hebt om deze richting te volgen, je zal je vast veel beter voelen nu'. Ik weet ook nog dat we in het laatste jaar onze richting moesten voorstellen aan kinderen van het beroepsvoorbereidend jaar en dus moesten vertellen waarom je voor 'kantoor' zou moeten kiezen. Je hebt er geen idee van hoe we met een geforceerde glimlach iets positiefs en overtuigend deze richting moesten voorstellen. Zo hypocriet.

Guazala

Legacy Member
Als je kind intelligent genoeg is en toch een stiel wil leren, bestaat er nog altijd TSO.
BSO heeft wel degelijk zijn nut. Er zijn nu eenmaal mensen die niet de intellectuele capaciteiten hebben om meer aan te kunnen. (Ik heb in BSO les gegeven en kan jullie verzekeren dat die echt wel bestaan.) Voor die mensen moet er ook een aangepast schoolsysteem zijn, waar ze zich goed kunnen voelen en les kunnen krijgen aangepast aan hun mogelijkheden.

Om on topic te blijven: dat zijn uiteraard niet de mensen die daarna naar unief gaan om rechten te studeren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan