Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
DaJerre zei:Is Handelswetenschappen aan Lessius de moeite?
Chilliewillie88 zei:uiteraard
Mr. zei:Om je vraag te beantwoorden, ,ik denk dat a&f je wel een mooie toekomst bieden kan. Er zijn denk ik ook wel een aantal banaba's mogelijk dan geloof ik?
Mr. zei:Om je vraag te beantwoorden, ,ik denk dat a&f je wel een mooie toekomst bieden kan. Er zijn denk ik ook wel een aantal banaba's mogelijk dan geloof ik?
Chilliewillie88 zei:Zou een uitstekend idee zijn. Heb een jaar geleden ofzo eens een artikel gelezen met Mark Waer, hij was ook voorstander van maar een zeer beperkt aantal algemene bachelors aan de KUL. Zodat specialisatie pas vanaf de master gebeurde..
Vincort zei:Belachelijk idee imho. Dit is de verantwoordelijkheid van het secundair, niet van een universiteit. Of moeten we ook nog lessen LO en esthetica gaan invoeren in de bachelorjaren?
Chilliewillie88 zei:totaal onjuist.
Welke 18-jarige wil nu rechten, psychologie of pedagogie gaan studeren? Natuurlijk wil niemand dat. Je kan dat niet weten op die leeftijd. Daarvoor ben je veel te onervaren. Je hebt op dat moment geen flauw idee wat die richtingen concreet inhouden. Je kan je alleen maar ergens inschrijven en hopen dat je toch min of meer juist zit. Ik ben er dan ook bijna zeker van dat we op termijn gaan naar een dergelijk systeem waar de bachelor véél algemener is dan nu. Ik wou dat het in mijn opleiding ook zo gegaan was. Ik heb wel een universitair diploma gehaald maar dat was op de duur meer omdat ik behind the point of no return was dan uit interesse. Met een meer algemenere vooropleiding had ik wsl niet dezelfde richting gekozen.
Je moet natuurlijk ook wel geen burgies en kunstwetenschappers samen steken in één vooropleiding, dat weet je nu zelf ook wel.
Vincort zei:Over betere duiding omtrent de studiekeuze ben ik het met je juist, maar ik denk dat dat los van de leeftijd staat. Als je een 17-jarige een jaar wat algemenere voorbereidende vakken geeft, zal die meestal ook wel weten wat hij wil gaan doen op zijn 18e. En wat dan nog, als er 1 persoon op 5 fout kiest? Dan verliest deze persoon hoogstens één jaar, moet men daarom IEDEREEN langer naar het school sturen? Moet men daarom al diegenen die al lang weten dat men bv talen gaat doen, op een tweejarige master sturen ipv een éénjarige? Maakt het deze persoon sterker als individu dat hij nog een jaartje extra de ene of de andere literaire stroming gaat extra uitdiepen?
De bachelors verbreden en de masters verlengen is alleen maar een waste of time en money, ons land heeft de werkende mens nu al zo hard nodig.
glashelder zei:Mijn eerste jaar sociologie was gemeenschappelijk met de politieke en de communicatiewetenschappers... Dat vond ik nu toch ook niet bijster interessant hoor. Ik wist 100% zeker dat ik sociologie zou studeren en wat had ik? In het eerste semester een vak inleidende sociologie voor alle eerste bachelors, en in het tweede semester één richtingsspecifiek vak. Nou, woepie. Als je aan het begin van je studie niet weet wat een richting inhoudt, zal je dat na een algemeen jaar al helemaal niet weten. Er zijn er genoeg die wél rechten, psychologie of pedagogie willen studeren én die weten wat het inhoudt. Die moet je niet afrekenen op de 'zwevers' die zomaar wat doen en niet weten wat ze willen. Daarnaast denk ik dat het niveau zwaar achteruit zou gaan als je eerst allemaal van die nietszeggende algemene vakken zou geven. Een inleiding tot X, een inleiding tot Y,... Dat leidt tot nergens naar.
MrKend54l zei:A&f is geen handelswetenschappen he, just so you know.
A&f = Professioneel
Handelswetenschappen = academisch
En je doet nu multimedia, dus ik denk dat een academische bachlor iets te hoog gegrepen zal zijn.
glashelder zei:Er zijn er genoeg die wél rechten, psychologie of pedagogie willen studeren én die weten wat het inhoudt. Die moet je niet afrekenen op de 'zwevers' die zomaar wat doen en niet weten wat ze willen. Daarnaast denk ik dat het niveau zwaar achteruit zou gaan als je eerst allemaal van die nietszeggende algemene vakken zou geven. Een inleiding tot X, een inleiding tot Y,... Dat leidt toch nergens naar. En wat moet er dan gebeuren met mijn 10 richtingsspecifieke vakken van mijn tweede bachelorjaar? Gewoon weglaten of zo?
glashelder zei:En wat moet er dan gebeuren met mijn 10 richtingsspecifieke vakken van mijn tweede bachelorjaar? Gewoon weglaten of zo?
Chilliewillie88 zei:Hervormen. Er zijn sowieso een groot aantal vakken dat je in de eerste plaats al kan weglaten. Daarnaast heb je zoals ik al eerder zei in iedere richtingen x-aantal verplichte nummertjes die je overal krijgt. Ik zie het dan ook alleen maar als meerwaarde dat je in een bachelor een paar vakken van verschillende richtingen zou kunnen volgen. Zo krijg je toch een veel bredere kijk op alles, toch net waar universitair onderwijs overgaat. Waarom zou je anders al die verplichte zaken moeten doen.
Op dit moment kan je wel 10 specifieke vakken hebben op een jaar, maar sowieso dat je daarnaast ook een aantal niet specifieke vakken hebt. Neem al de niet specifieken vakken uit alle jaren samen, steek die samen. Hervorm de rest van de vakken een beetje zodat deze in 3 jaar specialisatie passen. Perfect mogelijk en je krijgt studenten die weten wat ze studeren, waarom ze het studeren en meer dan wsl met volle goesting en motivatie afstuderen.
Chilliewillie88 zei:je krijgt studenten die weten wat ze studeren, waarom ze het studeren en meer dan wsl met volle goesting en motivatie afstuderen.