Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hoeveel herexamens heb jij?


  • Totaal aantal stemmers
    342
  • Opiniepeiling gesloten.

stinky

Legacy Member
glashelder zei:
Doe eens niet alsof zelfmoord een rationele beslissing is. Mensen die zelfmoord plegen zijn op dat moment meestal niet de meest rationele, vooruitdenkende mensen hé. Da's net het probleem. Anders kon je hele depressief ook wel wegrationaliseren.

Das dus ongeveer hetgeen ik wil zeggen. Maar dan wat korter en duidelijker :).

coldplayke

Legacy Member
Exorikos zei:
Leuk dat je zo naast mijn punt praat.

Welk punt? 'Hoe is dat nu dapper? :s'
Ik zie daar nu niet echt een punt in. Daarbij heb ik al uitgelegd waarom ik dat vind, en daar ga ik nu ook over stoppen.

Orchidee

Legacy Member
coldplayke zei:
Met dapper bedoel ik het tegenovergestelde van laf. Zo'n beslissing maak je niet op 1 2 3, en ik vind dat je daar wat meer respect voor mag tonen. Treinreizigers die reageren van 'hoe egoïstisch' omdat hun trein is afgeschaft, DAT vind ik egoïstisch.

Owla, ik reageer niet egoïstisch omdat mijn trein afgeschaft is; ik reageer vanuit standpunt van de treinbestuurders. Een aanrijding niet kunnen voorkomen, dat zijn trauma's voor het leven. Mijn baas van mijn vakantiejob heeft een enorme passie voor treinen; heeft vroeger nog even gewerkt bij de NMBS, maar bij zijn 3e aanrijding op korte tijd heeft hij z'n droom aan de kant moeten zetten. Het ging niet meer.

Saphira

Legacy Member
Ik denk dat coldplayke het verkeerd uitdrukt. Kdenk dat het hier eerder gaat over moed hebben. Nu mensen met zelfmoordgedachten denken nu ook niet meer helder na, dus of je ze kunt beschouwen als rationele wezen is maar zeer de vraag. Dan denk ik ook niet dat het echt 'dapper' of 'moedig' is dat ze de stap ondernemen. Het noemt niets voor niets een WANHOOPSdaad.

GemaneDude

Legacy Member
Die stap van 'ik ga zelfmoord plegen' is echt zo een gigantische stap en dat vergt inderdaad ook gigantisch veel moed om het dan ook effectief te doen.

Exorikos

Legacy Member
stinky zei:
Das dus ongeveer hetgeen ik wil zeggen. Maar dan wat korter en duidelijker :).

Glashelder en kort en duidelijk in één zin? :s

Nogmaals, wat is er in godsnaam dapper aan verdrinken in zelfmedelijden om vervolgens iemand anders zijn leven te verpesten?

coldplayke

Legacy Member
Orchidee_x zei:
Owla, ik reageer niet egoïstisch omdat mijn trein afgeschaft is; ik reageer vanuit standpunt van de treinbestuurders. Een aanrijding niet kunnen voorkomen, dat zijn trauma's voor het leven. Mijn baas van mijn vakantiejob heeft een enorme passie voor treinen; heeft vroeger nog even gewerkt bij de NMBS, maar bij zijn 3e aanrijding op korte tijd heeft hij z'n droom aan de kant moeten zetten. Het ging niet meer.

Ik had het niet op u hoor :p
Ik heb zelf vroeger eens zo gereageerd en ik heb me daar achteraf heel schuldig over gevoeld.

NotoriousP

Legacy Member
coldplayke zei:
Ik heb dat idee nooit bij jou gehad :)

Jij hebt dan ook veel meer marge voor verbetering.

coldplayke zei:
Ik was even vergeten dat het op 9lives fout is (bij mij alleszins) om een eigen mening te hebben. 2 keer over 'ik vind' lezen, heel intelligent :)

Nergens over gelezen, er bestaat zoiets als een domme mening hoor.

GemaneDude zei:
Die stap van 'ik ga zelfmoord plegen' is echt zo een gigantische stap en dat vergt inderdaad ook gigantisch veel moed om het dan ook effectief te doen.

Het vergt veel meer moed om alles op alles te zetten om uit die put te kruipen, dan er een eind aan te maken.

Ketelbuik

Legacy Member
fragflap zei:
Gisteren stond er zogezegd een verplicht werkcollege op programma. De prof was een heel uitleg aan het doen en op een gegeven moment vielen de leden van het VRG de aula binnen. Ze stonden te brullen dat we allemaal "onze bakkes" moesten houden enz. Marginalen dacht ik.. :s
Ze namen ons mee naar het stam cafe van het VRG een de "prhaes" (of hoe je het ook mag schrijven) en begon die een heel uitleg met een verhoogde stem en op de kop toe waren er zes gratis vaten bier. Genoeg dus om een heel nacht door te gaan.. :D En ik kan mij niets meer herinneren wat er die nacht is gebeurd maar 's morgens werd ik wakker met iemand van het VRG (poezke ze :D). Daamm!! Er zitten zo'n mooi madammen in de faculteit rechten en criminologie. Geen seconde spijt dat ik voor de VUB heb gekozen. Dat beloofd.

1ste bach rechten Gent? Ik was in die les :ironic:

Utred

Legacy Member
GemaneDude zei:
Die stap van 'ik ga zelfmoord plegen' is echt zo een gigantische stap en dat vergt inderdaad ook gigantisch veel moed om het dan ook effectief te doen.

Dat is gigantische zever. Het is een compleet absurde redenering die vereist dat je niet weet wat woorden willen zeggen. Het is de gemakkelijkste oplossing, en de gemakkelijkste oplossing kan per definitie nooit moedig zijn.

Een monnik die zichzelf uit protest in brand steekt, of een Japanese piloot die een kamikaze-aanval uitvoert. Dat is moed. Wat nog niet wil zeggen dat ik die dingen per se goedkeur:p

glashelder

Legacy Member
Ach, soms IS het gewoon ook beter hoor. Een tante van me heeft 2 jaar geleden zelfmoord gepleegd. Na een stuk of 5 mislukte pogingen en zeker al meer dan 25 jaar depressies.

Wat moet je dan zeggen, het wordt wel beter? Terwijl ze meer dan de helft van haar leven niks anders gekend heeft dan depressie, zelfmoordgedachten, antidepressiva, opnames en algemene miserie?

Ik mis mijn tante maar 'k had toch liever niet gehad dat ze nog eens 25 jaar zo verder deed. Die was gewoon niet gemaakt om te leven, lijkt het wel. Zat vanalles fout in dat hoofd en 't is nooit goed gekomen.

Wat had er dan moeten gebeuren, "zeg tante doe maar nog een beetje verder hoor want nu ben je wel heel egoïstisch"?

Misericordiam

Legacy Member
Uw familie lijdt maar het is ook egoïstisch van diegene die dichtbij iemand staan om te verwachten dat iemand blijft leven voor hen. In zekere mate bepaal je dat nog steeds zelf. Nu, ik zou ook veel lijden moesten mijn dierbaren dat doen en ik zou het ook als egoïstisch bestempelen.

Ot: 40 euro uitgespaard door boeken te kopen van ene die gestopt is. Jammer dat het de enige boeken zijn maar daarvoor ben ik met plezier efkes naar Gent gereisd.

Saphira

Legacy Member
Het gaat hem dan uiteindelijk allemaal om op dat moment dat je voor die stap staat, het niet af te laten weten, maar die stap echt effectief te zetten, met de wetenschap dat er geen terugweg meer mogelijk is. Daarin snap ik wel dat mensen de term 'moed' in de mond durven te nemen.

Wat jij aangeeft van voorbeelden qua 'moed', vind ik ook wel moedig maar bewonder ik ook wel niet :p. Uiteindelijk gaat het op die momenten gewoon om de pijn aan te kunnen.

Kga trouwens ook akkoord met wat Not zegt. Dat het veel moediger is om uit de put te willen kruipen dan om daadwerkelijk die ene terminale stap te zetten.

Nu zoals ik al op voorhand zei, mensen beseffen op die momenten niet en toch ook maar al te goed wat ze doen. Mensen... hard to get

Cadiuro

Legacy Member
Coldplayke, ik heb niets tegen de mensen die zelfmoord plegen - hun leven, hun beslissing, maar zoals notorioesp al aanhaalde, vergt het veel meer moed om uit die put te klimmen en te proberen uw problemen te overkomen.

Het is ook al zelfzuchtig omdat de mensen rond je sowieso met de miserie zetten - afbetalen van schulden, regelen van begrafenissen, schuldgevoelens omdat ze niets hadden zien aankomen of er niets aan konden doen. In specifieke situaties is het natuurlijk meer of minder egoistisch, maar heel veel gevallen die echt NIEMAND hebben zijn er nu uiteindelijk ook niet, of toch in de minderheid (denk ik, kheb geen cijfermateriaal bij de hand).

En dan nog zijn er veel minder storende manieren om zelfmoord te plegen dan voor een trein te springen. Ten eerste is de kans - naar ik ergens gelezen heb - maar ongeveer 1/4e dat je ook effectief dood bent. Ten tweede is de treinbestuurder zwaar getraumatiseerd (maar toegegeven, hoe je het ook doet, wie je vind zal sowieso trauma oplopen). Ten derde hebben alle reizigers vertraging, waarvan ongetwijfeld een deel ergens op tijd moest zijn.

TL;DR: Voor de trein springen = egoistisch.

Lorvet

Legacy Member
Ik denk dat we ons best niet bezighouden met te ontrafelen hoe iemand met diepe zelfmoordgedachten denkt. Zaken die wij als klinkklare bullshit zouden afdoen, zijn voor die persoon een waarheid geworden en vice versa. Ik denk nu ook niet dat die zich er mee bezig houden of hetgeen ze doen nu laf of dapper zou zijn laat staan dat ze echt gaan stilstaan bij de logistieke problemen die ze veroorzaken door zich onder een trein te smijten.

GemaneDude

Legacy Member
Utred zei:
Dat is gigantische zever. Het is een compleet absurde redenering die vereist dat je niet weet wat woorden willen zeggen. Het is de gemakkelijkste oplossing, en de gemakkelijkste oplossing kan per definitie nooit moedig zijn.

Een monnik die zichzelf uit protest in brand steekt, of een Japanese piloot die een kamikaze-aanval uitvoert. Dat is moed. Wat nog niet wil zeggen dat ik die dingen per se goedkeur:p

Ik denk dat ik dan gewoon een verkeerd woord gebruik. :unsure:

coldplayke

Legacy Member
NotoriousP zei:
Jij hebt dan ook veel meer marge voor verbetering.



Nergens over gelezen, er bestaat zoiets als een domme mening hoor.


:')

Gij zijt degene die zijn examens spreidt omdat ge uw richting niet aankunt binnen eerste zit. En dan maar komen doen alsof ge superslim zijt omdat ge een superieure richting hebt gekozen.

Racing_Genk

Legacy Member
Negeer Notoriousp maar gewoon, niemand neemt zijn arrogante praat nog serieus
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan