Archief - Hoe hou ik het meeste over?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

draven

Legacy Member
Hey,

Stel :
Ik ben webdesigner en heb een maandelijkse omzet van 2000euro.
Aangezien het diensten zijn heb ik zo goed als geen kosten. Dus ik veronderstel dat dit bruto-winst is.
Nu vraag ik me af hoeveel je hiervan in feite netto overhoudt als je het doet in bijberoep?
Is het dan best om een eenmanszaak te hebben of is een soort van vennootschap beter?

Mvg

Hiapoe

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zoveel mogelijk zaken kopen op kosten van de zaak.

Dan hou je 0 euro over hé...

Ik vermoed dat zijn vraag is hoe hij cash geld zoveel mogelijk kan overhouden :)


Ik heb het altijd een rare redenering gevonden van zelfstandigen.
Als die spreken over 'zoveel mogelijk overhouden' van hun omzet, dan bedoelen ze eigenlijk 'hoe kan ik zo weinig mogelijk belastingen moeten betalen'.

Dat zijn 2 hélemaal verschillende vragen.
Op het tweede is het antwoord inderdaad zoveel mogelijk 'onkosten' maken.
Op het eerste is het antwoord: belastingen betalen en dan hebt ge geld over voor u persoonlijk (net zoals elke mens in loondienst trouwens).

Bovenstaande houdt uiteraard geen rekening met illegale praktijken.

Mooncat

Legacy Member
Als je een beroep uitoefent in bijberoep is dat de ideale manier om kosten te maken: auto, deel van verwarming en elektriciteit, bureau, opleiding, boeken, ... Aangezien je een beroep in bijberoep uitoefent is dit de meest aantrekkelijke fiscale manier. Anders komen die inkomsten bij je gewone belastingen bij en kom je automatisch in de hoogste belastingsschijf terecht waar je voor meer dan de helft wordt belast op je inkomen.

2000 euro per maand extra is te weinig om een BVBA op te richten aangezien het dan meer nadelen dan voordelen heeft. Een GCV of VOF oprichten kost niet veel, maar heeft eigenlijk relatief weinig voordelen tov een gewoon werknemersstatuut.

draven

Legacy Member
Geen illegale praktijken. Ik wil gewoon weten hoeveel je ongeveer overhoudt als je bvb geen kosten zou maken. Is dat 1000 euro dat er overblijft van die 2000euro...of minder.

NotoriousP

Legacy Member
Lol kan je dat niet zelf opzoeken? Dat is letterlijk 5 minuten googlen. Eerst betaalt de onderneming belastingen op de winst en daarna betaal jij belasting op de dividend uitkering. Hoeveel dat exact is, hangt af van het bedrag.

Dubbelpunt

Legacy Member
Chappii (oi22) zei:

Niet waar. Voor de TS is de oplossing een éénmanszaak in bijberoep, en zeker geen vennootschap.

Laatste zin is belangrijk in uw artikel: Als je met al deze elementen rekening houdt, kun je stellen dat een vennootschap fiscaal maar interessant is vanaf een winst van 35 000 euro.

draven

Legacy Member
Ok onkosten maken.

Bvb online 5 hemden kopen in Groot-Brittanië aan 70euro/stuk euro (vat in). Kan ik zo een zaken ook als onkost beschouwen? Of aanvaarden ze dat niet?

Spimk

Legacy Member
Een goede boekhouden zou een goede kost zijn:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Chilliewillie88

Legacy Member
draven zei:
Ok onkosten maken.

Bvb online 5 hemden kopen in Groot-Brittanië aan 70euro/stuk euro (vat in). Kan ik zo een zaken ook als onkost beschouwen? Of aanvaarden ze dat niet?

Neen, niet speciefieke kledij wordt slechts in zeer uitzonderlijke gevallen aanvaard als beroepskledij. In uw geval zal dat zeker niet. Het spreekt ook voor zich dat de kosten die ge als beroepskosten inbrengt moeten dienen voor het generen van uw omzet. In uw geval zal dat in eerste instantie een computer, internet abonnement, gsm,.. Zijn. Het komt erop aan om een aantal kosten te maken maar er ook niet in te overdrijven. Een vennootschap zal voor u (nog) niet interessant zijn.

draven

Legacy Member
Maar ik kan wel de vat recupereren op de hemden?

Dan nog iets. Ik wil starten maar nog wat kosten maken (aankoop nieuwe pc bvb). Veronderstel dat het het meest logische is dat ik dat op de zaak koop?
Ik koop pc in het buitenland. Moet ik dan onmiddellijk geen vat/btw betalen (intracommunotaire btw)?

Epyon

Legacy Member
Je moet geen extra kosten maken hé. Breng gewoon kosten in die je nu al maakt, ook al zijn daar privékosten bij. De benzine die je verbruikt, je apparatuur die je aankoopt, een stuk van je elektriciteitsverbruik thuis etc.

Je kan overigens alles inbrengen, dus ook hemden zonder je bedrijfslogo. Die uitgaven worden dan wel 'verworpen' zoals dat heet en komen niet in mindering van je bedrijfsresultaat.

draven

Legacy Member
Een stuk van je elektriciteitsverbruik/telenet/water hoe valt dat te verdelen?

k995

Legacy Member
Mooncat zei:
Als je een beroep uitoefent in bijberoep is dat de ideale manier om kosten te maken: auto, deel van verwarming en elektriciteit, bureau, opleiding, boeken, ... Aangezien je een beroep in bijberoep uitoefent is dit de meest aantrekkelijke fiscale manier. Anders komen die inkomsten bij je gewone belastingen bij en kom je automatisch in de hoogste belastingsschijf terecht waar je voor meer dan de helft wordt belast op je inkomen.

Enkel het stuk inkomen dat in de hoogste belastingsschijf valt word zo belast, al de rest niet hoor. progressief belastingssysteem.

Chaoz

Legacy Member
Ge moet al moeite doen om niet in de bovenste schijf te vallen (OP zegt dat dit bijberoep is; 2k de maand is 24k p/j + zijn hoofdberoep wat wss gelijkaardig zal zijn). Alles wat relevant is voor u zaak kunt ge normaal inbrengen als kost (met uitzondering van kleren). Inbrengen van dingen die verworpen gaan worden (bvb Hemden) heeft geen zin, want daarop betaald ge dan nog is personenbelasting -> komt op hetzelfde uit of ge ze zelf gekocht hebt.

Wat zijn relevante kosten, die interessant zijn om te maken in u geval? Aeron bureaustoel (die gaan makkelijk 10j mee), eBooks, iPhone, (+apps), iPad, Macbook, software, trainings, domein namen, SaaS, deel van u huishuur (berekend adhv m2) + elec/gas/water/internet als ge nen home office hebt, etc. Als ge investeringen kunt maken DIE DE MOEITE ZIJN (ge moet ook geen kosten maken om ze maken imo), zou ik deze ook maken. Los daarvan kunt ge niet veel optimaliseren, dus gewoon de belasting betalen en genieten van de cash die ge overhoud.

Also, boekhouder is inderdaad een goeie kost. :-)

Bunecarera

Legacy Member
Beste TS,

Ga naar een boekhouder.

Want hier weten de meesten niet waar ze het over hebben (dividenden als eenmanszaak, belastingsschalen niet begrijpen,...).

Die zal je zeer veel kunnen uitleggen en helpen.
Een boekhouder is niet goedkoop, maar dat is onnodige belastingen betalen ook niet...

Mooncat

Legacy Member
k995 zei:
Enkel het stuk inkomen dat in de hoogste belastingsschijf valt word zo belast, al de rest niet hoor. progressief belastingssysteem.

Ik neem voor het gemak even aan dat de persoon in kwestie meer dan 2466 euro per maand krijgt bij z'n hoofdberoep wat als IT'er toch zeker niet ondenkbaar is...

Dubbelpunt

Legacy Member
Met een éénmanszaak heb je die 304% boetes niet. De onkosten die er foutief in zitten, worden er uitgehaald bij controle. Achteraf wordt alles herberekend en moet je het verschil betalen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan