Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Matt. zei:Eens geprobeerd, mét tikgeluidje. Misschien word ik dan geconditioneerd om aandachtig te zijn als dat spel aan 't tikken is.Eerste sessie, so far so good. Wel maar 5 minuten pauze met dat spel, vergeten aan te passen, maar we doen verder.
![]()
Matt. zei:Alle slides zijn erdoor. Wel een behoorlijk aantal zaken die nog niet volledig duidelijk zijn, maar veel wijzer zal ik sowieso niet meer worden...

tom1 zei:
Bv. "RNA polymerase": vroeger dacht men dat dit 1 eiwit was, ondertussen denken we dat er (als ik het mij goed herinner) meer dan 70 polypeptiden een rol spelen! (En alsof het nog niet goed genoeg was, zijn er ook nog grote verschillen tussen species.
)
Dus de gemiddelde bio-ingenieur zal wrs afstuderen met de gedachte "aja, RNA polymerase, dat is dat eiwit dat DNA afschrijft en mRNA maakt".
En terecht natuurlijk.
(No offence hé, maar van bv architecten komt het over alsof ze leren wat de eigenschappen van beton zijn en wat ze ermee kunnen doen. Weinig intrigerend, denk ik dan.
Iemand anders die ik ken (burgie) voert testen uit op een materiaal om de eigenschappen ervan te bepalen. Allemaal wel nuttig, maar echt spannend kun je die experimenten toch niet noemen.
Andere bio-ir's zijn bv. bezig met kijken wat het effect is van verschillende handelingen in de keuken op pesticideresiduen. Daar doctoreert ge dus op, op wat groenten koken, stomen, microwaven, ... en vervolgens wat analytische chemie.
Nuttig ja, weinig intellectueel uitdagend, lijkt me.
Moleculaire biologie is voorlopig onvatbaar complex.
)UhuMatt. zei:Edit: smiley overload precies!

Matt. zei:Ik vraag me soms af hoe anderen hun richting spannend kunnen vinden, maar dat zal wel gewoon aan mijn beperkte kennis ervan liggen.(No offence hé, maar van bv architecten komt het over alsof ze leren wat de eigenschappen van beton zijn en wat ze ermee kunnen doen. Weinig intrigerend, denk ik dan.
Iemand anders die ik ken (burgie) voert testen uit op een materiaal om de eigenschappen ervan te bepalen. Allemaal wel nuttig, maar echt spannend kun je die experimenten toch niet noemen.
![]()
Edit: smiley overload precies!
Nu bedtijd, wekker om 9h, dan kan ik nog een uurtje of 2 herhalen. Slaapwel en succes aan de ochtendshift/examenmensn morgenochtend!
. imo de minst interessante 
Ik wou met oudjaar aan iemand uitleggen wat ik zou willen doen (en hopelijk ga doen) voor mijn thesis. Dan probeer ik dat dus zo basic mogelijk uit te leggen en dan begin ik met "ge weet dat DNA opgebouwd is uit allemaal lettertjes en dat de volgorde van die lettertjes uw genen bepaalt?", en dan kijkt de helft van de mensen al naar u van "dude, what are you talking about". Everytime my heart dies a little inside. 

Matt. zei:Nja, gewoon wat een vakidioot aan 't worden waarschijnlijk, waardoor ik de rest minder boeiend vind.Ik wou met oudjaar aan iemand uitleggen wat ik zou willen doen (en hopelijk ga doen) voor mijn thesis. Dan probeer ik dat dus zo basic mogelijk uit te leggen en dan begin ik met "ge weet dat DNA opgebouwd is uit allemaal lettertjes en dat de volgorde van die lettertjes uw genen bepaalt?", en dan kijkt de helft van de mensen al naar u van "dude, what are you talking about". Everytime my heart dies a little inside.
Maar goed, slapen dus.![]()

" en ik snap niet waarom niet iederéén zich 24/7 daarmee bezig houdt
Hoe kan je dat nu niet interessant vinden! En dan begin ik met theorieën uit te leggen en dan kijken ze ook zo van "mens, waar héb je het over
"
ad:
Maar iedereen heeft wel zo zijn eigen ding dat hij het interessantste vindt zeker. Ik geraak er zelf bijvoorbeeld in de verste verte niet aan uit waarom iemand bv boekhouder zou willen worden, terwijl ik ook bitter weinig mensen ken die mijn passie voor elektronica en ict zaken delen. Gewoon al het feit dat ik een deftige pc op mijn kamer heb staan is voor sommigen een verschrikking ("amai jong, zo'n scherm", "fuck zeg, zone groten bak", "wa zit daar allemaal in man"
).

Joeshoe zei:Gewoon al het feit dat ik een deftige pc op mijn kamer heb staan is voor sommigen een verschrikking
glashelder zei:Maar ik herken het ook wel hoor. Ik zit hier de hele dagen "OMG SOCIOLOGIE" en ik snap niet waarom niet iederéén zich 24/7 daarmee bezig houdt
Hoe kan je dat nu niet interessant vinden! En dan begin ik met theorieën uit te leggen en dan kijken ze ook zo van "mens, waar héb je het over
"
ad:
, het kwam dus ook niet meteen onverwacht aan dat ook deze semester bij mijn cursus interdisciplinaire linguïstiek ik het socio- deel enorm kut vond.glashelder zei:Is dat lijk geen middelbaar niveau? Dat weet ik zelfs
Maar ik herken het ook wel hoor. Ik zit hier de hele dagen "OMG SOCIOLOGIE" en ik snap niet waarom niet iederéén zich 24/7 daarmee bezig houdt
Hoe kan je dat nu niet interessant vinden! En dan begin ik met theorieën uit te leggen en dan kijken ze ook zo van "mens, waar héb je het over
"
ad:
!nsomn!a zei:'k heb sociologie altijd toch maar arbitraire zever gevonden eigenlijk, het kwam dus ook niet meteen onverwacht aan dat ook deze semester bij mijn cursus interdisciplinaire linguïstiek ik het socio- deel enorm kut vond.
De mens is op individueel niveau veel interessanter dan in groep.
Anyway, vandaag uiteindelijk niks meer gedaan buiten dat examen, morgen er toch maar eens terug in vliegen. Maar wel nog eens uitslapen voor de verandering, als ik te moe ben verzet ik toch niks zonder druk.