JPV zei:
-> het is niet algemeen verplicht
-> er is een directe tegenprestatie van de overheid
Directe tegenprestatie zou er een vergoedingsretributie van maken, wat nog steeds een belasting is.
En SZ niet algemeen verplicht? Iedereen die werkt en dus BI heeft moet er afdragen, dan zou je evengoed kunnen zeggen dat de OV geen belasting is
Nee, iedereen zegt wel dat het geen belasting is, maar het enige argument ervoor is redelijk zwak. Men stelt immers dat de inkomsten niet aan de staat toebehoren, maar rechtstreeks aan de SZ. En dat is imo maar semantiek. Want bestemmingsheffingen zijn ook belastingen.