Archief - EW, TEW, HIR @ UGent*

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NotoriousP

Legacy Member
PineMangoes zei:
Ik ben zelf ir en zonder extra opleidingen denk ik niet dat ik het zo ver kan schoppen als een hir.

In een economisch bedrijf niet nee maar in een technisch bedrijf heeft men meestal de ingesteldheid om eigen ingenieurs te promoten naar management posities en daar niet zomaar een hir te plaatsen. In welke sector werk jij?

wagie

Legacy Member
iceman1604 zei:
HI = TEW + extra jaar??? Verkondig aub geen bullshit he...
3,5 jaar van het curriculum van HIR is volledig anders dan dat van de TEW'ers...

Een beetje overdreven, toch zeker aan de Ugent.
Na het de eerste 1,5 j hebben TEW'ers en HIR's nog altijd een aantal gemeenschappelijke vakken. Zo denk ik bvb aan Human Resource Management.
Zo zullen er wel nog vakken zijn.

Benjamin

Legacy Member
iceman1604 zei:
HI = TEW + extra jaar??? Verkondig aub geen bullshit he...
3,5 jaar van het curriculum van HIR is volledig anders dan dat van de TEW'ers...
Zoals ik hierboven al zei: het ging niet om HI in Gent, het ging om HI aan alle Vlaamse universiteiten. In Antwerpen, Leuven en Gent is de organisatie van de opleiding totaal anders.
In tegenstelling tot een aantal andere studies zijn de verschillen tussen de uniefs groot.
Over Leuven heb ik hier al vaak gelezen dat het grootste deel van het programma nagenoeg overeenkomt met TEW.

Eigenlijk zegt de angelsaksische benaming van HIR meer dan de nederlandse: Master in Business Engineering!
Volgende stap: historical engineering (dat wordt nog leuk :lol:), social engineering, language engineering, toddler engineering (in plaats van kleuterleidster), interior engineering (schoonmaken), ...

Iemand

Legacy Member
Benjamin zei:
Zoals ik hierboven al zei: het ging niet om HI in Gent, het ging om HI aan alle Vlaamse universiteiten. In Antwerpen, Leuven en Gent is de organisatie van de opleiding totaal anders.
In tegenstelling tot een aantal andere studies zijn de verschillen tussen de uniefs groot.
Over Leuven heb ik hier al vaak gelezen dat het grootste deel van het programma nagenoeg overeenkomt met TEW.


Volgende stap: historical engineering (dat wordt nog leuk :lol:), social engineering, language engineering, toddler engineering (in plaats van kleuterleidster), interior engineering (schoonmaken), ...

Ongelooflijk hoe groot uw fetisj is met het woordje engineering. Jaloezie/woede dat anderen ook ingenieur genoemd kunnen worden zonder dat ze burgerlijk doen. Jezus. :sleep::ironic:

Benjamin

Legacy Member
Dat is voor mij geen fetisj hoor, ik vind het lachwekkend maar ik maak me er niet druk om. :)
Termen als ingenieur en academische titels zijn uitgevonden om duidelijkheid te creëren. Zogauw we daar laks mee omgaan dan kunnen we net zo goed maar die termen en titels afschaffen, dat is voor mij ook prima.

iceman1604

Legacy Member
Jep, dat zou inderdaad beter zijn, al die titelkes en gezever afschaffen...
Of je nu HIR, burgie of kokschool hebt gedaan, da briefke dient enkel om ergens binnen te raken, daarna wordt daar nooit nog naar gevraagd en maak je zelf je carriere...
(en kokschool is nie zomaar een voorbeeld :p mijn pa is ooit als kok begonnen in de keuken van een bedrijf en is nu de general manager van een middelgrote speler in de seniorenzorg :D )

NotoriousP

Legacy Member
iceman1604 zei:
(en kokschool is nie zomaar een voorbeeld :p mijn pa is ooit als kok begonnen in de keuken van een bedrijf en is nu de general manager van een middelgrote speler in de seniorenzorg :D )

Probeer dat in deze tijd maar eens. ;)

PineMangoes

Legacy Member
NotoriousP zei:
In een economisch bedrijf niet nee maar in een technisch bedrijf heeft men meestal de ingesteldheid om eigen ingenieurs te promoten naar management posities en daar niet zomaar een hir te plaatsen. In welke sector werk jij?

Plastics. Idd vrij technisch maar ik denk dat mijn mening toch algemeen geldt: een 'gewone' ir zal het haast nooit tot CEO etc. schoppen tenzij hij zijn eigen bedrijf opricht. Wat dan ook mijn uiteindelijke doel is :)

PineMangoes

Legacy Member
Iemand zei:
Ongelooflijk hoe groot uw fetisj is met het woordje engineering. Jaloezie/woede dat anderen ook ingenieur genoemd kunnen worden zonder dat ze burgerlijk doen. Jezus. :sleep::ironic:

Is ook ergens unfair, maar het voornaamste 'nadeel' van deze devaluatie is dat mensen voor functies worden aangenomen waar ze de kennis/potentieel niet voor hebben. En dat is slecht voor de markt.

Komt daar nog bij dat het rondstrooien met titels tot gevolg heeft dat alsmaar minder mensen de klassieke ingenieursstudies aanvatten, bedrijven hun functies niet ingevuld krijgen en we dus onze concurrentiële positie in de industrie niet kunnen behouden.

NotoriousP

Legacy Member
PineMangoes zei:
Plastics. Idd vrij technisch maar ik denk dat mijn mening toch algemeen geldt: een 'gewone' ir zal het haast nooit tot CEO etc. schoppen tenzij hij zijn eigen bedrijf opricht. Wat dan ook mijn uiteindelijke doel is :)

Alsof een hir een realistische kans heeft om het tot CEO te schoppen in een bestaand bedrijf, het is maar een extreem klein percentage die het zover schopt. Daar moet je echt niet op mikken bij de keuze tussen ir. of hir. Iedere ir. heeft trouwens wel de gedachte ooit een bedrijf te starten ;)

PS: mijn nonkel heeft het als ir. tot CEO geschopt, is nu midden de 40 en op pensioen. :p

Iemand

Legacy Member
PineMangoes zei:
Is ook ergens unfair, maar het voornaamste 'nadeel' van deze devaluatie is dat mensen voor functies worden aangenomen waar ze de kennis/potentieel niet voor hebben. En dat is slecht voor de markt.

Komt daar nog bij dat het rondstrooien met titels tot gevolg heeft dat alsmaar minder mensen de klassieke ingenieursstudies aanvatten, bedrijven hun functies niet ingevuld krijgen en we dus onze concurrentiële positie in de industrie niet kunnen behouden.

Bedrijven die een ir zoeken en dit invullen met een hir verdienen nu ook wel niet beter. Want dat is toch wat ik uit jouw eerste zin afleid.

jojojoe

Legacy Member
Kzit in 5de jaar wewi en ga tew doen da weetek nu al.
Xp
Kheb 70 percent zouk et aankunne? Kheb zekr ng wa overschot want kzou ng veel meer kunne doen vr sgool ;p kben bereid om te werke vor de richting ma ebd ge eigenluk wl ng wa vrije tijd? Btw ng die binne jaar tew gan doen 1 e jaar? Xp

Wat reacties zou mooi zijn :p

jojojoe

Legacy Member
Gelieve deftige antwoorden te geven aub
Nie grof bedoeld ma kwil echt informatie erover
;p
Alvast bedankt

carhartt^-

Legacy Member
jojojoe zei:
Kheb 70 percent zouk et aankunne?

Ja, je kan het zeker aan.

jojojoe zei:
kben bereid om te werke vor de richting ma ebd ge eigenluk wl ng wa vrije tijd?

Ja, vrije tijd teveel zelfs!

jojojoe zei:
Btw ng die binne jaar tew gan doen 1 e jaar?

Ja, er zijn er.

Voila, daar heb je je antwoorden. Laat de thread nu voor wat het is...

Benjamin

Legacy Member
NotoriousP zei:
PS: mijn nonkel heeft het als ir. tot CEO geschopt, is nu midden de 40 en op pensioen. :p
Wat doet hij dan heel de dag. Met die leeftijd ben je nog veel te fit om niets te doen en dat leuk te vinden. Alleen maar golven enz. lijkt me ook erg saai, hoe fijn het ook is om dat eens op een vrije dag te doen.

Snowyflake

Legacy Member
jojojoe zei:
Gelieve deftige antwoorden te geven aub
Nie grof bedoeld ma kwil echt informatie erover
;p
Alvast bedankt

kwnie ze gast ma mss zje mje schryfstyl vl te cool voor et topic ierr .. :ironic:

jojojoe

Legacy Member
Beste mensen,
Iemand ervaring met de richting tew? Ik heb 70 procent in de richting wewi. Zou ik het aankunnen? Ik wil me wel inzetten voor de richting
Reacties zou ik wel leuk vinden, echt leuk
Hopelijk eindelijk eens een antwoord on topic

Goed zo?
;p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan