Archief - Computerkennis opbouwen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Amerika

Legacy Member
Hallo,

ik ben dus tot de conclusie gekomen dat ik echt wel gefascineerd ben door computers, zowel het in elkaar steken als programmeren zelf/netwerken/... om het zo maar even te zeggen (:
Wel, het probleem is dat ik geen zak hier vanaf weet en ik wil er mij wel in mijn vrije tijd mee bezig houden, maarja, hoe begin je eraan?

Ik heb begrepen dat er hier een (groot?) aantal 'computerpro's' (:p) zijn, mijn vraag is: 'Waar halen jullie al die kennis vandaan? Zijn jullie echt allemaal 20+? Of is er een manier om op jonge leeftijd toch al wat kennis te hebben?

Alle tips zijn handig en ik bedank jullie al op voorhand! :D

Tonerider

Legacy Member
Ben nu al wat ouder, maar ik ben er mee begonnen zodra dat ik zelf geld verdiende. Gewoon proberen. Af en toe gaat den boel crashen, maar uit uw fouten leer je. En veel pc-bladjes en sites lezen helpt ook natuurlijk.

demon326

Legacy Member
Amerika zei:
mijn vraag is: 'Waar halen jullie al die kennis vandaan?

De meeste hebben hier wss al een lichte voorkennis gehad, maar dit forum heeft vele toch bijgeleerd... hang gewoon rond op de Hardwaren sectie van tech boards :)

i386dx

Legacy Member
Welke kennis zoek je vooral op te bouwen? Hardware of software?
Je spreekt over 'jonge leeftijd', hoe oud ben je?

Tr1ploid

Legacy Member
Ik denk dat een groot deel van de computerwhizkids op dit forum is opgegroeid in de DIY-periode (jaren 80 en begin van de jaren 90, daarvoor ook nog natuurlijk) toen je simpelweg uit noodzaak kennis van computers moest hebben om ermee om te kunnen gaan. Tegenwoordig behandelen OS'en als Windows en MacOS uw als een baby en houden ze uw zo ver mogelijk weg van de 'kern' van het computergebeuren in de naam van 'gebruiksvriendelijkheid'.

Ik raad ook af om gewoon willekeurig meer info op te zoeken op het internet omdat het onderwerp zo uitgebreid en breed is dat er gewoon 'information overload' optreedt en je gewoon niet meer weet waar te beginnen. Een goed geschreven boek vinden met jouw doelgroep over het onderwerp zal je veel meer helpen, denk ik. Om dan vervolgens meer boeken te vinden over de onderwerpen die u het meest interesseren, enzovoort.

Gray

Legacy Member
Tr1ploid zei:
Ik denk dat een groot deel van de computerwhizkids op dit forum is opgegroeid in de DIY-periode (jaren 80 en begin van de jaren 90, daarvoor ook nog natuurlijk) toen je simpelweg uit noodzaak kennis van computers moest hebben om ermee om te kunnen gaan. Tegenwoordig behandelen OS'en als Windows en MacOS uw als een baby en houden ze uw zo ver mogelijk weg van de 'kern' van het computergebeuren in de naam van 'gebruiksvriendelijkheid'.

:niceone:

Lord Kveldulv

Legacy Member
Tr1ploid zei:
Ik denk dat een groot deel van de computerwhizkids op dit forum is opgegroeid in de DIY-periode (jaren 80 en begin van de jaren 90, daarvoor ook nog natuurlijk) toen je simpelweg uit noodzaak kennis van computers moest hebben om ermee om te kunnen gaan. Tegenwoordig behandelen OS'en als Windows en MacOS uw als een baby en houden ze uw zo ver mogelijk weg van de 'kern' van het computergebeuren in de naam van 'gebruiksvriendelijkheid'.

Idd.
TS hoe oud ben je? Wil je bijleren om wat te prullen of er later werk mee vinden?
Ik ben er 32 en mijn generatie stamt idd nog uit het DIY tijdperk. Te beginnen met 286 en consoorten met groen of oranje scherm. Pacman en asteroids. Constant er mee bezig zijn. Proberen en doen. Daarna ook informatica studies gedaan. En nu meer dan 20 jaar later nuchter genoeg zijn om te beseffen dat ik maar een heel klein beetje ken :p

Die tijd is natuurlijk niet meer te vergelijken met vandaag. Misschien dat er nu een overaanbod en alles veel gemakkelijker geworden is waardoor je gemakkelijker ontmoedigd raakt en de gemakkelijke oplossing kiest. Het tempo is ook veel hoger. Ik was al 5 jaar bezig met computers eer ik mijn eerste netwerkkaart kocht (en dan nog coax). Of al een paar jaar op de BBS'en zitten eer ik voor het eerst op internet kon. En dan was ik één van de eersten van mijn school die internet had. De definitie van geduld was toen ook anders dan nu.

Ik weet eigenlijk niet hoe je er vandaag nog aan moet beginnen. Je hebt de klassieke weg van studies en cursussen maar dat dekt ook maar een zeer klein %. Die met enkel schoolse kennis en er daarbuiten niet mee bezig zijn haal ik er zo uit. Zo kan je de 'echte' vinden. En dat bepaalt in zekere mate ook hoever je er in kunt geraken.
Ik denk dat je best bij de basis begint. Hardware en besturingssystemen. Heel de boel eens demonteren en opnieuw installeren. Lukt het niet, retry. Zet een server op. Windows en linux.
Misschien een idee. Koop u oude hardware voor een paar €'s. Installeer een linux webserver en maak u in php een website. Zorg dat die server dan vanaf internet bereikbaar is. Binnen 6 maanden doe je hetzelfde nog eens opnieuw en je zal zien dat je een aantal zaken anders/beter zult doen.
Verwacht gewoon niet dat je alles direkt gaat kunnen.

Enfin, iedereen zal wel zijn mening en manier van werken hebben.

Amerika

Legacy Member
i386dx zei:
Welke kennis zoek je vooral op te bouwen? Hardware of software?
Je spreekt over 'jonge leeftijd', hoe oud ben je?

Moementeel 15...dusja, mn eerste contact met een pc was een tarzanzpel op windows 98, van wat Lord Kvelduv hierboven zegt (bedankt voor je uitgebreide uitleg ;)) 'BBS, Netwerkkaart, groen of oranjescherm enzovoorts' begrijp ik dus niets... Ik zoek idd ergens een deftig begin, ik hebal een minideeltje van een itunesU cursus 'programming methodolgy' doorlopen maar dat is in het engels en op universitair niveau...
Mijn uiteindelijk doel zal zijn om er toch iets mee te gaan doen later, heb al gezien dat je aan KULeuven Burgerlijk ingenieur -> computerwetenschappen kan studeren, wss zal ik dit combineren met elektrotechniek

Tr1ploid zei:
Een goed geschreven boek vinden met jouw doelgroep over het onderwerp zal je veel meer helpen, denk ik

Toevallig een aanrader? 0:)

Aap

Legacy Member
Bekijk paar een videos van youtube hoe je een pc moet assembleren of gelijk wat. Microsoft, Mac OSX, CCNA, alles vind je. Dat hadden ze in mijn tijd niet maar nu, iedereen kan die informatie opzoeken zonder al teveel werk. Geen wonder dat ik niet aan de bak geraak.

orac

Legacy Member
Amerika zei:
Moementeel 15...dusja, mn eerste contact met een pc was een tarzanzpel op windows 98, van wat Lord Kvelduv hierboven zegt (bedankt voor je uitgebreide uitleg ;)) 'BBS, Netwerkkaart, groen of oranjescherm enzovoorts' begrijp ik dus niets... Ik zoek idd ergens een deftig begin, ik hebal een minideeltje van een itunesU cursus 'programming methodolgy' doorlopen maar dat is in het engels en op universitair niveau...
Mijn uiteindelijk doel zal zijn om er toch iets mee te gaan doen later, heb al gezien dat je aan KULeuven Burgerlijk ingenieur -> computerwetenschappen kan studeren, wss zal ik dit combineren met elektrotechniek

BBS=Bulletin board system=een "server" waar je met een modem op inbelde en waar je meestal via een soort tekst-gebaseerd menu-systeem zaken kon lezen,uploaden of downloaden. Toen de besturingssystemen nog hoofdzakelijk tekstgebaseerd waren, waren er eerst monochrome monitoren (80x25,Hercules) en pas later kleurenmonitoren (CGA,EGA,VGA).
De monochrome monitoren waren vooral groene letters op een zwarte achtergrond en later amber (oranje) letters op een zwarte achtergrond. Ook plasma bestond toen al en was rood op zwart.

Ik denk niet dat het nodig is om nu nog te begrijpen hoe je de IRQ's tussen een soundblaster en een SCSI kaart op een EISA-systeem moet verdelen.
Je kan ondertussen op het internet uitleg over elk mogelijk onderwerp vinden.
Op gebied van tijdschriften in het nederlands is vooral c't een aanrader. Dit is een maandblad waar nieuwe technologie op een begrijpelijke maar toch nauwkeurige manier besproken wordt. Zo zijn er soms ook specials zoals c't special: Programmeren die dieper op een bepaald domein ingaan en een stand van zaken proberen te geven. Je kan ook gewoon een beetje lezen op sites/forums van Tom's hardware,Anandtech,Ars Technica en dergelijke.

Amerika zei:
Toevallig een aanrader? 0:)

Wat wil je ? Programmeren ? In 2012 zou ik zeggen dat je dan best een basiscursus Java of .NET opzoekt.

Anoniem15

Legacy Member
orac zei:
Ik denk niet dat het nodig is om nu nog te begrijpen hoe je de IRQ's tussen een soundblaster en een SCSI kaart op een EISA-systeem moet verdelen.
.

En langs een kant is dit spijtig. Toen je in 1995 een game installeerde was het al een hele opdracht om er geluid uit te krijgen. Internet was er toen nog niet om snel zaken op te zoeken dus de pc boer van indertijd had goed zijn werk. Als ik er aan denk hoe ik dan niet panikeerde bij bluescreens omdat een externe USB schijf om alles op te backuppen toen gewoon nog niet bestond.

Misschien leert hij gewoon eerst het best van al hoe een gewone PC zit en steekt hij er zelf eentje in elkaar. Tegenwoordig kost zoiets toch ook niet al te veel geld meer vermoed ik als je voor een basismodel gaat. Nadien kan hij zich dan verdiepen in OS'en, programmeren in iets simpel zoals VB.NET en vervolgens in internet en protocollen.

Zaken zoals databases en virtualisatie kunnen in een later stadium bekeken worden.

Muscleduck

Legacy Member
Amerika zei:
Of is er een manier om op jonge leeftijd toch al wat kennis te hebben?

Alle tips zijn handig en ik bedank jullie al op voorhand! :D

Toen ik een kleine ventje was (pak vanaf mijn 10e-12e) had ik 2 pc's op mijn kamer staan, een hand vol CPU's en RAM latjes en diskettes met DOS en Windows 3.11. Gewoon daarmee constant zitten prutsen en zo is die kennis gekomen. Je leest dan ook links en rechts artikels en stelt was PC's zelf samen en die kennis komt er vanzelf. Je moet dat wel enorm onderhouden als je mee wilt blijven.


cool_boy_ke zei:
Uit een PC in elkaar steken leer je toch niks?

Het is vooral uit de preparatie dat je leert. Processoren opzoeken, reviews, vergelijkingen,... En dan hetzelfde met grafische kaarten, RAM geheugen,... Nu tegenwoordig ook met SSD's en hun controllers.

Amerika

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Misschien leert hij gewoon eerst het best van al hoe een gewone PC zit en steekt hij er zelf eentje in elkaar. Tegenwoordig kost zoiets toch ook niet al te veel geld meer vermoed ik als je voor een basismodel gaat.

Dus je wilt zeggen dat ik zonder voorkennis van ook maar iets, met wat opzoekwerk, een pc in elkaar zou kunnen steken? en dat hij nog zou werken ook? :crazy:

Ik heb er aan gedacht om een oud (nog werkend) model 2ehands te kopen voor 40-80 euro, en die eens uit elkaar en in elkaar te zetten, hoewel ik me afvraag of die hetzelfde in elkaar zitten als hedendaagse pc's? (de basis wss wel...)
Komt er nog bij dat een paar kennissen van me zeggen dat ze gevaarlijke chemische stoffen gebruiken in die pc die je best niet met de blote hand aanraakt? :unsure: kan iemand dit bevestigen/tegenspreken?

btw, zijn er speciale werkinstrumenten nodig om een pc te (de)monteren?

orac

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
En langs een kant is dit spijtig. Toen je in 1995 een game installeerde was het al een hele opdracht om er geluid uit te krijgen. Internet was er toen nog niet om snel zaken op te zoeken dus de pc boer van indertijd had goed zijn werk. Als ik er aan denk hoe ik dan niet panikeerde bij bluescreens omdat een externe USB schijf om alles op te backuppen toen gewoon nog niet bestond.

Achteraf denk je met weemoed terug aan himem.sys met loadhigh en zijn memoryblokken en verschillende opstartdiskettes om of extended of expanded geheugen te gebruiken. En ja, toen kon je nog manueel met een diskeditor het één en ander aanpassen. Je zat gewoon veel dichter op de hardware. Ik ben hier waarschijnlijk niet de enige die nog zo'n covox / realsound audio via parallele poort heb ineengeknutseld. ( werd er wel voor uitgelachen door handiger vrienden niettegenstaande hij werkte) Langs de andere kant was de helft van de tijd van een game soms om 630 KB base-memory proberen vrij te krijgen alvorens het echte spel te kunnen spelen. Ik weet niet of iedereen dat zo leuk vond.

Satkan

Legacy Member
Ghoh, als je het goed wilt doen...

Dan zou ik eventueel een paar boeken proberen.


Spreken boeken je aan?

Ik zou je aanraden om eens naar de Head first reeks van O'Reilly te kijken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan