Archief - Hoe hou ik het meeste over?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Epyon

Legacy Member
kinxton zei:
Verworpen ok, maar een boete van 300% van dat bedrag zie je niet graag aankomen, of wel? :doh:
De boete van 309% is enkel voor verborgen commissielonen: uitkeringen die je jezelf toekent zonder bewijsstukken.

Kledingstukken daarentegen vallen onder 'verworpen uitgaven' en moet je dus geen boete op betalen. Het is echter niet zo interessant voor je vennootschap omdat die kosten dan niet in mindering worden gebracht.

NotoriousP

Legacy Member
Als ze niet in minderheid gebracht worden, betekent dit gewoon dat je op de volledige winst (inclusief het geld van verworpen kosten) vennootschapsbelasting betaalt, juist? Maar dan kan je wel hemden kopen zonder dat je eerst dividend moet uitkeren (en dividendbelasting op moet betalen)? Dan is het nog steeds voordeliger...

Kandul

Legacy Member
Epyon zei:
De boete van 309% is enkel voor verborgen commissielonen: uitkeringen die je jezelf toekent zonder bewijsstukken.

Kledingstukken daarentegen vallen onder 'verworpen uitgaven' en moet je dus geen boete op betalen. Het is echter niet zo interessant voor je vennootschap omdat die kosten dan niet in mindering worden gebracht.

Spijtig dat het niet gedeeltelijk geldt voor verworpen uitgaven. Ik kan me voorstellen dat er zo redelijk wat tijd verloren gaat bij het controleren van al die kosten. Een eventuele boete stimuleert dan tot het proberen juist aangeven van je kosten.

Bunecarera

Legacy Member
Echt weer een geweldig topic dit.

De ene geeft raad terwijl ie zelf recent nog 10-tallen topics had lopen ivm zijn zelfstandigen statuut.
De andere snapt niet hoe belastingschalen werken but that's nog going to stop him.
Een boete van 309% voor commissielonen in een eenmanszaak is ook iets nieuws.
Fabeltjes over kledij als onkost blijken ook hardnekkig.
En we gaan van een eenmanszaak in bijberoep naar vennootschapsbelasting en dividendenuitkering. Want dat is toch allemaal hetzelfde... :doh:

Draven, zoek je een boekhouder. Die gaat je perfect kunnen helpen en u behoeden voor stomme fouten (zoals hemden uit the UK... )
En ga eens luisteren bij Acerta ofzo.

Kandul

Legacy Member
In plaats van zo te klagen kan je beter de fouten verbeteren, daar schiet iedereen wat meer mee op.

Gladiator

Legacy Member
Bunecarera zei:
Echt weer een geweldig topic dit.

De ene geeft raad terwijl ie zelf recent nog 10-tallen topics had lopen ivm zijn zelfstandigen statuut.
De andere snapt niet hoe belastingschalen werken but that's nog going to stop him.
Een boete van 309% voor commissielonen in een eenmanszaak is ook iets nieuws.
Fabeltjes over kledij als onkost blijken ook hardnekkig.
En we gaan van een eenmanszaak in bijberoep naar vennootschapsbelasting en dividendenuitkering. Want dat is toch allemaal hetzelfde... :doh:

Draven, zoek je een boekhouder. Die gaat je perfect kunnen helpen en u behoeden voor stomme fouten (zoals hemden uit the UK... )
En ga eens luisteren bij Acerta ofzo.

Amen:bow:

Mooncat

Legacy Member
Bunecarera zei:
De andere snapt niet hoe belastingschalen werken but that's nog going to stop him.

Ah bon, waar zit ik fout? Ik kan niet wachten op het zogzegde correcte antwoord...

Bunecarera

Legacy Member
Anders komen die inkomsten bij je gewone belastingen bij en kom je automatisch in de hoogste belastingsschijf terecht waar je voor meer dan de helft wordt belast op je inkomen.

Ik neem voor het gemak even aan dat de persoon in kwestie meer dan 2466 euro per maand krijgt bij z'n hoofdberoep wat als IT'er toch zeker niet ondenkbaar is...

Daar dus.

Belastingschijven

Als je dus meer dan 34330€ op jaarbasis verdient, dan betaal je geen 50% op alles, maar enkel op het gedeeltje boven de 34330€.

Stel dat ie 3000brut verdient in hoofdberoep, dan kom je op 39k uit. (13e maand meegerekend, geen rekening met gezinssituatie en what not) dan betaal je dus enkel op 4670€ 50% belastingen.
Op 7900€ betaal je 25%, op 3340€ betaal je 30%, op 7490€ 40%, enz...

Chilliewillie88

Legacy Member
Kandul zei:
Spijtig dat het niet gedeeltelijk geldt voor verworpen uitgaven. Ik kan me voorstellen dat er zo redelijk wat tijd verloren gaat bij het controleren van al die kosten. Een eventuele boete stimuleert dan tot het proberen juist aangeven van je kosten.

Dat is helemaal nog niet zeker dat dit in de toekomst ook niet zal gelden voor de VU. Er zijn immers al heel wat artikels verschenen waarin men de "verdoken meerwinsten" ruim interpreteert als iedere verhoging van het fiscaal resultaat, dus ook de VU. Er is in diezelfde zin trouwens ook al rechtspraak te vinden.
Maar waarschijnlijk zal dit wel niet de algemene tendens worden, ik zou er echter mijn hand niet voor in het vuur steken.
Wij schenken dan nu ook preventief bijzondere aandacht aan de controle van de VU van onze klanten.
Maar zoals eerder hier gezegd is dit uiteraard niet aan de orde in een eenmanszaak.

edit: dat wil natuurlijk wel niet zeggen dat dit in se toegepast zou moeten worden op VU. Sommige uitgaven worden immers uit hun aard al deels verworpen, dat heeft niks te maken met het al dan niet beroepsmatig karakter of verkeerd aangeven van die kost.

Mooncat

Legacy Member
Bunecarera zei:
Daar dus.

Belastingschijven

Als je dus meer dan 34330€ op jaarbasis verdient, dan betaal je geen 50% op alles, maar enkel op het gedeeltje boven de 34330€.

Stel dat ie 3000brut verdient in hoofdberoep, dan kom je op 39k uit. (13e maand meegerekend, geen rekening met gezinssituatie en what not) dan betaal je dus enkel op 4670€ 50% belastingen.
Op 7900€ betaal je 25%, op 3340€ betaal je 30%, op 7490€ 40%, enz...

Maw juist hetzelfde als wat ik zeg dus...

Bunecarera

Legacy Member
Anders komen die inkomsten bij je gewone belastingen bij en kom je automatisch in de hoogste belastingsschijf terecht waar je voor meer dan de helft wordt belast op je inkomen.

Je wordt niet voor de helft belast op je inkomen.
Je wordt voor 50% belast op het gedeelte van je inkomen boven 34330€. Klein verschilleke. Van dezelfde 39k zou je anders maar 19500€ overhouden. Terwijl het in werkelijkheid 23672€ is.

België kent trouwens geen hogere schijven dan 50% dus hoe je dan voor meer dan de helft belast kan worden is mij ook een raadsel...

Mooncat

Legacy Member
Bunecarera zei:
Je wordt niet voor de helft belast op je inkomen.
Je wordt voor 50% belast op het gedeelte van je inkomen boven 34330€. Klein verschilleke. Van dezelfde 39k zou je anders maar 19500€ overhouden. Terwijl het in werkelijkheid 23672€ is.

Uhu en later heb ik gezegd (maar dat citaat laat je dan weer weg, want anders klopt je uitleg natuurlijk niet meer...) dat ik ervan uitging dat de persoon in kwestie meer dan 2466 euro per maand verdiende.

Bunecarera zei:
België kent trouwens geen hogere schijven dan 50% dus hoe je dan voor]meer dan de helft belast kan worden is mij ook een raadsel...

RSZ en toestanden waarschijnlijk. 't Is me in ieder geval al meer dan één keer overkomen...

ElBrando

Legacy Member
Bunecarera zei:
Je wordt niet voor de helft belast op je inkomen.
Je wordt voor 50% belast op het gedeelte van je inkomen boven 34330€. Klein verschilleke. Van dezelfde 39k zou je anders maar 19500€ overhouden. Terwijl het in werkelijkheid 23672€ is.

België kent trouwens geen hogere schijven dan 50% dus hoe je dan voor meer dan de helft belast kan worden is mij ook een raadsel...

Ooit gehoord van opcentiemen (verschillend van gemeente tot gemeente)? Dus dat kan wel degelijk. Voor de rest heb je wel gelijk met je puntjes die je aanhaalt.

En idd, ga langs bij een boekhouder, die zal je veel verder helpen dan hier alles die hier (vaak ten onrechte) wordt verkondigd mbt personenbelasting, vennootschapsbelasting, e.a. Er wordt hier vanalles door elkaar gehaald, en al die fabeltjes van geen 309%, de controles tegenwoordig zijn niet meer om te lachen... ze dreigen er zéér snel mee, en het blijft vaak geen dode letter. + ze controleren echt heel veel dingen en 'graven' vrij diep.
(kwerk in een boekhoudkantoor, volg een postgraduaat fiscale wetenschappen waar ik o.a. les krijg van e.a. inspecteurs van de belastingen, dus ik kan het wel een beetje inschatten)

JPV

Legacy Member
Bunecarera zei:
Je wordt niet voor de helft belast op je inkomen.
Je wordt voor 50% belast op het gedeelte van je inkomen boven 34330€. Klein verschilleke. Van dezelfde 39k zou je anders maar 19500€ overhouden. Terwijl het in werkelijkheid 23672€ is.
hij zegt het nochtans (grotendeels) juist hoor :). " kom je automatisch in de hoogste belastingsschijf terecht waar je voor meer dan de helft wordt belast op je inkomen."

in die hoogste belastingsschijf wordt je effectief voor de helft belast. Hij zegt daar niet dat je volledig voor de helft belast wordt.

Hij is wel fout ivm die meer dan 50%, want RSZ, BBSZ, ... tellen niet als belasting.

JPV

Legacy Member
ElBrando zei:
Ooit gehoord van opcentiemen (verschillend van gemeente tot gemeente)? Dus dat kan wel degelijk. Voor de rest heb je wel gelijk met je puntjes die je aanhaalt.

gemeentebelasting zijn geen inkomstenbelasting, maar belastingen op de inkomstenbelasting. Het zijn trouwens (voor jongeren) uitzonderingen die in een schijf van meer dan 50% vallen, gezien de diverse aftrekken. Je moet al meer dan 3000 euro bruto verdienen én geen extralegale voordelen hebben om daaraan te komen.

ElBrando

Legacy Member
JPV zei:
gemeentebelasting zijn geen inkomstenbelasting, maar belastingen op de inkomstenbelasting. Het zijn trouwens (voor jongeren) uitzonderingen die in een schijf van meer dan 50% vallen, gezien de diverse aftrekken. Je moet al meer dan 3000 euro bruto verdienen én geen extralegale voordelen hebben om daaraan te komen.

Ik spreek ook niet over jongeren, maar in het algemeen ;)

en de gemeentebelasting is wel degelijk verwerkt in uw PB, dus is het ook een inkomstenbelasting ;)

JPV

Legacy Member
gemeentebelasting is net zoals de BBSZ geen inkomstenbelasting. De BBSZ (die ook verwerkt staat in de PB) is zelfs geen belasting.

Kandul

Legacy Member
JPV zei:
gemeentebelasting is net zoals de BBSZ geen inkomstenbelasting. De BBSZ (die ook verwerkt staat in de PB) is zelfs geen belasting.

Het wordt bepaald aan de hand van hoeveel je verdient en je moet het betalen maar het is geen inkomstenbelasting, nouja. SZ is net zo goed een inkomstenbelasting... Maar die discussie hebben we al een paar keer gevoerd en eens zullen we het toch niet worden.

NotoriousP

Legacy Member
Bunecarera zei:
En we gaan van een eenmanszaak in bijberoep naar vennootschapsbelasting en dividendenuitkering. Want dat is toch allemaal hetzelfde... :doh:

Mijn post was eerder bedoeld als vraag dan als antwoord voor de TS, omdat ik zelf wel in een bvba zit.

Conradus

Legacy Member
JPV zei:
gemeentebelasting is net zoals de BBSZ geen inkomstenbelasting. De BBSZ (die ook verwerkt staat in de PB) is zelfs geen belasting.

Jawel :p GWH 11 juni 2011.

En de SZ als geen belastingen zien is puur een vorm van semantiek.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan