DaanDM zei:
Het zit zo: ik zit nu in het 6e jaar Boekhouden-Informatica(TSO) (4u wisk, 8u bedrijfseconomie). Bij wiskunde zien we dit jaar trouwens ondermeer afgeleiden, integralen, statistiek, matrices... Maar ik zit een beetje in de knoop met mijn studiekeuze.
[...]
Dit weekend was ik echter op de sid-in in Gent en zeiden ze me dat het wel moeilijk is vanuit TSO. Nu is mijn vraag: zijn er hier mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? Met ervaring, hints,...
Kijk, van zo'n mensen krijg ik dus richtig de schijt he. Denken dat ze kunnen inschatten wat ge aan zoud kunnen zonder ook maar één idee te hebben van wie ge zijt en wat ge kunt. Belachelijk. Die snappen niet wat voor een invloed ze hebben op iemand hun leven. Ze baseren zich natuurlijk ook maar op het gemiddelde, en dan hebben ze gelijk. Maar sinds wanneer is iemand adviseren op basis van zijn gemiddelde soortgenoten een goed plan?
Ik heb zelf ook Boekhouden-Informatica gedaan. Ik was er ook goed in hoor, dat geef ik toe. Informatica was geen enkel probleem, boekhouden idem. Wiskunde kregen we niet veel, maar als ik dat studeerde was dat ook wel binnen. Ik wil maar zeggen, ik heb BI gedaan, maar ik was dan ook geen gemiddelde BIer. Heeft niks met stoefen te maken, maar misschien is dat belangrijk voor het verhaal. Anyway, toen ik ging rondvragen of ik TEW kon halen kreeg ik ook 95% van de tijd een negatief verhaal te horen. Ik 'zou het niet aan gaan kunnen'.
Anyway ik wou ook TEW gaan doen omdat ik in het 6e mee deed aan de mini-onderneming en ik vond dat geweldig. Informatica kon mij de pot op... ik wou later manager worden en bedrijven rijk maken, lol
. Hoe naïef was ik toen toch
. Ze konden mij dus allemaal de pot op, ik ging TEW doen.
Het eerste jaar was zwaar, geef ik toe. De meeste vakken zijn vanbuiten leren: sociologie, psychologie, management, ... Maar wiskunde was iets aparts natuurlijk. Dat was serieus bijwerken. We zagen in het eerste jaar ook afgeleiden, integralen, differentiaalvergelijkingen, optimalisatie, ... En natuurlijk heb ik serieus wat uren moeten kloppen om dat in te halen. In het tweede idem. But that's the game...
Misschien nog interessant om te weten hoe ik wiskunde aanpakte. Sowieso ging ik naar elk hoorcollege en naar elke werkzitting. Tegen het einde van de semester (VOOR de blok dus!) zorgde ik ervoor dat ik ALLE ALLE ALLE oefeningen (zijn dat dan ook die of die oefeningen? JA IK BEDOEL ALLE
) in mijn bezit had en minstens één keer zelf had gemaakt en vooral ook SNAPTE. Wij hadden indertijd reeks A (makkelijker), reeks B (moeilijker) en dan nog op Blackboard oude examenvragen. Die had ik dus compleet in mijn bezit. Dan begint de blok en neemt ge 5-6-7 dagen om alles te studeren. Ge doet de theorie van één hoofdstuk en daarna maakt ge alle oefeningen van dat hoofdstuk zelf (zonder naar de oplossing te kijken!). Elke oefening die meteen lukt gaat op stapel 1. Oefeningen die niet meteen lukken en waarbij ge naar de oplossing moet kijken gaan op stapel 2. Als ge alles hebt gemaakt doet ge stapel 2 opnieuw en legt ge alles wat lukt op stapel 1. Zo gaat ge door tot a alle oefeningen in stapel 1 liggen. Dan zijt ge zeker dat ge alles uit uw eigen kon (zoals het op een examen zal moeten) zonder terug te moeten kijken naar de methode of dergelijke. En bij voorkeur dan nog eens herhalen he... Dus tis echt wel wat werk, maar het loont de moeite
Ik denk wel dat er wat voorwaarden aan vast hangen:
- ge moet ECHT willen
- ge moet het dan ook ECHT doen ook
- ge moet niet te snel opgeven