Archief - Rechten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Underlegend

Legacy Member
fragflap zei:
Ik heb het ook gelezen, maar heb daar niets mee te maken.:eek:

Ik denk dat je al genoeg reacties hebt gekregen in je eerste topic. Als je dan nog eens gaat liegen ben je volgens mij wel erg wanhopig. Ik zie wel dat je je verhaaltje wat hebt aangepast in je eigen voordeel, maar dat verandert natuurlijk niks aan de realiteit. :ironic:

NotoriousP

Legacy Member
fragflap zei:
Ik ben een jaar later naar het school gegaan in het eerste kleuterklas omdat mijn ouders vonden dat ik nog te jong was. Jammer genoeg draag ik daar vandaag nog de gevolgen van.

Hoe in hemelsnaam draag je daar nu gevolgen van? Die buis op boekhouden was puur uw eigen schuld (of die van een leerkracht), daar heeft een beslissing van uw ouders 15 jaar ervoor toch niets mee te maken.

fragflap zei:
In het zesde leerjaar mocht ik een Aso of een Tso richting volgen.

Dat mag toch iedereen?

fragflap

Legacy Member
ik ben nu twintig jaar en moest al twee jaar geleden afgestudeerd zijn. En heb ik ergens beweerd dat het de schuld van mijn ouders was, ben een andere halve jaar te laat naar school gegaan met het gekende resultaat ondertussen. @ underlegend, kan je bewijzen dat ik met het andere topic iets te maken heb ?

Underlegend

Legacy Member
Ik hoef niks te bewijzen, want het is toch overduidelijk aangezien anderen het ook meteen opviel. Als je denkt dat mensen daar echt intrappen... :naughty:

MrKend54l

Legacy Member
glashelder zei:
Ze vroegen wel een kopie van mijn diploma en ik moest op een formulier invullen welke vooropleiding ik had, maar er is echt geen mens die daar naar gekeken heeft hoor. Ik had een diploma secundair onderwijs en mocht dus hoger onderwijs starten. Wat er daar wel of niet op staat van vooropleiding of hoe je dat hebt behaald maakt echt helemaal niks uit. (Alhoewel, ik heb mijn secundair behaald via tweedekansonderwijs en die jobstudent wist niet hoe ze dat moest invoeren in de computer, die school stond niet bij de opties of zo :p)

Maar er zit daar echt niemand om te zeggen "oei oei, kantoor en jij wil rechten doen? dat zal toch niet gaan hoor". Da's gewoon routinewerk voor die jobstudenten, ze zien misschien tientallen mensen per dag, ze gaan echt niet checken wat jouw vooropleiding is en of dat misschien wel past. Zijn ze ook helemaal niet bevoegd voor (en maakt ook geen reet uit verder, zelfs de rector zal jou niet weigeren als jij een secundair diploma hebt, zelfs al is het 'maar' kantoor).

De reden dat je een diploma moet tonen is om te tonen dat je een diploma hébt. De reden dat je je vooropleiding moet invullen, is gewoon om de statistieken bij te houden (hoeveel % van de leerlingen uit vooropleiding X slagen in richting Y). Ik moest ook het werk van mijn vader en moeder invullen, maar ze hebben ook niet gezegd "oei, jouw moeder is maar kuisvrouw, en jij komt hier aan de unief studeren?" :p Da's wederom gewoon statistieken bijhouden.

Als jij gewoon je studiegeld betaalt mag je je inschrijven voor wat je wil.

Ik moest mijn diploma's voorleggen en vertellen over mijn vooropleiding en aantal uren wiskunde dat ik gehad heb en wat dat inhield qua leerstof. Hebben ze mij ineens heel het jaar door 1u extra wiskunde aangesmeerd :P

NotoriousP

Legacy Member
fragflap zei:
ik ben nu twintig jaar en moest al twee jaar geleden afgestudeerd zijn. En heb ik ergens beweerd dat het de schuld van mijn ouders was, ben een andere halve jaar te laat naar school gegaan met het gekende resultaat ondertussen.

Alsof dat zo negatief is, ik ken mensen genoeg die succesvolle studies afronden ook al zijn ze jaren ouder.

glashelder

Legacy Member
MrKend54l zei:
Ik moest mijn diploma's voorleggen en vertellen over mijn vooropleiding en aantal uren wiskunde dat ik gehad heb en wat dat inhield qua leerstof. Hebben ze mij ineens heel het jaar door 1u extra wiskunde aangesmeerd :P

Zal er ook wel vanaf hangen hoeveel voorkennis er nodig is voor de opleiding (voor de mijne niet echt zoveel), maar dan nog kunnen ze je niet weigeren. Ze kunnen het afraden, maar als jij het ziet zitten en je studiegeld betaalt, kunnen ze je niks maken.

Faun

Legacy Member
Een C-attest met 70%. Daar heb ik toch moeite mee om te geloven. In het 6e jaar bij ons hadden er een pak een herexamen voor boekhouden, maar direct een C? no way.

En rechten > rechtspraktijk. Met rechtspraktijk ben je bijlange niet zoveel als met een master.

NotoriousP

Legacy Member
Sommige scholen geven geen herexamens hé, in mijn 6de kregen ze het jaar ervoor & het jaar erna herexamens maar niet in mijn jaar. :p

djemz

Legacy Member
een C attest met 1 kleine buis? Dan moet je wel een erg geval geweest zijn om daar niet voor gedelibereerd voor te zijn. Wat hebben je ouders daar in godsnaam mee te maken?
Rechten zie ik totaal niet haalbaar voor je, ook al heb je er interesse voor. De hoeveelheid leerstof dat je moet verwerken is gewoon te veel als je uit kantoor komt en 6 jaar niks moeten doen hebt.

fragflap

Legacy Member
Faun zei:
Een C-attest met 70%. Daar heb ik toch moeite mee om te geloven. In het 6e jaar bij ons hadden er een pak een herexamen voor boekhouden, maar direct een C? no way.

En rechten > rechtspraktijk. Met rechtspraktijk ben je bijlange niet zoveel als met een master.

In kantoor is boekhouden een hoofdvak. Ze kunnen jouw hiervoor altijd buizen.

Faun

Legacy Member
fragflap zei:
In kantoor is boekhouden een hoofdvak. Ze kunnen jouw hiervoor altijd buizen.

Ik kom uit handel en daar was dat ook een hoofdvak. Mensen die gebuist waren kregen gewoon een herexamen.

Ik heb vanuit handel een master criminologie gedaan. Enkel nog mn thesis en ik ben afgestudeerd zonder veel problemen. Waar een wil is is een weg :)

Underlegend

Legacy Member
@In kantoor is boekhouden een hoofdvak. Ze kunnen jouw hiervoor altijd buizen.

Niet als de rest wel goed is. GIP en stage zijn ook de belangrijkste vakken. In mijn klas waren er genoeg mensen (ongelooflijk aangezien het niveau niet hoog was en dan nog, boekhouden in BSO was uiteindelijk gewoon apenwerk eens je de basis doorhad) die buisden voor boekhouden of er nipt door waren en toch nog altijd verder mochten gaan. Zoals iemand hierboven al zei, een C-attest enkel en alleen voor boekhouden? Kan gewoon niet.

Ik denk dat je nu wel al meer dan genoeg reacties hebt gekregen. Probeer het nu maar gewoon zodat je je het later niet kan beklagen.

fragflap

Legacy Member
In mijn vorige school moest je op al je hoofdvakken voldoende hebben om een A-attest te kunnen krijgen. Dus het kan wel degelijk :(

Underlegend

Legacy Member
Je kan dat perfect bewijzen door je eindrapport gewoon eens te posten natuurlijk. Ik blijf erbij, het klopt niet.

Niet dat het verder nog uitmaakt. Je kent de meesten hun standpunt ondertussen.

MrKend54l

Legacy Member
Ik snap persoonlijk niet hoe je door middejury ineens een diploma behaald. Zo is toch heel het systeem van een 7de jaar doen naar de kloten?
Je doet middejury en doet 1jaar over wat een normale mens op 2 jaar doet...

Maar om terug te komen op rechten studeren. Ik en zoveel andere raden het je af, en dat heeft een reden. Als je effectief geschikt was voor rechten te gaan studeren vanaf kantoor, als je er echt uitspringt en uniek bent dan had je hier deze vraag niet gepost.
Ik raad u dus aan om een bachelor rechtspraktijk te volgen. Deze sluit ook beter aan bij uw wensen qua job.

Dionysus

Legacy Member
De pijnlijke waarheid is dat niemand echt weet of rechten u ligt. Als uw ouders geld genoeg hebben en een eventueel geflopt jaar kunnen opvangen dan zou ik rechten proberen. Anders misschien ook.
Je haalde geen schitterende punten in het middelbaar, maar middelbaar is verre van representatief. Ik heb mensen gezien die ik slim achtte maar die dat in hun eerste jaar niet bleken. Rechten (en eigenlijk elke universitaire richting) draait niet alleen om slim zijn, maar ook om discipline om door te kunnen zetten als het nodig is (zo blijkt het voor sommigen moeilijk om een maand lang te studeren in de examens).
Over uw intresse in rechten/justitie: ik kan moeilijk geloven dat ge dat echt interessant vindt, maar als het echt waar is dan zou dat knap zijn. Als je dan zo hypergemotiveerd bent zou je toch best eens rechten proberen.

Dus: probeer het is, je zal het dan wel zien.

PerkelePride

Legacy Member
Sowieso eerst rechtspraktijk doen, je schakelprogramma bedraagt dan maar één jaar zodat je op 6 jaar tijd je diploma rechten kunt hebben. Misschien dat rechten je zo ook wel lukt in 6 jaar (vijf jaar is niet realistisch en zelfs aan zes jaar twijfel ik nog) maar dan heb je na drie jaar tenminste al een goed diploma ivm 'academische bachelor in de rechten.'

Ivm de buis van boekhouden, mijn medeleiding in de scouts deed ook kantoor en moet zijn 6e middelbaar kantoor opnieuw doen voor een buis van informatica van 43% terwijl de gip en stage erdoor waren. Het kan dus wel degelijk.

Bananarama

Legacy Member
PerkelePride zei:
Sowieso eerst rechtspraktijk doen, je schakelprogramma bedraagt dan maar één jaar zodat je op 6 jaar tijd je diploma rechten kunt hebben. Misschien dat rechten je zo ook wel lukt in 6 jaar (vijf jaar is niet realistisch en zelfs aan zes jaar twijfel ik nog) maar dan heb je na drie jaar tenminste al een goed diploma ivm 'academische bachelor in de rechten.'

Dit. Je beseft zelf wellicht wel dat rechten gaan studeren voor jou een grotere gok is dan voor de gemiddelde aso-student (anders zou je deze thread niet gestart hebben). Laat je dus niet verleiden door voor de (mogelijk) kortste weg te gaan, maar kies voor de veiligste. Uiteindelijk scheelt dat maar een jaar extra.

Ik weet trouwens niet of je het weet, maar je mag niet eindeloos blijven proberen aan de universiteit, en er is ook nog zoiets als leerkrediet.

fragflap

Legacy Member
nogmaals voor de wijsneuzen die het niet geloven:

De Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap, vroeger de Middenjury of centrale examencommissie genoemd , is een instelling die examens inricht voor iedereen die om de een of andere reden geen diploma heeft behaald in het gewone onderwijssysteem, bijvoorbeeld door schoolmoeheid of een bewuste keuze voor huisonderwijs.

Je schrijft u in en betaald vijftien euro voor de adminstratie. Een paar weken later sturen ze jouw het examenrooster op VAN ALLE VAKKEN DIE JE NODIG HEBT OM TE SLAGEN VOOR DIE RICHTING (in mijn geval kantoor dus). Hierin zaten de drie niveau's in van het derde en het vierde graad, namelijk 5,6 en 7. Als je op al de vakken slaagt krijg je je A2 diploma dat evenredig is aan een gewoon diploma van een gewone school. sorry mensen, degene dit dit nog niet begrijp of wilt begrijpen, duidelijker dan dit kan ik het echt niet uitleggen.


Terug naar de richting rechten: ik vrees dat rechten inderdaad wat te hoog gegrepen is door mijn middelbare loopbaan. Eerst rechtspraktijk is proberen en daarna schakelen tot een master. Maar dan studeer ik af op mijn 26 is dat niet wat te oud ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan