Archief - IBO contract problemen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

skahinvest

Legacy Member
Beste 9livers,

Ik zit echt met een probleem met mijn werkgever na mijn ibo.

Ik had dus een ibo van 3 maand afgesloten beginnend op 06/08/2012 en eindigt 4/11/2012, ik was ziek voor dat deze ten einde liep en nu heb ik enkele dagen niets gehoord van mijn werkgever..
Ik heb hem wel gehoord donderdag toen ik hem meedeelde dat ik ziek ben en hij zei als je niet komt verbreek ik alles..
Gisteren ben ik langs geweest bij de vdab en ze zeiden dat ze 1 evaluatie hebben gehad met deze opmerkingen: Persoon weigert overuren te doen en ook aan de toekomst, veel ziektemeldingen en gebrek aan motivatie..
Vandaag had ik hun terug opgebeld, en ik vroeg wat ik nu moet doen, ze zeiden dat ik mijn contract moet krijgen en dat hij zei dat ik 2 dagen ongewettigd afwezig ben maar hij heeft niets meer laten weten, nuja mijn werkgever wilt mijn onbepaalde duur niet geven en ik wil daar niet tewerkgesteld worden door al die stress en door de huidige situatie nu,

Mijn vraag is nu, hoe moet ik dit aanpakken want ik ga binnen 4 uren eens langsgaan om te praten..
Kan hij dat contract weigeren te geven? Want hij sluit binnen 4 dagen voor 3 weken en zet iedereen economisch werkloos.. Kan ik niet in de plaats vragen dat hij mij een goede c4 geeft? Want hij wil me toch geen geven maar moet vervolgens de wet..

Ik heb hier echt goed advies nodig!

Hopelijk kunnen jullie me helpen
Thx!

skahinvest

Legacy Member
Ik ben echt ten einde raad, hoe moet ik dit nu aanpakken want hij wil me niet en ik wil daar ook niet blijven.. Ik kan toch moeilijk m'n ontslag geven want dan verlies ik mijn uitkering, en hoe zit dat met die opzegtermijn? Eerste keer dat ik zulke problemen meemaak..

DiHa

Legacy Member
Als ik mij niet vergis is het aan de VDAB om op te treden als bemiddelaar bij eventuele problemen tussen IBO-cursist en werkgever.

Er wordt dacht ik ook bij begin van de IBO een contract opgemaakt waarin duidelijk staat dat de werkgever verplicht is de cursist voor onbepaalde duur in dienst te nemen wanneer de beroepsopleiding is afgewerkt?

skahinvest

Legacy Member
DiHa zei:
Als ik mij niet vergis is het aan de VDAB om op te treden als bemiddelaar bij eventuele problemen tussen IBO-cursist en werkgever.

Er wordt dacht ik ook bij begin van de IBO een contract opgemaakt waarin duidelijk staat dat de werkgever verplicht is de cursist voor onbepaalde duur in dienst te nemen wanneer de beroepsopleiding is afgewerkt?

De vdab heeft me niet echt geholpen om te bemiddelen, had hun op de hoogte gebracht dat mijn opleiding van dag 1 niet opgevolgd werd door mijn werkgever o.a. overuren, uurregeling klopte aan geen kanten, en dat hij me mondeling meedeelde dat hij het zou verbreken.. Ja dat staat op het contract dat hij mij onmiddellijk in dienst moet nemen. Kan de vdab er nu werkelijk niks aan doen om er tussen te komen?

aageon - DC

Legacy Member
Ik heb ooit een IBO opleiding gehad van 6 maanden en bij eventuele problemen moet VDAB hierbij helpen. Normaal moet je zelfs een vaste contact persoon krijgen bij vdab.

skahinvest

Legacy Member
aageon - DC zei:
Ik heb ooit een IBO opleiding gehad van 6 maanden en bij eventuele problemen moet VDAB hierbij helpen. Normaal moet je zelfs een vaste contact persoon krijgen bij vdab.

Mijn persoon bijnde vdab is afwezig en er zit een vervangster, zij weet helemaal niets van deze affaire en laat het allemaal "uitvoeren".
De werkgever gaat hier niet mee akkoord en zit mij slecht te maken wat ik niet erg vind, ik wil er gewoon koste wat kost weg van die werkplaats, dus ik denk dat ik best mijn c4 vraag oftwel dien ik zelf ontslag in wat normaal tegen mijn principe is, maar kan dan die opzegtermijn doen wanneer hij iedereen economisch werkloos zet he, maar dan verlies ik wel mijn uitkering maar heb wel nog iets van geld kunnen hebben e dan voor ik wegga, en dan zo vlug mogelijk werk zoeken.. Aal die miserie kwil er gwn zo vlug mogelijk van af en rechtelijk zoveel mogelijk in mijn voordeel, want hij staat niet recht in zijn schoenen..

DiHa

Legacy Member
Zelf zonder dat uw werkgever het wil, ga gewoon naar uw werk en mocht dat daar de regel zijn registreer je ook als aanwezig (inprikken, badgen, ...).
Wordt je na de eerste minuut alweer naar huis gestuurd? Geen probleem, doet dat dan ook.

Schakel gerust ook uw vakbond in aangezien je in principe onder vast contract zit bij uw werkgever. Hij zal verplicht zijn uw te ontslaan met de nodige opzegtermijn of vergoeding als hij u geen werk geeft.

JPV

Legacy Member
1. Niks tekenen vanavond, of je riskeert dat je geen werkloosheidsuitkeringen meer kan krijgen.
2. Ervoor zorgen dat je bewijs hebt van de afgifte van je ziektebriefje. Stuur desnoods een dubbel nog vandaag aangetekend op (vraag een duplicaat aan je arts). Anders kan je ongewettigd afwezig zijn.
3. Wél gaan werken, zeker. Zie DiHa verder.

PHPFreak1977

Legacy Member
Een gouden raad: IBO -> NOOIT DOEN. Niks als ellende, heb het zelf mogen ervaren. De VDAB durft al eens onder één hoedje spelen met de werkgever en de werkgever lapt alle regels aan zijn laars...

skahinvest

Legacy Member
Ik zal sebiets eens naar mijn werk gaan, de vdab zei dat hij hem verplicht moet geven.
Zodra ik teken zal ik eerst aanvoelen of hij mij ontslag gaat geven, anders neem ik hem zelf
Ik heb medische redenen en wil dit gerust aan de rva geneesheer voorleggen, en ook fouten van de werkgever aantonen datk nog mijn recht kan behouden op mijn werkloosheiduitkering.
Maar hij heeft nooit contact opgenomen maandag, di en woe vallen in vaste sluitingsdagen en vandaag normaal tekenen en werken, dus maandag ben ik onwettig afwezig?
Nu wacht nog effe om te gaan, maar als ik toekom veronderstel ik dat wel mijn contract van onbepaalde duur ga tekenen toch..
Ik kijk eerst of hij me niet op staande voet ontslaat oftwel zal hij me willen ompraten om een wederzijds ontslag, beter datk dan zelf mn ontslag neem, en mijn opzeg doe in die economisch werkloosheid..
Oftwel geeft hij hem, oftwel neem ik hem..

skahinvest

Legacy Member
Btw: kwas vrijdag ziek en normaal zaterdag gaan werken maar kwas nog ziek en ben niet naar de dokter gegaan.. Maandag dus ook een dag onwettig, kzou best vlug mijn ontslag nemen als ik teken, anders zou hij op staande voet kunnen ontslaan wat hij denk ik probeerd te doen..

RaZoR be

Legacy Member
normaal gezien moet de werkgever u een contract geven EN mag hij u niet ontslaan voor de periode die de ibo heeft geduurd. buiten natuurlijk bij dwingende redenen.

dus als ge 6maand ibo hebt gedaan, moet hij u een contract geven voor onbepaalde duur en mag hij u de eerste 6 maanden niet ontslaan. Anders krijg jij gewoon 6 maanden loon uitbetaald.

Nuja, Normaal komt inderdaad de VDAB te midden bij problemen. ik kan mmij niet voorstellen dat 2 dagen ziek zijn als 'dwingende redenen' gelden...

gStar

Legacy Member
VDAB is verplicht u te helpen.

Heb ook miserie gehad met een IBO contract 2 jaar geleden.

Iets aan mijn rug gekregen , 2 maanden thuis gezeten erdoor. Wel steeds in orde geweest met afwezigheid , iedere keer correct doktersbriefje overhandigd.

Ben toen naar ziekenhuis geweest voor volledige scan van mijn rug. Gevolg 3 afgeplatte ruggenwervels , overgevoelige spieren en Secundaire Artrose.

Hierdoor kon ik het IBO werk niet voldoende beoefenen ( Ik moest keukens plaatsen)

Werkgever van da bedrijf zei toen dat ik meermaals te laat was , ben 1x te laat geweest en dit was maar 5 minuten , werkgever beweerde dat ik zeker 10x te laat kwam en dit telkens dat ik een half uur te laat zou geweest zijn. Dikke Bullshit dus :) .

De werkgever zei ook dat ik niet bereid was om overuren te doen , terwijl ik na 1 maand al ongeveer 20 overuren had staan. (Nooit uitbetaald gekregen) .



Uiteindelijk de VDAB ingeschakeld en ze hebben het in orde gebracht voor mij , zonder enig gevolg voor mij..

Ze hebben toen het IBO contract stop gezet en de werkgever een Blaam gegeven , voor het niet correct opvolgen van het IBO Contract.


Nadien toen ik ging solliciteren voor andere functie's stelde er velen een IBO Contract voor op de interim bureau's , heb hiervoor vriendelijk bedankt.

Ik doe nooit meer mee aan een IBO Contract. Altijd miserie mee , en ge betaald enorm veel belastingen..

skahinvest

Legacy Member
Kzal voor het zekerste een afspraak maken bij mijn huisdokter voor vandaag te wettigen indien nodig. Hij liet simpelweg niets weten. Moest hij geen geven weigert hij toch? Dan gewoon weggaan en naar de vakbond?

JPV

Legacy Member
skahinvest zei:
Ik zal sebiets eens naar mijn werk gaan, de vdab zei dat hij hem verplicht moet geven.
Zodra ik teken zal ik eerst aanvoelen of hij mij ontslag gaat geven, anders neem ik hem zelf
Ik heb medische redenen en wil dit gerust aan de rva geneesheer voorleggen, en ook fouten van de werkgever aantonen datk nog mijn recht kan behouden op mijn werkloosheiduitkering.
Maar hij heeft nooit contact opgenomen maandag, di en woe vallen in vaste sluitingsdagen en vandaag normaal tekenen en werken, dus maandag ben ik onwettig afwezig?
Nu wacht nog effe om te gaan, maar als ik toekom veronderstel ik dat wel mijn contract van onbepaalde duur ga tekenen toch..
Ik kijk eerst of hij me niet op staande voet ontslaat oftwel zal hij me willen ompraten om een wederzijds ontslag, beter datk dan zelf mn ontslag neem, en mijn opzeg doe in die economisch werkloosheid..
Oftwel geeft hij hem, oftwel neem ik hem..
na een wederzijds akkoord heb je géén recht op werkloosheidsuitkeringen (behalve in enkele extreme uitzonderingen). ontslag nemen om medische redenen doe je best NIET via de RVA-geneesheer (als die je arbeidsgeschikt verklaart, heb je een sanctie of uitsluiting aan je been), maar via de arbeidsgeneesheer van het werk (dan is er geen probleem).

Als je vanavond iets tekent waarvan je twijfelt of het wel ok is, teken dan "voor ontvangst" (= je handtekening, met erboven handgeschreven "voor ontvangst"). De dag erna moet je dan wel onmiddellijk actie ondernemen indien je denkt dat het niet ok is, anders heb je het niet enkel voor ontvangst, maar ook voor akkoord getekend.

JPV

Legacy Member
skahinvest zei:
Kzal voor het zekerste een afspraak maken bij mijn huisdokter voor vandaag te wettigen indien nodig. Hij liet simpelweg niets weten. Moest hij geen geven weigert hij toch? Dan gewoon weggaan en naar de vakbond?

euh? heb je nog altijd geen doktersbriefje gegeven aan je huisdokter? En je bent al ziek sinds vorige week donderdag? Speel niet met vuur, hé...

gStar

Legacy Member
skahinvest zei:
Kzal voor het zekerste een afspraak maken bij mijn huisdokter voor vandaag te wettigen indien nodig. Hij liet simpelweg niets weten. Moest hij geen geven weigert hij toch? Dan gewoon weggaan en naar de vakbond?

Als ge goed overeen komt met uw huisarts , vraag ineens voor alle dagen die je onwettig afwezig was een briefje te schrijven , zo ben je daar toch al voor in orde..


En zoals JPV zegt , speel niet met vuur ;)

Yvezz

Legacy Member
Heel goed opletten dat uw verplichtingen in orde zijn. Steeds zorgen dat je gewettigd afwezig bent dmv doktersbriefjes. Anders kan dit slecht uitdraaien voor u.

Ik heb zelf een IBO van 6maand doorlopen en ook redelijk wat onjuistheden vastgesteld, de persoon die mij opleidde gaf er na 3maand de brui aan, dit is nooit gecommuniceerd met mij, mijn dossiermanager vertelde doodleuk dat het iemand anders was die mij verder ging opleidden.
Omtrent overuren was de IBO consulent van de VDAB zeer duidelijk, hij wilde ze "aanvaarden", maar er mochten geen problemen omtrent ontstaan of het was koekenbak.

Een maand voor het einde diagnose van reuma in de lage onderrug, en na lang over en weer geloop is het dan toch in orde gekomen, zonder negatieve gevolgen voor enige partij.

skahinvest

Legacy Member
Twas een verandering in het uurrooster als ik het bekijk moest ik enkel maar zaterdag werken vorige week omdat ik ziek gevallen was tot en met vrijdag, zaterdag ben ik ontwettig en maandag ook omdat ik niets wist, khoorde enkel vandaag dat ik moest gaan naar mijn werk en ook moet tekenen, ik ga ook niet akkoord met een wederzijdsebreuk he JPV, oftwel weigert hij hem te geven, oftwel neem ik zelf mijn ontslag, met het feit van de rva dokter zit ik niet in, heb ook grote fouten dzt ik kan aantonen van hem.

gStar

Legacy Member
vergeet niet , als ge zelf ontslag neemt da je geen recht hebt op een uitkering he ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan